Annons:
Etikettoff-topic
Läst 3371 ggr
Hellas
11/12/10, 12:35 AM

Självinsikt - Personlig utveckling

Jag tror det är viktigt att kunna skratta åt sig själv och se sig själv som man är, med fel och brister.
Det här författade jag för några år sedan, det är kul att hitta lite gammalt ibland och aktualisera det igen och smidigt för mig som är lat ;).

Självinsikt är bland det viktigaste man kan arbeta med och det är man framförallt skyldig sig själv!
Jag kan, jag kan inte.
En sann självbild innebär ett gott, sant, självförtroende där man erkänner sina fel och brister.
Där man ber om hjälp för att överbygga det man själv inte förmår.
Där man vågar riskera sin egna position för att föra fram en annan person.
Där man aldrig pratar illa eller nedvärderar en annan person för att själv ställa sig i så bra dager som möjligt.
Man rider på sina egna kvaliteér.
Jantelagen, vad är det?
Sant självförtroende blandar aldrig in Jante!
Man är nöjd med sig själv och accepterar sig själv.
Man erkänner sina fel och brister!

Självinsiktens fällor:
Antingen
-så tror man sig själv om mer än vad som är verkligt vilket ofta innebär att man missar att lära sig eftersom man tror sig kunna ämnet.
Imponerar på andra gör man för stunden!
Eller
-så tror man sig själv om mindre än vad som är verkligt ,vilket innebär att man förminskar sig själv och missar de stora chanserna.
Man ser även till att andra inte ser ens goda fördigheter, om man själv förminskar sig, hur ska då andra kunna se något annat?

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Annons:
Kerstina-61
11/12/10, 1:08 AM
#1

Detta var bra läsning Glad Finns ett ord- Ödmjukhet Glad

Kerstin, Medarbetare på Spiritualism IFokus

Jag kan bara vara mig själv och ingen annan, därför gör
jag det jag älskar just idag!

signemo
11/12/10, 8:57 AM
#2

Håller med . Är nog något vi borde läsa lite till mans med jämna mellanrumGlad

Var rädda om varandra

Hellas
11/12/10, 12:15 PM
#3

Jag tycker att det här är väldigt viktigt och en styrka att ha.
Man blir inte lika känslig då det gäller den egna personen utan kan se det andra människor ser.
Man blir inte så stött och känner sig kritiserad utan man kan istället säga:
"Ja det har du rätt i, tänk det har jag inte sett hos mig själv tidigare"
Har man ingen självinsikt så är det oerhört svårt att arbeta med den egna personliga utvecklingen eftersom man ju inte ser eller tycker att man har någonting som behöver förbättras.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Marina2
11/12/10, 12:46 PM
#4

Mycket bra och tänkvärt.

Bjuder er nu på en iten episod/minne från när jag gick kurs för Iris/Anne. Detta var det tredje kurstillfället och de med träningskort var uppe på scenen och hade medial demo. Då sa Iris att nu skulle hon fråga något som hon tidigare inte hade gjort: hon sa är det någon av er andra som vill prova att komma upp? Så räck upp en hand.

Självklart räckte jag upp handen! Fattade inte alls att jag hade gjort det och ensam.. Kom upp sa Iris. Upp gick jag och satte mig att vänta medans den sista med träningskort "gjorde klart" sitt.

Satt där helt lugn faktist. Nu så varsegod sa Iris. Fram gick jag och började direkt. Snacka kan jag!! Jag hade fått länken medans jag satt o väntade. UUH sa Iris nu har du gått in i deras aura! Va sa jag och gjorde swisch swisch med händerna! Och backade! Nu är det bra igen! Alla gapskrattade! Ni kan tro vi hade kul,"publiken" Iris o Anne och jag och inte minst andevärden!

När det var över så frågade Iris om jag hade varit nervös,nja inte så värst sa jag, kanske lite. Vad tyckte du då sa hon? Då svarade jag I enjoyed!

Med detta menar jag att man måste kunna skratta åt sig själv,ha självdistans. Bjuda på sig själv.

Jane-Lyzell
11/12/10, 1:41 PM
#5

Ja självinsikt borde fler ha …. tänker ju på några speciellaObestämd

4 Härlig händelse - tack för du delarGlad

 Jag brukar tänka mig in i den andres kläder och hur skulle jag själv göra i olika sittuationer att vända på ifrån båda hållen! eller jag gör nog det i ganska mycket, hela tiden  tror jag - menar fins ju inte bara en sida av myntet!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

signemo
11/12/10, 2:04 PM
#6

Ibland så tycker man man har självinsikt ibland inteGlad.

Själv tycker jag att med åren  så blir man mer o mer sig själv.

Jag tror nog att de flesta av oss vet, vad vi just nu är bra o mindre bra på.

Det är viktigt tycker jag att kunna ta till sig en annan människas tankar o åsikter. Man behöver inte ha samma åsikt. Men man skall kunna lyssna, ta in, och inse att den andra personen kan kanske ha rätt.

Men även våga stå för sin egen syn.

Det är inte lätt alltid. Men vi lär oss förhoppningsvis nått av livet var dag.

Sen har vi nog alla en tillvaro som är upp ibland och i ibland ner. När man är uppe tror man man kan allt ( nåja) när man är nere, då tror man inte att man kan.

Med nere menar jag inte deppad eller så. Utan mer att just då så vilar man från ett visst ämne, intresse . FY sjutton vad jag fick svårt att förklara vad jag mena. Ni får läsa mellan raderna.

Ha en fin helg goa vänner

Var rädda om varandra

Annons:
[rore]
11/12/10, 4:28 PM
#7

Sant och fint skrivet Helena,,Glad

Det en stor skillnad mellan insikter och åsikter.Tungan ute

Choklad
11/12/10, 4:44 PM
#8

Det är jobbigt det där med balansen emellan oss människor. Man lär sig …

Bra och sanna ord. Glad

U R us

christel70
11/12/10, 10:33 PM
#9

Mkt tänkvärt och bra skrivet!Glad

Medarbetare på Tarot

Howliten
11/13/10, 9:34 AM
#10

Det du skrev om Självinsiktens fällor träffade rätt här. Framförallt det om att att förminska sig själv.

Jag är glad. Är du?

Mads
11/13/10, 9:39 AM
#11

Kloka och tänkvärda ord Helena. Självinsikt är oerhört viktigt, liksom det som gör att inte egot tillåts växa alltför mycket och spåra ur.

Kram

Amor Vincit Omnia

maiya
11/14/10, 9:41 AM
#12

Jättebra skrivet Helena.

Kram.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Upp till toppen
Annons: