Annons:
Etiketttrans-fysiskt-mediumskap
Läst 4414 ggr
[JohnHoudi]
1/10/11, 8:51 PM

På tal om fysisk seans...

På tal om Anders Åkesson och fysisk seans.

Jag har länge sagt att man lätt skulle kunna göra en fysisk seans i dagsljus och ändå kunna göra bra manifestationer (inte bara de där urgamla "smyga-i-mörkret-manifestationerna").

I sin senaste teaterproduktion, Enigma, (som i dagarrna släpptes på DVD) visa Derren Brown en väldigt övertygande fysisk seans på ett lite annat sätt.

Se detta med era öppna ögon och förklara för mig vad ni känner.

16 minuter långt.

http://www.vimeo.com/18630472

Lösenord: seans

Annons:
Hellas
1/10/11, 9:15 PM
#1

Intressant, tack, jag ska titta på den men inte idag!

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Skogshumblan
1/10/11, 9:32 PM
#2

Ska gärna kolla och ge min reaktion men inte i kväll, vill vara i form och det är jag inte nu.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Jane-Lyzell
1/10/11, 9:49 PM
#3

du menar väll inte john att du tror detta skulle vara representerat fysiska seanser - det är så långt ifrån verkligheten du kan komma , sorryTungan ute

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[JohnHoudi]
1/10/11, 9:53 PM
#4

#3

Beror på vilken "verklighet" du syftar på?

Förklara för mig hur det hela går till om du kan.

Jane-Lyzell
1/10/11, 9:59 PM
#5

Hinner inte idag - MUG snart!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Neutralis
1/11/11, 4:20 AM
#6

Intressant John!

Svårt att hänga med i svängarna när han drar igång Derren:) Illusionens start och förutsättning för showen, tror jag ligger i början då DB fingrade på namnlapparna. För övrigt en väl utförd seans som skapade effekt i publiken:) Smart att kasta ut tallrikar i publiken för de utvalda… skapar en trovärdigare effekt.

Man inser att illusionister har publiken helt i sina händer, oberoende intelligens. Det är väl tur att bedragare har lite lägre kvalitet i sin fysiska show, så att det räcker med sunt förnuft att avslöja eländet.

Annons:
Hellas
1/11/11, 9:59 AM
#7

Jag såg filmen sent igårkväll, det här är ju inte i närheten av en Fysisk Seans.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

[JohnHoudi]
1/11/11, 10:17 AM
#8

#6

Smart att kasta ut tallrikar i publiken för de utvalda… skapar en trovärdigare effekt.

Ja, det är trovärdigare eftersom det är slumpen som avgör vem som kommer upp. Ingen av de på scenen är vidtalade.

Man inser att illusionister har publiken helt i sina händer, oberoende intelligens. Det är väl tur att bedragare har lite lägre kvalitet i sin fysiska show, så att det räcker med sunt förnuft att avslöja eländet.

Det är lite det som är poängen som jag vill visa alla…

[JohnHoudi]
1/11/11, 10:22 AM
#9

#7

Jag såg filmen sent igårkväll, det här är ju inte i närheten av en Fysisk Seans.

Kanske inte den version du är van med…
Sedan skrev jag också tydligt:

(inte bara de där urgamla "smyga-i-mörkret-manifestationerna").

och

I sin senaste teaterproduktion, Enigma, (som i dagarrna släpptes på DVD) visa Derren Brown en väldigt övertygande fysisk seans på ett lite annat sätt.

Min idé är att ni ska börja tänka själva. Om man kan göra sådana här manifestationer live på en teaterscen, vad skulle man inte kunna göra i ett mörkt rum med bara folk som tror på det paranormala i rummet?
Tänk om man använder - för att citera Åkesson -  "lite trolleri för att övertyga"….

Fundera lite på det…

Hellas
1/11/11, 11:31 AM
#10

#9 Fast skulle jag ha varit på en Fysisk seans som liknat det Derren gjorde så hade jag fnyst åt det hela därför att det är så otroligt uppenbart att det inte är "på riktigt".

Jag har alltid vetat om att det går att fuska, både i mörkret och i ljuset så för min del behöver jag ingen hjälp med att förstå det Flört!
Det är väl säkert ingen konst att få oberoende direktröster och flygande trumpeter om man är skicklig, ja man kanse inte ens behöver vara skicklig då det görs i mörkret.

Att jag ändå har trott på det här…eller valt att tro, handlar om den stora tilltro jag har haft till mediumet, det har inte funnits på kartan att det skulle kunnat vara fusk.
Jag vet att vid ett tillfälle så kände jag starkt att det inte var "på riktigt" men man är ändå så korkad att man har tilltro till sitt medium.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Jane-Lyzell
1/11/11, 5:17 PM
#11

4 Det är ju synd att han gör parodi på fysiskt mediumskap och kallar sin hypnos uppvisning (eller fejk hypnos) för att det skulle vara dåtidens spiritisktska seanser och medium - det visar bara hur lite faktiskt derren vet om fysiska seanser!Rynkar på näsan

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[JohnHoudi]
1/11/11, 5:39 PM
#12

#10

Fast skulle jag ha varit på en Fysisk seans som liknat det Derren gjorde så hade jag fnyst åt det hela därför att det är så otroligt uppenbart att det inte är "på riktigt".

Skulle jag inte tro, faktiskt. Kunde Anders Åkesson förbluffa så många med enklare saker I MÖRKER så skulle de/du också bli förbluffade om det gjordes på rät ställe, utan att du vet vem Derren är och med andra troende.

Jag har alltid vetat om att det går att fuska, både i mörkret och i ljuset så för min del behöver jag ingen hjälp med att förstå det !

Tack! Information jag ville höra. Tänka sig att det ändå har förekommit före Åkesson med andra ord….

Det är väl säkert ingen konst att få oberoende direktröster och flygande trumpeter om man är skicklig, ja man kanse inte ens behöver vara skicklig då det görs i mörkret.

Precis…

Att jag ändå har trott på det här…eller valt att tro, handlar om den stora tilltro jag har haft till mediumet, det har inte funnits på kartan att det skulle kunnat vara fusk.

Hur kan du vara så säker på det? Hur många trodde inte på Åkesson och att han var "så äkta"?

Jag vet att vid ett tillfälle så kände jag starkt att det inte var "på riktigt" men man är ändå så korkad att man har tilltro till sitt medium.

Där har du mycket av kärnan i det hela…

[JohnHoudi]
1/11/11, 5:42 PM
#13

#11

Det är ju synd att han gör parodi på fysiskt mediumskap och kallar sin hypnos uppvisning (eller fejk hypnos) för att det skulle vara dåtidens spiritisktska seanser och medium - det visar bara hur lite faktiskt derren vet om fysiska seanser!

För det första skrev jag redan i första postningen (låt mig få repetera):

***

(inte bara de där urgamla "smyga-i-mörkret-manifestationerna").

och

I sin senaste teaterproduktion, Enigma, (som i dagarrna släpptes på DVD) visa Derren Brown en väldigt övertygande fysisk seans på ett lite annat sätt. ****

Det ÄR ju en teaterproduktion. Föreställningen visades i en stor turné runt brittiska öarna förra året och då måste det fungera på en gång. Man tar ju då till med förenklingar samt, som Åkesson skulle säga; "Lite trolleritrick här och där".

Men du kan inte påstå att det inte är hypnos/suggestion och du har ingen lösning på de andra manifestationerna…eller?

Annons:
Jane-Lyzell
1/11/11, 5:54 PM
#14

13 som du säger ett skämt - så inge verklighet bakom det derren gör endast egna gissningar!

Om det är äkta hypnos det vet jag inte och kan därför inte utala mig om det - men om nu detta är en teaterproduktion så får man väll anta att alla på senen är skådespelare! och alltså uppdiktakt ingen verklighet alls!

Vilka andra mannefestationer?

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[JohnHoudi]
1/11/11, 6:00 PM
#15

#14

13 som du säger ett skämt - så inge verklighet bakom det derren gör endast egna gissningar!

Vet inte vad du menar här.? Har aldrig nämnt "skämt".

Om det är äkta hypnos det vet jag inte och kan därför inte utala mig om det

Trans?

men om nu detta är en teaterproduktion så får man väll anta att alla på senen är skådespelare! och alltså uppdiktakt ingen verklighet alls!

Om du såg i början av klippet så är det så att alla som kommer upp på scenen sitter i publiken. Han gör ju inte föreställningar där alla i på scen OCH i publiken är skådespelare.

Vilka andra mannefestationer?

De som skedde i kabinettet, förståss?

Jane-Lyzell
1/11/11, 6:22 PM
#16

15 Det kallar jag inte för mannefestationer ha ha ha …. det var ju rent ut sagt larvigt! och endast till för underhållning som vilken trollkar som helstFlört

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Neutralis
1/11/11, 6:28 PM
#17

#10

Fast skulle jag ha varit på en Fysisk seans som liknat det Derren gjorde så hade jag fnyst åt det hela därför att det är så otroligt uppenbart att det inte är "på riktigt".

Vad bra, då hade du varit en av de som hade fnyst åt Åkessons seanser. Där användes liknande effekter som Derren, fast i beckmörker då.

[JohnHoudi]
1/11/11, 6:47 PM
#18

#16

Skulle just skriva något men ser att #17 hann före mig.

Det är intressant att se att det inte finns något fundament inom den fysiska mediumskapen. Ni låter så säkra på er sak att ni vet när det "trolleritricks" och säger kaxigt "det har han ingen aning om hur det är" och sedan faller ni för de enklaste och äldsta tricken i boken som Åkesson utförde.
Nu är jag övertygad:

Med risk för skrivstopp och/eller censurering skriver jag följande:

Jag säger att det är ingen tvivel om saken att all fysiskt mediumskap är uppenbar och medveten bluff.

Bevisa motsatsen, om ni kan… eller törs.

Jane-Lyzell
1/11/11, 6:52 PM
#19

18 Ledsen John det är det inte hur mycket du en vill det!

Att åkessons egotripp med fusk har svärtat ned det fysiska mediumskapet ja å det grövsta - men det han bevisat är endast sin egen svaghet!

som jag förutspått i mina förutsägelser kommer 2011 vara fysiska mediumskapet erkännande - så ha tålamod så kanske du med får dina bevis på dess äkthetSkrattande

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Hellas
1/11/11, 7:31 PM
#20

#17 Jag har varit på några av Anders seanser och de är inte det minsta sambesläktade med det som Derren uppvisar på den här filmen så nej, jag fnös inte åt Anders seanser.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Annons:
[JohnHoudi]
1/11/11, 7:44 PM
#21

#19

Vi får väl hoppas på det att det blir ett genombrott.

#20

Har aldrig sagt att de är "sambesläktade" med varandra. Det är två olika typer av demonstrationer. Om du inte fnös åt Anders demonstrationer (fusk)= men fnyser åt Derrens presentation (också fusk) kan du då förklara för mig hur Derren gör detta? Hur Åkesson gör vet du ju, då du nämnt att du redan längre tillbaka visste att fysiska medium fuskar (eller "kan" fuska).

Neutralis
1/11/11, 8:05 PM
#22

#20

Om du har varit på Åkessons seanser(som jag också varit), hur kan du då påstå att de inte är sambesläktade med Derren, vari ligger skillnaden förutom ljuset?

Åkessons fenomen: bjällror flyger omkring, namn i mjöl, trumpeter svävar… hur skiljer sig dessa mot Derrens show?

Jane-Lyzell
1/11/11, 9:47 PM
#23

21 Ja verkligen vad snopna ni skeptiker ska bli Tungan ute

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Hellas
1/11/11, 10:47 PM
#24

#21
Jag nämner endast att det säkerligen går att fuska vilket är en viss skillnad på att jag visste att medium hade fuskat.
Hade jag gått på en Fysisk demonstration och sett det Derren visar på filmen så hade jag inte tyckt det varit trovärdigt.
Däremot så kommer jag aldrig se mig som en expert på att förklara hur ett trix (vad kallar man det för?) utförs.
Jag är alltså jätteimponerad av illusionister och skickligheten i det som kan åstadkommas men jag har inte den blekaste aning om hur det går till så jag fnyser inte åt hans uppträdande och åt det han gör utan mer åt att det, för mig, inte liknar det som jag har varit med om.

#22
Så intressant att du har bevistat några seanser, då kanske vi kan få höra lite om vilka likheterna du upplever att det är mellan filmen och de Fysiska Seanser du medverkat i.
En nyfiken fråga, vilka Seanser har du varit på?

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Neutralis
1/11/11, 11:41 PM
#25

#24

Min fråga var hur dessa seanser skiljer sig åt mer än ljuset. Att ställa motfrågor utan att svara på min fråga, är lite ohyfsat tycker jag.

Hellas
1/12/11, 12:42 AM
#26

#22 (25)

Om du har varit på Åkessons seanser(som jag också varit),

Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka ditt lilla "Om"
Vad menar du med "Om du har varit…"

hur kan du då påstå att de inte är sambesläktade med Derren, vari ligger skillnaden förutom ljuset?

Jag beskriver en upplevelse vilket är helt ok på Medialt iFokus.
Här ser vi INTE berättelser kring individers upplevelser som "påståenden".

#25

Min fråga var hur dessa seanser skiljer sig åt mer än ljuset.Att ställa motfrågor utan att svara på min fråga, är lite ohyfsat tycker jag.

Hmm men jag vill inte svara människor som enbart ställer frågor utan att dela med sig själva.
Det kallas för att ge och ta, tvåvägskommunikation och är ett betydligare trevligare sätt att umgås på än att det finns en utfrågare som formulerar frågor på ovanstående sätt.
Dessutom, eftersom du varit med på en del Fysiska seanser så är det ju hur intressant som hellst att få höra om dina upplevelser, var du med i Fjugesta någongång?

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Neutralis
1/12/11, 2:54 AM
#27

#26

Mitt OM behöver du inte tolka alls utan var bara ett sätt att formulera frågan, alltså inte ett ifrågasättande om du ens har varit på hans seanser.

Jag beskriver en upplevelse vilket är helt ok på Medialt iFokus. Här ser vi INTE berättelser kring individers upplevelser som "påståenden".

Det är väl ingen större skillnad på upplevelserna dem emellan heller, eftersom bägge showerna är tillrättalagda.

Hmm men jag vill inte svara människor som enbart ställer frågor utan att dela med sig själva.

Jag har skrivit ganska ingående om mina upplevelser i tidigare trådar om fysiska seanser, men de blev väl alldeles för obekväma och finns väl inte kvar… tror jag. Vet inte om du menar att tvåvägskommunikation för dig, betyder att jag svarar på dina frågor först?

Dessutom, eftersom du varit med på en del Fysiska seanser så är det ju hur intressant som hellst att få höra om dina upplevelser.

Jag var en av dem som fnyste åt spektaklet, ja. Jag hoppades att du också var en av dem efter vad du skrev tidigare. Så uppenbart fejk som dessa seanser AÅ höll i är svårt att uttrycka i ord. Om det finns trådar kvar på fysiska seanser där AÅ nämns innan han avslöjades, så ska du se att jag finns där och ifrågasätter hans äkthet, om du nu tycker att jag efterhanskonstruerar. Jag har haft debatter med Jane ett antal gånger om detta.

För mig så är det uppenbart att AÅ fejkar hela fysiska seanserna, inte bara ett fenomen utan alla. Att tro något annat är enbart otroligt naivt och förnekande av verkligheten.

Annons:
Fredrik1
1/12/11, 9:00 AM
#28

Hej allihopa!

#23

Personligen är min övertgelse bergfast att fysiska fenomen och manifestationer kan ske. Jag har  dessutom bevittnat oförklarliga fysiska fenomen i dagsljus, exempelvis dörrar som öppnas utan vare sig vinddrag,felaktiga lås eller vibrationer. Dessutom föremål som flyttas oföklarigt (utan riggade trådar) på helt plana ytor, helt synliga för alla m m

Jag har bevittnat tydliga fysiska manifestationer i rött ljus på fysiska seanser.

#16

Tyvärr är det så att händelsen med AÅ har bidragit till den úppfattningen hos många - att allt fysiskt mediumskap skulle vara fusk. Detta är naturligtvis inte sant.

Jag håller med dig om att det bevisligen skett fusk historiskt sett. Det AÅ gjort kommer få långtgående negativa konsekvenser för fysiskt mediumskap, ja - för allt mediumskap ett bra tag framöver.

Detta är för bedrövligt och jag tar avstånd från allt sådant oärligt och oetiskt handlande.

Men att därför säga allt är fusk, är det inte att gå för långt ?

Är det vetenskapligt?

#18, 21

Du som kan det här med illusioner John, skulle det vara möjligt, om möjligheten fanns att ha fysiska seanser i ljus, att därigenom förhindra fusk ?

Likaledes, skulle det vara möjligt att fuska fysiska fenomen i dagsljus, om rummet/mediumet/deltagarna noga kontrolleras före och efter samt att mediumet inte har med egen stol osv ?

Om det skulle vara möjligt, borde det ju gå att rigga "kontrollmarkörer" som indikerar om fusk detekteras ?

- John du som har en sådan kompetens inom illusion skulle vara ovärderlig som hjälp vid forskning angående fysiska fenomen.

Du skulle kunna detektera eventuellt fusk och då kan man vidta åtgärder för att förhindra detta.  Jag tycker fortfarande det är tråkigt att jag inte lyckats övertala dig till att forska på detta. (Har frågat dig på Supranat.)

Jag har för mig att jag läst någonstans att du skrivit ungefär "Ingen skulle vara gladare än jag om fysiska fenomen skulle finnas".

Om du börjar undersöka detta tillsammans med dedikerade från båda sidor, vem vet, du kanske skulle bli glad till slut?Glad

-Jane, du har stor erfarenhet och kompetens inom fysiskt mediumskap och skulle vara en utomordentlig referens för mediumskapets sida i en sådan undersökning, kunna reglera förutsättningarna för mediumet m.m. Dessutom kunna bidraga till att verifiera mediumskapets utveckling hitstoriskt.

Det låter väl bra ?

Till alla:

Är det inte där vi borde vara, undersökandende med ett öppet sinne, istället för att redan från början säga - allt är fusk, eller för den delen - allt är sant ?

Om man forskat på det och kommer fram till detta, först då kan man med all säkerhet fälla denna kommentaren.

Historiskt fusk och AÅ tycker jag inte ska få förstöra detta.

Fram tills dess borde båda läger, för och emot, ha ett öppet sinne.

-Det kan finnas, men ännu inga vetenskapliga bevis.

En dag kanske det kommer.

Då blir alla glada!

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Jane-Lyzell
1/12/11, 10:34 AM
#29

28  snabbt svar ska iväg nu!

Härligt skrivet Fredrik - håller med:-)))

27 jag tror du blandar ihop ÖN med MIF

Det är på ÖN vi haft våra diskutioner! vore det inte artigt svara Helena , även om du debaterat med mig!?

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[JohnHoudi]
1/12/11, 10:37 AM
#30

#26

intressant som hellst att få höra om dina upplevelser, var du med i Fjugesta någongång?

Är inte det ett fiskande efter att avslöja vem som döjer sig bakom ett användarnamn?

I reglerna står att man inte sk:

"Skriva inlägg som röjer eller antyder annan användares verkliga identitet."

#28

Tyvärr är det så att händelsen med AÅ har bidragit till den úppfattningen hos många - att allt fysiskt mediumskap skulle vara fusk. Detta är naturligtvis inte sant.

Jag håller med dig om att det bevisligen skett fusk historiskt sett. Det AÅ gjort kommer få långtgående negativa konsekvenser för fysiskt mediumskap, ja - för allt mediumskap ett bra tag framöver.

Ja, det har skett historiskt och många medium har blivit avslöjade. I synnerhet första halvan av 1900-talet innan medium "stängde in sig" och började kontrollera de som var med och valde ut deltagare med omsorg.

Detta är för bedrövligt och jag tar avstånd från allt sådant oärligt och oetiskt handlande.

Men att därför säga allt är fusk, är det inte att gå för långt ?

Måhända. Jag kan ju naturligtvis inte säga med 100% detta då jag i så fall måste bevista och undersöka ALLA fysiska medium i världen samt även ha all information om de medium som inte finns längre etc.

Vad som slår mig är ju hur de flesta fysiska seanser läggs upp. När jag fick höra vad Anders Åkesson "presterade" på sina seanser blev jag faktiskt verkligen förvånad att så gamla principer fortfarande används.
Nu är ju inte fysiska medium en öppen bok direkt. Väldigt få vill till skeptiker berätta vilka manifestationer de gör och hur deras seanser byggs upp, och det förstår jag.

Är det vetenskapligt?

Kul att du nämner vetenskap i en bransch där vetenskap är så fjärran av intresse. Av de medium som blivit avslöjade och kartlagda genom åren och som finns väl dokumenterade så behöver man inte lägga ihop 1 + 1 innan man ser att dessa gamla principer verkar gå i arv mellan medium.

Men för fasen; Se till att ni är med på tester. Det ska inte vara så svårt att göra en test och använda infraröda kameror och liknande samt att sketiker och forskare får närvara.

Låt oss se om samma undanflykter kommer att användas som på mitten av 1900-talet då mediumen drog sig tillbaka och gjorde sina ljusskygga seanser dolt för allmänheten.

#18, 21

Du som kan det här med illusioner John, skulle det vara möjligt, om möjligheten fanns att ha fysiska seanser i ljus, att därigenom förhindra fusk ?

En seans á la Åkesson bygger på mörkret. Vissa manifestationer skulle man med magiteknik lätt kunna efterapa i dagsljus.

Ett exempel är Derren Brown-klippet ovan. Att få skrifter på andetavlor är ju t ex busenkelt att göra i dagsljus. Levitationer är lite svårare då man inte kan t ex rent fysiskt ta i trumpeten för att "få den att sväva". Klocker som ringer.. Inga problem.

Bifogar ett klipp på en sk spirit bell designad för showbruk som jag bl a äger. OM man inte visste om denna, att den går att köpa, att det är ett trick så hade man säkert kunna lura ansenligt många. Jag har skrämt ett par ordentligt och då visste de ändå att jag var trollkarl.

Likaledes, skulle det vara möjligt att fuska fysiska fenomen i dagsljus, om rummet/mediumet/deltagarna noga kontrolleras före och efter samt att mediumet inte har med egen stol osv ?

Det skulle absolut vara enormt mycket svårare och jag kan garantera att de flesta fantastiska manifestationer ni sett i mörker skulle vara direkt omöjliga i dagsljus. Däremot skulle det absolut gå att göra en hel del trick i dagsljus.

Om det skulle vara möjligt, borde det ju gå att rigga "kontrollmarkörer" som indikerar om fusk detekteras ?

Det beror ju också på vilka som är där. Är det bara "förblindande troende" så kommer de inte se det även om någon gick fram och lyfte på en trumpet helt synligt.

Om du verkligen är intresserad av detta borde du kolla magiböcker. Börja med klassisks Sibyllans hemligheter och fortsätt därifrån. Ibland så önskar man att man kunde berätta hur folk tänker när de ser troller och hur de "fill in the blanks" på saker. Hur vi kan "maniuplera hjärnan" på publiken att tro att något som inte skett verkligen skett.

- John du som har en sådan kompetens inom illusion skulle vara ovärderlig som hjälp vid forskning angående fysiska fenomen.

Jag är långt ifrån den bästa, då jag är underhållare, men med ett par kolleger till så skulle det absolut vara intressant. Problemet är ju at inget medium släpper in os.

Du skulle kunna detektera eventuellt fusk och då kan man vidta åtgärder för att förhindra detta.  Jag tycker fortfarande det är tråkigt att jag inte lyckats övertala dig till att forska på detta. (Har frågat dig på Supranat.)

I wish. Detta med skepticismen är ju min lilla hobby. Jag har fullt upp med mitt riktiga jobb som magisk underhållare.

Jag har för mig att jag läst någonstans att du skrivit ungefär "Ingen skulle vara gladare än jag om fysiska fenomen skulle finnas".

Om du börjar undersöka detta tillsammans med dedikerade från båda sidor, vem vet, du kanske skulle bli glad till slut?

Njae, jag sa väl "paranormala fenomen". Ja, herregud, jag trodde ju attUri Geller var på riktigt en gång i tiden. Men ju mer man lär sig inom min konstart (och då är jag inte ens intresserad av mentalism vilket är närmast till paranormalitet) så ser man tekniker och psykologi som används inom trolleriet användas av paranormala.

-Jane, du har stor erfarenhet och kompetens inom fysiskt mediumskap och skulle vara en utomordentlig referens för mediumskapets sida i en sådan undersökning, kunna reglera förutsättningarna för mediumet m.m. Dessutom kunna bidraga till att verifiera mediumskapets utveckling hitstoriskt.

Det är ju därför jag och Jane oftast diskuterar. Det är ju för att hon sitter inne med så mycket information och kunskap (både åt det ena och det andra hållet). Tyvärr har hon lagt upp oövernåerliga hinder för att man ska kunna delta på en fysisk seans ("sitta fastbunden naken eller i en specialdräkt", "avvara tio år av ditt liv att en gång i veckan besöka…" etc).

Är det inte där vi borde vara, undersökandende med ett öppet sinne, istället för att redan från början säga - allt är fusk, eller för den delen - allt är sant ?

Precis. Vad jag vill visa med alla dessa inlägg och klipp jag levererar är olika tekniker som kanske får er att tänka rationellt och kritiskt i stället för att svälja allt som visas.

Om man forskat på det och kommer fram till detta, först då kan man med all säkerhet fälla denna kommentaren.

Så sant. Ge oss något att forska om.

Historiskt fusk och AÅ tycker jag inte ska få förstöra detta.

Fram tills dess borde båda läger, för och emot, ha ett öppet sinne.

Det blir ju svårt då fuskare som Anders Åkesson och andra medium försvaras samt att ingen vill se på seanserna kritiskt och frågande. När sedan samma tekniker och "manifestationer" dyker upp lite här, medium fräser och blir arga på frågande skeptiker ("öm tå-syndromet") och var får man sin tro på bluff hela tiden vidimerad.

-Det kan finnas, men ännu inga vetenskapliga bevis.

En dag kanske det kommer.

Då blir alla glada!

Ja, och hela världen kommer att förändras på ett kick. Det hade varit intressant att vara med om detta inom sin livstid. Tänk att få vara med när alla vetenskapsböcker måste skrivas om! DET är något att berätta för barnbarnen det.

Inlägget redigerat, info. till John Houdi sänds via PM /Helena-K

Hellas
1/12/11, 2:00 PM
#31

#28 Tack Fredrik, bra formulerat

#26 Nej, det är inte mot reglerna att ställa den frågan och jag tar inte illa upp om jag inte får ett svar.
Man kan aldrig kräva att få svar på ett forum, det är upp till var och en att svara.

Neutralis, tack för din förklaring, jag har valt att inte läsa på ÖN i alla ändlösa trådar så därför har jag inte läst ditt engagemang tidigare så jag förstår att det blev lite missförstånd, för mig är du ett relativt nytt namn och jag hade inte en aning om att du berättat om dina upplevelser tidigare eller annars kommer jag inte ihåg.
Jag kommer inte gå igenom andra forum för att se vad som skrivits eftersom det skulle ta för mycket tid i anspråk för min del, hur det än är så är det här endast ett starkt intresse.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

[JohnHoudi]
1/12/11, 2:14 PM
#32

#31

Nej, det är inte mot reglerna att ställa den frågan och jag tar inte illa upp om jag inte får ett svar. Man kan aldrig kräva att få svar på ett forum, det är upp till var och en att svara.

Men du som Sajtvärd borde ju föregå med gott exempel och inte försöka luska ut vem som döljer sig bakom ett pseudonym.

Nu tänker jag försöka ta en paus från allt diskuterande. Det tar för mycket tid och är enormt improduktivt och ger ingenting i det långa loppet.

Neutralis
1/12/11, 2:23 PM
#33

#29

Aha ÖN, då ber jag om ursäkt. Vad tycker du jag ska svara på för fråga Jane?

Neutralis
1/12/11, 2:33 PM
#34

#31

Jo jag förstår att det är segt att gå igenom gamla ändlösa trådar. Jag ifrågasätter i alla fall det mesta inom fysisk seans efter som det i de flesta fall saknas både förnuft och eget tänkande. Tycker det är dags för fler att ta fram luppen och verkligen granska vad de som säger att de vet säger egentligen… inte bara hålla med jämt.

Det verkar finnas stora svårigheter att ifrågasätta de som vet på sådana här forum dit nya sökande kommer… och det kan bli fruktansvärt galet och eventuellt en onödig omväg.

Annons:
Hellas
1/12/11, 2:53 PM
#35

#32

Hur Du, John Houdi, kan få till det att man avslöjar eller fiskar efter en medlems identitet genom att fråga: "var du med i Fjugesta någon gång" förstår inte jag, kanske är det en spegling av hur du själv brukar använda det svenska språket.
Jag tycker det är smidigare att fråga rakt ut om jag nu skulle vara intresserad istället för att luska och fiffelura runt.

Du är ju inte speciellt insatt tydligen men för din information så har det förekommit Fysiska seanser på den platsen i ett antal år, det har liksom varit där de flesta officiella seanserna bedrivits och med olika människor så att kunna gissa sig till vem en person är kan inte jag.
Speciellt inte då vi sitter i kolsvart mörker, man hinner inte med att bekanta sig eller studera alla deltagare.

Det är ungefär som att jag frågar dig om du varit på Harry Potter i Kumla och med hjälp av den informationen kunna förstå vem du är Förvånad!

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Neutralis
1/12/11, 3:03 PM
#36

#35

Jag trodde nog också att det var lite fiskeri, men jag ignorerade det eftersom det inte hör till diskussionen var jag varit. Det är annars en ganska liten värld, och så svårt är det inte att lägga ihop två & två… förutom för Jane då som har gissat hejvilt vem jag är.Flört

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Hellas
1/13/11, 1:32 PM
#41

….och så rättar vi in oss igen till ämnets ursprung!

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Fredrik1
1/15/11, 12:39 AM
#44

#30

Om du verkligen är intresserad av detta borde du kolla magiböcker. Börja med klassisks Sibyllans hemligheter och fortsätt därifrån. Ibland så önskar man att man kunde berätta hur folk tänker när de ser troller och hur de "fill in the blanks" på saker. Hur vi kan "maniuplera hjärnan" på publiken att tro att något som inte skett verkligen skett.

Tack för tipset !

Men med  tanke på att jag själv sitter som tränande medium i fysisk cirkel är det kanske inte så bra att jag börjar läsa detta ?

Om jag vore kontrollant vore det helt ok.

Men ett medium som läser om fusk och illusioner, vore det inte att själv sätta sin seriösitet och anseende på spel ?

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Jane-Lyzell
1/15/11, 1:50 PM
#45

44 så santSkrattande

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Neutralis
1/15/11, 11:31 PM
#46

#44

Men ett medium som läser om fusk och illusioner, vore det inte att själv sätta sin seriösitet och anseende på spel ?

Nej, absolut inte… om man nu inte tillhör de som gärna vill utnyttja den kunskapen och lura sökande människor. Annars är det ett ypperligt tillfälle att lära sig om vilka tekniker som andra medier använders sig av, och på så sätt hjälpa till att hålla sin egen sfär rent från fusk, då man vet om vilka knep som går att använda.

Till sig själv som sökande, så kan man utnyttja den kunskapen till att inse att allt som händer är inte övernaturligt, utan kan också vara en illusion skapat och upplevd av människan. Vi är duktiga på att göra många upplevelser övernaturliga bara för att vi vill att det ska vara så.

Fredrik1
1/16/11, 12:41 AM
#47

#46

Annars är det ett ypperligt tillfälle att lära sig om vilka tekniker som andra medier använders sig av, och på så sätt hjälpa till att hålla sin egen sfär rent från fusk, då man vet om vilka knep som går att använda.

Tror tyvärr detta lätt kan missbrukas. Många av äldre tiders medium kanske lärt sig detta för att undvika fusk. Men när förmågan sviktat, har de tagit till dessa tricks.

Tror dessutom att oavsett hur seriös du är som medium, kommer lätt tanken hos åhörarna: - "Han har ju läst mycket om illusioner och magi, så det är nog tricks och fusk  det mesta han gör. "

 Skulle du ha förtroende för ett medium som kunde mycket om illusioner ?  Vet inte om jag skulle det.

Men jag förstår ditt synsätt. Om jag vore researcher vore det ypperligt att lära sig illusionerna, för att förhindra fusk. Som cirkelledare, ja det vore bra så att cirkelledaren kan kontrollera mediumet.

Som medium är jag inte intresserad av att lära mig fusk. Jag kan bara tala för mig själv bara - jag arbetar seriöst.  Vill inte att någon ska anklaga mig för motsatsen, på grund av om jag skulle läsa om illusioner/magi.

- Att hela tiden har ett kritiskt synsätt är ett måste.

Att inte tillskriva allt som kommande från andevärlden är ett måste.  tror att det som "troende" är lätt att förklara allt som av andlig genes. Men själv försöker jag ha ett mer vetenskapligt synsätt. Ju mer jag upplever, desto mer vill jag ha konreta bevis.

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Jane-Lyzell
1/16/11, 1:00 PM
#48

Där snabb utcveckling sker får man nog dra öreonen åt sig - fysiskt mediumskap finns inga genvägar det tar åratal i utveckling och ska göra med! Det är något att lära av Anders Åkessons fusk!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Jane-Lyzell
1/17/11, 2:17 PM
#49

http://www.supranaturalis.se/index.php?option=com_fireboard&Itemid=26&func=view&catid=66&id=18162#18162

synd man är portat där av Lannge o Co - men jav var vist inte tillräkligt ifrågasättande eller vad nica skrev:-(

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Upp till toppen
Annons: