Annons:
Etikettchakran
Läst 8293 ggr
Hellas
9/2/10, 5:37 PM

Chakrakoll

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har du koll på dina chakran?
Jag måste få lov att erkänna att trots mina år tillsammans med Chakran, öppnande och stängande så glömmer jag ibland bort vad de heter eller till och med nyans Skäms!

Jag gjorde en liten egen lathund som jag delade ut till mina meditationsdeltagare, jag lägger ut den här med, självklart är det bara att sno hela bilden eller delar av den.

Den är inte perfekt och det finns massor av dem på nätet, jag har dessutom försökt använda ord som är enkelt att koppla ihop med placering.
"Sakral" är liksom inte ett ord för mig som jag direkt förknippar med navelchakrat.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Annons:
Cristine
9/2/10, 10:30 PM
#1

Mina chakran har jag koll på även om de nu för tiden inte poppar upp en och en utan jag öppnas automatiskt. Namnen på dem kan jag både på Svenska och Indiska eftersom jag mediterar med en indisk video (nicopetromac).

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

stina63
9/2/10, 10:42 PM
#2

Jag har själv svårt att komma ihåg sakral säger naveln istället. Men undertiden jag öppnar när jag tänker på att öppna säger jag namnen eller färgen.

chik
9/2/10, 11:04 PM
#3

Här sitter en som inte har någon som helst koll på dom.

Men jag var hos en man som heter Stefan o är bara så bra o mysig.O jag var inte blockerad i något utan det var bara så bra..

Så jag kör på som vanligt.Ingen koll…

Lena.P är jag i verkliga livet.

Andina
9/2/10, 11:31 PM
#4

Jag har nog ganska bra koll på namnen och färgerna på chakrana och var de finns placerade.
Däremot kan jag ha svårt ibland att hålla ordning på vad de 3 nedersta chakrana står för/'representerar'…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

stina63
9/2/10, 11:33 PM
#5

Ja precis andina har jag också lite svårt för vad om står för varje chakran.. Behöver nog öva lite på de

Jane-Lyzell
9/2/10, 11:36 PM
#6

Jag är ju drillad i chakrorna men - då new agen kom och hindusimen. - men vad jag förstår behövs inte den kunskapen igentligen - det fungerar lika bra en då - de funkade innan hinduismen och buddismen kom med den läran och kommer fortsätta göra det med!Glad

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Indiania
9/2/10, 11:40 PM
#7

Jag har ganska bra koll på chakrana vad det gäller namn och färger men det är alltid bra att bli påmind. Glömmer att stänga ner ibland.

" Var nära naturen - var när dig själv "

Hellas
9/3/10, 12:56 AM
#8

#7 Det är ju inte så bra Indiania, att gå vidöppen tar på krafterna ganska rejält och man signalerar alldeles för tydligt att man är Ljusbärare, redo för att ta emot hela andevärlden med en gång Oskyldig

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Indiania
9/3/10, 1:00 AM
#9

#8 Jag skall tänka på det, jag är faktiskt ofta trött. Nu skall jag verkligen skärpa mig! Tack Glad

" Var nära naturen - var när dig själv "

Hellas
9/3/10, 1:03 AM
#10

#9 Fniss, jag kan väl säga att jag brukar visserligen stänga igen men av någon anledning så har mina chakran svängdörrar så jag vet absolut vad trötthet är Skäms!
Min diciplin är inte alls bra, jag erkänner och jag måste jobba med det riktigt hårt.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Indiania
9/3/10, 1:12 AM
#11

#10 Ja det vore härligt att känna sig piggare.

Då är vi två som får jobba på det! Flört

" Var nära naturen - var när dig själv "

signemo
9/3/10, 10:00 AM
#12

Jag behöver mer diciplin. när jag stänger o öppnar. KOmmer hjälpligt ihåg färgerna. Tror jag har lite för bråttomSkäms

Var rädda om varandra

Soffe
9/8/10, 12:46 AM
#13

Ja jag har koll, men borde ha bättre disciplin på att träna öppna/stänga *hrrmm* Även känna in o balansera dem kan behövas..

Annons:
Tuva-Lena
9/8/10, 1:56 AM
#14

Jag tar det där med chakran med ro. Jag tror att det är ett sätt att tona in på det man skall ta itu med, en slags ritual bara, som är menad att förenkla eller förbereda en för en "intoning"

Om ni tänker er att Sacrum betyder korsben på latin, så förstår ni varför sakral har med nedre ryggen/bålen att göra. Os sacrum är nämligen korsbenet på latin. Flört Sakrament eller sakral stöter man också på inom den kyrkliga liturgin, men då i en annan betydelse, nämligen någonting som är "heligt" eller sakralt.

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

[GunillaR]
9/8/10, 1:58 AM
#15

Jag tror att jag aktiverar dem när det behövs, men att de inte är stängda. Aktiveringen sker automatisk.

Tuva-Lena
9/8/10, 2:03 AM
#16

#15 Ja så blir det nog för mig också. Glad fast jag brukar alltid placera händerna på solar plexus chakrat när jag skall sova. Flört

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

[GunillaR]
9/8/10, 2:07 AM
#17

# 16 - Ligger jag på rygg så har jag händerna där och då sover jag gott!

Kerstina-61
9/8/10, 2:28 AM
#18

Jag fick lära mig att med pendelns hjälp kolla om något chakra är ur balans.

Detta funkar faktiskt.
Jag håller pendeln framför chakrat, ett i taget. Och om pendeln pendlar så är det fritt flöde, men står den stilla så är det en blockering där. Då lärde jag mig att, liksom en båtsnurra, dra igång ett antal gånger. Jag gör detta som om jag hade en båtsnurra med snöre, ni vet och sedan drar jag till. Det är en gammal båtsnurra så jag måste vira på snöret för var gång innan jag drar. Sedan kollar jag med pendeln igen och om den pendlar så är det fritt.¨

Sist jag gav reiki så kände jag starkt vid halschakrat att något inte var bra. Jag tror den här personen har svårt att säga ifrån bl.a. Så efter healingen så tog jag fram pendeln och den stod tvärstill vid halschakrat. Så det var bara att dra igång båtsnurran några gånger, sedan var det fritt flöde igen. Får se nu när hon kommer tillbaka om det hjälpt henne något.

Kerstin, Medarbetare på Spiritualism IFokus

Jag kan bara vara mig själv och ingen annan, därför gör
jag det jag älskar just idag!

himlen
9/10/10, 10:01 PM
#19

Hej!

För sensibla människor är chakra oftast öppna hela dagen / Himlen

minda
9/13/10, 12:11 AM
#20

Jag är inte så mycket för att komma ihåg de "riktiga" namnet, för mig är de en sorts kinestetiskt-visuella upplevelser, ibland med ton i också, har visserligen dyslexi till en viss grad, så jag tror att detta påverkar min möjlighet med att uppfatta för mig abstrakta ord (kommer tex bra ihåg stenar- konkreta- efter att jag hållit i dem ett antal gånger och kollat upp deras namn Glad) men dessa i många fall väldigt främmande språks ord, så har jag ingen konkret koppling så "fastnar" det bara inte! Ännu värre är det med siffror, brrr Skrattande

Men jag tar det på ett positivt sätt, förut brukade jag stressa på tex kurser och annan kom det en känsla av panik när läraren vägledde med de "rätta" orden, så jag föll liksom av kärran då. Men nu har jag kommit fram till att detta passar mig, det behöver inte vara ett ord, det finns där ändå!

Jag har nu, när jag kommit över denna noja/stress, börjat öpnna chakrorna och meditera nästan varje dag (vart på tiden Flört) för jag kan ju bara "arbeta" på mitt sätt, nog pröva och lära mig andras vilket jag väldigt gärna gör, men sedan "konverterar" jag det till mitt "språk" och så.

En annan grej jag måste "översätta" var det här med baschakrat, då det för mig alltid känts som om det är ett "tredelat" chakra i olika röda toner (vin/karmin/vermillion) och det öppnar jag i tre steg, nästan som skilda chakran, men inte helt.

Och det vita ljuset i kronchakrat har jag sedan liten sett som iridescent(skimrande i alla färger typ), inte vitt-VITT, vilket gjorde mig osäker, tills jag kom över en bok om indianernas olika healing modeller, och där poängterade skribenten att han inte menar just vitt-vitt-ljus utan det mångfärgade vit-spektrit!

Ytterligare ett bevis på att jag tar ord ganska så konkret, haha!

Men jag måste nog fokusera lite extra på stängandet alltid, då jag vet att jag är lite för sensitiv om jag glömmer det!

Men sakral för navelchakrat låter ganska logiskt för mig, då jag upplever en väldigt själfull och helig känsla där, en sådan där förtröstansfull känsla av dans, glädje och musik och livets startpunkt. Kanske jag någon dag kommer åt att konkretisera även dessa grejer för mig Skrattande

Och oj, även jag lägger händerna vid sternums slut ungefär vid solar plexus när jag skall sova! Själaskydd Glad Härligt att läsa att också andra gör det!

Annons:
Tiziana
9/13/10, 4:39 PM
#21

Jag är helt ny. Någon som kan förklara vad chakran är för något?? när använder man det?? i vilket syfte??

Skulle så gärna vilja få lite inblick i den här världen..

JustMe08
9/13/10, 4:55 PM
#22

#21

Tiziana, välkommen hit!

Här kan du läsa lite om kroppens chakran.

 

MVH  Mia

Medarbetare på Medialt I Fokus

"We are what we repeatedly do." /Aristoteles
                                            

 

Hellas
10/18/10, 7:33 PM
#23

Kyss

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Emmyjane
11/9/19, 8:30 PM
#24

Om eller när man börjar, jobba med dem ska man ta en i taget och börja med roten?

Jane-Lyzell
11/10/19, 7:42 PM
#25

24 låter som ett bra upplägg

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Dioramabyggare
11/12/19, 12:00 AM
#26

Någon här som kan förklara hur det går till att öppna/stänga chakran?

Emmyjane
11/12/19, 5:28 PM
#27

Hur har ni börjat , när ni först kom i kontakt med chakra? Roten bör ha ett samband med skuggarbete eller finns det skuggarbete kopplat till alla de 7 chakrana? Mvh Emma-Karin

Annons:
Jane-Lyzell
11/13/19, 2:17 AM
#28

Läs i tråden

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Dioramabyggare
11/13/19, 8:22 AM
#29

Hallå Jane-Lyzell. Var ditt svar i ditt inlägg i #28 till mig eller till Emmyjane?

Jane-Lyzell
11/13/19, 11:02 AM
#30

29 till er bägge - det finns en masa bra inlägg i tråden om det ni frågar om 😉

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Dioramabyggare
11/13/19, 11:47 AM
#31

#30: ja, nu när jag "lusläste" inläggen i tråden så kom jag på hur jag kan göra ("jag gör inte många knop" idag…).

🙂

Emmyjane
11/13/19, 1:08 PM
#32

#31 samma här! Seg onsdag.

Jane-Lyzell
11/13/19, 5:11 PM
#33

😃Lycka till 31 o 32

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Dioramabyggare
11/13/19, 8:27 PM
#34

#33: tack tack!

Annons:
Emmyjane
11/13/19, 9:33 PM
#35

Jo tackar.

Upp till toppen
Annons: