Annons:
Etikettmedialitet
Läst 962 ggr
Hellas
2011-08-16 11:10

Ska man.....

Den här frågan ställde jag öppet på i en annan diskussionsgrupp och jag vill lyfta den här med!

Hur ska man på Forum, såväl låsta som öppna, kunna diskutera och ha avvikande åsikt utan att för den sakens skull bli ansatt och bli kallad för besserwisser, "Höga Hästar" är också ett populärt slagord.

Ska vi sökare inte kunna ifrågasätta och pröva våra egna erfarenheter mot varandra på ett respektfullt sätt längre?

Med andra ord, varför får man inte ha en avvikande åsikt utan att bli kallad för Besserwisser eller att man satt sig på för Höga Hästar.

Från min horisont så är det väldigt fult att man kallar någon för Besserwisser så snart man inte får gehör och medhåll för det man själv tror på.

Många avstår idag för att tycka någonting alls och det beror många gånger inte på att Skeptiker kommer och tycker till utan det beror på att de egna andliga leden inte accepterar avvikande åsikter.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Annons:
[Myy2000]
2011-08-16 11:55
#1

Det där har jag också funderat över. Kan det bero på att många blandar ihop en åsikt med det personliga jaget? Så när de inte får gehör för sina tankar så känns det som ett personligt påhopp?

En annan faktor som ställer till det är att det är lätt att missuppfatta varandra, när man inte kan höra tonlägen eller se gester.

Jag misstänker att vi är många som har svårt att känna oss bra som vi är, och att då kan ett ifrågasättande av en åsikt trigga igång en underliggande ilska som vi inte ens är medvetna om. Eftersom en del av oss bara väntar på att bli kritiserade och dumgjorda.

Mer kärlek och accepterande av oss själva skulle kunna lösa många dispyter, tror jag…Cool

[GunillaF]
2011-08-16 12:51
#2

Jaa, jag undrar också varför man ska vara så taskiga mot varandra. Var också inne i en diskussionsgrupp och läste. Där har man bl.a. börjat "spotta" ordet professor till andra! Antagligen för att någon hade andra tankar/fakta än andra.

Andina
2011-08-16 14:58
#3

Trumma in "Jag har rätt". Har jag rätt, "Då är jag bra". 
Och för att lyckas måste jag trumma hårt, så att motståndet vacklar.

Det rör sig inte om diskussion när vi försöker trumma in vår egen sanning i någon annan, det är en monolog som hakat upp sig.
Och, tyvärr, är det så att det ofta inte handlar om diskussioner på t ex forum, utan just dessa "monologer".

(När monologerna uppstår - då lämnar jag.)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

JustMe08
2011-08-16 17:41
#4

Jag har länge undrat samma sak. Hur kan man vara så övertygad om hur sanningen ser ut att man måste rätta in alla oliktänkande i samma led?!

En sak jag vet är att jag inte vet ett dugg. Jag kan bara ha teorier om hur verkligheten ser ut, men jag kan aldrig med 100% säkerhet säga att jag har rätt och någon annan har fel.

Om det nu finns endast en sanning är jag övertygad om att vi bara ser den genom olika glasögon.

 

MVH  Mia

Medarbetare på Medialt I Fokus

"We are what we repeatedly do." /Aristoteles
                                            

 

Hellas
2011-08-16 17:55
#5

Men ska man inte då kunna diskutera utan att slå in i huvudet pöå folk att "tycker du inte som jag" ja då är du en besserwisser?

Hur löser man detta, jag känner att allt det här gör att ingen egentligen vågar sticka ut hakan eftersom risken finns att mobben kommer.

En person gav som svar på min fråga ungefär såhär (jag citerar inte rakt av).

Vi uttrycker oss alla på olika sätt. Bör vi inte lägga ner större vikt vid VAD som skrivs istället för HUR det skrivs.

Jag håller med fullständigt, läs inte mellan raderna, dra inte egna slutsatser genom att läsa in någonting som egentligen inte existerar.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Hellas
2011-08-16 18:16
#6

#1 Så klok du är lilla Myyy Kyss

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Annons:
Hellas
2011-08-16 18:17
#7

#2 Ja, det var rätta ordet, taskiga, man blir ledsen .
Jag tycker det är elakt, om nu någon försöker hålla sig till ämnet i en diskussion och dessutom försöker vara kortfattad, mycket på grund av att ingen ska missuppfatta så kallas denne för Professor Gråter.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Hellas
2011-08-16 18:28
#8

#3 Frågan är…vem är det som trummar mest?

Är det personen som inte håller med alla andra Obestämd?

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

JustMe08
2011-08-16 18:32
#9

#5

Jag håller med dig fullständigt! Det vore absolut det optimala sättet att kommunicera på över nätet, men tyvärr tror jag det är en utopi. De flesta (alla?) som läser ett inlägg tolkar ju utifrån egna värderingar, attityder, fördomar osv… Det är ju oerhört mycket svårare att kommunicera när man inte ser varandras ansiktsuttryck och kroppsspråk eller hör den andres röst. Allt vi ser är bokstäver mot en vit bakgrund.

Det är detta problem som ibland gör det så himla svårt att moderera.Foten i munnen

 

MVH  Mia

Medarbetare på Medialt I Fokus

"We are what we repeatedly do." /Aristoteles
                                            

 

Hellas
2011-08-16 18:41
#10

#9 Så sant, jag tror att det enda kanske är att då och då ta upp detta, lyfta frågan så att man kanske tänker till en smula och även är ärlig mot sig själv.

Sedan är det som du säger, det är ofta det som gör det extremt svårt att moderera.

Jag läste på ett ställe att oavsett om vi läser eller hör en person prata så uppfattar vi endast 50% av det som står/sägs.

Resterande lägger vi själva till i vårt sinne!

Att människan hör eller läser det vi vill stämmer oerhört väl!

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

[outgrundlig]
2011-08-16 19:52
#11

Många kloka svar har du fått Hellas.

Vet ej vad jag kan tillföra mer än min egen erfarenhet av olika trådar.

I mitt eget fall när det gäller trådar där man skriver vad man tycker så bör man vara stark för att skriva ens överhuvudtaget. Man bör ha en anledning till att skriva och veta varför man skriver det. Och sist men inte minst stå för det.

Ibland kan det skrivas saker rakt ut utan att det ligger en tanke bakom och det kan då uppfattas enbart som - jaha är det den sanning som alla skall tänka?

Blir man kallad besserwisser efter det så bör man ju ta sig en funderare. Kanske vara ödmuk tillbaka och fråga vad som gick snett i tråden, se den andres synsätt om man nu inte är en besservisser och inte vill veta vad den andre har att säga. Alltså visa sin goda sida och att man inte är en besserwisser utan vill veta och lära mera.

En måttståck jag brukar ha i svåra lägen är att mäta värdet i det man säger. Hur många människor kommer att gagnas av det jag säger jämfört med vad den andre säger. Hur många kommer att känna igen sig i att det är viktigt att man är sann emot sig själv. Och inte pådyvlar andra sin sanning.

För är det så att jag strävar åt att säga vad jag tycker och mena att detta är vad alla skall tycka för det är Faktiskt så!……då är jag ute på hal is känner jag redan när jag skriver det. Jag har ju inget facit i min hand över alla Universums svar som finns att finna. Vi lär ju oss alla hela tiden och saker förändras i takt med vår utveckling.

Hur exakt det varit i ditt fall och anledningen till att du reagerat på just detta vet jag ej.

Är det så att du har sagt en god sak om din egen erfarenhet så är jag oerhört förvånad över om någon kallar dig besserwisser, så känner inte jag dig. Men om så är så önskar jag att ni kan mötas genom att vilja lära er mer om varandra o hur ni tänker. För det är ofta så att det uppstår missförstånd som sagts ovan.

Ja, lite av mina tankar blev många ord….kram

allhealing
2011-08-16 20:37
#12

Om behovet hos en person är att utgångspunkten är: min sanning är bättre än din sanning, då blir givetvis friktion mot alla som inte underkuvar sig den personens åsikter resultatet. Om utgångspunkten hos en person är: min sanning är inte bättre än din sanning, det är bara en annan sanning, då uppstår genast ett mer generöst debattutrymme där kommunikation tillåts flöda i ett mer fritt tillstånd än om det förstnämnda tillståndet råder. Det är därför upp till alla som deltar i en diskussion att själv välja hur man önskar försa sin argumentation. Önskar man en kvävd eller mer fri fri debatt?

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

Hellas
2011-08-16 20:49
#13

#11 Tack för ditt fina svar, klok som vanligt.
Ja både personen som inte riktigt kan hantera NEJ -sägare samt den person som inte håller med kan fundera på varför det blir som det blir.
Vad är man egentligen rädd för?

Jag skrev mest rent generellt, alltså inte för min egen del.
Jag månar mer om de som inte vill skriva på grund av att de blir utsatta för detta.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Annons:
[outgrundlig]
2011-08-16 21:02
#14

#13 skönt att höra att det inte var dig det gälldeGlad

Ser att allhealing sammanfattar mina ord till ett minimum, klokt svarGlad

Jaa, vari ligger rädslan? Ligger den i att förlora sin prestige över något som den tror sig ha byggt upp? Alltså besserwissern.

Eller finns det rädsla hos den som ifrågasätter genom att bara häva ur sig dessa ord…professor!!! Istället för att skriva som det är att - Jag har svårt att ta till mig det du säger för det är inte min sanning……o Besserwissern kan svara - Jaså, vad i det jag sagt har du svårt med, jag kanske kan förklara mera vad jag menar…..

Men som sagt, det är svårt över nätet….men det går om man vill.

sven-g
2011-08-16 22:33
#15

Detta är ett sätt att utnyttja Jante lagen!!!

Jane-Lyzell
2011-08-16 23:05
#16

15 Håller med dig svengGlad

För övrigt håller jag med er andra i det ni skriver - och efter X antal år att skriva på forum - så får jag säga att människor kan vara välldigt elaka emot varandra - och det beror på de anonyma nicken, är min åsikt.

Finns ju dem som är elaka även utan anonyma nick men de tillhör minoriteten!

Nej jag håller på att man inte ska få vara anonym - då tror jag folk skulle tänka sig för vad de skriver till folk - men det är ju blått i mina Drömmar det kommer bli verklighet - för människor vill vara som små getingar emot varnadra, spy galla anonymt till höger och vänster(oftast välldigt ensamma sårade små rackare bakom dessa nic)

Det fyller tydligen ett behov hos människan att kunna säga vad dom vill utan att andra vet vilka dom är i anonymitet kan deras inre komma fram! Det är konstigt hur människor beter sig. Den djuriska instingten tar över framför datorn! En del går till omed så långt att de skickar hat Pm och andra konstigheter…….

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
2011-08-16 23:08
#17

Sen vill jag också poångtera alla fina o goa forumskrivare som tålmodigt medlar och förmedlar kunskap och visdom i villkorslöskärlek- tack o lov att de finns annars vore forumvärlden outhärdligKyss

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
2011-08-18 00:02
#18

I natt jag drömde ……..Kyss

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

sven-g
2011-08-18 00:08
#19

Vi ser inte saker som de är, vi ser saker som vi är.

Anais Nin

[Myy2000]
2011-08-18 08:41
#20

#16 Jag satt precis och filurade över det här med djuriska instinkter också.Flört

Kan det vara de djupt nedärvda mänskliga överlevnadsinstinkterna som tar över, när det blir så viktigt att ha rätt? Att rädslan att bli utkastad av flocken, och därmed dömd till en säker död, spökar när vi får ångest av att andra inte tycker likadant.

Dessutom tror jag att en av utmaningarna med ett mänskligt liv är att ta sig ur den inpräglade "kampinställningen". Allting behöver inte vara svart eller vitt/rätt eller fel. Man kan känna motsatta känslor samtidigt och ha åsikter som strider mot varandra utan att det är fel eller konstigt.

Jag tror att verkligheten vi lever i är så mycket större än vad vi begränsat den till, och att det börjar att bli dags för människan att "stiga åt sidan" för att släppa fram vår högre jag, och därmed befria oss från vår begränsade livssyn.

Men till dess får vi nog brottas med neandertalaren i oss, och förmana oss själva att det är fult att slåss med klubba på sociala forum, ugh,ugh…Flört

Annons:
Köpingsljusen
2011-08-18 10:07
#21

Jag skulle säga att det är vår identifikation med vårt eget ego när vi måste försvara vår ståndpunkt! Dessutom skulle jag vilja säga att när vi är väldigt omedvetna om oss själv, då är egot som starkast, så blir vi ännu mer kraftfulla i vårt försvar - det är då vi går till handgripligheter, eller som i det här fallet sarkastiska i ordvalet.

Den dagen vi blir medvetna om oss själva, våra svagheter och styrkor, och har lärt oss iaktta våra egna mentala och känslomässiga mönster - den dagen kommer vi att kunna känna oss fria, kärleksfulla och öppna för att lära oss andras synsätt också! Skrattande

\Rickard

"I livet utan slut, där jag nu befinner mig, är allt perfekt, helt och fulländat, och ändå förändras livet ständigt."
Louise L. Hay

Medarbetare på Spiritualism i Fokus

JustMe08
2011-08-18 12:57
#22

#21

Himla bra beskrivet. Och jag håller med till fullo.

 

MVH  Mia

Medarbetare på Medialt I Fokus

"We are what we repeatedly do." /Aristoteles
                                            

 

Jane-Lyzell
2011-08-18 14:28
#23

21 strålandeKyss

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Köpingsljusen
2011-08-18 19:43
#24

#22, #23 - Skrattande

"I livet utan slut, där jag nu befinner mig, är allt perfekt, helt och fulländat, och ändå förändras livet ständigt."
Louise L. Hay

Medarbetare på Spiritualism i Fokus

Upp till toppen
Annons: