Annons:
Etikettkluringar
Läst 2901 ggr
Andina
2011-06-05 11:35

Hur slutar ordspråken? - Klur

Kan du avsluta meningarna i dessa ordspråk?
Du känner säkert igen en del av dem - men känner du igen alla?

Och vet du vad de betyder?

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Annons:
Zadeira
2011-06-05 11:58
#1

Jag måste påpeka att vi alltid säger "Gräster är alltid grönare på andra sidan" och alltid har gjort….

Andina
2011-06-05 12:21
#2

#1 - Intressant! Skrattande Jag har bara hört den version som finns i kluringen.
Men våra ordspråk brukar ju förändras och varieras med tiden.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

[walkinbeauti]
2011-06-05 12:46
#3

Tror det beror lite på vart i landet vi kommer från att man säger lite olika.Men kul var det.Andina du är fyndig du med kluringar.Hur många rätt jag hade det vill ni inte veta inte jag heller SkämsFlörtSkrattande för nu gick det klent må jag säga Skrattande

Denna kommentar har tagits bort.
Indiania
2011-06-05 13:06
#5

#1 Vi brukar säga så här i södra Värmland också…

4 rätt blev det i alla fall! Skrattande Det är kul med dessa övningar Andina!

" Var nära naturen - var när dig själv "

Hellas
2011-06-05 13:29
#6

4  rätt hade jag Glad!
Vi brukar säga: "Det är inte grönare på andra sidan", tänk så olika det är Tungan ute.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Annons:
[GunillaF]
2011-06-05 14:11
#7

5/6 Har aldrig hört den om varnad förut. Så nu har man lärt sig något nytt i dag också Skrattande

Niklas
2011-06-05 14:31
#8

Roligt ämne för Kluring!


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Jane-Lyzell
2011-06-05 14:36
#9

4 rätt men håller med om gräset är grönare på andra sidan sk det va:-)) Har väll med hur våra djur i hagen ser gröna gräset i andra hagar - sedan har vi gjort det till ordspråk eller????

Menar det gröna gräset på andra sidan är lika!!!!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Andina
2011-06-05 15:18
#10

#9 - Jag gissar att det kommer från något sånt som du skriver, Jane.

"Sensmoralen" i ordspråket om gräset, så som den skrivs i kluringen (och som jag uppfattat är den 'ursprungliga versionen, när man gluttar lite i wikipedia o d), ska då vara att "det andra har, är inte alltid bättre än det du har". M a o, sukta/tråna inte efter det de andra har, du tror bara att det är bättre.

Ni som bor i de landsdelar som säger att "Gräset är grönare på andra sidan"… - vad är sensmoralen då? Att det andra har också är bättre…?

Så jag kan mycket väl tro att det handlar just om djur i hagen. För tittar man på katter, hundar - och papegojor med, för den delen… ;) - så verkar det ofta vara så att det de andra får måste vara bättre… :) Särskilt papegojorna jag har haft har varit såna! Har de fått likadant godis - så kan du ge dig på att den andres godis måste ha varit godare, så den tar vi! :))

Men kul är det med orspråk och talesätt! Och väldigt intressant hur de varierats lokalt!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

[walkinbeauti]
2011-06-05 15:35
#11

# 8 Trevligt att du tittar in och hälsar på oss Niklas Glad

# 10 Det är nog som med ett ord vi använde för söt och rar i Hälsingland,när vi sen kom till Dalarna fick vi lära oss att det istället betyder lite knepig och konstig så visst skiljer sig det landskap emellan och både grönare på andra sidan eller inte grönare tycker jag båda klingar rätt beroende på i vilket sammanhang Glad

Andina
2011-06-05 15:50
#12

#11 - jodå, jag kan också känna att Gräset är grönare på andra sidan "klingar" rätt. Jag kommer bara inte riktigt på vad det ska "betyda"… Kanske kan det vara så, att gräset är grönare på andra sidan, då vet man att det är bättre att "gå dit"/"göra så" eller nå't( eller att man borde ha…(?).

Äh, min brydda lilla hjärna klurar på de mest konstiga saker ibland ;) Jag är lite för nyfiken på att förstå för mitt bästa emellanåt :))

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

[walkinbeauti]
2011-06-05 15:57
#13

# 12 Vi har nog använt det i sammanhanget att om man tycker sig se mer lycka hos sin granne då är gräset alltid grönare där eller tvärt om att det är sämre ställt hos någon så är gräset inte grönare där.

Hej och hå här kan man analysera och min hjärna är lika brydd som din men så blir vi inteligenta också Andina FlörtSkrattande

Annons:
Andina
2011-06-05 16:00
#14

Aha, NU blev jag klokare! ;)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

JustMe08
2011-06-05 17:10
#15

#14

Jag tror många säger: "Gräset är alltid grönare på andra sidan" men menar samma som i Kluringen… Jag använder ordspråket för att uttrycka det jag tror någon tänkte/tänker, om du förstår?! T.ex: "Pelle blev inte nöjd med sitt val av bil utan blev istället avundsjuk på den Olle hade köpt. Men, så är det väl; Gräset är alltid grönare på andra sidan."

 

MVH  Mia

Medarbetare på Medialt I Fokus

"We are what we repeatedly do." /Aristoteles
                                            

 

Andina
2011-06-05 17:37
#16

Jo, jag förstår nog till slut! ;) Att andemeningen är densamma men uttryckt i olika 'sammanhang'.

Här blir jag så vis! på nåt vis! :)
Tack alla kloka människor! Kyss

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

[dandamimm]
2011-06-05 17:39
#17

5/6 eftersom jag som flera andra också säger "gräset är alltid grönare på andra sidan#. Men som ni sagt innan, det beror nog på var man kommer ifrån. Kul var det iaf.

// Danda

Zadeira
2011-06-05 17:54
#18

När vi säger att gräset alltid är grönare på andra sidan menar vi att man helt enkelt inte är nöjd med det man har utan att man suktar efter mera eller vill ha något annat. Precis som hästen som betar i sin hage med perfekt fint gräs, men trots det hoppar över staketet för att få äta av gräset utanför. Man vill alltid ha något annat.

Jag gissar att ordspråket kan användas tvärt om också, som det verkar vara andra som gör.

Jag bor för övrigt i Skåne, om det nu har nån landskaplig betydelse var man säger vad Skrattande

[dandamimm]
2011-06-05 18:04
#19

Jag är också skåning…Glad

// Danda

Andina
2011-06-05 18:08
#20

Är det mest skåningar här? Skojar lite… ;) Men det är kul att se på svarsresultaten också; 72 % har valt alternativet "Gräset är alltid grönare på andra sidan"!

(Ingen hittills, dock, som anser att gräset är grönare på ryggsidan…)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Annons:
[GunillaR]
2011-06-05 19:54
#21

Jag hade alla rätt, och tyckte att gräset inte alltid är grönare på andra sidan. Flört

Andina
2011-06-05 19:58
#22

Grattis, Gunilla, till dig också! Skrattande

Gräs är bara skönt! :)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

[GunillaR]
2011-06-05 20:07
#23

Tackar o bockar Skrattande

ellen1960
2011-06-05 22:18
#24

jeg hadde alle rett, men i norge sier vi bedre med en fugl i hånden en ti på taket

Andina
2011-06-05 22:27
#25

#24 - Vad roligt, Grattis till dig också, Ellen! Skrattande

Där ser man hur ordspråken vandrar över gränserna - och förändras under resans gång. Den har jag aldrig hört om fåglarna - tio på taket… Kul!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

ellen1960
2011-06-07 18:17
#26

så vidt jeg vet er mange av dem fra kina, og en del finnes jo i bibelen(og kanskje i andre relgiøse skrifter også)

Det eneste jeg ikke kjente igjen her var den om å vandre på stener i stedet for berg….der tok jeg en ren gissning

Kerstina-61
2011-06-07 23:04
#27

Har alltid sagt att gräset är grönare på andra sidan för ser man på kossorna så står de och får hur långa halsar som helst bara för att nå gräset på andra sidan staketet. Andemeningen är säkert så som du skriver #18 Glad

Kerstin, Medarbetare på Spiritualism IFokus

Jag kan bara vara mig själv och ingen annan, därför gör
jag det jag älskar just idag!

Annons:
[rore]
2011-06-08 08:32
#28

fem rätt,,

Snubblade på dåren som gjorde rätt i tiga,, men jag tog kostymOskyldig

Elpida
2011-06-08 09:10
#29

4 av 6 men det skulle varit 5 rätt. Jag var lite snabb och läste inte färdigt alternativen.

Gräset är inte alltid grönare på andra sidan - det är inte säkert att det blir bättre för att du lämnar det du har för något annat … som är likadant…

Det ordspråket jag inte kunde var oxå det här med dåren… jag klickade oxå i kostymCool.

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

Kerstina-61
2011-06-08 11:09
#30

Elpida, jag klickade oxå på dåren och kostym för jag tänkte att om dåren är välklädd så biir han ändå respekterad eller åker i nyaste bilen, har finaste huset..osv…

Kerstin, Medarbetare på Spiritualism IFokus

Jag kan bara vara mig själv och ingen annan, därför gör
jag det jag älskar just idag!

Upp till toppen
Annons: