Annons:
Etikettredskap-hjälpmedel
Läst 10707 ggr
[GunillaF]
2010-09-02 15:40

Pendel

Jag tycker att pendeln är ett bra hjälpmedel.

Man behöver inte köpa en pendel om man inte vill. Det går att göra en egen. Ta en lämplig halskedja t.ex. med en medaljong/berlock och använda det.

Använder du pendel?

                            Pendeln

Annons:
Hellas
2010-09-02 21:14
#1

Pendel var bland det första jag köpte i sådana här sammanhang och det var även då jag med egna ögon såg att det är skillnad på energi och energi.

Alla redskap är ju egentligen en färlängning/förstärkning av ens egna energier så det fungerar även utan men visst är det skojjigt att pendla, det får mig att fundera på om jag ska damma av min och be mina meditationsdeltagare prova Flört

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

signemo
2010-09-02 22:12
#2

HUr fungerar det med pendel. Glad

Var rädda om varandra

stina63
2010-09-02 22:20
#3

Jag har likadan som på bilden fast min är vit istället. Men jag har även använt ringar, halsband också.

[GunillaF]
2010-09-02 22:20
#4

#2 Hej Signemo.

Jag brukar "ställa in" min pendel - bestämma hur jag vill att den ska röra sig vid ja, nej och vet inte. T.ex vid ja så ska den röra sig vågrätt, vid vet ej vill jag att den rör sig runt osv. Det där bestämmer du själv

Om jag ska leta efter en vattenledning t.ex så "ber" jag pendeln "svara" ja när jag är vid vattenledningen.

Jag har sökt reda på en person med hjälp av pendel och karta.

Jag höll pendeln ovanför kartan några centimerer och flyttade den bit för bit. På en speciell punkt ovanför kartan sa pendeln ja. Vid senare efterforskning så var personen där.

[GunillaF]
2010-09-02 22:21
#5

#3 Hej Stina.

Jaa, det går lika bra att använda andra grejer som pendel.

Hellas
2010-09-02 22:29
#6

När man jobbar med Pendel så arbetar man för det första intuitivt och inte med andekontakt även om våra guider alltid finns med oss förstås.
Man frågar alltså inte andra sidan om hjälp.

Pendeln blir egentligen bara en förlängd arm av sin egna intuitet.
Pendeln känner av Energier, Auran, Currykors, man kan balansera upp chakran mm.

Som alltid ska man anväda alla redksap med vördnad.

Till att börja med måste man lära sig förstå sin pendel, enklast är att se hur pendeln beter sig om den svarar Ja, Nej, Kanske

Håll pendeln löst mellan ett par fingar, se till att vara stadig på hand.
Be sedan pendeln visa sitt "Ja", sedan ber du pendeln visa sitt "Nej" och slutligen "Kanske".
En stillastående pendel brukar innebära att man inte får något svar alls.

Sedan kan man börja med att ställa Ja, nej frågor som man vet svaret på, detta för att säkerställa pendelns rörelse.
Därefter provar man med en väns frågor där du inte vet svaren, stämmer det fortfarande?

Det absolut viktigaste är att ställa raka enkla frågor utan utrymme för feltolkningar.
Man får de svar man frågar om så se upp, ställ aldrig frågor du kanske inte vill få svar på.

Man kan alltså hitta currykors mm och då vet jag att min pendel har stått stelt nästan rakt ut trots att det är emot naturlagarna.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Annons:
Cristine
2010-09-02 22:32
#7

Pendeln och jag är inte sams utan jag använder slagrutorna till allt.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Hellas
2010-09-02 22:34
#8

Slagruta kan jag inte med så bra, ja inte pendel heller egentligen men den har jag använt lite ändå.
Slagruta har jag testat, jag vet att de fungerar ruskigt bra men där stannar det för min del.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

[GunillaF]
2010-09-02 22:36
#9

#7 Hej Cristine!

Slagruta och pekare beter sig på ungefär samma sätt. Visst?

Andina
2010-09-03 00:15
#10

Jag är inte heller så sams med min pendel - som jag ändå 'älskar'. Men det är som att vi blir mer och mer sams nu på sistone (kanske för att jag faktiskt tagit mig an den lite mer… ;)).

Fick en pendel av min väninna som tagit kedjan av ett halsband och en långsmal kristall från en kristallkrona, jag tycker den är jättevacker och speciell!
Har en till som jag fått i gåva också - men den har jag inte samma känsla alls för… ännu.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

stina63
2010-09-03 00:36
#11

Jag köpte min pendel i Spanien. När jag såg den visste jag att den var min. Dyr var den också men de brydde jag mig inte om alls. Den var min Skrattande

Indiania
2010-09-03 01:09
#12

Jag har faktiskt två pendlar i kristall, kanske dags att plocka fram och öva, jag har inte varit tillräckligt intresserad tidigare.

#11 Vad härligt det låter Stina att du hittade din pendel. Skrattande

" Var nära naturen - var när dig själv "

Hellas
2010-09-03 01:12
#13

#11 Visst är det lustigt, ibland känner man bara att just den är gjord enbart för mig. Rackarns vad dyrt det kan bli Skäms

#12 Jag blev också lite sugen, jag har inte varit speciellt intresserad de sista åren men visst kan det vara värt att prova.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Annons:
Tuva-Lena
2010-09-03 02:23
#14

Jag har testat pendel väldigt lite. Det ingick i häxkursen att lära sig pendla men då hade jag ingen. Nåja, en halskedja och pappas gamla ring fick duga. Jag blev faktiskt förvånad över svaren! jag fick också lära mig att jag först skulle bestämma hur ja eller nej skulle pendla, innan jag ställde frågor. Obestämd

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

signemo
2010-09-03 09:58
#15

Tack för information. Kanske min städdag blir en pendeldagFlört

Var rädda om varandra

[GunillaF]
2010-09-03 10:06
#16

#15 Bra mycket roligare att pendla än städa!Tungan ute

chik
2010-09-03 10:11
#17

Vilken tur att vi är olika..

Tycker Gunillas pendel är så vacker..

Men jag o penden har inte samma åsikter vi kommer inte överens…

Lena.P är jag i verkliga livet.

[GunillaF]
2010-09-03 10:16
#18

#17 Tack Chik!Glad

Hellas
2010-10-18 19:37
#19

Kyss

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Playja
2010-10-25 12:17
#20

Ja… jag pendlar ibland när andan faller på. Glad

Numer blir det inte så ofta.. men tycker det är rätt kul om jag ska va ärlig.

Har en köpt pendel. Den skulle jag bara ha när jag såg den! Sedan har jag gjort egna av lite av varje.

Den gillar jag mest är från ett smycke (drakhuvud) + den jag köpte förstås! Flört

Annons:
[GunillaF]
2011-01-05 01:56
#21

#20 Det är som om de talar om för oss att vi hör ihop, när vi ser dem!

Hellas
2011-01-05 21:05
#22

Det är så länge sedan jag pendlade men det är ett himla skojjigt verktyg som alla kan använda sig av.
Kanske är dags att damma av den igen!
För Nyandliga som håller på att upptäcka sin medialitet är det ovärderligt.

Det finns en liten bok som är ganska bra av Pehr Trollsveden "Lilla Pendelboken"

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

OleaViola
2011-02-26 21:40
#23

jag Testade just att göra en pendel själv och blev Väldigt förvånad själv av hur bra den fungerar gjorde min av en jätte fin Bergskiristal som nästan ser ut som ett hjärta…. Men är så ny att jag inte riktigt vet hur jag ska tolka den än men jag testar på å får vi se Glad

[GunillaF]
2011-02-26 21:56
#24

#23 "Träning ger färdighet" som man säger.

I #4 har jag beskrivit hur jag "ställer in" min pendel.

Lycka till med ditt pendlande!Skrattande

OleaViola
2011-02-26 22:02
#25

ja jag har nog lyckats ställa in den på frågor !

men har testat den lite framför några olika vänner för att testa den utan att de frågar om någonting så blir det olika utslag antingen jätte stort eller mindre på  på en vän blev det så stor rotation på pendeln att den höll på att slå till henne på hakan SkrattandeFörvånad

Hellas
2011-02-26 22:31
#26

Jag tror att de starkaste pendlarna gör man själv, det är kul att pendla och ett väldigt bra sätt att komma igång med medialiteten

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

[JohnHoudi]
2011-02-27 12:53
#27

När jag gör mitt föredrag får alla i publiken en pendel (bestående av ett snöre och en mutter) och så gott som alla får den att svänga "utan att de rör sig eller den" och svarar på frågor då de hålls över ett diagram. Är inte det lite fascinerande och tankeväckande så säg?

Annons:
OleaViola
2011-02-27 12:54
#28

Hade aldrig trott att det skulle bli en sån stor reaktion blev riktigt överaskad !Glad

[GunillaF]
2011-02-27 13:12
#29

#27 En pendel kan man ju göra av så gott som vad som helst och det är vårt undermedvetna som styr den. Den är mao bara en förlängning av armen… Men det kan vara kul med pendeln eftersom man då ser med ögat ..

[JohnHoudi]
2011-02-28 10:14
#30

#29

En pendel kan man ju göra av så gott som vad som helst och det är vårt undermedvetna som styr denDen är mao bara en förlängning av armen….

Rent fysiskt. Kan du berätta för mig hur detta går till? 
Du får det att låta som om det är det undermedvetna som låter armen sätta igång svängningarna?

Men det kan vara kul med pendeln eftersom man då ser med ögat ..

Förstår inte riktigt? Är det viktigt att ögat ser hur pendeln svänger eller skulle man kunna låta det undermedvetna svänga pendeln efter svare på rätt sätt även om man inte ser den?

[GunillaF]
2011-02-28 10:50
#31

#30 Om du tittar i #4 och #6 så tror jag att du får svar på dina frågor

[JohnHoudi]
2011-02-28 11:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

#31

Nej, inte riktigt. Där förklarades det aldrig om det var blott det undermedvetna som styr pendeln eller om det är det undermedvetna som styr musklerna i handen som får pendeln att svänga?

Ytterligare fråga: Ibland används ett diagram (se bifogad bild på en av många varianter). Är det någon av er som använder ett sådant eller liknande diagram när ni använder pendeln?

Jane-Lyzell
2011-02-28 14:07
#33

32 ditt diagram har jag aldrig sett med pendel förut - däeremot med ett ouwidjebord!

skulle inte vilja säga undermedvetna utan övermedvetna överjaget - förlängning av din medialitet!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[JohnHoudi]
2011-02-28 14:34
#34

#33

ditt diagram har jag aldrig sett med pendel förut - däeremot med ett ouwidjebord!

Njae, ganska vedertaget världen över faktiskt just med pendlar. Just detta kommer från denna sida som måste väl anses vara seriös?

http://www.divination.se/pendel.php

skulle inte vilja säga undermedvetna utan övermedvetna överjaget - förlängning av din medialitet!

OK, men vad är det som får pendeln att röra sig. Är det det "övermedvetna jaget" som får musklerna i handen att röra sig eller är det det  "övermedvetna jaget" som via telekinesi får pendeln att röra sig?

Annons:
DELANA
2011-02-28 14:41
#35

Jag använder Min Vackra Pendel varje kväll

men tyvärr litar jag inte på den till 100 %

Då känner jag en större Trygghet i mina

Tarotkort…..

Jane-Lyzell
2011-02-28 14:41
#36

34 Detta är new age för mig!

Inte min kopp av te så att säga när man använder pendel på det sättet och det man har den till! funkar säkert för dem som använder den på det viset - men jag - nej inget tillfrölitligt als! i mina ögon - då den tyvärr styrs av egna viljan med!

Telekenisi eller inte kan nog vara både och - men tror inte det behös - räcker med din egen energi(auran)

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Mia-Ia
2011-03-01 09:26
#50

Jag har en Trollkula jag fått av min man,den är fylld av hans kärlek till mej. Kan jag använda denna som pendel?

ErikNorthman
2011-03-01 10:38
#51

Vänta. Det försvann en massa intressanta frågor. Var tog de vägen?

Hellas
2011-03-01 20:23
#52

#50 Du kan använda precis vad du vill!
Jag pendlar ju inte nuförtiden men om jag skulle göra en egen pendel hade jag valt någonting som är fylld med min egna positiva energi Skrattande!

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

ErikNorthman
2011-03-01 20:53
#53

Hur fungerar pendeln egentligen?

Måste man vara medial för att kunna använda en pendel eller kan vem som helst använda en pendel?

Hellas
2011-03-01 21:02
#54

#53 Inte behöver man vara medial för att pendla.

Jag har inte en blekaste aning om hur det fungerar och jag bryr mig inte så mycket om det heller om jag ska vara ärlig.

Jag har gått med en pendel helt utan metall och med en slapp tråd/snöre.
Pendeln pekade vid ett tillfälle rakt ut åt sidan helt av sig självt och hur det gick till vet jag inte och självklart blev jag mer än Förvånad!
Jag kan inte beskriva vilken vinkel det var men den pekade på ungefär kl. 4 siffran.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

ErikNorthman
2011-03-01 21:05
#55

#54

Oj! Fantastiskt. Stod du plant då den gjorde så eller stod du rakt och den drog sig så mycket? Jag hoppas det var fler där som såg detta för det är ju helt otroligt och visar på pendelns kraft.

Annons:
Hellas
2011-03-01 21:16
#56

Jag stod på ett golv och var efteråt tvungen att kontrollera att själva stenen inte innehöll någon typ av metall som skulle kunnat dra sig mot tex vattenelement.

Eller kolla och kolla det enda jag gjorde var att se så att den inte reagerade mot en magnet……troligen är det inte tillräckligt, inte vet jag!

Nej, som det så ofta verkar vara så fanns det inga vittnet så det här är en berättelse som jag delar med mig av, jag vet vad som hände och jag var helt vaken!

Ärligt, jag själv skulle nog inte kunna tro på det fullt ut om någon annan berättade samma sak Skäms!

Förövrigt:
Jag vet att den pendel jag har som är gjord i Mässing drar sig mot element och vattenrör men det finns säkert en bra vetenskaplig förklaring till det.
Kanske stenen innehöll en typ av metall som inte reagerar på magnet men som drar sig mot vatten!

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

[GunillaF]
2011-03-01 21:38
#57

#56 Pekare brukar bete sig så som du skriver också.

Hellas
2011-03-01 21:43
#58

#57 Ja det har du förstås rätt i och de blir ju rejält envisa i att peka åt det håll de bestämt sig för Skrattande.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

ErikNorthman
2011-03-02 09:49
#59

#56

Otroligt!

Finns det aldrig något dokumenterat via t ex en videokamera när just sådana här fenomen sker? Det skulle vara enormt roligt att se det med blotta ögat.

Men hur fungerar det- Är det musklerna i handen som gör det eller är det via PSI? Någon var inne på detta tidigare och frågade men de inläggen har försvunnit tyvärr.

[T-Johan]
2012-07-21 22:15
#60

Jag frågade pendel om det var läge att stöta på en tjejkompis. Pendeln svara att den inte viste. Ärligt, jag blev skitskrajj. Är det möjligt att en annan person att pendlar för min räkning?

Jane-Lyzell
2012-07-21 22:36
#61

60 om den som pendlar är duktig på det - så ja vist!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

lenjon1
2012-09-29 20:19
#62

Jag puttar upp den här  tråden en aning då jag har en fråga angående pendlen…

Det är så många som säger att att pendeln är en förlängning av ditt över/underjag…och en massa annat.

Jag använder min pendel i perioder och jag  ber alltid att mina vägledare ska vara med mig när jag frågar. Jag ber alltid om svar via dem. Fast det är kanske så du menar Jane i ditt inlägg #33?

Förstår ni hur jag tänker. Att svaren jag ber om kommer från universum…

Jag har även vid meditation fått till mig av mina vägledare att jag inte ska fråga ALLT, HELA TIDEN, via min pendel…utan låta saker och ting få vila ibland.

Ja du vet där med tålamod Jane, det som vi vill kunna köpa på burk…Obestämd

Så när jag använder min pendel med förstånd!!! Inte jämt och ständigt så blir det oftast rätt. Svårast är tid, klockslag osv…men det beror väl på att det här med tid är ett mänskligt påfund.

Kram

Annons:
Loris M
2012-10-01 09:50
#63

#62

Bra att du tar upp det här! Har själv gått i samma tankar. Vem är det egentligen som styr pendeln och var kommer svaren ifrån?

Precis som du, använder jag pendeln i perioder och ber alltid om beskydd och att mina guider är med mig. Jag har läst/lärt mig att man ska vara försiktig med pendel (precis som med alla andra redskap) då man kan dra till sig negativa energier.

Hellas skriver i inlägg # 6 i denna tråd:

När man jobbar med Pendel så arbetar man för det första intuitivt och inte med andekontakt även om våra guider alltid finns med oss förstås. Man frågar alltså inte andra sidan om hjälp.

Jag tolkar det som att det är vi själva, genom vår intuition som svarar på frågor utan inblandning av andevärlden. Varför ska man i så fall be om beskydd?

Jag tycker att det är lite krångligt. Är det någon som vet hur det fungerar? Kan du Hellas, var snäll och förklara hur du menar här?

lenjon1
2012-10-01 12:30
#64

#63 Ja lite klargörande behövs…

Jag tänker om jag ber andevärlden om hjälp, att de svara mig via pendeln…fungerar inte det? Oftast har det fungerat bra för mig…

Jane-Lyzell
2012-10-01 15:16
#65

62 0 63- vist kan man ha den som en förlängning av andevännernas  hjälp - men kom ihåg de vill inte styra vår fria vilja- så…..Skrattande

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Hellas
2012-10-01 16:15
#66

#62, 63, 64

Jag säger som Jane, visst kan man använda pendeln om man tex. vill fråga morfar någonting men med tanke på att de inte får styra vår fria vilja så är det mer eller mindre omöjligt för dem att ge svar på frågor som kan påverka dina vägval i framtiden.
Dessutom, hur VET man att svaret kommer från morfar och inte den egna anden?

I min tro är det den min Ande som ger svar och det är jag stolt över, tänk så fantastiska Andar vi faktiskt är!

Det jag alltid funderar över är varför det anses "finare" att säga att det är Andevärlden, Skyddsguider eller till och med Ärkeänglar som alltid kommer med svar och vägledning?
Det är ju att nedvärdera den Ande du själv faktiskt är.

DU är en Ande, likväl som dina nära och kära på andra sidan och DIN Ande är precis lika fantastisk men med den skillnaden att den är insluten i en kropp och har lite svårare att "titta ut".

Det här med beskydd:

Jag höll förr på med att skydda mig både hit och dit både före och efter andligt arbete. Idag gör jag ingen stor affär av det.
Det enda jag gör är att i tanken be min Guide om stöd även om jag vet att jag har det oavsett om jag ber om det eller inte.

Verktyg såsom Pendel, Tarot, Pekare är, för mig, en förlängning av min Intuition, min Ande och ingenting annat.

Men samtidigt, vad vet vi egentligen, vi kan bara vara i vår egna tro och övertygelse!

Lycka till med era Pendlar!

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

lenjon1
2012-10-01 17:56
#67

Tack Jane och Hellas för era svar…är nöjd med dem…

kram

Loris M
2012-10-01 19:03
#68

# 65 och #66

Jag säger också tack till er båda! Nu har jag en klarare bild av det hela och helt plötsligt känns det inte lika krångligt  Glad. Man lär sig alltid något när man "hänger" här Flört

Upp till toppen
Annons: