Annons:
Etikettifokus-saiter
Läst 1173 ggr
Hellas
2011-03-19 09:16

Om nya iFokus

Jag kopierar här in den beskrivning som Niklas gör över Nya iFokus.

Den finns att läsa på IFOKUS-Bloggen tillsammans med andra väldigt bra artiklar kring iFokus.

Här är en sammanfattning av de viktigaste skillnaderna mellan nya och gamla iFokus för den som är intresserad.

Nya iFokusDen här versionen av iFokus (version 4 tror jag att det är) är ombyggd helt från grunden. För den tekniskt intresserade kan jag säga att vi har bytt från Microsofts miljöer till Ruby on Rails.

När vi ändå började om från början passade vi på att tänka igenom vad av det gamla vi ville ha med oss. Det innebar bland annat att vi skalade bort de personliga sajterna med bloggar. Vi ersatte dem med något vi kallar personliga kontaktkort.

Kontaktkort är en presentationssida där ni som vill kan berätta om er själva. Kontaktkorten öppnas när du klickar på en medlems namn, exempelvis i kommentarer och inlägg. Till skillnad från de personliga sajterna öppnas kontaktkorten på den sajt du är. På det sättet hittar du snabbt tillbaks till där du var. I anslutning till kontaktkorten finns gästbok och album.

Allt är inte färdigt i nya iFokus. Vi har bland annat lämnat utveckling av mobilversionen, anpassning för funktionshindrade, bevakningar och RSS-flöden till senare.

Utöver att få en stabilare miljö var ett av huvudskälen till att bygga om att kunna vidareutveckla. Därför kan du se fram emot nya funktioner framöver. Ett par saker har vi faktiskt smugit in redan nu:

- Ett automatiskt modereringssystem som styrs av alla medlemmar med iFokus Insider

Många av våra sajter behandlar känsliga ämnen. Därför kan det vara skönt att ibland kunna skriva utan att någon vet att det är du som skriver.

Med modereringssystemet ska det bli lättare att hålla ordning på sajterna. De inlägg eller kommentarer som medlemmarna upplever bryter mot skrivreglerna kommer att tas bort automatiskt. Om någon upprepade gånger bryter mot skrivreglerna kommer han eller hon att få sina skrivrättigheter ifråntagna. Även det sker automatiskt.

Utöver dessa två nyheter har vi gjort en del förenklingar för våra värdar när det gäller administration av sajterna.

Från och med nu har alla fått stora avatarer också. Ni som har haft små bilder kan behöva ladda upp nya. Bäst blir det om de är 64 x 64 pixlar stora.

Vänliga hälsningar Niklas

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Annons:
millam
2011-03-19 10:21
#1

Måste fråga, är det möjligt att bokmärka i den nya versionen, och hur gör man i så fall?

[GunillaF]
2011-03-19 15:14
#2

#1 Den funktionen har de inte fått igång ännu. Jag hoppas den kommer tillbaka.

JustMe08
2011-03-24 09:37
#3

Glad

 

MVH  Mia

Medarbetare på Medialt I Fokus

"We are what we repeatedly do." /Aristoteles
                                            

 

Hellas
2011-05-05 08:16
#4

Puttar upp denna lite och slår samtidigt ett slag för det Automatiska modereringssystemet som är infört på iFokus

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

[walkinbeauti]
2011-05-05 08:31
#5

Glad Tack för informationen ,kul med lite nya funktioner !

Upp till toppen
Annons: