Annons:
Etikettandlighet
Läst 1546 ggr
[Linda-E]
2011-07-17 10:03

Arg

Är det någon som kan jag mig lite tips på hur jag ska sluta vara arg på mig själv och på andra. Förstår inte varför jag känner så här, har gjort det i några år nu och jag vill sluta att vara så arg.
Det tar på mina krafter och energi.

Annons:
Indiania
2011-07-17 10:11
#1

Hej Linda!

Tror att du skall acceptera dig precis som du är och lära dig tycka om dig själv.Du duger precis som du är, det gäller bara att du hittar lugnet och friden inom dig själv!

Kram

" Var nära naturen - var när dig själv "

[walkinbeauti]
2011-07-17 11:11
#2

Håller med Indiania där att lära sig älska isg själv som man är.Men kan känna igen mig i hur du känner för jag har själv vart arg både på andra och mig själv.Det var fel på hela omvärlden utom mig Skrattande tills jag insåg att det stora problemet var ju faktsisk jag inte min omgivning utan jag var missnöjd deppig och då gick det ut över både andra och mig själv.

Väl  famme vid den insikten kunde jag syna mig själv och märka mina egna beteenden att kunna förändra.Visst det händer även idag att jag blir arg och hur det är så är vi bara människor.Ilskan brukar bottna i att det är något vi behöver förändra själva och när vi mår bra inom oss då accepterar vi både andra och oss själva.

Sen att vi blir arga ibalnd det måste vi få bli det är en ventil precis som med skratt och gråt måste den få komma ut för att vi inte ska stänga in känslor som sen leder till ångest.Instängda känslor kan även bli till ilska och man blir arg som en bålgeting men det bottnar alltid i något ouppklarat inom oss som behöver få komma ut annars tar det sig andra uttryck som att bli arg eller få en jobbig ångest.

Så därför så viktigt att kunna vara både arg glad och ledsen och inte lägga locket på för till sist rinner bägaren över och vi mår bara ändå sämre.Du skriver  att det vart många år då tror jag det är något hos dig själv som måste få läka och komma ut.Något som bekymrat dig under en lång tid men du har lagt locket på och då kommer både ilska frustration och ångest.

Jag tror att släpper du ut det som är jobbigt inom dig då släpper också det arga både mot dig själv och andra.Inte så lätt alltid men det går att läka sig om man bara vill.Jag trodde jag var ett hopplöst fall och är låååångt ifrån perfekt eller helt bra med det men har sett mig på ett nytt sätt för att må bra måste jag själv ta ansvar för att mitt inre får antingen gråta skratta eller skälla av sig inte lägga locket på för då hamnar vi lätt där och det tar sig olika uttryck.

Lycka till och du en sak var inte för hård mot dig själv du är bara människa som oss alla andra och har rätt till dina känslor oavsett vad andra tycker eller inte,dom där kraven kan vänta först måste du ta hand om dig och ditt inre då kommer islkan sakteliga att lägga sig.

Allt gott i ljus till dig Glad

Hellas
2011-07-17 11:13
#3

Att älska sig själv förbehållslöst är bland det svåraste vi kan göra men samtidigt det viktigaste för att på så sätt även i förlängningen vara kapabla att älska vår omgivning.

Hur gör man då? Själv har jag försökt arbeta med den sidan i väldigt många år.
Vi är inte perfekta, alla har skavanker, både utsida och insida men för att kunna börja arbeta med de sidorna behöver man först kunna se och acceptera att de finns. Kanske skratta åt dem och få en smula självdistans.

Varje gång man känner att irritationen kommer, stanna upp några sekunder, fundera på om det verkligen är så pass "stort" att det är värt att strida för?

Som du skriver tar ilska så mycket energi så varför ödsla den på sådant som egentligen inte är en stor sak för just dig?

Det jag även, utöver ovanstående skulle vilja be dig om är att kontrollera dina blodvärden.
Kanske är det så enkelt att du har vitaminbrist, kanske behöver du få extra Järntillskott, det är ganska vanligt att man som kvinna har låga Järnvärden, de kan visserligen ligga inom gränsvärdena men ändå påverka humör (för det gör det).
Blodtrycket kan också ligga lite för lågt som också påverkar humöret.
När jag själv rökte hade jag ett hemskt humör på grund av att blodtrycket blev väldigt lågt då jag inte rökte vilket resulterade i kort stubin och irritation.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

[Linda-E]
2011-07-17 11:46
#4

Tack för era svar. Skönt att höra att jag inte är ensam i detta.
Oftast är jag arg för att andra inte ringer till mig, det är bara jag som ska ringa och hitta på saker, arg för att inte jag har en man, arg för att jag inte har barn, arg för att jag vill jobba med annat, arg för att det är si och så i familjen, arg för att jag är udda, arg för att jag är arg på allt. Och mycket mera.

Ska sätta mig ner nu under semestern och ifrågasätta mig själv och titta på varför dessa känslor kommer upp och göra något åt detta.

Jo, jag tar för allvarligt på saker och ting, måste sänka garden här.

[Lady-Oona]
2011-07-17 12:24
#5

Ja, det här med att vara perfekt.,,,det skulle jag absolut inte eftersträva, prefektion visar ju på något som är klart, något som inte utvecklas mera, det är ju klart och perfekt….det är mycket mera utvecklande att vara lite kantstött och ofärdig, då finns det så mycket att söka efter och lära sig,

Sedan tror jag att saker och ting som hänt i det förflutna verkligen påverkar oss mer än vi ibland kan fatta., Ilska brukar dölja sorg och besvikelser som vi inbte har bearbetat, tagit tag i osv. Att vara arg på allt och alla känns som ett tecken på detta. Kaske att du skulle ta och skriva ner besvikelser från det förflutna och sätta dig in i hur du egentligen känner för dessa händelser idag, det kan ju visa sig att du egentligen har gjort dig fri men att dina sinnen reagerar automatisk och då kan du säkerligen "programera om dig" med hjälp av mental träning, meditation eller något annat som tilltalar dig.,

Att du blir arg på dig själv är ju i så fall inte så konstigt, du gillar ju inte att du är "ofärdig" vilket kan avhjälpas med att du inte vill vara det heller  om man ser till mitt första påstående,

Jag skriver av egen erfarenhet och numera har jag verkligen gjort upp med mitt inre och känner mig tillfreds med livet i just den frågan men men det finns en massa annat som fortsättningsvis behöver bearbetas, tack och lov för det,

Ta vara på dig,,,,

Andina
2011-07-17 12:48
#6

Du har fått så bra tankegångar som jag bara kan hålla med om! Ilskan brukar ofta vara en förtäckt sorg som maler i en sedan länge, sedan barnsben t o m.

Instinktiva reaktioner är inlärda mönster, som lärts in just i barndomen. Det gäller att försöka att inte agera på de instinktiva reaktionerna utan låta dem passera. Svårt ibland, men det går.

Jag hoppas och tror att du kommer att börja släppa taget om 'ilskan' inombords nu när du bestämt dig för att sänka garden och titta lite djupare in.

För den som lider av din ilska och frustration är ju du själv. Och det är hög tid att du kramar om dig själv istället!

Var rädd om Du!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Annons:
Hellas
2011-07-17 14:36
#7

Jag glömde även en sak, kontrollera även dina blodvärden samt blodtryck så att de ligger på en bra nivå.
Jag själv är väldigt känslig för pendling av blodtryck och Järn.
Det räcker med små förändringar så blir mitt humör lidande.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

storlappen
2011-07-17 14:44
#8

Du kanske har samma problem som jag.Jag håller saker och ting inombords. Och det kanske fungerar ett tag men inte i längden.

Ta ut allt gammalt skräp och in med nytt positvt istället.

Och var med vänner som ger kraft,och inte suger kraft.

Hälsningar KimGladCool

[Linda-E]
2011-07-19 12:48
#9

Tack till er alla som har svarat. Detta har gett mig otroligt mycket. Fått mig en tankeställare om mig själv.

Varma kramar till ER.

Andina
2011-07-19 13:07
#10

Tack själv, Linda! Lycka till på din nya mer "lättsamma" väg nu! Flört
Kramkram!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Upp till toppen
Annons: