Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1181 ggr
[walkinbeauti]
2011-04-09 08:19

Samvete

Har ett litet dilemma som jag undrar hur ni andra skulle hantera.Ligger i magsjukan och bor stundvis på toaletten:-( för någon timme sedan dök min mamma upp och släppte inte in henne pga smittrisken.Orsaken till hennes besök var att deras katt är sjuk och går på antibiotika och dom har lite trubbel att få i katten medicinen.Hon påbörjade den igår och jag stog till tjänst och fick ner den i magen på henne.

Har ett oerhört ont samvete för att jag sa nej idag pga sjukdom,är inte den som säger nej till att ge ett handtag när det behövs men min mor blev så förbannad på mig och röt i att så fort man ber om hjälp så får man det aldrigGråter kan tilläga att hon är expert på att agera energitjuv.

Konfronterade henne med vad jag nu sagt nej till men den kunde hon inte komma på eftersom jag ytterst sällan säger nej om någon ber om hjälp.Nu sitter jag här med dåligt samvete både för katten och att behöva säga ifrån till föräldrarna men framför allt den sjuka katten ger mig en stor klump i magen att jag inte kan hjälpa just idag.

Allt jag orkar idag är att sängliggandes leka med datorn lite.Men mår inte bra alls av att säga nej även om jag vet att man måste få vara sjuk och kurera sig.I morgon kan jag vara pigg nog att ge dom medicinhjälpen vilket jag glatt ställer upp med.

Vad tycker ni ska man trotsa magsjukan klä på sig och gå dit med dryga 38 i feber fast man känner att man inte orkar?

Var går gränsen egentligen för att vi ska få dåligt samvete av någon orsak?

Känner mig som en hemsk person just nu för stunden och behöver höra hur ni andra skulle ha agerat.Samvetet kan ju verkligen spela oss ett spratt men var drar man egentligen gränsen så man slipper ha dåligt samvete?

Som andlig person känns det viktigt att kunna hjälpa så det här blev ett dilemma som vägrar släppa taget om mig just nu.En vanlig förkylning hade jag trotsat direkt men magsjukan är ju lite mer besvärlig.

Annons:
[rore]
2011-04-09 08:43
#1

Hej walkinbeauti!

Det är svår det där med skuldkänslor. Vad är det som väcker upp den ?

För egen del tycker jag att du kan lägga skuld känslorna åt sidan, för detta rår du inte över…och det är ju skit lätt att bara skriva så där rakt uppoch ner. *jag vet det*

Din mammas känslo utbrott kan du inte göra någonting åt. det är hennes sätt att hantera livet  och den här situationen *i alla fall denna gången* och tyvärr går det nu ut över dig. *trist*

Vi kan aldrig ta ansvar för hur andra människor väljer att uppfatta situationer som uppstår. det vi kan göra är att ta ansvar för det viu själva känner och utgå efter det,

Det käns inte alltid som att det faller i god jord,, men i det långa loppet så vinner vi alla på att lära oss att ta ansvar för oss själva.

Kryp ner i sängen, koppla av och ta hand om dig själv just nu i dag.

Krya på dig kram tanke bubblor kommer här!

[dandamimm]
2011-04-09 09:00
#2

Du måste ta hand om dig själv också. Hur ska du annars kunna hjälpa andra??? Om du är sjuk så måste du väl få vara det? Det finns så många måsten runt oss som ger oss dåligt samvete men ibland får man helt enkelt skita i dem.

Håller med föregående talareFlört. Kryp ner i sängen, bli frisk så att du inte tar slut på dig själv. Vem blir hjälpt av det???

Skickar lite fina tankar som kanske hjälper på ditt håll.

// danda

[walkinbeauti]
2011-04-09 09:01
#3

Tack rore du har ju alldeles rätt och man lägger så lätt skuld på sig även när man inte rår för det även om man egentligen vet bättre så kryper den där skuldkännslan fram varelse man vill eller inte.

Mor är en snäll person men ändå expert på att sno energi,senste nytt var att hon struntar i ett ge katten medicinen ytterligaere energitjuveri och försöka ge skulden till mig.Men för en gångs skull måste jag ignorera henne.Ingen elak tant men sånt här retar man upp sig på dumt nog.

Glad

[walkinbeauti]
2011-04-09 09:03
#4

# 2 Tack snälla danda Flört

millam
2011-04-09 09:08
#5

Rorer sa det så bra!

Men förstår att du blir ledsen, klart du ska vila när du är sjuk! Men ännu viktigare, anser jag, är att du tänkte på katten och din mamma, dom kunde ju blivit sjuka.. vad skulle hon sagt då? Hur skulle du känt dig då?

Hoppas din mamma också förstår att du faktiskt skyddade dem från ännu större fara.

Vila och krya på dig, fundera inte på detta, utan lägg det åt sidan! Du gjorde helt rätt!

många kramar

[grinda]
2011-04-09 10:06
#6

Instämmer med Rore som sa det så bra!Kyss Krya på dig från både magsjukan och skuldkänslorna.

Annons:
[walkinbeauti]
2011-04-09 10:39
#7

Tack snälla ni och det löste sig med att föräldrarna kom hit med katten, vilken tokig dag Skrattande och skuldkännslor kan verkligen vara ett bekymmer något man måste lära sig hantera på sin resa och där har jag jättejobbet framför mig.Men det ska väl gå det också som med allt annat.

Kramen till er Glad

Hellas
2011-04-09 11:00
#8

Vill bara först skicka en kryapådig kram Kyss!

Jag kan bara hålla med de övriga, inte ska du ha dåligt samvete, det är uteslutet att du ska gå ut i det skick du är i.

Jag tror att din mor egentligen har ett eget dåligt samvete över att inte kunna hantera situationen med sin katt och det fick du nu överfört på dig.
Om någon har dåligt samvete så får de själva stå för det och inte lämpa över det på andra människor.

Jag tror dessvärre att våra mammor är experter på att göra så även om de kanske inte är medvetna om det.Kyss

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

[walkinbeauti]
2011-04-09 11:06
#9

Tack Helena och nog är mammor lite komplicerade ibland,samvetet kom nog krypande eftersom dom kom hit med kattenSkrattande.Annars är föäldrarna världens gulligaste men ibland blir man knepig på dom och samvetet blev renat till sist ändå tack vare alla fina energier som sänts,tack.Fick ett gott skratt när dom stog med Kia utanför dörrenGlad

Skogshumblan
2011-04-09 11:52
#10

Intressant ämne, läser och tar till mig era tankar. Hoppas du kryar på dig och släpper det dåliga samvetet, du är "bara" människa och som sådan måste man tänka på sig själv också. Stor krya på sig kram!

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

[walkinbeauti]
2011-04-09 11:59
#11

Tack skogshumblan och det är ju tur ifkous finns såna här dagar att fördriva tiden med Glad

Samvetet ja, undrar om man nån gång lär sig tygla det helt,bli bättre på det kan vi nog men helt kunna släppa tror jag är svårt.

Upp till toppen
Annons: