Annons:
Etikettoff-topic
Läst 3687 ggr
Jane-Lyzell
2011-03-07 12:40

Organiserat tiggeri!

Chockad efter att varit i Stockholm i helgen - en helt ny kattegori av tiggare har växt fram!? Det är inte hemlösa, Det är inte Alkoholister eller narkomaner utan invandrare som sitter med en kopp, i tystnad med ledsna ögon……….Näe fy vart är vårat sammhälle på väg!???????Obestämd

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Jane-Lyzell
2011-03-07 13:20
#2

tror du får läsa mitt inlägg igen och se gärna videon med!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

MackLobell
2011-03-07 13:28
#3

Chockad..har du aldrig varit i sthlm tidigare de här är inget nytt

Skogshumblan
2011-03-07 13:30
#4

Sett i Gbg och är lika "upprörd" att vi människor sjunker så lågt att vi utnyttjar varandras godhet såhär.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Jane-Lyzell
2011-03-07 14:05
#5

3 det gör ju inte saken legetimt för det inte är nytt!?

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

MackLobell
2011-03-07 14:14
#6

#5 Svarade på att du uttryckte att du var chockade över detta

att du tydligen inte har upplevt o sett detta tidigare

Annons:
blombuketten
2011-03-07 14:31
#7

Alltså, vad är det som är så chockerande? Är det möjligen för att det är invandrare (om de nu är det) som tigger?

Denna kommentar har tagits bort.
Jane-Lyzell
2011-03-07 14:33
#9

6 tiggare har jag sett men inte dessa organiserade tiggare!

därför jag skapat tråden! Jag såg dem i Paris på 80-talet. men första gången så markant här i Stockholm i helgen! menar det var en i varje gatuhörn!?

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
2011-03-07 14:40
#10

Inlägg försvinner här inne svarde dig  6 men det finns inte här längre!

Jag är shockad åt den organiserade tiggeriet inget annat!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
2011-03-07 14:41
#11

7 se mitt svar i inlägg 10

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Denna kommentar har tagits bort.
millam
2011-03-07 16:43
#13

Dom kommer hit då dom numera körs iväg från gatorna i Helsingfors, där dom huserat länge nu, i nästan varje gathörn.. o visst är de organiserade..

Annons:
[GunillaR]
2011-03-07 17:11
#14

Detta har pågått några år i Malmö. De sitter utanför större butiker och köpcentra. En del har lappar eller plakat på sig. Enligt Malmöpolisen så är det organiserade ligor som ligger bakom detta.

millam
2011-03-07 17:12
#15

I Sthlm gick dom runt i T-banan tidigare o delade lappar med nån snyfthistoria, och snart så gick dom o samlade tillbaka lapparna o förväntade sig pengar.. men det har dom slutat nu med. I stället tar det sig andra former, dom kommer i ligor, bor i nån husvagn o skickar de som ser mest ömkliga ut o tigga. I utlandet amputerar de t.o.m folk för att man ska tycka mer synd om dem, t.ex. Uppfinningsrikedomen är stor när det gäller att utnyttja folk, både tiggarna, och människor som ger dom pengar..

blombuketten
2011-03-07 20:06
#16

Men det måste väl ändå vara upp till var och en om man känner för att ge pengar eller inte.

#15. Vet du att folk "i utlandet" låter amputera sig för att folk ska tycka mer synd om dem, eller är det något du hört?

sven-g
2011-03-07 20:17
#17

Till och med ute på vichan förekommer detta. Tänker på en man som är troligsvis Jugg. Den mannen åker runt till olika samhällen och spelar eller för ojud på dragspel med hatten framför sig. Nu är det som så att den mannen åker sprillans ny bil. Det verkar vara lönsamt att tigga.

[GunillaF]
2011-03-07 20:23
#18

.

blombuketten
2011-03-07 20:58
#19

#17. Tja, kanske något man skulle slå sig på, istället för att jobba och slita för brödfödan.

millam
2011-03-07 22:42
#20

#16" har läst om detta, och sett i tv- det var inte så länge sen saken diskuterades ganska ingående, både här och i Finland

Annons:
blombuketten
2011-03-07 23:15
#21

#20. I många, många länder så finns inte den sociala trygghet vi har här i Sverige. Det vill säga att en handikappad får klara sig bäst den vill. Jag skulle tro att den armlöse mannen/kvinnan som där sitter och tigger, gör det för sin överlevnads skull. Inte för att den frivillligt låtit amputera sina armar och sen leva på hoppet att folk tycker synd om dem. Det säger sig själv, på något vis, att en fullt frisk människa behåller sina lemmar och tigger ändå.

helenahi
2011-03-08 06:37
#22

ja usch för det här tvånget, dom får inte behålla de pengar de ev fått ihop, dom går till de som organiserat det, förut var det barn också, men det satte de sociala myndigheten stopp för, som tur är…

tro hopp och kärlek…

tro hopp och kärlek...

millam
2011-03-08 09:12
#23

"21" Tror inte det är frivilligt.. här gäller också människohandel, där de som utnyttjas har inte mycket o säga till om, tyvärr. Dom tvingas allt som oftast, dessvärre.

Jane-Lyzell
2011-03-08 12:22
#24

Är nog bra man ser filmen - så man förstår!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[GunillaR]
2011-03-08 13:47
#25

Som sagt, så har vi samma problem i Malmö. Precis på nyheterna idag så sades det att det inte är förbjudet att tigga i Sverige. Men för att stanna här måste man kunna försörja sig själv. Man får alltså inte utvisa romer för att de tigger enbart.

Detta är ju inte bara ett problem i Sverige utan i hela EU. Frankrike utvisade ju en stor grupp romänska romer på ett ganska osnyggt sätt genom att riva deras läger. Det blev ju väldigt stora rubriker av detta, var det inte i somras?

Men det är ju inte bara tiggeri utan i detta kriminella nätverk finns ju även andra brott så som rån och stölder, precis som det visas i filmen.

ellen1960
2011-03-08 18:34
#26

Disse finns i Oslo også(og har vært her i noen år) DE er romere(sigøynere) fra rumenien. De norske romerne skäms av dom …

Dette vet jeg for jeg kjenner selv romerne fra oslo.

En dag kom en av disse tiggerne til meg, og sa på engelsk: I need money for ticket

Då svarte jeg på romanes: Kaj shass(som betyr, hvor skal du) Og dere kan tro hun ble konstig….jeg en hvit svarte på hennes språk…

Lightwarrior
2012-04-10 10:53
#27

Det som är det värsta med detta, är att den gruppen av människor inte behöver tigga, dom får det dom behöver i alla fall.
Till skillnad från dom som lever i ett missbruk, där ställs det krav…

Annons:
Ians
2012-04-10 11:28
#28

Framför allt tycker jag att det är Skrikandes att det finns människor utan skrupler som utnyttjar dessa människor….

Själv ger jag inte ett öre till dem….av den orsaken att jag inte vill sponsra dem som står bakom o kammar in de stora pengarna….

Önskar att fler gjorde så…..inte för att straffa dem som tigger utan göra det olönsamt för dem som sysslar med människohandel!

Visst de behöver hjälp! Men inte denna "hjälpen" att vara livegen i en människosmugglares händer!

mayolica
2012-04-10 21:02
#29

Ja visst är det fruktansvärt

Man behöver inte åka till storstäder sånt finns här med. Senaste åren har det inte varit lika mycket, men för några år sen var dom var jättemånga och överrallt.  .  På sommaren såg man varje dag småbarn som skickades att fram att stå och tigga pant-burkar o flaskor, offta till dom som var fulla på stan och satt o drack öl. En bit bort satt dom vuxna kollade in alla som öppnade något att dricka med pant.

~ mayolica ~

millam
2012-04-10 21:09
#30

"28" kunde inte sagt det bättre! Jag ger inget heller, av samma anledning som du! Dom ska ha annan hjälp, och det ska vara de som tigger som ska ha den hjälpen, inte de som står bakom denna människohandel, vilket är fallet om man ger pengar till dem!

Ians
2012-04-11 09:05
#31

Enligt en artikel jag läste här för ett bra tag sedan kan de tigga ihop ca 1000 kr/ dag

Har du då 10 st som tigger för dig o ger dem under måligt med mat så kan du dra in säkert en 9000 kr / dag lågt räknat

det ggr 30 är 270 000/ månad !!!!! o det tänker inte jag vara med o stoppa i ngn girburks ficka! Skam åt dem som utnyttjar folk så!

lwic
2012-04-11 09:50
#32

Det mesta av det här tiggeriet är organiserat av ligor från deras egna hemländer.

 Ingen som helst mening att stödja denna verksamhet! (hur fattiga, eländiga och lidande de än ser ut)

Påtagligt är det att folk från andra orter än storstäderna går på tiggarbluffen.

Choklad
2012-04-11 09:58
#33

jag kommer ihåg en gång för några år sedan, då vi var och handlade. Då satt det en man på knä och höll ut sin hand vid parkeringen. Jag blev helt schockad och ville hjlpa mannen..men blev hindrad av mina barn.

Det såg så hemsmt ut att han satt där och bad om pengar..jag tyckte jättesynd om honom.

Troligen började det redan då med dessa tiggerier.

Jag såg honom och några till tigga på andra ställen i stan…

Men då förstod jag inte vad det hela rörde sig om.

Det jag reagerade på var atthan såg välvårdad ut och hade hela och rena kläder. Han verkade inte alls vara en sådan som behöver tigga.

Men jag kan förstå att man blir lurad, för man tycker så synd om dem och vill hjälpa.

U R us

Jane-Lyzell
2012-04-11 10:36
#34

så jätte tråkigt att det ska utnyttjasRynkar på näsan

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
sisela
2012-04-12 00:57
#35

Det är klart att det är ett problem att massor av folk utnyttjas grovt av andra. Att fattiga människor luras till andra länder med löftet om en bättre tillvaro…

MEN… den där videon i #0… den är ett ihopklipp av allt möjligt, bilder och ljud som inte hör ihop, klipp tagna ur kontext etc, och om man kollar youtubeprofilen så verkar den tillhöra någon med en ytterst invandrarfientlig agenda. Jag hoppas verkligen att ni inte tar den som nån slags sanning.

Ians
2012-04-12 07:50
#36

Även om man nu inte Tror på just denna video….så har samma typ av rapportering även funnits i dagspress…

Och om det ryker tillräckligt ofta från ett håll så får man nog ha anledning att tro att de brinner där…

Dessa tiggare har inte kommit själva…utan "hjälpts" av någon med Helt andra syften än att vara humanitär….

Sådan hjälp skall inte Sponsras på något sätt……Tiggeri är inget yrke! och tiggeri är inget man skall se som någon form av hjälp till behövande!

Det ligger större problem bakom detta….hur ser deras hemländer på dem? Varför får de ingen hjälp där?

DET är en Än viktigare fråga att ta tag i om man vill hjälpa dessa människor på riktigt o vara säker på att hjälpen kommer dem tillgodo som behöver den!

Själv har jag inget emot människor från vart de än kommer….men att sponsra tiggeri som grundar sig på att lura folk från både tiggare o givares sida… DET är inte ok!

Det ligger rätt stora pengar i denna "Buissnes" trots allt!

Och man har inte en susning om hur de blir behandlade! Framför allt DET får mig att måilla och bli beklämd över detta!

[trumman]
2012-04-12 11:33
#37

Hemskt ja, och ändå är detta inget mot vad som händer i Indien. Jag reste runt där i över 2 månader och blev såklart utsatt för en hel del tiggeri, men fick också förklarat för mig av indierna själva hur organiserat det kan vara. Några exempel:

* man mutilerar och bryter t.ex. benen, bränner ur ögat eller liknande  på spädbarn för att de deformerade små stackarna skall dra in mer pengar - de växer sedan upp som tiggare, oförmögna att göra annat

* man skär upp sår (stora ytor av de övre hudlagren skalas bort och lämnar köttet synligt) som man medvetet håller öppna

* organiserade ligor (oftast barn och kvinnor) styrs av järnhård maffialiknande bossar som samlar in allt de tjänar och betalar ut en banan eller två

Fruktansvärda saker! Man ville så gärna ge, men de avrådde oss alltid - för det främjar ju bara hemskheterna :(

Jane-Lyzell
2012-04-12 11:50
#38

37 samma sak i Nepal((

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[trumman]
2012-04-12 12:19
#39

#38 Säger du det? Var var du då?

Jag upplevde det inte alls så - det var knappt några tiggare alls faktiskt.

Iofs var jag mest uppe i fjällen på 4000 meters höjd :) och i Katmandu (där dom kanske rensar upp bättre bland tiggarna?) men nog tyckte jag att det var långt bättre än Indien.

Jane-Lyzell
2012-04-12 12:23
#40

39 Jag var just i Katmandu - det var 2001 tror jag så de kanske har rensat upp där sen dess! för då var det bedrövligt!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[trumman]
2012-04-12 13:58
#41

Jag var där 2003-2004 så ja, kanske det.

Annons:
sven-g
2012-04-12 23:22
#42

Var i Riga i höstas det var dom som tex satt med plakat på att deras barn behövde läkarvård, satt och grät hela tiden, gick förbi detta sex gånger var gång trillade tårarna från kinderna, först tyckte lite synd om. Sen fick höra att det var frågan om skådespelare att lura turister. Ja många sätt är bra utom dom dåliga.

[*Maggan*]
2012-04-13 18:58
#43

Dessa människor finns i lilla Gnesta också och sitter frysande och huttrande och misshandlar ett stackars dragspel. Inget annat än människohandel - trafficking handlar inte bara om sex. Jag ger aldrig en krona för jag vet att "musikern" inte få behålla den själv.

Cristine
2012-04-14 14:14
#44

Efter 30 års boende i olika länder känner jag väl till detta, det finns kurser för att lära sig hur man tiggar och man kan få ut från 7 -10000 kr om dagen. det beror på hur länge de har hållt på. Ta med er en smörgås i väskan  och säg att de får din lunch får ni se vilka svar ni får.

Nu är ju inte alla så för en del behöver verkligen tigga för att överleva, men jag har fått sparkar på smalbenet när jag inget gett till en del. När man bott utomlands några år så lär man sig skilja på dem.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Denna kommentar har tagits bort.
Ians
2012-04-18 14:33
#46

[ inlägg #45 bort redigerat pga ….enbart provocerande tillfär inget till diskussionen]

millam
2012-04-23 22:15
#47

Kommer ett inslag i tv4 kl 22.30 i kväll!, den 23/4 2012

Jane-Lyzell
2012-04-23 22:56
#48

47 tack missade- synd!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
millam
2012-04-24 00:07
#49

Fortsättning följer.. polisens syn på det imorgon bitti, tidigt.. osäker på tiden, gissar på 6.30 eller 7.30..tv4

Jane-Lyzell
2012-04-24 10:23
#50

Inte riktigt min tidFlört Zzzzzzzzz

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Upp till toppen
Annons: