Annons:
Etikettredskap-hjälpmedel
Läst 3333 ggr
eleri-still-twinkle
2011-01-16 20:53

All information om allt....

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vet inte….jag börjar känna mig så totalt utpumpad av alla tsunamivågor av information från media om precis allt och såååå mkt elände, så många teorier, så mycket smärta, så mycket rädsla.

Jag frågade mig själv om hur det skulle vara att bara sluta läsa tidningen, ta del av nyheterna och stänga av radion. Skulle det göra mig mindre deltagande, skulle det betyda att jag inte bryr mig?

Nej…det skulle ge mig mer utrymme att i tysnaden, i frånvaron av detta enorma mediabrus…få lyssna till mitt hjärta och min själ.

För sanningen är att vi alla vet hur vi ska ta hand om oss själva, om vår moder jord och våra medmänniskor.

För mig tar media alldeles för mycket energi från mig…Jag blir rädd, orolig, förvirrad och känner mig SÅ maktlös och det känns som att allt fler "ältar" dessa terorier, händelser och rädslor tillsammans. Vi skrämmer upp varandra och är rädda tillsammans.

Ja det föds ljus…ja det föds gemenskap och många gånger ur smärta…men jag tror att den kan födas lika gärna ur samförstådet i tystnaden, av den inre stämman, av det vackra kallet.

Likasinnade kommer alltid färdas mot varandra som magneter.

Så jag kommer rena mig från de enorma informationsvågorna…Jag kommer skärma av och gå in i fokus på läkning, för mig själv och de jag älskar och vår jord.

Jag vet vad jag bör göra och det vet du med

Annons:
JustMe08
2011-01-16 20:59
#1

Jag håller verkligen med dig. Man blir dränerad av att läsa om allt elände, speciellt i kvällstidningar där man blåser upp även små och obetydliga nyheter till de mest katastrofala proportioner.Obestämd

 

MVH  Mia

Medarbetare på Medialt I Fokus

"We are what we repeatedly do." /Aristoteles
                                            

 

Hellas
2011-01-16 21:26
#2

Stenåldersmänniskan behövde under hela sin livstid inte ta mot så mycket information som vi matas med /dygn.
Varenda reklampelare är en form av information som vår hjärna måste hantera.

Kram goaste systeryster!

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

[GunillaR]
2011-01-16 21:37
#3

Jag håller fullständigt med dig Eleri!

Vissa dagar känner jag att jag inte mäktar med några som helst nyhetsrapporteringar och då ser/hör jag dem inte.

Jag förstår inte varför det skulle vara så svårt för media att rapportera om något positivt, för jag är helt övertygad om att det händer positiva saker uti världen också.

Jag hörde en konstnär häromveckan (har tyvärr glömt hans namn). Han har byggt om sitt hus till olika rum med olika positiva teman och massvis med färger. Reportern frågade honom om han såg på TV någon gång och då saden konstnären: TV, nej det får vara för min del. Det är bara eländes elände och Sport - och detta kan jag vara utan.

Så rätt han hade!

Marina2
2011-01-17 11:42
#4

Så klokt skrivet eleri.

Ja,jag tycker också att det oftast väller över en info.Då behöver verkligen själen och kroppen vila,från allt mediabrus.

Jane-Lyzell
2011-01-17 12:37
#5

Tyvärr är det så at den större massan läser allt negativt och ser på alt negativt som sker i världen och de blossar upp sådant för det säljer!

Men om vi ska summera så sker det mer posetivt en negativt i världen, varige dag och ju mer negativt vi ser kan vi vara säkra på att det föder posetivitet - särkilt då det gäller det som rör moder jords katastrofer - människan kan inte blunda längre det måste få ett stopp - där är massmedia bra - att få upp ögonen på den stora massan - efter som vi lever i ett materialistiskt sammhälle.

Även om våld föder våld så föder den också antiivåld och de flesta människor är antivåld.alla som sloss i krig slåss ju för fred…………för ett slut på kriget.

Det är riktigt som du säger Eleri att allt är upp till en själv - så jag lämnar med min absoluta favorit här nedan, att begrunda! Jag tror att man inte ska blunda utan upplysa - vi är för många människor på planeten för att blunda!

kram Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Indiania
2011-01-17 12:39
#6

Ja Eleri håller med dig. Jag brukar inte se nyheterna på TV av den anledningen. Skummar över lite på internet men läser inte de nyheter som bara gör att man dräneras.

Likaså kan jag inte förstå hur människor kan se på våld och krigsfilmer det finns nog av detta elände i verkliga livet.

Du har ett gott budskap Eleri! Kram

" Var nära naturen - var när dig själv "

Annons:
Andina
2011-01-17 13:36
#7

Ett mycket klokt beslut, Eleri! 
Själv har jag gjort just så i flera år - inte läst/tittat på nyheter utom någon väldigt enstaka gång per år. Jag resonerar som så, att de största/viktigaste nyheterna får jag ändå reda på, det finns alltid de som vill prata/berätta om vad som sagts i nyheterna.

Och, särskilt, när man själv inte dyker ner i alla nyheter (det är ju ändå de 'obehagliga nyheterna' som blåses upp) - så blir det så tydligt att människors rädslor späs på. Titta bara på detta med börser och pengars värde i den materialistiska världen. Ekonomin i världen har alltid gått upp och ner, i alla tider. Men nu sitter t o m gamla mormor och farmor, som aldrig tidigare haft intresse av börsmarknaden, som klistrade vid nyheterna för att höra hur det går på börsen. Jag ser min lilla mamma t ex - suger åt sig allt elände och särskilt ekonomiskt elände, och gör det till "sitt". Hon har 'sugits' med i nyhetsflödet - som "ansvariga" (….?…) anser att vi ska vara intresserade av. Och inte har hon blivit mindre orolig för sin ekonomi av det - väldigt mycket tvärtom!

Det är så skönt att inte hänga med i detta lite "konstruerade flöde"!

Grattis till ett väldigt, väldigt klokt beslut!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

eleri-still-twinkle
2011-01-17 20:47
#8

Tack för alla fina och tänkvärda svar*krama* Som empat så tar man in så många känslor och det här med att välja känns ofta som en möjlighet man inte har. I mitt fall är jag en känslomässig svamp som tar in på tok för mkt och då slutar det alltid med att jag blir utmattad och inte kan använda mitt inre ljus mer än till en självisk liten låga av självbevarelsedrift och det tar alltid lång tid att läka så att jag kan göra det jag verkligen ÄLSKAR…att hjälpa andra. Så för att läka och få ro måste jag helt enkelt stänga av och lägga fokus på att ta in det fina som faktiskt sker i vår värld <3

Men åh vad jag längtar tills jag står i fulla lågor av livsenergi igen…jag vill så gärna vara där för andra också!!!!

*Kramar om er*

[GunillaR]
2011-01-17 22:01
#9

# 8 - Det är nog så att om man är öppen känslomässigt så tar man in alla sorters energier.

I dagens media så spelar man på människors känslor i sin iver att sälja sina nyheter eller att hamna i nyheternas centrum, att få uppmärksamhet. Elände och katastrofer säljer tyvärr mer än goda nyheter. Om det inte gäller något kungabröllop eller liknande, sk kändisskvaller.

Är man empat så gör det otroligt ont att se människor, djur och natur fara illa. Och ibland så tar det bokstavligt talat andan av en.

När man upplever sig dränerad på energi så får man söka det stora i det lilla och känna hur fantastisk världen är i sin storslagna litenhet, eller sin ringa storslagenhet.

Det är lätt att man låter sig överväldigas av rädslan. För rädslan är motsatsen till kärleken. Man får försöka att se kärleken och kraften som finns - för kärleken övervinner allt!

(oj nu blev det typiskt Gillasvammel…….Skäms)

[MargaretaA]
2011-01-17 22:32
#10

Jag tycker alla borde offra 4 minuter för att se denna fantastiskt hoppingivande statistik. Vad media än vill ge oss och vill få oss att tro om utvecklingen i vår värld, så verkar pilarna ändå peka åt rätt håll Glad

Jane-Lyzell
2011-01-18 00:07
#11

10 ja det såg bra ut - om det stämmer! undrar hur det skulle se ut om man gjorde gämförelse med jordens hälsa?

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Upp till toppen
Annons: