Annons:
Etikettandlig-inspiration
Läst 3747 ggr
Köpingsljusen
2011-09-04 12:14

Sinnesrogudstjänst!

"Gud, ge mig sinnesro
att acceptera det jag inte kan förändra,
mod att förändra det jag kan,
och förstånd att inse skillnaden."

Så börjar sinnesrogudstjänsterna i vår kyrka - den första fredagen i varje månad.

Jag är inte särskilt kyrklig av mig - och det är många som kommer på dessa kvällar som inte är det heller… förmodligen för att det är kvällar av vacker musik, inga predikningar som inte har en vardaglig anknytning och med ett syfte att visa vägen för missbrukare och "vanliga människor" som vill komma in i gemenskapen!

Att vistas i en kyrka är underbart - mycket härliga energier i dem och när man spelar musik och sjunger där så är det en vacker akustik.

Under sinnesrogudstjänsten får alla göra sig hörda, om man vill. Inga förmananden, inga krav - det är verkligen en kväll som skapar sinnesro i vår hektiska, stressade värld! Här kommer sinnet till ro…

Mitt i gudstänsten gör man ett kortare avbrott för att fika tillsammans och i det skapas ännu mer gemenskap! Skrattande Ingenting kostar det - precis som vanligt så kan man lägga en slant i framställda muggar på fikaborden, en kollekt som går till något av kyrkans alla aktiviteter.

Jag berättar det här för att jag tycker det är så fantastiskt - mina egna erfarenheter av kyrkan är blandade, men trots att flera av dem som arbetar där vet att jag också håller på med mediumskap och spiritualism så finns det plats även för mig! Glad

Det finns hopp för en positiv och utvecklande framtid!

Har du några synpunkter eller liknande erfarenheter…?

"I livet utan slut, där jag nu befinner mig, är allt perfekt, helt och fulländat, och ändå förändras livet ständigt."
Louise L. Hay

Medarbetare på Spiritualism i Fokus

Annons:
[grinda]
2011-09-04 12:44
#1

Så  fint det låter! Jag hoppas och tror att i framtiden så kan kyrkan bli en fin plattform där medmänsklighet och möte kan ske "över gränserna".

Jag har inte varit i Allhelgonakyrkan som är ett sånt exempel, men känner människor som brukar gå dit och det låter så fantastiskt fint. Lite som det du beskrev ovan.

[rore]
2011-09-04 14:09
#2

Jag är inte heller särskilt kyrklig av mig. Men sinnesrogudstjänsterna är alldeles fantastiska och jag missar dem sällan.

Precis som du skriver Rickard är det ingen predikan, utan mer tal från hjärtat, vacker musik och det går verkligen rakt in,,

Andlighet, värme och  styrka är det som förmedlas i atmosfären. För mig är det verkligen stor skillnad mellan vanlig gudstjänst och sinnesrogudstjänsten,,,

"I love it"

Elpida
2011-09-04 19:43
#3

Jag har alltid tyckt om att besöka kyrkor just för den härliga energin som finns i dem. Jag har varit med i söndagskola, tonårsgrupp, kyrkans ungdom osv utan att egentligen vara religiös, nä, jag ska nog skriva kristen… Det som har lockat mig har varit gemenskapen, att vi kunde lägga oss på golvet i kyrkan och bara sjunga massa sånger med den fina akustiken. Jag får nog säga att jag har en grundtro, en tro på att vi alla ska vara snälla, omtänksamma och empatiska människor här på jorden och ta hand om varandra tills vi går över till andra sidan.

Jag tycker det låter som en fantastiskt fin stund, de här sinnesrogudstjänsterna och jag hade mer än gärna gått på en!

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

[outgrundlig]
2011-09-04 19:55
#4

Tar till mig vart ord du skriver om din tankemening om vart det är på väg här Rikard…..Känner med dig denna glädjen av att du är med där och du ger av ditt.

Som Elpida så har jag varit med där av alla dessa skäl. Och alltid sett det som en samlingsplats för frid och glädje. Och slår man i gamla ordböcker så är det just det som kyrka står för. Samlingsplats för alla.

Så nu vill jag tacka dig för detta tips, har ej sett eller vetat om ifall min kyrka har denna stund för sinnesfrid med musik….om de har det så skall jag gå ditKyssett så fint steg av kyrkan att ta i dessa tider.

Köpingsljusen
2011-09-04 21:05
#5

Tack för responsen - jag kände verkligen att jag ville sprida det här budskapet, att vi inte behöver vara på kollisionskurs med kyrkan (som så ofta blir enligt mina erfarenheter)!

#2 - Vad roligt rore att ni också har det så på era sinnesrogudstjänster! Skrattande Jag fick nämligen höra av två, som jag tror f.d. missbrukare, att de hade varit till flera ställen innan de hittade till Köpings kyrka och där äntligen fann det de sökte - nämligen äktheten och kärleksfullheten! Så även om det finns på många håll kan man behöva leta rätt på det som känns bra för en (som med allt annat)…

Hoppas att flera söker efter något sådant som det jag upplever i vår kyrka - och framför allt finner samma härliga stämning och gemenskap!

Precis som flera av er säger så är det denna gemenskap som jag tycker är det allra viktigaste och det som ger genklang i både mitt hjärta och min själv :-)

"I livet utan slut, där jag nu befinner mig, är allt perfekt, helt och fulländat, och ändå förändras livet ständigt."
Louise L. Hay

Medarbetare på Spiritualism i Fokus

Jane-Lyzell
2011-09-05 16:59
#6

Det låter som kyrkan gjort en kovändning - de är braSkrattande sent skall syndaren vakna heter det juFlört

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Köpingsljusen
2011-09-05 17:21
#7

#6 - Ha ha, det brukar ju inte vara kyrkan som syndar Jane… Flört

Skämt åsido - det är en fantastisk grej att kyrkan gör detta för riktigt drabbade människor och att vi som inte har dessa problem kan hänga på och bli både helade (från stress tänker jag i första hand) och vara en del i helandet!

Det händer saker där ute i bushen…

"I livet utan slut, där jag nu befinner mig, är allt perfekt, helt och fulländat, och ändå förändras livet ständigt."
Louise L. Hay

Medarbetare på Spiritualism i Fokus

Jane-Lyzell
2011-09-05 17:27
#8

7 ha ha ha Ja Rickard jag tycker det är bra - vore fantastiskt med en öppen kyrka för allas troGlad

Och vist börjar kyrkan förstå det nu- tack o lov, de har ju healing och meditation - men det har kostat på dem som gått i främre leden som t ex Ma oftedal och som spiritualister Martin lijendal med flera!

därför säger jag som jag gör om kyrkan Flört efter allt F-n tyg de gjort- med tillex häxjakten mm så kanske de börjar läsa bibeln rättvänt i nutiden!Tungan ute

Gillar Kyrkans välgörenhets insamlingar - men tycker kyrkan borde skänka mer av skattebetalarnas pengar!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Köpingsljusen
2011-09-05 17:36
#9

#8 - Ja det vore fantastiskt - men det är väl bara en spiritualistisk kyrka som skulle välkomna alla trosinriktningar i ett aktivt styrande. Men för det krävs det andlig visdom!

Visst har det kostat på för de som gick i spetsen - det finns ju alltid i alla strider de som banar väg för andra och som på ett eller annat sätt får lida för det. Jag hoppas att alla de får något för det - en stjärna i himlen :-)

Jag gillar kyrkans diakoniverksamhet - där kan man få hjälp med existentiella problem utan att behöva betala horribla summor för det (för de som har dåligt ställt)!

"I livet utan slut, där jag nu befinner mig, är allt perfekt, helt och fulländat, och ändå förändras livet ständigt."
Louise L. Hay

Medarbetare på Spiritualism i Fokus

Jane-Lyzell
2011-09-05 17:47
#10

9 där kan jag bara hålla med dig Rickard - diakonerna gör ett fantastiskt jobbGlad det har medkänsla för människor - kanske SoS skulle gå på studiebesök därObestämd

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Köpingsljusen
2011-09-05 17:50
#11

Ja du Jane, efter vad jag hört sista året så tycker jag också att sos alarms personal kunde gå en kurs för dem i medkänsla - det finns säkert de som är kanon där, men alla i en sådan position borde kunna det som de kan!

"I livet utan slut, där jag nu befinner mig, är allt perfekt, helt och fulländat, och ändå förändras livet ständigt."
Louise L. Hay

Medarbetare på Spiritualism i Fokus

Jane-Lyzell
2011-09-05 18:04
#12

11 Ja , tyvärr är det nog så - mycket beror ju p¨å poletiken naturligtvis fast med viss undrar manObestämd

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Upp till toppen
Annons: