Annons:
Etikettandlighet
Läst 2038 ggr
Navajolady
1/21/11, 5:55 AM

Hur blev det så här?

Dessa tankar har pågått länge inom mig och nu tänkte jag dela med mig av dom till er för jag tror att fler med mig funderar kring detta och kanske behöver vädra sina tankar i en tråd.Att det avslöjats fusk inom andligheten är ingen nyhet,att det finns oseriösa därute som enbart är ute efter pengar och inte i hjärtat vill förmedla en andevärld som så gärna vill komma till tals.I takt med dessa avslöjanden har det gått heta diskussioner på olika forum både andliga och andra.Skeptiker har gottat sig i att kunna slå ner på allt vi gör att samtliga medium skulle vara bluff och båg allt från mentalt Mediumskap till Trance och Fysiskt,tom vi troende har börja kristisera varandra och ifrågasätta,vi har börjat analysera sönder upplevelser och olika utövares kunskap.

Alla därute är inte bluff det finns många bra utövare som både kan sin sak och gör ett bra jobb,som verkligen kan ge bevis för andlig existens men tragiskt nog har den oseriöse förstört för dessa personer.Vi som troende har nog alla vart med om någon andlig upplevelse som övertygat oss om andevärldens existens det kan vara allt från att som barn vara öppen till att som vuxen första gången få stå öga mot öga med andevärlden.

Vad som bekymmrar mig är att när vi troende blir så kritiska så det förstör för andra då har vi hamnat fel.Missförstå mig inte nu man ska även vara kritisk och inte köpa allt med hull och hår men när det går så långt att vi ifrågasätter varandras guider,upplevelser,syner,manifesteringar då har vi gått för långt för vem är jag att avgöra vad någon annan sett hört och kännt?det kan bara den personen som vart med om avgöra.Vi analyserar sönder så mycket och till sist finns inget kvar.Vill vi leva så i misstro mot varandra enbart för att vissa som bluffar sig fram förstör för oss andra?

Skeptiker och vetenskapen frodas när bluffare avslöjas då heter det att kan man vetenskapligt inte  bevisa en andevärld då finns den helt enkelt inte.Sen när säger jag,,kan man binda en ande på en stol för att utföra vetenskapliga tester?helt omöjligt att genomföra det är enbart våra egna upplevelser som kan ge oss bevis, inte vetenskapen.Anden är energi och energi kan inte bindas fast för att göra dessa tetser på.En skeptiker som får så ett frö av tvivel hos troende går med ett hånflin vidare och anser den gjort något bra när den istället har sårat en person som haft en stark tro som börjar ifrågasätta sig själv.Vill vi ha det så eller är det inte på tiden att vi kämpar för att låta andevärlden få komma till tals,en inteligent värld som enbart vill oss väl?

Vi glömmer bort så mycket på vägen dom där enkla tecknen från en nära kär som visar att han/hon finns kring oss,dom kommer sällan med buller och bång utan ger oss dom små enkla tecknen som vi genast känner igen anden på allt från dofter till att en sak plötsligt byter plats som tillhört den avlidne,fotografier som ramlar mm exemplen är många.Ska vi verkligen låta skeptiker och vetenskap förstöra för oss genom att analysera sönder både vår psykiska hälsa och en andes sätt att visa vi finns här?

Jag blir bedrövad och har länge funderat kring detta,allt är inte oseriöst och alla medium gör inte cold reading(lite svårt på distans när man inte ser personen)alla kanaliseringar är inte fake(dom finns)men det finns även enormt starka kanaliseringar som stämmer in i både händelser och för mitt personliga jag.Alla trancemedium eller fysiska medium är inte oseriösa utan det handlar enbart om att någon avslöjas så sätts en boll i rullning som kan krossa mycket i sin väg.

Besökte ett trancemedium under en seans för några år sedan,en person jag aldrig träffat.Gruppen fick ställa frågor och ingen därinne visste vad jag hade att fråga om.Jag blev imponerad över korrektheten i Iliukas svar då jag skulle fråga om jag ska ta över mitt föräldrarhem.hann bara säga -ska jag ta öv,,,sen fyllde Iliuka i resten och kunde även ge mig svaret jag funderat på hur länge förärldrarna och jag kan bo på gården.Jag bor i anexet och dom i mangårdsbyggnaden,Iliukas svar var att ni kommer att stanna kvar där länge än och att jag en dag ska ta över.Så klockrent på en fråga som inte ens ställdes med full text.Så min poäng är att allt är inte fusk,allt är inte bluff det finns omkring oss hela tiden men ska vi låta sånt få förstöra för oss,ska vi misstro varandra och ifrågasätta andras upplevelser,vem vet bättre än vi själva vilka guider och anhöriga vi har med oss?har man levt hela sitt liv med en guide som visat sig då är man övertygad och det anser jag ingen annan har någon rätt att förstöra för en person.Att ständigt bli bemött av skeptiker som kallar oss sinnessjuka,psykiskt störda eller har drogproblem är en sorg att bevittna,jag har aldrig ens provat en drog och alkohol är det lilla det ett glas vitt på fredag så är jag nöjd och belåten.

Min avsikt med tråden är ska vi låta skeptiker och vetenskapen ta ifrån oss vår tro,ska vi låta dom vinna och hindra andevärlden att komma igenom till oss genom att analysera sönder allt vi vart med om som från början övertygade oss om andevärldens existens.Tyvärr finns även detta bland en del troende,var tidigare inne på ett andligt forum där dom troende kunde bete sig värre än en fullfjärdad skeptiiker.

När vi blir kallade av andevärlden anser jag vi har ett ansvar ett ansvar att med ljus och kärlek föra deas budskap vidare,att ge en bevisföring som träffar rätt hos en person som söker upp ett medium,bevis som enbart kan röra den ande som kommer igenom och inte allmänt babbael som kan röra vem som helst.Är det inte dax att ta detta på allvar igen och inte låta skeptiker förstöra vår andliga resa?

Ljus och kärlek!

Heike.

Annons:
[GunillaF]
1/21/11, 9:31 AM
#1

Navajolady. Tack för ditt inlägg.

Jag håller med dig. För min del, bryr jag mig inte ett dugg om vad skeptiker tycker och tror. Jag tillåter inte att vare sig de eller andra, stjäl min energi. Jag läser inte vad de skriver helt enkelt.

De som fuskar och bluffar kommer att få tillbaka det på ena eller andra sättet.

Jag är ärlig i det jag gör och mår bra av det. De som får en hälsning genom mig, från andevärlden, litar på mig och ska inte behöva fundera på om det är bluff eller inte.

 Glad

Lynxx
1/21/11, 2:25 PM
#2

#1 Flört

----

Jag trodde ju att tiden skulle utveckla människor att bli klokare av all info som man får idag. Tyvärr har inget hänt under mina 55 år - samma inkrökta, trångsynta fördomar & oförmåga att ta till sig intryck som förut.

Mänskliga hjärnan har inte förändrats sedan stenåldern - inte undra på att den beter sig så än i dag. Så mänskligheten har många tusen år kvar innan den kommer till insikt om tingens ordning. Fram till dess kommer vi tyvärr att få dras med skeptiker & din andra som saknar förmåga att förstå & tolka sin omvärlds hela spektrum.

Människan i allmänhet har förmåga att uppfatta ca 10-15% av allt det som finns - så det mesta saknar man forftfarande sätt & verktyg till för att förklara. Vetenskapen är ännu i sin linda - så den lever ännu så länge i tron att den kan förklara allt genom sina nuvarande metoder.

"Äger man bara en hammare - ter sig det mesta att se ut som en spik"

De har ännu inte kommit till insikten:

"Ju mer jag vet - ju mer inser jag att jag inte vet"

Innan de inom vetenskapen fattar att man måste ha ödmjukhet & förstå att det finns annat än det som kan förklaras med logiskt tänkade - utan kräver känsla för att kunna uppfattas över huvud taget - kommer den/de att stå & stampa på samma fläck, vad gäller att komma vidare i att förstå hur det fungerar.

Så skulle människan ha fötts i en miljö där den inte behövt ögon för att överleva & 10% av dem hade fötts med en mutation som gett dem syn - så skulle de åxå bli till åtlöje av de andra 90%-en - om de skulle säga att de kan se ljus & färger.

Saknar man de sinnen som behövs för att uppfatta det andliga - så är man inte smartare än att man förnekar dess xistens, tyvärr.

/L

Navajolady
1/21/11, 2:41 PM
#3

Tack för att ni delar med er av era tankar och jag håller med dig Gunilla att för egen del så får skeptikerna skrika sig hesa efter mig men har sett så många som tagit illa vid sig,en bekant som är ett väldigt lovande medium la allt andligt åt sidan då han fått såna törnar att han inte orkade med längre att försvara sig.Önskar att fler tänkte som du och vet man att man är seriös då har man sitt goda samvete med sigGlad sorgligt bara att bevittna så mycket elände i en värld som säger sig jobba i ljus och kärlek men dessa människor möter vi överallt och får själva göra vårt bästa för att leva som vi lär.

Lynxx,en härlig liknelse det där med hammaren och ju mer jag vet-ju mer inser jag att jag inte vet,det ligger något i det,att vi aldrig blir fullärda utan har ett helt universum att utforska vilket vi knappast på en livstid kan hinna medGladdjupt och intressant det du skrivit,dina ord fick mig att tänka om en gång till och se saker ur en ny vinkelGladman lär så länge man lever och även efter det….Ljus och kärlek!

Jane-Lyzell
1/21/11, 3:05 PM
#4

Ja vad ska man säga !? Jo jag skulle vilja säga så här! att alla duger som de är. även skeptikerna fyller sin funktion liksom vi andliga!

Det svåra verkar att se den sanna intetionen hos alla - vi är ju alla andar -även skeptiker - en skeptiker har en övertygelse att det de gör är för männsklighetens bästa så igentligen arbetar vi för samma målGlad

Sen kommer vi till dem som går med oärliga avsikter för att luras och bedra - det är lika illa som andlig/medial eller skeptikerRynkar på näsan

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[rore]
1/21/11, 4:39 PM
#5

Nu kanske ni inte håller med mig. Men jag behöver skriva av mig.

Att det finns människor som ljuger och bedrar Väcker heta känslor inom bords. För "Vi" förväntar oss att de ska vara de som det utger sig för att vara:

Vi blir bestörta när vi läser på löpsedlarna om präster som förgripit sig på barn,,Förvånad

Vi bli bestörta när vi läser löpsedlarna som berättar om poliser som ska upprätthålla lag och ordning: Men visar sig vara både hustru och barnmisshandlare hemma,,Förvånad

Vi blir bestörta när kända medier utger sig för att vara någon som de inte är/ eller när de fuskar,,Förvånad

Det är UPPRÖRANDE,, men samtidigt kan jag inte låta bli att undra,,

 Varför Gör de så?

Varför upprepar sig detta fenomen?

Kan det bero på att att Universum Vill Visa oss på någon brist i vårt varande här på jorden?

Vi kanske behöver växa som individer inombords. För handen på hjärtat,,

Vi människor Är så mycket mer än vad vi själva tror/eller som vi blivit fostrade till att tro,,,,,,

Kanske är det dessa människors syfte eller vad jag ska kalla det?:

 Att väcka oss ur vår förslöade slummer och börja inse att Vi är vår egen största kraft,,

om vi inte litar på oss själva, så lägger vi omedvetet det ansvaret i någon annans händer,,,

Därför kan dessa människor ljuga, manipulera och dra nytta av andra, som känner sig svagare,,

Skogshumblan
1/21/11, 11:31 PM
#6

En väldigt intressant fråga #0!

Jag har fram tills ganska nyss varit skeptiker inom detta område. Lite komiskt nästan, men det är en annan tråd.

Min tanke är att ett visst mått av kritik, både riktat mot en själv och det man upplever och mot andras upplevelser alltid är okej och är sunt. Man ska inte svälja allt med hull och hår och bara nicka. Lite självransakan och tankeverksamhet får vi allt stå till svars med själva tycker jag. MEN när vi som du skriver, analyserar sönder det vi får vara med om och upplevad- då är det någonstans vi måste tagit på oss för stora skor som vi inte kan fylla. Antingen tror man för det man upplevt visat sig vara äkta eller så vet man inte men har aningar och det är där jag ser skillnadne mellenan äkta vara och att vilja vara.

Sen gillar jag rores tankar. Jätteintressant tänkt.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Annons:
Navajolady
1/22/11, 12:23 PM
#7

Visst fyller skeptikerna en viss funktion det gör vi ju alla på vårt eget lilla vis men vad jag reagerar på är när skeptiker förstör för en del  människor,sårar och slår ner på det dom sysslar med hur seriös en person än är.Har tråkigt nog sett detta på nära håll.En viss skeptisism är alltid sunt men när det kommer till ett läge där man gör illa någon i sin väg då går det lite väl långt.

Intressanta inlägg och tack för att ni delar med er av era tankar,alltid lär man sig något nytt och kan se saker ur flera vinklarCool

Jane-Lyzell
1/22/11, 12:45 PM
#8

7 dom är ju endast rädda dessa fanatiska skeptiker och tyvärr skadar de i sin rädsla andra!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Navajolady
1/22/11, 12:48 PM
#9

# 8 Där kan du nog ha rätt har inte tänkt så långt och skulle dessa stå öga mot öga med en ande blev dom nog lite bleka om nosen:-)

Skogshumblan
1/22/11, 1:03 PM
#10

Håller med Jane här. Kommer ju från en kristen frikyrklig bakgrund och var livrädd för det här andliga tidigare. För att inte prata om tarot och liknande. Men i takt med att jag lärt mig och förstått mer så har jag insett rädslans grepp och makt över den här andligheten. Varför förstöra det man inte förstår eller är rädd för är ju en djup fråga.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Hellas
1/22/11, 1:17 PM
#11

#0 Fin tråd, tack för att Du ville ta upp de här frågorna :)

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Jane-Lyzell
1/22/11, 1:43 PM
#12

10 Ja tyvärr skapar alla religoner rädslor för allt medialt - så synd det som är så vackert - antar det har med kyrkan o  makt att göra - men jag håller med en sak i bibeln och det är du ska pröva dina ande oavsett vilken sida om livet det är:-)))

9 Jag tror inte ens det skulle tro även om de såg - det är så förblindade så de söker andra svar som de kan ta på - skulle de se skulle de se det som att d själva hallucinerar , tyvärr - de fanatiska/stängda skepikerna litar inte ens till sig själva och egna upplevelser , tyvärr - det är ganska synd om dem faktiskt!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

sven-g
1/22/11, 5:50 PM
#13

Jag tycker att man ska analysera det man får serverat av andra mäniskor, även en själv och övrig omgivning bör kontrolleras. Men vet att det är mycket lätt att fatta fel, och tvingas ändra det man tidigare trott sig veta. Så analys och konstruktiv kritik är aldrig fel. Tyvärr är svårt näst intill omöjligt, att bevisa något som finns men inte kan mätas, för den som kräver en full evidens. Ett godtagbart bevis för mig är när jag upplevt, och ej funnit någon annan rimlig förklaring. Jag tycker även det är bra att fifflare avslöjas. Men tyvärr kommer det nog alltid finnas sånna i alla yrken. Och vad kan driva dessa figurer, ära, makt, och pengar, dessa tre ting har skapat mycket elände på vår jord.

Annons:
yamher
1/22/11, 6:57 PM
#14

man kan vara skeptiker och ifrågasättande på olika sätt, det handlar om respekt också, ingen hade gillat m man hade kört över någon med sina egna sanningar lika lite som man vill få en diskussion förstörd pga skeptiker. Alltså inte av att bli ifrågasatt utan på sättet man blir det. Och bevis hit och dit, det e inta alltid möjligt, lika möjligt kan det vara att bevisa att jag har erfarenheter av annat i mitt liv eller vad jag har drömt om eller vem jag har mött på stan.

Alis volat propriis Oskyldig

Navajolady
1/23/11, 2:50 AM
#15

yamher det är just den sortens skeptiker jag pratar om,som saknar all respekt och fullständigt kör sönder folk i sin väg.Att diskutera är en sak det är alltid intressant om folk frågar mig om andlighet och kan ha en normal diskussion oavsett om dom håller med eller inte för det är inte det jag är ute efter att "övertyga" någon alla lever efter sin sanning den kan ingen ändra på.Men när jag ser härliga underbara människor bli krossad inombords av skeptiker som med både fult vokabulär och vid något tillfäller tom hotat med fysiskt våld mot ett blivande medium som skulle ha sin första seans som fick ställas in tack vare hotet då maste jag reagera.Tack och lov hände ingenting men när skeptiker går till såna ytterligheter börjar det bli riktigt obehagligt.

yamher
1/23/11, 8:46 AM
#16

jag förstod det, och många gånger så e det respektlös de möter en

Alis volat propriis Oskyldig

Upp till toppen
Annons: