Annons:
Etikettandlighet
Läst 6234 ggr
nannie1
2011-04-16 20:00

Sömnparalys

Jag undrar vad ni har för tankar om Sömnparalys? Finns det någon annan förklaring än den medicinska?

När jag var yngre, mellan 10 - 22 år, så hade jag det vid flera tillfällen genom åren. Har dock inte haft det på ca 15 år.

Minns att jag blev helt skräckslagen, kunde inte röra en muskel  hela kroppen, bara ögonen. Jag minns oxå att jag försökte skrika men inget ljud kom. Som sagt jag var skräckslagen..

Vad tror ni?

Annons:
Hellas
2011-04-16 20:39
#1

Jag vet inte så mycket om Sömnparalys mer än att det låter väldigt otäckt.

Beskrivningarna kring Sömnparalys liknar en hel del mina egna "vakenfastjag sover" upplevelser men jag är på "resande fot" i de lägena och inte fastfrusen på det sätt som en Sömnparalys verkar vara.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

[walkinbeauti]
2011-04-17 07:39
#2

Sömnparaysen är något som vetenskapen kommit fram till medans andra upplever den som andlig.Jag är ingen vän av vetenskapen utan har mina egna tankar kring fenomenet sen inte sagt att det måste ligga till på det sättet men personligen känns det rätt för mig Glad och har absolut ingen vetenskaplig eller medicinsk innebörd.

Många upplever att dom får besök precis innan dom somnar/vaknar och vetenskapen säger då direkt Sömnparalys men jag tror mer på att vi just då är i ett sånt avslappnat tillstånd att vi ser andevärlden till skillnad från vaken och stressad under dagen.Stress, jobb, familj mm gör oss lätt blockerad och då har många svårt att uppfatta den andliga sfären.Däremot under avslappnat tillstånd då är vi mer mottagliga som under meditationen tex.

Det är många som beskrivit andliga besök innan dom somnat eller när dom vaknat,att bli fasthållen i sängen och inte kunna röra sig eller skrika som du skriver.En del ande energier kan påverka oss så starkt att vi helt och hållet kan låsa oss.Något som hänt mig även under fullt vaket tillstånd så därför utesluter jag den vetenskapliga teorin,det är lite svårt att drabbas av en Sömnparalys i fullt vaket tillstånd Glad

Men sen är det ju så med andevärlden hur mycket det än forskas vetenskapligt kan dom aldrig få fram bevis som vetenskapligt förklarar andevärldens existens och då finner man andra förklaringar och måste ha någon form av teori,man kan aldrig binda fast en ande för att utöföra forskning och tester på.

Samma tror jag det är med sömnparalysen den enda som upplever den kan förklara själv vad den erfar och är med om,vad man ser känner och hör.En bekant till mig är ordentligt inriktad och insatt i vetenskap och har alltid svar med teorier om mångt och mycket men vid ett tillfälle fick han syn på sin döda mor i full figur.I ett kök som inget förnster var öppet och dörren till hallen stängd.Men hon stog framför honom och gick sen fram och räckte sin hand mot hans och då blåser det kall luft runt hela honom och han kan känna att hon vidrör hans hand.Något som pågick under någon minut och hans egna ord var att hade jag inte vart med själv skulle jag aldrig trott på det.Vetenskapskille som han är försökte han finna alla logiska förklaringar men fick ge upp och acceptera det han vart med om.

Eftersom det andliga är så svårt att greppa så går man bet i försök med bevisföring det enda bevis man kan få är sina egna upplevelser och samma tror jag det är med sömnparalysen man själv är den enda som vet vad man upplevt.Det kan ingen forskare i världen avgöra åt oss .Det är min lilla teori Glad

nannie1
2011-04-17 16:16
#3

Tack för era åsikterGlad. Eftersom det var så många år sedan jag hade en sån här upplevelse sista så har jag lite svårt att minnas. Men jag vet att det alltid hände då jag skulle sova..Det var som att vara instängd i sin egen kropp, mycket obehagligt.

ellen1960
2011-04-17 18:57
#4

Jeg hadde slikt på den tiden jeg led mye av ångest.

At få åndelig besøk på natten er noe helt annet. Då blir jeg hverken redd eller paralysert

Så jeg tror det er to forskjellige saker det her tales om

[GunillaR]
2011-04-17 19:37
#5

Kan det inte vara så att man är på väg att lämna sin kropp i en utomkroppslig upplevelse, men att man på något sätt tvekar eller att man inte sover tillräckligt djupt?

Jag är ute och far om nätterna och här även lämnat min kropp en gång pga stark smärta, men aldrig råkat ut för detta fenomen. Det låter väldigt otäckt.

[walkinbeauti]
2011-04-18 01:54
#6

# 5 Tror du är inne på ett viktigt spår med att vi kanske företar oss en astral projection och dom kan ju upplevas paralyserande åtminstonde för mig när anden lämnar sen ligger kroppen bara kvar och är på något sätt "förlamad" först när anden är på plats då kommer rörligheten.Glad

# 4 Kan också vara som du tänker vi pratar om olika upplevelser just därför är det svårt att avgöra vad TS verkligen vart med om något man endast själv kan avgöra,intressant ämne är det Glad

Annons:
[GunillaR]
2011-04-18 12:00
#7

# 6 - I så fall skulle det kanske vara så att sinnet/medvetandet inte är med andekroppen utan det har stannat kvar i den fysiska kroppen och upplever den fysiska kroppen som "ohanterbar".

[walkinbeauti]
2011-04-18 12:12
#8

# 7 Oj vilken svår fråga det här var,så kan det naturligtvis vara men samtidigt har vi medvetenheten ofta om våra astrala resor att vi minns dom så någon form av medvetande måste finnas hos båda.

Bara spekulerar nu har faktsikt ingen aning mer än att jag ofta minns astralprojektion och att kroppen kan kännas låst innan jag är tillbaka i den igen.Ingen lätt fråga att lösa men så intressant Skrattande

Man vill ju verkligen veta vad som händer kan både andekroppen och den fysiska ha gemensamt medvetande eller kan dom vara två skillda alltså 2 medvetanden.Men du vilken tuff fråga den var svår skratt,,,,SkrattandeSkrattande

nannie1
2011-04-18 14:30
#9

Ja, för dom gånger det hänt så har jag ju varit fullt vaken. jag har haft medvetna tankar; vad är det som händer, jag kan inte röra mig, har försökt skrika men inget ljud har kommit. Jag har inte kunnat röra en muskel förutom ögonen. Jag har legat på rygg o kan se mig omkring fast inte vrida huvudet då. Så medveten har jag varit! #4 skrev om ångest. Ja, kanske kan det ha ett samband. Hade en mycket tuff barndom, så kanske kan det stämma.

#7 ja, kan det vara så att vi har två paralella medvetanden? Men då borde man ju minnas båda..?Glad

[GunillaR]
2011-04-18 22:13
#10

Det är onekligen ett mycket intressant ämne!

starcat
2011-04-19 09:27
#11

Hade oxå Sömnparalys 6-7 ggr för ca 1-2 år sedan. Konstigt nog var det i samband med att det hände mycket annat oförklarigt just då. Tex en sommarstuga vi varit i många gånger där det hördes fotsteg, skuggor svepte förbi det bankade i väggarna mm.. varje gång vi kom dit fick jag

alltid Sömnparalys första natten (?) Glömmer aldrig första gången jag var med om det, det "tjöt" i öronen, kändes som om  jag vägde 800 kg

och varenda nerv i kroppen stack det i! Riktigt obehagligt, kunde absolut inte röra mig och att ens försöka skrika/ropa var omöjligt. Som tur var varade det inte särskilt länge. Den sista gången jag var med om det var just i denna sommarstuga och jag minns att jag "i huvudet" skriker FÖRSVINN!!!! Ännu märkligare är att jag inte upplevt en enda konstig grej till i sommarstugan efter detta!! Har väl skrämt ivä vad det nu var Flört

JustMe08
2011-04-19 11:58
#12

Jag har varit med om Sömnparalys en enda gång och det hände för bara några månader sen. Jag somnade framför tv:n och vaknade mitt i natten av att jag hade andesällskap i lägenheten. Jag hörde och såg mannen i ögonvrån när han stod i dörröppningen in till hallen men jag kunde varken prata eller vrida på huvudet för att se honom helt och hållet. Jag försökte sätta mig upp men kroppen var inte alls med. Konstigt nog blev jag inte rädd utan tänkte att det här har jag ju läst om, jag visste att det var en Sömnparalys. Jag har ingen aning om hur länge den varade, det kan ha gått 1 minut eller flera…

 

MVH  Mia

Medarbetare på Medialt I Fokus

"We are what we repeatedly do." /Aristoteles
                                            

 

nyborjare08
2011-04-19 12:24
#13

Jag känner igen det du beskriver JustMe08. Jag har också varit med om att jag har känt att det har varit någon i min lägenhet eller vid min säng. Jag har försökt röra mig och prata men det har inte gått. Jag har däremot inte sett någon. Nu var det några år sen jag upplevde det senast men jag minns att det inträffade flera gånger i min förra lägenhet.

 

 

Annons:
Upp till toppen
Annons: