Annons:
Etikettoff-topic
Läst 7545 ggr
[Lady-Oona]
11/29/10, 1:27 AM

Norrskens video, så vackert!

Annons:
[outgrundlig]
11/29/10, 1:47 AM
#1

Skål på dig Oona såg bara reklam för vinSkrattande

[Lady-Oona]
11/29/10, 1:58 AM
#2

http://www.nrk.no/vitenskap-og-teknologi/1.7395229

Men nu då…

Skål själv, vin är gott…gonatt nu är det sovdaxGlad kram

[outgrundlig]
11/29/10, 2:05 AM
#3

Natti natti o tack för titten på detta.

Har aldrig sett detta med egna ögon så jag undrar om det är santTungan ute

Har hört så mycket om det och vill så gärna uppleva det men vart skall jag bege mig o när för att uppleva det?

Tack för du delade med dig!

busenmenna
11/29/10, 12:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Norrsken kan ses i hela Sverige vid rätta förutsättningar. Givetvis ses det mest uppe i norra Sverige. Norrsken uppträder  hela året men syns förstås bäst på vintern när nätterna är mörka. Midnattsolen tar bort effekterna ;-)).

 Magnet och elektriska impulser från solen gör detta fenomen möjligt. Förr bådade det om krig och ofärd - men eftersom det förekommer praktiskt taget varje kväll/natt…så…Cool….

(på södra halvklotet finns samma fenomen men där kallas det sydsken..)

Stundtals kan det vara ofattbart vackert och rent av skrämmande. Hela luften vibrerar av någon sorts elekticitet och det är ett frasande ljud när böljorna svänger och sveper över himlen.

Ja - det är absolut värt en resa för att få uppleva detta - men det måste förstås vara klar himmel och helst kallt och är man inte uppe/nere vid nord eller sydpolen finns inga garantier att det förekommer just när man är därObestämd

busenmenna
11/29/10, 12:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Lite mer norrsken..

Indiania
11/29/10, 12:27 PM
#6

#2 Åh så underbart vackert, detta är helande på högsta nivå!

Tack för du visar! Kyss

" Var nära naturen - var när dig själv "

Annons:
Indiania
11/29/10, 12:30 PM
#7

#4 och #5 Vilka bilder, har du fotat detta själv?

Tänk att få se det, har alltid önskat få se såna här norrsken på plats!

Tack för fina bilder Kyss

" Var nära naturen - var när dig själv "

[Lady-Oona]
11/29/10, 12:33 PM
#8

Vid något tillfälle så var det faktiskt skrämmande: Jag bodde då utanför Sundsvall och hade en väninnan från Skåne på besök, hon låg och sov trött över resan. Jag stod ute på bron och fick se hur norrskenet började byggas upp på himlen ovandör mig, det blev mer och mer, växte och växte, olika grönvita stråk som böljade och blixtrade. Jag stod kvar och njöt men plötsligt så kände jag oro och gick in för att väcka min min vän och hon kom ut tittade ett tag och gick in igen alldeles för trött. Jag stod kvar och min oro växte, norrskenet fanns nu överallt, ner i trädgården, runt mig, runt huset, grönt sken överallt, kan kunde knappt röra mig, som att stå inne i en levande kristall…men till slut blev det mig övermäktig och jag gick in…såg grönskimmret genom mina fönster  i den glittrande snön,,,,helt otroligt och MYCKE vackert.

Indiania
11/29/10, 12:47 PM
#9

#8 Vad magiskt, vilken fantastisk upplevelse du varit med om!

Det enda norrsken jag sett ( vi kallade det för norrsken) var vitt och det var i Dalsland jag såg detta som barn, det var kalla vintrar på den tiden.

" Var nära naturen - var när dig själv "

[outgrundlig]
11/29/10, 1:08 PM
#10

Tack Busenmenna för din förklaring, då vet jag. O fina bilder :)

Oj Oona, det var en kraftfylld upplevelse kan jag förstå av dina ord, mäktigt.

Vem vet, om det nu kommer att bli kallare o kallare så kanske vi inte behöver åka uppåt landet utan vi kanske får se det där vi bor Indiania :)

Jane-Lyzell
11/29/10, 1:11 PM
#11

5 man brukar skriva den som fotat bilderna och i detta fallet är de tillhörande Eva Malmsten och de kommer ifrån Facebok där hon lagt ut demKyss Jag antar du har hennes tillåtelse lägga in dem här!?

Jag själv har delat ditt klipp Oona på FB , tycker fler kan få ta del - har just nu en sjuk magisk dragning till just norrskenet - jag måste bara upp dit!Skrattande

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Marina2
11/29/10, 2:23 PM
#12

Så fina bilder!

4#Tack.

8# Så magiskt!

[Lady-Oona]
11/29/10, 2:34 PM
#13

#11---"upp dit," jösses syster det låter dramatiskt men jag förstår att du menar norrut….by the way jag ÄLSKAR norrsken! märks det?

Annons:
Lynxx
11/29/10, 3:34 PM
#14

Jag tror nog stora delar av Sverige kan se norrsken om ngt år - när solaktiviteten har ökat rejält (vilket sker ung. vart 11:e år). När jag bodde i Gävle såg man det väldigt bra under sådana förhållanden.

/L

Indiania
11/29/10, 3:56 PM
#15

#10 DEt vore toppen OG ! Skrattande

" Var nära naturen - var när dig själv "

[outgrundlig]
11/29/10, 4:02 PM
#16

#14 Låter lovandeGlad

#15 SkrattandeJavisst

Jane-Lyzell
11/29/10, 4:06 PM
#17

Vi ser norrsken här ibland med i Ramsberg - men det är ju inte i nämvarelse nmed det på bilderna eller i videon!Skrattande

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[grinda]
11/29/10, 6:12 PM
#18

Åhhh vilka fina bilder på norrsken!  Såg norrsken som barn i Stockholm en gång och sen nästa gång i Luleå  som vuxen. Det var så vackert i Luleå så jag utbrast åhhh Radiotjänst….

(Det såg faktiskt ut så som i reklamen fast vackrare förstås)

[GunillaR]
11/29/10, 6:35 PM
#19

Den första vintern jag bodde i Jämtland så fick jag vara med om många fantastiska norrsken. För det mesta var det blå/turkos skiftningar på himlen men ibland så var det så otroligt intensivt så att det nästanpå "sprakade" i luften.

Vid ett tillfälle var centrum precis rakt över. Det såg ut som en parasoll som någon hade slagit upp högt uppe i skyn. Ifrån ett mörkt centrum så sprakade det lila och röda skarpt lysande sken. Jag stod på balkongen och det var vid midnatt. Det var jättejobbigt att titta rakt upp sådär, men jag stod som förtrollad. Det var så otroligt påtagligt så att det var nästan på gränsen till kusligt. Men bara på gränsen……..

Det har hänt att norrsken varit synligt ända ner till Paris. Det var någon gång år 2000/2001 då himlen började skimra i rött över Malmö. Jag trodde först att jag hade sett fel, men det stämde, det var ett norrsken och hade synts ända ner till Paris.

lwic
11/30/10, 6:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

 # 11)

 Många bilder finns att ladda ner fritt från NASA:s arkiv, bl. annat den eller de bilder du tror Eva Malmsten"äger"..(angav hon källan måntro…)

 här kommer en bild från samma källa samt ännu mer info om POLARSKEN -

Polarsken (Aurora Polarislatin) är ett himlafenomen som uppstår när laddade partiklar (huvudsakligen elektroner) som accelererats till höga energier i jordens magnetosfär kraschar i atmosfären. Sådan acceleration sker bara i vissa områden i magnetosfären, vilket gör att polarskenet huvudsakligen uppträder i ringformade områden runt jordens två magnetiska poler, polarskensovalerna (se nedan). Polarsken på norra halvklotet kallas norrsken, och detta ord används ofta (om än lite slarvigt) som en synonym till polarsken i allmänhet. Ordet sydsken används sällan, men syftar på polarsken runt sydpolen.

Norr- och sydsken kallas också Aurora borealis respektive Aurora australis. Borealis betyder nordlig och Australis sydlig. Aurora är morgonrodnadens gudinna i den romerska mytologin, så detta namn är alltså missvisande eftersom polarskenet till skillnad från morgonrodnaden inte är reflekterat solljus

Annons:
lwic
11/30/10, 7:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

En bild från Norge och där heter det "nordlys". Källa: NASA

Indiania
11/30/10, 7:17 PM
#22

#20 och #21 Vilka vackra bilder, jag smäller av! Skrattande Tack!

" Var nära naturen - var när dig själv "

busenmenna
11/30/10, 8:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

#22)

Ja Indiana - gåtfullt vackert! När jag bodde

 norr om polcirkeln kunde jag njuta av verkligheten nästan varje kväll…Tungan ute

.Men jag har sett Norrsken i Södra Värmland - ja till och med från Vitabergen i Stockholm.

Indiania
11/30/10, 8:07 PM
#24

#23 Lyckans ost säger jag då, det måste vara fantastiskt! Skrattande

" Var nära naturen - var när dig själv "

millam
11/30/10, 9:17 PM
#25

Helt otroligt vackra bilder! Som barn minns jag att vi kunde se norrsken ibland på vintrarna, och det är absolut en upplevelse och få se den själv i naturen!

[GunillaR]
11/30/10, 10:20 PM
#26

# 20 - WOW! Vilken bild!

[Lady-Oona]
12/1/10, 2:56 PM
#27

Moder Jord och Kosmos i en erotisk gnistrande dans….! Flört

 Urläckra bilder….!!!

Annons:
busenmenna
12/3/10, 12:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Jag måste bara visa månadens bild från Facebook "Norrbotten"

Foto:Mika Ollila

Jane-Lyzell
12/3/10, 2:12 PM
#29

wow:-))) me likeKyss

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Indiania
12/3/10, 4:20 PM
#30

#28 Härligt att du visar, jag kan inte få nog av detta magiska norrsken! SkrattandeBlir så lycklig och glad!

" Var nära naturen - var när dig själv "

[Jeremina]
12/3/10, 8:34 PM
#31

Helt otroligt och jag som tycker att vi brukar att fint norrsken här i Jämtland. Det här slår ju allt….så vackert Oona Glad

Lynxx
12/7/10, 2:40 PM
#32

Nu verkar Solen bli aktivare - tur denna gång att det inte var riktat mot Jorden - då hade det blivit rejält med störningar i alla elektriska pryttlar.

Men ett sprakande norrsken.

---

Se rörlig bild.

Gigantisk eksplosjon på Solen

http://www.aftenposten.no/viten/article3938044.ece

Natt til tirsdag eksploderte en av de største strukturene som har vært sett på Solen.

---

/L

[GunillaR]
12/8/10, 1:00 PM
#33

# 32 - Häftig bild! Det ser ut som att solen har två armar som hon sträcker ut. Men huvva, vilka krafter! Förvånad

Lynxx
12/9/10, 1:35 AM
#34

Mmm…vi får se hur det blir i forts.

/L

Annons:
Lynxx
12/11/10, 7:33 PM
#35

Ett par bilder till:

Så här ska ett riktigt norrsken se ut Flört

APOD: 2010 September 20 - Aurora Over Norway
http://www.sai.msu.su/apod/ap100920.html

---

APOD: 2010 September 17 - Northern Lights over Prelude Lake
http://www.sai.msu.su/apod/ap100917.html

---

/L

Upp till toppen
Annons: