Annons:
Etikettmedialitet
Läst 2571 ggr
Kerstina-61
2011-05-16 00:35

Min dotter drömmer hemska mardrömmar

Mina barnbarns pappa avled för ca 3 månader sedan. Min dotter levde inte med honom, men de hade i stort sett daglig kontakt med varandra.

Han blev 29 år då han tog beslutet att ta sitt eget liv och lämnade barnen som älskade honom så mycke. Barnen är 7 och 8 1/2 år gamla. 
Min dotter har varit förvånansvärt stark, men nu börjar hon få det väldigt jobbigt. Hon drömmer så hemska mardrömmar om barnens pappa att det är som rena skräckfilmen.

Det var lite så i början efter hans död att hon drömde, sen blev det bättre, men nu har det börjat med riktigt otäcka Drömmar. I natten som var så drömde hon att hon dök efter barnens pappa i en iskall och mörk å…han var upplöst och hon fick honom över sig…då hon kämpade för att få upp honom. Hon visste andra hade tagit hans liv, men alla trodde han gjort det själv. Hon skulle bevisa detta genom att få upp honom, men lyckades inte då han var för tung, blöt, kall och upplöst.

När hon såg sig i sängen efter sin sambo så var det inte han som låg där utan det var barnens pappa.

Jag vill så gärna hjälpa min dotter slippa dessa Drömmar, men vet inte hur. Hon skulle inatt ta mycket starka sömntabletter för att få sova…vilket jag inte tycker är någon lösning då jag tror problemen kommer åter så fort hon inte tar mediciner.

Finns det någon som har bra tips hur jag ska kunna hjälpa henne?
Jag kan berätta att jag fick be min cirkel om hjälp för att få över barnbarnens pappa till ljuset då han förföljde mig strax efter sin död. Det var sådan ångest….efter hjälp att få honom till ljuset så har det varit lugnt. Men nu har han börjat visa sig för mig, men inte alls med den ångesten…

Jag känner sån vanmakt då jag är rädd att min dotter inte ska orka ta hand om barnen…finns vissa som verkar önska att hon inte ska orka det…

Tacksam om någon har råd.
Kramar!
Kerstin

Kerstin, Medarbetare på Spiritualism IFokus

Jag kan bara vara mig själv och ingen annan, därför gör
jag det jag älskar just idag!

Annons:
[walkinbeauti]
2011-05-16 04:09
#1

Först måste jag reagera på vad är det för folk som ens kan tänka tanken att hon inte ska orka med barnen Obestämd uch vilket fult tänk för en människa i sorg.

Sen är jag ingen drömtydare men min egna känsla kring detta är att hon undermedvetet vill rädda mannen,att hon inte såg vad som var på gång och nu kommer detta tillbaka och kanske kan hon även klandra sig själv hur oskyldig hon än är i detta.

Inom sig önskar hon att hon sett tecknen på att något var fel och där kommer räddningsinsatsen in hon vill till varje pris inom sig ställa allt till rätta och detta kan hon dagtid inte öppna sig om utan det hemsöker henne i dröm istället.

Hon går igenom ett chockstadium som normalt brukar kunna komma ca tre månader efter en sån tragisk förlust.Vattnet som hon tampas med kan bero på att hon känner sig kvävd och inte kan ge utlopp i vaket tillstånd utan måste inför barnen och familjen vara den starka.

När vi stänger in sorg och smärta dagtid kan dom besöka oss på dom mest dramatiska sätt i Drömmar.Just den biten att hon vart förvånasvärt stark fram till nu tyder på att hon stängt inne sin sorg och att han var den som låg bredvid henne i sängen inte sambon är åter ett tecken på att hon önskat hon kunnat se vad som var på gång och göra något innan det var för sent.Hon känner just nu en stor maktlöshet och det börjar även gå upp för henne att han inte finns med,så många mixade känslor och tankar.

Om hon börjar öppna upp sig släpper ut alla känslor som tynger henne kring denna tragiska händelse så kommer även drömmarna att avta och hon får åter ett lugn.Boven att stänga in känslor är det absolut värsta vi kan göra.

När jag kopplar upp mig på henne vill jag både skrika gråta kräkas och slänga saker omkring mig,få ge utlopp för den smärta jag känner inom mig och detta blir svårt när familjen ser på man måste behålla lugnet inför barnen och hålla en bra fasad men istället blir hon lidande eftersom som hon inte ger utlopp för sina känslor.Samtidigt finns en ilska att han lämnade barnen med sorg bakom sig så hon har så blandade känslor både sorgen ilskan förtvivlan men även dom glädjestunder dom haft kommer igen.Allt blir som en film som upprepar sig och detta går hon och bär på inom sig samtidigt som hon ska visa styrkan inför sina sörjande barn.

Även om dom inte levde ihop finns alltid en viss kärlek kvar.Pappan som älskade barnen och känns som en god Far kommer alltid att ha en plats i hennes hjärta även om det finns en ny man i hennes liv.Fortsätter hon stänga in kan det bli ordentligt jobbigt framöver hon behöver släppa ut både ilskan sorgen gråten och även dom glädjestunder dom haft tillsammans.

Ibland kan det vara bra att söka hjälp utifrån en kurator eller pykolog som är helt oberoende och kan med nya ögon ge henne både råd och hjälpen på vägen.Det som är starkast när jag läser är dessa instängda känslor dom kommer tillbaka hela tiden och jag blir både illamående och gråtfärdig så jag tror hon måste få ge utlopp och inte stå som den starka utan tillåta sig sörja.Väl hon gör det kommer även drömmarna att med tiden förändras för som det är nu kommer hennes egen sorg in och då kan vi få dom mest jobbiga mardrömmar.

Hoppas innerligt hon kan tillåta sig själv att vara svag och sörja,släppa ut all smärta inte stänga in den som sedan växer och till sist blir en så stor ångest att den blir svårare att få bukt med.

Ljus och kärlek till er alla,hoppas detta kan ge lite råd och att hon kan ta till sig att släppa ut smärtan.

[grinda]
2011-05-16 08:11
#2

Usch jag börjar nästan gråta när jag läser det här. Jag känner så med henne…hade ett ex som efter mig träffade en ny kvinna fick två barn med henne men sedan tog han livet av sig. 

"När jag kopplar upp mig på henne vill jag både skrika gråta kräkas och slänga saker omkring mig,få ge utlopp för den smärta jag känner inom mig och detta blir svårt när familjen ser på man måste behålla lugnet inför barnen och hålla en bra fasad men istället blir hon lidande eftersom som hon inte ger utlopp för sina känslor"

Det Walkinbeuti skriver här känns klockrent…

Bön om stöd och styrka och beskydd för din dotter kan hjälpa till oxå…

Det är inte bra om andra önskar att det ska bli ännu värre så be om skydd mot negativa tankeformer.

Allt ljus till dig din dotter och dina barn-barn!

Kerstina-61
2011-05-16 09:51
#3

Tack, ni fina för era mycket värmande ord och tankar. Kyss Jag hinner inte skriva mer just nu då jag måste åka, men återkommer med återkoppling på detta.

Kraam!Kyss

Kerstin, Medarbetare på Spiritualism IFokus

Jag kan bara vara mig själv och ingen annan, därför gör
jag det jag älskar just idag!

Kerstina-61
2011-05-17 10:56
#4

walkinbeauti, det du kände in stämmer säkert. Jag sa det till min dotter, att det kan vara frustation över att hon inte kunde rädda honom, men säger att hon inte någon gång känt skuld för hans död, men jag tror nog det kan finnas undermedvetet.

Att min dotter håller en bra fasad och ett lugn för barnen skull är sååå rätt! Jag har varit orolig just för att hon ska stänga in sina egna känslor i det här, men hon går på träffar på BUP, fast det kanske är mer barnens behov de pratar där….

Jag ska berätta för henne vad ni skrivit. Kan vara lättare ta till sig än vad mamma säger ;-))
Hon mår såå dålihgt av dessa hemska Drömmar och är helt färdig sedan på dagen.

Tack snälla ni för ni orkade känna in hennes känslor  Kyss
Stor kram!
Kerstin

Kerstin, Medarbetare på Spiritualism IFokus

Jag kan bara vara mig själv och ingen annan, därför gör
jag det jag älskar just idag!

[walkinbeauti]
2011-05-17 11:07
#5

#4 Det är det vi är till för kan vi hjälpa så gör vi det.Hoppas hon hittar lugnet inom sig igen Glad

Ljus coh kärlek till er !

Hellas
2011-05-17 19:28
#6

Kerstina, din dotter har fått gå igenom någonting oerhört traumatiskt och jobbigt och som det skrivs härovan så börjar säkerligen verkligheten komma ifatt henne på ett ganska abrupt sätt.
Jag tycker absolut att hon ska söka sig till en kurator eller kanske en präst, ja någon hon verkligen kan prata med.
Hon sitter inne med stor sorg, ilska och även ett stort "varför" och jag tror att alla dessa känslor måste ut.

Många gånger kan vi som nära anhöriga inte hjälpa till med den processen fullt ut eftersom vi är för nära dem vi älskar.

Se till att hon kommer till någon att prata med som inte här till vänkretsen eller familjen.

Kram

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Annons:
Kerstina-61
2011-05-17 20:53
#7

Tack, gulliga Hellas Kyss

Hon bär nog på mer än hon vill berätta eller ens erkänna för sig själv.
Jag ska ta detta till mig som ni hjälpt mig att inse….

Varma kramar!

Kerstin, Medarbetare på Spiritualism IFokus

Jag kan bara vara mig själv och ingen annan, därför gör
jag det jag älskar just idag!

Upp till toppen
Annons: