Annons:
Etikettandlighet
Läst 2315 ggr
[GunillaR]
2010-11-17 01:52

Andlig och medial

Vad har ni för syn om begreppen andlig och medial?

Är mediala människor andliga? Är andliga människor mediala? Hänger detta ihop?

Att vara medial det säger ju sig själv, att man på ett eller annat sätt har kontakt med andevärlden och/eller högre energier.

Men vad är man när man är andlig?

Kunde vara intressant med lite tankar kring detta.

Glad

Annons:
nyfiken51
2010-11-17 02:19
#1

Hej!!

För mig är att vara medial och andlighet,inte  riktgit samma sak.JAg känner en del medial pers. Men om dom är mer andlig,andra kan jag inte tycka. Finns allt för mycket girighet,river tänkande ect. Men visst finns det  en del som lever,som dom också lär ut…Men att vara andlig,följer helt klart inte med för att man är medial.

Andlighet är för mig(personlig) att man besitter en unik medkänsla och kärlek till andra. En vilkorslös kärlek. Man behöver inte bli bekräftad för det man gör och presterar. Man har en inre styrka/glädje(livsglädje) . Glädjs åt det lilla.Ser det unika hos varje människa,( respkterar för  allt levande) .Trots dess brister.Att inte fall i bitterhet,över livets orättvisor.

Ja! Andlighet för mig är mer än,kontakt med  ande världen,sia i framtiden ect. Läste i Tidningen Nära senaste nummer.Om Soenan,oftas kallas  Sveriges Dalai Lama.Den artikel står mkt för vad jag anser om andlighet..Men vad andra anser om andlighet,kanske (mkt troligt) inte desamma som jag. Kul att se vad andra anser .

P.S. Fast vi är ju ALLA andliga varelser..Men det jag skrivet om här uppe. Är dom som kommit lite längre i sitt andlliga växande  (i livets skola)

Kerstina-61
2010-11-17 03:49
#2

När jag kom i kontakt med mitt mediala liv, då reagerade jag på att  man kallade sig andlig..det tyckte jag då hörde mer hemma i kyrkan och den kristna tron. Men nu använder även jag ordet andlig i det jag gör.

Kollade för skojs skull på Wikipedia, hur man där definierade ordet andlig. http://sv.wikipedia.org/wiki/Andlig

Där står att andlighet kan handla både om tro och sökande, men behöver inte inbegripa någon tro på övernaturligt eller Transcendens

Kerstin, Medarbetare på Spiritualism IFokus

Jag kan bara vara mig själv och ingen annan, därför gör
jag det jag älskar just idag!

chik
2010-11-17 09:30
#3

Bra fråga.

Sitter o lurar på om jag har något bra o skriva.

Får nog se om jag kan få något svar här som jag kan tycka är bra..

Lena.P är jag i verkliga livet.

millam
2010-11-17 09:46
#4

Jag tycker att de är två skilda saker.Att vara medial betyder inte att man är andlig, och vice versa.

Milla39
2010-11-17 10:01
#5

Jag hoppas att man även är andlig eller har ett andligt tänkande om man har den mediala gåvan….Glad

Howliten
2010-11-17 10:07
#6

För mig betyder andlig att vara kärleksfull, mycket som nyfiken51 skriver. Medkännande, tolerant, utan ego osv.

Sedan kan man vara olika andlig, vissa mer och andra mindre. Jag tror inte man från ett ögonblick till ett annat blir 100 % andlig. Jag tror det är en process under en tid och den tiden är individuell. Jag tror också att man når olika långt i sin andlighet under en livstid.

Att vara medial har inte med andlighet att göra (min åsikt). Jag tror att man kan träna upp sin mediala förmåga precis som sin intuation oavsett om man är lite eller mycket andlig eller inte alls andlig.

Jag är glad. Är du?

Annons:
busenmenna
2010-11-17 12:27
#7

Andlighet och medialitet hör ej ihop - även om vissa blandar in spiritistiska värderingar i sin utövning med bön osv före och efter seanser, bär stora kors i kedjor på bröstet  osv- jag tror att man kan vara atesist men fortfarande medial.

Kärlek till allt levande, ödmjukhet inför sin gåva och ett respektfullt bemötande av ALLA medmänniskor med ett vårdat språk är det minsta man kan begära.

Vi har ju vissa medier som tycks vara mediala men är långt ifrån andliga. I varje fall beter de sej ej som sådana- det är bara att läsa den diskussion som förekommer på vänsajten "skepticism i fokus". Det är rent av beklämmande att läsa frågor och evt svar där från vissa representanter i verksamheten…även verksamma här…

[kvasthilda1972]
2010-11-17 14:23
#8

Att vara andlig betyder för mig aktivt troende på en religion och medialitet är för mig är användandet av dom andra sinnena…

Jane-Lyzell
2010-11-17 14:47
#9

En andlig person behöver inte vara medial medvetet(alla har j ett vist mått medialitet) Menar den som jobbar i äldrevården och vårdar andra hela sitt liv kan vara den mest andliga av alla - eller vollentärer som utan egen vinning jobbar för männskliga rättigheter  mm.

så andligheten kan förmedlas på mycket höga plan utan att det är förunnat bara den mediala - det finns mediala som inte har en uns Andlighet - som luras o fuskar och sårar andra människor med sin medialitet och låter girihet och högmod styra.

Så nej det är inte samma sak - andligheten är något man hela tiden måste arbeta på i sin vardag i allt! Jag gillar som nyfiken51 skrev om Sönam en tibetansk munk(som jag förövrigt känner lite grann)

Tibetaner ger böner för all levande fiende som vän! det är vackert!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Neutralis
2010-11-17 15:03
#10

Det jag önskar att andlighet betyder är att man är sann mot sig själv och andra, vilket innebär att motsättningar uppstår, vilket genererar  funderingar och övervägningar för och emot. Respekt för allt levande men för den skull inte bortse från felaktigheter i mänskliga beteenden.

…Stå upp för dig själv och var stolt men ha ödmjukheten att erkänna dina brister. Stilla din nyfikenhet genom frågor och diskutera dem tills de är besvarade eller inte kan besvaras, sök då på annat håll eller gå vidare.

…men det betyder det inte oftast när man läser olika människors tolkningar av ordet, tyvärr.

busenmenna
2010-11-17 15:06
#11

#9.Visst måste man arbeta på sin andlighet dagligen - men det är minst lika viktigt att vårda det mediala och se ödmukt  på sin roll!

Jane-Lyzell
2010-11-17 15:07
#12

11 kan bara hålla medFlört

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[GunillaR]
2010-11-17 15:22
#13

Tack för många intressanta svar.

Om jag ska gå till mina egna tankar så ser jag ingen självklar koppling till medialitet och andlighet. Även om man skulle tycka att om man är medial och är medveten om andra energier så borde man kanske automatiskt känna respekt och ödmjukhet inför det "större".

Jag kopplar inte heller andlighet med religion. Man kan alltså vara andlig och hednisk.

Någon skrev att man får jobba med sin andlighet dagligen och detta håller jag helt med om. Man får inte ta den för givet och vara högmodig.

Andlighet, vad är det då?

Ja kanske det är så enkelt att det som kommer utav hjärtat och kärlek är andlighet och det som kommer utav rädsla och hat inte är andlighet.

Det finns mycket att säga om detta!

Annons:
Marina2
2010-11-17 16:41
#14

Andlighet för mig är att vara kärleksfull i sina tankar om och med andra. Ren kärlek så att säga. Man ger mer än vad man tar. Att bry sig om andra utan vinning för egen del.

Medialitet,ja här tänker jag mer på att vara öppen  med sina sinnen. Lite som sensibel= känna in. Känslig.

Hellas
2010-11-17 18:44
#15

Vilken fin tråd och vackra tankar.
Jag känner också att andlighet och medialitet inte är samma sak
Själv känner jag mig inte speciellt andlig och jag vill nog inte heller bli kallad för andlig.
Jag är den jag är och gör så gott jag kan med det materialet!

Jag ser varken Bön eller yttre atrialjer som ett tecken på "Andlighet".
Det finns präster som inte är ett dugg andliga i sitt hjärta och det finns Direktörer som är mer andliga än de vet om utan att de ber bön och använder kors.

Jag är Spiritualist men det innebär inte att jag är mer andlig än andra människor så det finns inga likhetstecken mellan Spiritualister och Andlighet.

Att vara medial och verksamt medium innebär inte heller att man ska "vara" på ett speciellt sätt, det räcker att vara människa, varken bättre eller sämre än någon annan.

Jag får ibland mail där det står att jag ska vara på ett visst sätt bara för att jag är Medial tex.
Jag ska förlåta allt
Jag ska ha en hög tolerans
Jag ska tycka att det är ok att någon trampar på en annan person osv……

Ja det är lite av hur jag känner kring det här.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

[Lady-Oona]
2010-11-17 20:28
#16

Andlighet….att vara i sin Ande, tänka med hjärtat…vara de man är utan att föreställa sig, rättfram och ärlig även om det inte alltid är så gulligull i det man säjer och gör.

Anden i dig är ditt jags, ditt egos, din själs energi och drivkraft, din ande är utan identitet endast en Kraft som driver dig fram att göra det bästa du kan av allt det du möter på livets stig på både gott och ont.

Mediala personer kan ha en stark drivkraft i sin Ande men det är inte säkert att det i sig omvandlas till Andlighet, att leva och tänka med hjärtat.

Allt handlar om hur man definierar begreppet.

Jag själv är i min ande…jag är medial…jag bär min andlighet i vardagen…alltså lever som jag lär och tror.

Så vet  jag och lärt mig.

berobe
2010-11-17 21:24
#17

Personlig utveckling är ett måste om man skall förkovra sej i sin medialitet - Du kommer ingen vart  om du inte går vidare i livet med att utveckla dej själv.

 Detsamma gäller andlighet som också går hand i hand med personlig utveckling.

 Det kan vara svårt att skilja andlighet och medialitet åt.Men det är två helt skilda saker

Gemesamt för både andlighet och medialitet är ödmjukhet och vördnad för livet och för varandra.

Och - man kan inte vara ett bra medium om man far ut med okvädningsord och är allmänt vårdlös i sitt umgänge med andra.

 Jag känner muslimer, ateister, kristna som är mycket mediala.

Soffe
2010-11-17 23:30
#18

#16 Vilken fin beskrivning om andlighet :-) Jag tycker som de flesta att det skiljer sig mellan andlighet och medialitet.. Andlighet för mig är nog som att vara ett med sig själv. Kanske låter konstigt, men nu kom den meningen upp iaf.. Medialitet är bl.a för mig att vara extra känslig o mottaglig för energier osv..

solvinge
2010-11-18 11:41
#19
#17 Skriver: "Gemesamt för både andlighet och medialitet är ödmjukhet och vördnad för livet och för varandra."

Mycket viktigt och sant, att vara öppen för möjligheter, ha tillit att följa flödet. Att se kärleken i alla människor. Kärlek föder kärlek.

Jane-Lyzell
2010-11-18 13:56
#20

16 du hittar alla de fina orden - älskar digKyss

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
[Lady-Oona]
2010-11-18 15:12
#21

#20 jamen det är ju ömsesidigt…du är go du. Visst är det härligt när orden hamnar på plats, när orden blir verkligeht och inte bara en känsla…

Jättekramen Kyss

Mads
2010-11-18 15:47
#22

# 16 Så himla bra beskrivning, finns inget att tillägga för min del Skrattande

Amor Vincit Omnia

Kerstina-61
2010-11-18 15:54
#23

#16 Kyss

Kerstin, Medarbetare på Spiritualism IFokus

Jag kan bara vara mig själv och ingen annan, därför gör
jag det jag älskar just idag!

Upp till toppen
Annons: