Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1843 ggr
[GunillaR]
2011-05-02 00:44

Äntligen är jag på väg!

I går talade jag med en gallerist i Skanör för att undra hur han hade ledigt nästa år. Det var lite svårt och han kunde inte lova något , men när han hade sett mina verk på min hemsida så ville han absolut att jag skulle förhandsteckna mig för 2013. Han har bara öppet sommarmånaderna så därför blir det inte så många tider, Man kan boka antingen en helg  i maj månad eller två veckor i juni - aug. Och detta gjorde jag idag, förhandstecknade. Jag har fått alla uppgifter om kostnader och vad som ingår i paketet. Eventuellt kan han knöcka ihop något nästa år men nästa år igen då får jag en utställningsplats.

Jag blev inte refucerad. Många gallerister vill först och fråmst ha utbildning innan de över huvud taget bryr sig, så därför blev jag glad, Jag har ju ingen högskoleutbildning i konst.

Under tiden så ska jag börja jaga gallerier i Malmö med omnejd för at få till en utställning 2012. Då blir jag 65 och pensionär, och kan då skaffa mig en firma där, ska tala med en som vet lite bättre om detta.

Nu kommer kärringen! Och nu är där ingen som kan stoppa henne.

SkrattandeTungan ute

Annons:
[walkinbeauti]
2011-05-02 01:44
#1

Skrattande Gunnilla vad kul för dig.Önskar dig all lycka på din konstnärliga resa,berätta gärna hur det går.

Glädjs med dig Glad

chik
2011-05-02 07:39
#2

Säger som föregående..Roligt. Kör på du.

Lena.P är jag i verkliga livet.

Denna kommentar har tagits bort.
[GunillaF]
2011-05-02 07:49
#4

Grattis Gilla. Du är på G!Glad

Indiania
2011-05-02 08:25
#5

Gunilla! Vad glad jag blir nu kommer du med vind i seglen! Glad

Lycka till! Kram

" Var nära naturen - var när dig själv "

Elpida
2011-05-02 08:57
#6

Åh vad roligt Gilla - nu jäklar ska du se att det lossnar!!Glad

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

Annons:
[GunillaR]
2011-05-02 11:30
#7

# 3 - Jag målar föreställande, lite fantasy, gudinnor, stilleben, porträtt, katter och natur. Jag tror det finns en länk på min personliga sida till men hemsida. Jag vill inte ens tänka på hur nervös jag kommer att vara innan!!! Tungan ute Men å andra sidan är det så mycket jobb med själva hängningen och allt omkring så man har inte tid att vara nervös. Man bryter ihop efteråt istället, hi hi.

Ja det är så roligt, speciellt som jag har gått mycket länge och dragit på detta. Kanske har jag varit lite rädd för att bli refucerad. Jag har inte heller riktigt vetat i vilken ände jag skulle börja. så därför har det inte blivit något. Men nu ska min barndomsvän ha sin andra utställning och jag tror att det var detta som triggade igång mig. Han är handlingskraftig och bestämd (min astrologiska motpunkt), så jag gjorde helt enkelt precis som han. Huga!

Jane-Lyzell
2011-05-02 11:47
#8

Men så skoj - alla lyckaKyss

// Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Denna kommentar har tagits bort.
Soffe
2011-05-02 12:28
#10

Så roligt för dig Gilla :-) Lycka till!

[GunillaR]
2011-05-02 16:17
#11

Tack så jättemycket för er support Kyss

Det är kanske så att det är rätt tid för mig nu att vända mig utåt, det sägs att allting ska ha rätt tid och rätt plats.

# 9 - Detta med refuceringen har mycket att göra med vilken inställning galleristen, eller den ansvarige har till konsten. Det har blivit två läger inom konstvärlden i Sverige. Det finns de som mycket strängt och enbart går efter vilka högskoleutbildningar man har och struntar helt i att ens bry sig - de bara refucerar tvärt. Det finns också dem som inte tar emot en om man inte har referenser att visa (typ tidigare utställningar). Det är en fråga om "finkonst" och "skräpkonst" /finkultur respektive skräpkultur.

Sen finns det andra sidan som tittar på arbetena och inte intresserar sig för högskoleutbildningar. Det finns till och med dem som anser att för mycket utbildning hämmar den egen skapandefriheten.

Jag blev förresten refucerad när jag sökte till Svenska Konstnärer eftersom jag inte hade någon högskoleutbildning. Men det finns ju många andra föreningar Flört

Mads
2011-05-02 16:23
#12

Vad roligt Gunilla, grattis ! Kör på du bara !

Amor Vincit Omnia

[GunillaR]
2011-05-02 16:33
#13

# 12 - Tackar så mycket - nu jädrans Tungan ute

Annons:
[Myy2000]
2011-05-02 17:20
#14

Grattis!!Glad

Hellas
2011-05-02 18:58
#15

Härligt Gilla, jädraranacka vad kuuul Skrattande!

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

[GunillaR]
2011-05-02 19:41
#16

# 14 och 15 - Tackar tackar så mycket Skrattande

Jag bara känner långt in i hjärteroten att det plötsligt har klarnat. Svårt att beskriva känslan. Svårt också att förstå vad det är som hållit mig tillbaka.

Snacka om att här finns inspiration! Tungan ute

Jane-Lyzell
2011-05-02 20:44
#17

Skrattande oj vad skoj!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Kerstina-61
2011-05-02 22:54
#18

Vad roligt, Gilla! Skrattande Bara att ge järnet FlörtGlad

Kerstin, Medarbetare på Spiritualism IFokus

Jag kan bara vara mig själv och ingen annan, därför gör
jag det jag älskar just idag!

[GunillaR]
2011-05-03 10:42
#19

Tack Kerstin Glad

JustMe08
2011-05-03 11:16
#20

Grattis och stort Lycka Till! Det här kommer gå bra!Kyss

 

MVH  Mia

Medarbetare på Medialt I Fokus

"We are what we repeatedly do." /Aristoteles
                                            

 

Annons:
Andina
2011-05-03 13:39
#21

Grattis Gunilla! Jätteroligt - och så spännande! Det vill vi höra mer om se'n! ;)

Ställer du ut på bibliotek nå'n gång? Det brukar vara uppskattat och ganska vanligt (men det vet du säkert redan).
Även på olika mässor och diverse mindre sommarmarknader o d har jag sett en del konstnärer ställa ut för att visa upp sig. Kanske har du nå't evenemang i sommar i närheten som du kan få nå't utrymme att dekorera väggar e d på?

Hur som helst - Grattis igen!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

[GunillaR]
2011-05-03 16:59
#22

Tack Andina Glad

Jag ska undersöka möjligheter hur det är här i Malmö. Bibblan har jag funderat på men där är så få "hela" väggar. Det är ju så himla stort. Men det finns säkert många andra alternativ. Företagsgrupper och annat. Men det gäller ju att ligga i själv, de kommer inte och ringer på dörren Flört

Ians
2011-05-03 21:14
#23

Underbara bilder…GunillaR!

Läkar mottagningar….lite gratis konst brukar vara uppskattat…..

med en liten skylt på att tavlan är till salu….

De hade vi på en Gynmott. som jag jobbade på……fungerade utmärkt.

Så underbara tavlor skall inte samla damm..de skall ut och luftas och lyfta människors själar!

Lägger in en länk på min blogg om det är ok?

kram

[GunillaR]
2011-05-04 01:06
#24

Jag har faktiskt precis varit hos tandläkaren. När han fick reda på att jag var konstnär så fick jag se tre små akvareller som han köpt och han ville höra vag jag trodde. Chagall, sa jag med en gång. Ja det ska vara han.

Men jag såg att det fattas konst i hans rum speciellt där man sitter och betalar, en tom vägg.

Jag ska ringa honom och fråga om han inte har tänkt på att hänga en tavla där. Ska ringa imorgon. Jag var hos honom i fredags så han lär ju inte ha glömt mig helt.

Där finns ju gott om tandläkarkliniker i stan, bra idé!

Tack förresten Ians Glad

Skogshumblan
2011-05-04 13:14
#25

Heja Gilla! Jag ler från öra till öra och önskar allt gott för dig! Kör så det ryker och tant-du? Knappast;)

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

[GunillaR]
2011-05-04 13:56
#26

Tack Skogis Skrattande

Förresten så tror jag att i en tarot du lade för mig, så satte du igång något som gjorde att jag började tänka på vad jag egentligen sysslade med.

Skogshumblan
2011-05-04 14:06
#27

Aha, så spännande att höra. Tack för att du uppdaterar mig. Skulle jag ha jobb och råd vill jag gärna åka ner oh gå på någon av dina utställningar Gilla. Jag gillar dina alster.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Annons:
[GunillaR]
2011-05-04 14:08
#28

# 27 - Jag tror inte du lär slippa undan en inbjudan Flört

Skogshumblan
2011-05-04 14:11
#29

Gilla, är det ett löfte eller ett hot?! Jag vet ju hur jag tolkar det: löfte;)

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

[GunillaR]
2011-05-04 17:13
#30

Naturligtvis ett löfte Flört

Skogshumblan
2011-05-04 17:38
#31

Gilla kom att tänka på vårdcentraler/ läkarmottagningar. Sist jag var på vårdcentralen här hade de konst på väggarna som någon lokal konstnär "hängt upp". Kanske kan vara ett sätt att nå ut på också?

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

[GunillaR]
2011-05-04 19:49
#32

Jo jag ska ta ett "litet snack" med min vårdcentral Flört

Skogshumblan
2011-05-04 20:22
#33

Helt rätt! Om de vet vad som är rätt så är det ett ja du får;)

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

signemo
2011-05-04 20:45
#34

Jösses vad kul med utställning. Sitter o bara ler.  Högskoleutbildning på konst. Jaja. Låter tokigt.

Lycka till vännen

Var rädda om varandra

Annons:
[GunillaR]
2011-05-04 21:50
#35

Hej Signemo Skrattande

Det är väldigt inspirerande att ha ett mål. Det är viktigt, även om det inte blir det resultat som man förväntar sig från början. Men detta mål är en början i alla fall. Kram!

[GunillaR]
2011-05-05 00:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Jag har länge funderat på om jag skulle försöka mig på akvarellmålning, men har satt upp ett hinder genom att tro det är svårt, det kommer inte se klokt ut, jag kan inte …..osv

Men denna månad har vi börjat med förlagor på Konstnärssajten och där finns då två förlagor som jag plockat fram. Och nu efter att jag bestämt att jag ska ut med mitt måleri så var jag tvungen att testa om jag kunde göra den ena i akvarell. Jag stötte på lite problem, ska erkännas, men jag löste detta - och resultatet blev inte alls så dumt. Lite träning så kanske det kan bli riktigt bra, så pass att jag kan ställa ut akvareller också, kanske inte på samma gång utan för sig, kanske på en läkarmottagning eller något lite mindre.

Den ena tanken ger den andra och så sker någonting.

Här är den för den som är nyfiken. Jane har redan sett den på fb.

[GunillaR]
2011-05-05 00:38
#37

Det blev en lång tråd detta, mycket längre än jag någonsin hade tänkt, så jag hoppas att ni inte tröttnar och tycker jag vill framställa mig själv, för så är det inte.

Jag vill dela min glädje och min känsla. Jag vill också att tråden kan vara en liten knuff till någon som sitter och fnular på något, vill göra något men vågar inte ta det stora avgörande steget.

Ta det stora avgörande steget, för då händer det saker! Jag lovar!

Puss och kram på er alla - pusselismack! Kyss

[walkinbeauti]
2011-05-05 09:26
#38

Tycker det är intressant att följa din resa Gunilla.Känner igen mycket från min mor som är konstnär och har fått kämpa med både utställningar och försäljningar.Hon önskar att hon gått på konstfack men är för gammal nu för det 78 år i Maj.

Det är verkligen ingen lätt uppgift att få ut sin konst och även min morfar var konstnär.Numera jobbar inte min mamma lika mycket och hon gjorde sig inget namn men för några år sedan flöt det på riktigt bra.

Kul att du når framgång sånt sporrar att fortsätta.Lycka till med allt Glad

Skogshumblan
2011-05-05 10:22
#39

Pusselismack tillbaka Gilla! Du sr sparkat igång myrstacken du orsakat, den kring mig och jobb. Ska ta en funderare och i nästa vecka sparka igång vad jag nu ska göra.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Jane-Lyzell
2011-05-05 14:00
#40

Åh fina blommbilden här med - du är så duktig Gunilla:-)))

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[GunillaR]
2011-05-05 15:27
#41

# 38 - Av någon anledning så verkar det som att det ska vara lite svårt detta med konstnärskap. Kanske det är så att man ska ha lite motstånd för att trigga sig att kämpa och utvecklas.

Det är ju inte alls säkert att Konstfack kan tillföra så mycket utan kanske mera är att man breddar sig. Det finns också de som säger att för mycket utbildning inom konstnärskap gör att man kan förlora sin egen spontanitet.

Innan man kommer in på Konstfack så måste man ha en viss grundläggande utbildning, och denna utbildning kan vara fullt tillräcklig för att man själv ska kunna bygga vidare och utveckla sig.  Skulle jag utbilda mig vidare nu skulle jag inte välja Konstfack eller några liknande utbildningar eftersom de är alltför "politiskt korrekta". När man har kommit upp i ålder så har man inget behov att uttrycka sig politiskt och samhällskritiskt på samma sätt som när man är i 20-årsåldern. Så jag tycker att du ska säga till din mor att hon inte ska ångra sig;-)

Annons:
[walkinbeauti]
2011-05-05 15:35
#42

# 41 Det ska jag göra och jag håller med om att man nog lätt kan förlora sin sponanitet och bli styrd i ett visst mönster som kan hämma ens egen kreativitet.

Vilken härlig blombukett man blir varm av den i själen,så lugn och harmonisk Glad

[GunillaR]
2011-05-05 16:25
#43

Tack så mycket Walkin Skrattande

JamesRandig
2011-05-07 13:59
#44

Grattis! Hoppas du får mycket sålt och att det leder vidare till annat. :)

[GunillaR]
2011-05-07 16:32
#45

#44 - Tack Glad Ja, tänk om det kunde leda vidare!

Upp till toppen
Annons: