Annons:
Etikettandlighet
Läst 13973 ggr
rambrikos
5/1/11, 7:26 PM

Orb?

Vad är en orb exakt?

Vore kul att höra?

Håller just på att lära mig massor och är så nyfiken så!

Glad

Annons:
[walkinbeauti]
5/2/11, 5:23 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En orb är ibland andeväsen som kan fastna på bild,i vissa fall kan det röra sig om dammpartiklar men en orb som är klar och tydlig utan att  man använt sig av blixt då har man oftast  fångat det andliga på bild.

Har en bild av mitt hus som jag lägger in,där både regn fukt och snö eller evntuell bil som passerat kan uteslutas.Ibland kan vi få fukt på linsen och med blixtens hjälp reflekteras då detta som kan se ut som en orb.En orb rör sig i snabb hastighet vilket man kan se på dom större i bilden som en liten kort svans som följer efter i hastigheten.

Det finns även filmbevis gjorda av både spökjägare och andra som försökt förklara dessa fenomen.Där kan man se hur en orb förflyttar sig och genom orbens rörelser utesluta damm eller en insekt.

Bilden jag tog togs med några få sekunders mellanrum och ena bilden har flera orbs medans den andra är helt fri från dom.Dessutom använde jag ingen blixt vid tillfället men hade under den dagen haft andlig aktivitet och mycket andlig utövning av olika slag som förmodligen triggade igång att dessa fastnade på ena bilden.Tog även bilder efteråt som inte visade någon form av aktivitet  och det är dom enda bilder jag någonsin lyckats fånga dessa orber på,har aldrig hänt tidigare eller efteråt heller för den delen.Bara ren tur Glad

[walkinbeauti]
5/2/11, 5:24 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Bilden tagen med sekunders mellan rum.

rambrikos
5/2/11, 7:02 AM
#3

Tack för ditt svar! SÅ en orb ses alltid på ett foto bara?

Jag tror man kan se orber med blotta ögat!

Rätta mig om jag har fel!

Kram och ha en fin dag!Glad

[walkinbeauti]
5/2/11, 7:10 AM
#4

Du har helt rätt vissst kan vi se dom med blotta ögat även om bild och film är dom vanligaste.I takt med att vi utvecklas mer och mer desto mer mottagliga blir vi för att upffatta orber med vårt fysiska öga Glad

Kram själv och ha en skön dag:-))

[TristanChi]
5/2/11, 10:36 AM
#5

Eftersom båda bilderna är tagna med blixten i auto-läge och i dåliga ljusförhållanden (f/2.8, 1/30s, ISO 200,250) är det mycket troligt att blixten har utlösts.

Den stora skillnaden i vitbalans mellan första och andra bilden tyder också på en artificiell ljuskälla i första bilden.

Du skriver att "regn fukt och snö eller evntuell bil som passerat kan uteslutas". Hur kan du utesluta det? Vilka partiklar som helst framför kameran ger oundvikligen orb-liknande resultat.

Kerstina-61
5/2/11, 12:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

När min sambos dotter var 12 år var vi på "Falks grav" i Hökensås.
Vi åkte till graven vid midnatt då det sägs att "någon" lägger färska blommor på graven. Vi satt där i mörkret, men inget hände. När klockan var 00.20 så säger Agnes (sambos dotter) att hon ser runda bollar som "flyter" i skogen. Jag har ju kameran beredd redan och fotar där hon säger sig se dessa bollar. Ingen av oss andra kunde se dem.

Jag hade en digitalkamera och kunde se bilderna direkt jag tog och där ser vi dessa "bollar" som jag senare fick veta kallas för Orbs. Efter den gången är jag övertygad om att det finns Orbs som inte är dammkorn eller fukt från kameralinsen. Vi var 5 pers (4 skeptiker) som hörde att Agnes såg Orbsen och vi var 5 pers som såg bilderna.

Kerstin, Medarbetare på Spiritualism IFokus

Jag kan bara vara mig själv och ingen annan, därför gör
jag det jag älskar just idag!

Annons:
Kerstina-61
5/2/11, 12:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

En bild till från Hökensås…

Kerstin, Medarbetare på Spiritualism IFokus

Jag kan bara vara mig själv och ingen annan, därför gör
jag det jag älskar just idag!

Kerstina-61
5/2/11, 12:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Jag tycker det är spännande då det kommer med Orber på foto och jag är ingen expert på om det finns naturlig förklaring eller ej. Men detta foto jag tog sist det var fullmåne var det enda som det var en Orb med på av tiotal tagna foto.

Kerstin, Medarbetare på Spiritualism IFokus

Jag kan bara vara mig själv och ingen annan, därför gör
jag det jag älskar just idag!

Kerstina-61
5/2/11, 12:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

I lördags firade vi mitt barnbarn som fyllde 1 år. Då kom dessa fina Orber med. Jag tycker mig se ett ansikte i den översta ;-)

Jag har svartmarkerat ansiktena så de får vara anonyma som är med på bilden

Kerstin, Medarbetare på Spiritualism IFokus

Jag kan bara vara mig själv och ingen annan, därför gör
jag det jag älskar just idag!

Kerstina-61
5/2/11, 12:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Sista bilden. Tog den efter att min mamma och hennes man hade avlidit. Dertta är utanför huset där han hittades död.

Jag tycker den ena Orben liknar ett kranium. Vad tycker ni? (där jag visat med pilen)

Nu ska jag inte terrorisera er med fler bilder Flört I alla fall inte på ett tag :-)

Kerstin, Medarbetare på Spiritualism IFokus

Jag kan bara vara mig själv och ingen annan, därför gör
jag det jag älskar just idag!

[TristanChi]
5/2/11, 1:12 PM
#11

#6 - #10

Alla bilderna är tagna med blixt. Dammkorn mellan lins och motiv ger upphov till orber, särskilt mot mörk bakgrund.

Testa med att ta ett kort före och efter att du skakar en filt framför kameran, så ska du få se på orber.

[walkinbeauti]
5/2/11, 1:19 PM
#12

# 10 Kerstina vilka underbara bilder,klart du har orber på dom sen kan förståsigpåare säga och tycka som dom vill men vi som varit på plats vet bäst vad vi fått med på bild.Underbara bilder du bjuder på Glad

Kerstina-61
5/2/11, 1:28 PM
#13

#11# Jag vet det blir "Orber" då man frmakallar damm eller fukt..men det som är konstigt är att flickan SÅG dessa med sina ögon. Det var ju därför jag fotade rätt in i skogen..utan att jag själv såg något. Glad

Kerstin, Medarbetare på Spiritualism IFokus

Jag kan bara vara mig själv och ingen annan, därför gör
jag det jag älskar just idag!

Annons:
[TristanChi]
5/2/11, 1:42 PM
#14

#13

Vad än flickan såg, så var det inte orberna på ditt foto. De uppstår när blixten lyser upp dammkorn nära kameran. De befinner sig heller inte så långt bort som de ser ut att göra.

Kerstina-61
5/2/11, 7:24 PM
#15

#14 Och hur vet du det? Du var inte med då hon beskrev dessa runda föremål och visade med hela handen och pekade på dem då de förflyttade sig som genomskinliga bollar. Hon beskrev dem så precis som de sedan såg ut på fotot. Jag hade innan aldrig ens hört begreppet Orb innan. Jag fotade där hon sa att hon såg dem, då de hela tiden förflyttade sig…Min sambo som fotade oss…fick också med dessa Orber…med en annan kamera. Han stod på ett annat avstånd.

Kerstin, Medarbetare på Spiritualism IFokus

Jag kan bara vara mig själv och ingen annan, därför gör
jag det jag älskar just idag!

Hellas
5/2/11, 7:29 PM
#16

Jag ser ju "Orber" med mina egna fysiska ögon men jag har aldrig lyckats fånga någon på bild eftersom jag aldrig har haft kameran i närheten då jag sett Orberna.
Jag kallar det inte för Orber utan för "Silverregn" eftersom jag kallade det för detta då jag var liten Oskyldig.
Jag är en ordentlig tråkmåns då det gäller Orbfoton eftersom det är så vanligt med att det faktiskt bara är fukt eller damm.

Det kan även vara damm inne i kamerahuset som stör bilden.
Min systemkamera ska rengöras ganska ofta om man vill ta klockrena bilder utan att riskera dammråttor Skrattande!
Nu finns det en inbyggd liten skakgrej som jag kan använda men någon gång /år tror jag ändå är bra att ha kameran på rengöring.

Jag säger därför varken bu eller bä till foton mer än att de flesta kan man direkt konstatera att det är damm el. fukt medans andra vet man kanske inte om man inte är expert på fotografier.

Inne på Spökbilder iFokus kollar de bilder hela tiden, där finns det även duktiga fotokunniga människor som direkt kan avgöra om det är skräp.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

[GunillaR]
5/2/11, 7:54 PM
#17

Jag har sett orber. Men jag har bara lyckats fånga en på bild en gång. Och visst är det skillnad på damm, fukt eller riktiga orber. En riktig orb har i regel en aura, vilket flera av bilderna här ovan bevisar.

Jane-Lyzell
5/2/11, 8:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

9 oj vilka orber!

såg ni eld mannen i detta kort!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Kerstina-61
5/2/11, 9:54 PM
#19

#18 Tycker det är ett mäktigt foto! Röstade på ett av dina, men tror det var det andra…Jag ser något i bilden till vänster om den högra björken…men tycker att hela elden är magisk, likt ett vilddjur :-))

Kerstin, Medarbetare på Spiritualism IFokus

Jag kan bara vara mig själv och ingen annan, därför gör
jag det jag älskar just idag!

[TristanChi]
5/2/11, 10:41 PM
#20

#15

  • #14 Och hur vet du det

För att jag precis som trådstartaren efterfrågar vet exakt vad orber är och hur de uppstår. Det kan man lära sig bl.a. här: http://en.wikipedia.org/wiki/Orb_(optics). De ser precis ut som på bilderna här i tråden.

Vad flickan i din berättelse såg har jag ingen aning om. Men orber såsom de förklaras i fotosammanhang kan det inte vara, eftersom de bara visar sig på blixtfotografier med digitalkameror.

Annons:
Upp till toppen
Annons: