Annons:
Etikettlänkgalleri
Läst 1212 ggr
Jane-Lyzell
3/18/11, 12:02 PM

Polarrapporten! WWF

Den fleråriga havsisens yta har minskat med 35 procent sedan 1981. Under 2010 ökade avsmältningen så mycket att 20 000 valrossar kom i land på Alaskas västkust. Liknande företeelser har observerats i östra Ryssland där fler än 70 000 valrossar kommit upp på stränder där normalt betydligt färre valrossar uppehåller sig – allt pekar på att skälet är avsaknaden av havsis att vila på för mammor med ungar. De använder isen som bas för återhämtning mellan dyk ned till botten för att leta efter musslor. När valrossarna går upp på land ökar risken dramatiskt för ungarna att trampas ihjäl. På havsisen ligger de utspridda och mer skyddade i små grupper.

Ett annat mer långsiktigt hot är försurningen av haven som medför att musslorna får allt svårare att bilda hårda skal. Skulle det slå till i stor skala får det förödande effekt på både djur och kommersiellt fiske……

Läs vidare i  länken

http://www.wwf.se/nyhetsbrev/wwf-nyhetsbrev/1347881-polar-1-2011?utm_source=MailingList&utm_medium=email&utm_campaign=Polarrapporten+1+-+2011

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Lynxx
3/18/11, 2:15 PM
#1

Å värre blir det:

Jordens sjätte massdöd stundar - Miljöaktuellt

http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.374744/jordens-sjatte-massdod-stundar

"Den mest kända massöden var då dinosaourierna försvann från planeten. Då försvann 75 procent av världens arter. Snart kan det vara dags igen, menar forskare.

Massdöd är det tillstånd då minst hälften av alla arter dör ut på jorden och under de senaste 540 miljoner åren har planeten drabbats av fem stora massutrotningar då över 75 procent av alla arter försvann.

Om runt 330 år kan det vara dags för ytterligare en massdöd på planeten jorden. Det hävdar forskare från University of California i en ny studie som presenterats i tidskriften Nature."

"Det som kommer orsaka den är människans aktiviteter med miljögifter, sjukdomar, illegal jakt, utfiskning, förstörda livsmiljöer, främmande arter och klimatförändringar."

"Det finns emellertid också hopp i forskarnas slutsatser. Av samma skäl att en framtida massdöd skulle vara orsakad av människor står det också i människans makt att förhindra händelseförloppet."

----

Människan e alltså Jordens cancer & måste hitta ett motmedel mot sig själv för att förhindra massutrotning…f*n tro't :-/

---------

Därför kommer människan att sorteras bort i det naturliga urvalet - Miljöaktuellt 2011 03 03

http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.371704/darfor-kommer-manniskan-att-sorteras-bort-i-det-naturliga-urvalet

"Människan är den framgångsrikaste arten på planeten. Men resursslöseriet är inprogrammerat i våra gener och nobelpristagaren i medicin, Christian de Duve, förklarar varför vi kommer få betala dyrt för vår framgång"

"Christian de Duve som berättar om sina teorier om att människan kan komma att utrotas genom lagen om det naturliga urvalet. Det är helt enkelt vår högeffektiva förmåga att använda och förbruka våra resurser som kommer att bli vår undergång.
- Kostnaden för våra framgångar är att vi gör slut på våra naturliga resurser - vilket leder till energikriser, klimatförändring, miljöförstöring och förstörelse av vår naturliga miljö, säger han."
"Enligt Chrisitan de Duve är överutnyttjandet av resurser inbyggt i våra gener. Något som kommande generationer kommer att få betala priset för. Enligt Christian de Duve kommer mänsklighetens natur att leda till förödande konsekvenser och eventuellt utrotning. Han konstaterar att det är lagen om det naturliga urvalet som arbetar mot människan."

----

/L

Jane-Lyzell
3/18/11, 4:17 PM
#2

Rynkar på näsanGråter

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
9/28/11, 2:13 PM
#3

Detta är intresant tycker jag och hoppas fler tycker det med!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Elpida
9/28/11, 3:05 PM
#4

Det är högst intressant Jane, även om det är beklämmande läsning. Men det finns ju ingen annan varelse i detta jordelivet som är så bra på att utrota sig själva som människanGråter

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

Jane-Lyzell
9/28/11, 6:17 PM
#5

exakt så

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Upp till toppen
Annons: