Annons:
Etikettlänkgalleri
Läst 3087 ggr
Jane-Lyzell
2011-09-07 01:40

Nocebo!

Enbart rädslan för sjukdom eller biverkningar räcker för
att göra oss sjuka. Fenomenet är så väldokumenterat att
det har fått sitt eget namn: noceboeffekten, som är Placebos onda tvilling!

Läs mer i www.illvet.se

När 60-årige Vance Vanders en vårdag 1938 läggs in på ett sjukhus iAlabama i USA är han en skugga av sitt forna jag. På några veckor har han tappat över 20 kilo – hans kinder är infallna, och ögonen har sjunkit in i sina hålor. Vanders ser ut som en människa, som står med ena benet i gravenI flera dagar försöker läkarna desperat att ställa en diagnos, medan patientenblir allt sämre. Först då Vances hustru tar överläkaren, Drayton Doherty, åt sidan och diskret förklarar bakgrunden till eländet, inleds en – skall det visa sig– oerhört effektiv behandling.

Enligt hustrun är förhistorien den att en häxdoktor några veckor tidigare hade stämt möte med hennes man på en kyrkogård mitt i natten. Efter ett häftigtmeningsutbyte hade häxdoktorn viftat med en flaska illaluktande vätska framför Vanders och svurit att hans dagar var räknade. Chockad hade Vanders vandrat hem och lagt sig att dö, övertygad om att besvärjelsen inte gick att häva.


Kräktes upp levande ödlor


Under några timmar grubblar Doherty över hur han skall hantera det besynnerliga fallet och lägger sedan upp en plan. Dagen efter samtalet med Vanders fru samlar han patientens familj vid sjukbädden och berättar att han under natten haft ett samtal med häxdoktorn på kyrkogården. Hårt pressad har mannen avslöjat hur förbannelsen verkar, ljuger Doherty och berättar följande:

”Han gnuggade in några ödleägg i din mage, och äggen har nu kläckts. Alla ödleungarna är döda, bortsett från en, och det är den som äter upp dig inifrån.

Jag skall nu avlägsna ödlan och befria sig från denna förfärliga förbannelse.”

Mycket omständligt inspekterar Doherty därefter en spruta, som han hargjort i ordning. Sprutan innehåller ett kräkmedel, men det vet patienten inte.Vance låter läkaren sticka nålen i hans arm, och strax därpå börjar han kräkas.Under flera minuter ligger patienten böjd över ett bäcken, medan den ena kräkningenavlöser den andra. I ett obevakat ögonblick smyger Doherty ned en levande ödla i bäckenet. ”Titta Vance, se vad du har kräkts upp. Nu är du botad. Förbannelsen är hävd”, ropar han. Misstänksamt betraktar Vance ödlan, medan han kippar efter andan. Så lutar han sig tillbaka i sängen och överlämnar sig åt en komaliknande sömn. Då han vaknar tolv timmar senare är han som förvandlad. Han äter med glupande aptit, och efter en vecka kan han skrivas ut.

Vi kan oroa oss till döds

Vance Vanders sjukdomshistoria kan förefalla bisarr och främmande, men den är ett extremt exempel på ett relativt obeaktat och outforskat vetenskapligt fenomen, noceboeffekten. Nocebo betyder ”jag vill skada” och är ett begrepp som 1961 infördes av den amerikanske forskaren Walter P Kennedy och omedelbart blev känt som ”voodoodöden”. Kennedy hade lagt märke till att den redan välkända placeboeffekten tycktes ha en ond tvilling, och att ”varje läkare hade stött på noceboreaktionen, även om han inte hade känt igen den som en sådan”. Medan placebo – ”jag vill behaga” – är en botande effekt, som uppstår på grund av patientens positiva förväntningar, oavsett om behandlingen är effektiv eller baserad på sockerpiller, är nocebo ett uttryck för samma sak, fast med motsatta förtecken. I dagligt tal säger vi att man kan bli

”sjuk av oro” eller ”dö av skräck”, och just

de onda föraningarna är kärnan i nocebo. Forskningen visar att negativa förväntningar kan skada vår hälsa och förvärra våra symptom. Med andra ord: om vi är rädda att bli sjuka, riskerar vi att bli det…..

för mer info läs i länken!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Geru
2011-09-07 01:45
#1

Klart man blir sjuk om man alltid tror man är sjuk? Du skickar ju en känslan till kroppen som säger att den ÄR sjuk fast den kanske inte är det.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

yamher
2011-09-07 09:24
#2

viljan har en otrolig makt.

Har själv sett hur personer gett upp att leva. Det är en fruktansvärd syn för det syns i ögonen. De har ingen "flamma" längre. En av dem jag har mött var en man i runt 70 års åldern som fick ett ben amputerat. Han var tvungen rent medicinskt. Han genom gick läkarundersökning och förklarades frisk och benet läktes. Inga infektioner ingenting. Sedan gav han upp att leva. En vecka senare var han död. Han tog inte heller livet av sig, han tynade bort.

Det är samma fenomen som att egentligen dö av brustet hjärta, där den ena partnen har gått bort och den andra följer efter kort tid efter utan "förklaring".

Men det krävs att du verkligen inte har den minsta lust att leva och verkligen har gett upp. Det är även dessa som lyckas att ta livet av sig för de ringer ingen o "vill inte bli hittade"…

Alis volat propriis Oskyldig

Jane-Lyzell
2011-09-07 11:02
#3

1 Ja vist är det så, tyvärr

2. Ja hua det är hemskt!

Det rugiga i detta är at vad mäniskor säger tillvarandra - både som medial hjälpare och inom läkaryrket - vilken effect det är, hua

blir lite mörkrädd när man tänker på alla som talar om ev sjukdommar i healing eller annt - De ska bvara jädrans säkra på de har rätt!Rynkar på näsan

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Hellas
2011-09-07 19:36
#4

Ja här ser man verkligen vikten av att väga sina ord nogsamt.
Det är även en av grundorsakerna till att jag själv reagerar skarpt då en person som anser sig vara medium eller ha kontakt med andevärlden talar om att någon är besatt eller att de har onda energier omkring sig.

I regel är det redan rädda människor som ber om hjälp och att späda på det hela med Djävulsyngel är direkt dräpande och oförlåtligt tycker jag.
Att det sedan sker även på forum är katastrof, vi vet inte vem vi skriver till, hur stabil den personen är eller vilken bakgrund denna har.

Usch så illa berörd jag blir bara jag tänker på saken Gråter!

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Jane-Lyzell
2011-09-08 02:34
#5

4 exakt Helena - verkligen illa!Gråter

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
2013-11-15 17:34
#6

Dags för en putt🙂

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Tarotstollan
2013-11-15 20:02
#7

Klart att man inte skall gå och tänka på en massa sjukdomar eller läsa läkarböcker, då har man ju allt som står i boken och lite till som man inte ens visste fanns!

Jag brukar alltid fråga vanliga läkare när de kommer med sina diagnoser. -Är du riktigt säker på detta, brukar jag fråga och sen -Tala om för mig vad det är som pekar på den diagnosen!

Ofta blir de väldigt ställda och ser väldigt förvånade ut men sen beskriver de vad de fått fram (vill väl skryta lite om vad de kan och det får de väl göra om de vill) bara jag blir bra!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

powerofthebass
2013-11-15 22:47
#8

Det här är en utav sakerna jag ska skriva om i ett svenska.arbete. . Placebo och nocebo är intressanta ämnen. Har sett en dockumentär om det

Obiter dictum .**_ Ut pictura poesis, 
**_

Jane-Lyzell
2013-11-15 22:52
#9

7 Ha ha ha Härligt  att du ifrågasätter - hoppas du finner sättet som gör dig bra 🌺

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
2013-11-15 22:53
#10

8 Ja det är verkligen intresant - och när man tänker på medialas inverkan i detta så oj så farligt ge råd!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

powerofthebass
2013-11-16 06:44
#11

Har inte bestämt mig än. Fick bara en känsla av att jag skrev ett arbete om placebo , och det gick jätte bra. Finns ju så många intressanta saker att skriva om där hjärnan är inblandad.

Obiter dictum .**_ Ut pictura poesis, 
**_

Jane-Lyzell
2013-11-16 13:52
#12

11 Ja absolut - tankens kraft är stor😎

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Upp till toppen
Annons: