Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1645 ggr
[Jeremina]
11/24/10, 10:09 PM

Upprop för hotade homeopatin

Jag lägger in detta upprop då jag fått sajtvärdens godkännande. Observera att det är Svenska Föreningen för Vetenskaplig Hoemeopati som skrivit detta upprop, alltså inte jag personligen!

I USA, Kanada , Sydamerika, Indien och Australien ordinerar hundratusentals läkare homeopatiska mediciner.

I Norge och Schweiz kan patienten själv välja homeopatisk behandling inom den offentliga vården.

Inom EU - utom Sverige - förskriver mer än 50 tusen läkare homeopatisk medicin, "den mjuka medicinen", som där allmänt räknas till den medicinska vetenskapen.

Vice ordförande i EU-parlamentet, Dagmar Roth Behrendt, hävdar: Homeopatiska och antroposofiska mediciner används med framgång av mer än 100 miljoner medborgare i EU trots att olämpliga regleringar svårt begränsar medlens tillgänglighet i Europa. Det är på tiden att EU:s organ gör något för att skapa en enhetlig och fungerande miljö i fråga om lagar och regler för dessa produkter, detta för att tillmötesgå legitima krav från patienter och teurapeuter inom EU.

Men i Sverige

är homeopatins framtid hotad - trots att den idag står under Läkemedelsverkets tillsyn. Först och främst för att den är så lite känd av allmänheten. Och är den känd, så är det mest genom okunniga och nedsättande omdömen som förklarar alla förbättringar med "placeboeffekten".

Här får patienter inte välja homeopatisk medicin inom den offentliga vården. Onödiga regleringar försvårar fri tillgång på den lilla marknaden av homeopatins rika urval av medel.

Prova homeopati

som ett alternativ eller komplement om Du får en liten eller ingen hjälp av konventionell medicin och om Du vill slippa biverkningar!

Homeopatisk medicin har under två hundra år visat sig verksam vid en mängd akuta och kroniska åkommor. Den är ofarlig och billig för både patienten och samhället.

Adresser och länkar till homeopater hittar Du på www.homeopatiframjandet.se Stöd opinionen för ett fritt val inom vården - inkluderande homeopatin - bli medlem i vår intresseförening!

Annons:
Hellas
11/24/10, 10:32 PM
#1

Intressant Jeremina, tack för infon. Glad

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Klass
11/24/10, 10:42 PM
#2

Men … homeopati fungerar ju inte. Rynkar på näsan Varför ska vi då betala skattepengar till det?

orsakverkan
11/24/10, 10:44 PM
#3

Förespråkare för homeopatin kan väl börja med att producera väl utförda studier som visar god effekt? Det skulle hjälpa betydlig mer än namninsamlingar, upprop, osv.

Om det hade funnits klara kliniska bevis för att homeopatin fungerade skulle den snart ha en given plats i den allmänna sjukvården.

Hellas
11/24/10, 10:47 PM
#4

Jag föreslår att Ni som motsätter Er det här tar kontakt med korrekt instanser, det här är inget debattforum som tar ställning till vad som är rätt eller fel i frågan.

Lämpligt kanske är att vända sig hit:

www.homeopatiframjandet.se

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Klass
11/24/10, 10:52 PM
#5

#4

Men, allvarligt talat. Får man verkligen påstå, och uppvigla till, vad som helst på denna sajt, oavsett om det man påstår kan vara skadligt för andra eller inte?

radio
11/24/10, 10:58 PM
#6

Etersom uppropet innehåller rena felaktigheter så måste man väl få påpeka dessa. Det är inte frågan om åsikter, det är frågan om fakta.

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/


Annons:
Hellas
11/24/10, 11:03 PM
#7

#5 Nåja, Uppvigling är väl kanske att ta i och inte är det olagligt heller, sedan kan man ju personligen tycka saker om det hela, antingen negativt eller positivt och den debatten vill jag inte ha.
Jag känner att jag varit ganska tydlig nu, jag har inte tagit bort era synpunkter heller men vill inte ha vidare bemötande och mer diskussion kring det.

innehåller uppropet felaktigheter är ni säkerligen välkomna att lämna synpunkter på det hos:

www.homeopatiframjandet.se

Eller skapa en egen tråd istället på ett forum som hanterar dessa frågor kring alternativ medicin!

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

[GunillaF]
11/24/10, 11:08 PM
#8

Tack för informationen Jeremina.

Upp till toppen
Annons: