Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1200 ggr
[grinda]
2010-11-11 17:34

Rädda mångfalden av fröer

Idag går sista chansen för att protestera mot EU förslaget som kommer slå ut mångfalden av fröer. Om människor skriver på protestlistan så tvingas jordbruksverket att överväga beslutet så om ni värnar om mångfalden och bevarandet av unika frösorter - använd er demokratiska rätt att protestera!

"Nu är Jordbruksverket på krigsstigen mot fritidsodlarna igen. Med EU i ryggen som tidigare. Det är tretton år sen sist. Men meningen är den samma nu som då. Variationen av köksväxtsorter ska minskas. Till fromma för de standardiserade, mellaneuropeiska sorter som kontrolleras av den industriella fröhandeln."

Dnr 22-9337/10 Föreskrift om bevarandesorter och amatörsorter av köksväxter

Tillägg: sorry det var visst sista dan igår - så går det när man e sen i vändningarnaSkäms

Annons:
Hellas
2010-11-11 18:16
#1

Så det kan bli, men jag kikade på några av pdf filerna och det var värstans många paragrefer som det hänvisas till så ska man verkligen förstå vad det handlar om skulle det vara nödvändigt att först leta reda på vad dessa innebär.

Jag blir förbannad, ska man verkligen inte som en vanlig människa kunna säga sin meniing om enkla frågor utan att behöva lägga ner timmar på att förstå vad de vill, inte undra på att folk slutar bry sig!

Det är smart drag, de vet väl att ingen orkar läsa och förstå så därför krånglas det till med byrokratiskt dravel Skrikandes!

Lite OT men jag vet att då jag läser vanliga serviceavtal man har mellan kund/leverantör så föredrar jag att läsa de engelska.
Svenska avtal är bland det tragiska högtravande man kan läsa.
Ett stycke på 2o rader kan man i själva verket uttrycka via en mening. Skrikandes

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

[grinda]
2010-11-11 18:25
#2

Ja visst  det sorgligt. Men det kanske hade varit lättare igår då det var det sista datumet, jag trodde det var idag  det fick jag höra av min pappa, men han hade väl läst gårdagens tidningSkäms

Men visst är det helt galet att man ska ha lättare att läsa byråkratiska/instruktions grejer på engelska än på svenska.

Jag blir så ledsen över sånt här med alla regler och lagar som inkräktar på mångfalden och som riskerar att slå ut småföretagen. Vad är det för värld gubbarna i EU håller på att modellera fram?

Upp till toppen
Annons: