Etikettspiritualism
Läst 261 ggr
Jane-Lyzell
2022-08-03, 12:23

Hat emot andliga utövare

Tänk att det finns så många människor som har ilska och hat emot oss andliga/spiritualistiska utövare , kan inte riktigt förstå detta !?

Vi spiritualister är den enda om vi nu ska kalla det en religion som försöker bevisa själens överlevnad(Storseanser och sittningar) - ingen annan religion gör det och för det blir vi påhoppade och raljerade och ibland rent hatiska inlägg.

Tyvärr förutom skeptikerna då så är många av dem som gör detta kristna människor. !? De gör allt för att vi spiritualister eller andliga utövare inte ska få synas om vi lägger ut event för det vi gör .

Vi jagar ju inte dem ……..

Ja herregud vad ska han säga om detta 😊

Lite reflektioner så här en onsdag - har du själv råkat ut för detta ?

Inte undra på det är krig i världen

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

• Redigerat 2022-08-03, 12:24 av Jane-Lyzell
NeferNefer
2022-08-03, 12:33

Så onödigt gjort av dem, tycker jag. De ser (det obefintliga) grandet i era ögon men inte bjälken i sitt eget. Lustigt det där … men framför allt onödigt och obehagligt. De talar om att älska sin nästa och göra gott, men prat är bara luft. De borde göra något vettigt av sin kärlek för nästan i stället för att ösa ut hat, tycker jag.
Jane, jag önskar dig och alla andra spiritualister allt gott och fint.💖🤗🌞

May all beings be happy and free from suffering. ❤️

Jane-Lyzell
2022-08-03, 12:35

#1: Tack fina du - så sant du skriver , ja inte klokt hur det är

Tarotstollan
2022-08-03, 12:45

Bra skrivet NeferNefer.

Så länge folk inte skadar andra levande varelser och saker, så tycker jag att de skall få tro på vad de vill.
Att de hoppar på andra visar bara på hur inskränkta och rädda de själva är!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Jane-Lyzell
2022-08-03, 12:57

#3: så sant tarostollan - Jag förstår inte detta med påhopp på andra människor , så trist

Heddiz
2022-08-04, 08:47

Konstigt för dom borde ju vara mest öppna för spiritualism, intuition osv och vara bra människor som är trevliga , snälla och se andra bra människor som något högfrekvent…Jag tror dom tror för mycket på jesus och liksom ingen kan vara begåvad åt det spirituella hållet - sättet… för dom tycker kanske rent ut sagt att sånt är överhuvud taget inte för människor att komma o komma här o försöka vara någon mini gud..

Dom kan ju bara be så är deras synd förlåten i deras mind

Bara lite morgon tankar och har inte vaknat riktigt än 😊

Det är lätt att manifestera ett hälsosamt,friskt, roligt och rikt liv!

Jane-Lyzell
2022-08-04, 09:24

#5: Ja man kan tycka så …..

[Solförmörkelse]
2022-08-18, 16:38

Det är märkligt och läser dom inte sin egen Bibel ? dom kan börja med att läsa Matteus 7:1-6 och ta en fundering över det här med dömande av andra.

Det är en tråkig utveckling och hur vore det om man respekterade varandra men tyvärr har det alltid sett ut så inom religion något som i grund och bottnen ska medföra kärlek och gemenskap men det glöms väldigt lätt bort och har gjort i alla tider.

Ser vi på dom kristna som gör så här så går dom emot sin egen bibel vad den säger dom ska göra och inte göra.

Döm inte, så blir ni inte dömda. Ty med den dom ni dömer med, skall ni bli dömda, och med det mått ni mäter med, skall det mätas upp åt er.

Blir dom inte rädda när dom går emot sin egen bibel för då syndar dom och pärleporten kanske inte öppnas för dom fast det gör den det vet vi men inom kristendom handlar så mycket om rädsla att göra fel mot sin Gud och mot Jesus och gör du inte rätt kommer syndernas straff.

Jag tycker religioner är både komplicerade, invecklade och är mest bunden av dogmer med andra ord jag är inte förtjust i religioner även om dom är intressanta men dom hindrar anden att vara fri och anden kan ingen binda men en människa som faller offer för dogmatiskt styrande religioner kan fara väldigt illa när han eller hon är bunden till en helig skrift som säger exakt hur personen ska vara och göra då mår anden inom henne inte bra.

Förstöra för andra är så onödigt och ingen religion behöver hålla med varandra eller ens förstå varandra men förstöra, varför ? det är som om en avundsjuka finns med i bilden samt rädsla ofta för egen del att falla in i något om vi tar kristna nu som deras Bibel säger nej till.

Kan det vara en rädsla att exempelvis spiritualism visar att det finns liv efter döden något även kristna tror på men det ska gå enligt Bibelns ord men ser vi på helheten så fanns det under Kristi tid folk som siade ( profetior ) det var brinnande buskar och uppenbarelser ( andemöten ) men beskrivs det inte utifrån bibliska termer så är det synd och den kristne får inte ha att göra med och där kommer rädslan.

Dom kanske skulle vilja åka på ett spiritualistiskt event men vågar inte för deras bibel säger nej men inom sig letar dom efter trygghet och ro med bevis från andevärlden och här kommer både avund och rädsla in samtidigt och tar sig uttryck i att förstöra för istället för att kanske söka upp och delta på någonting bra men bibeln säger nej och dom vågar inte men ändå är deras ande träffad och vill något mer än känna sig fängslad för anden vill slå sig fri medan människans begränsningar inom religion säger ifrån.

Jane-Lyzell
2022-08-18, 18:40

#7: Kan bara instämma i det du skriver - tyvärr är det så

Heddiz
2022-08-20, 19:09

#8: Bibeln är ju full med "motsägelser" tycker jag av det lilla jag läst!

Kollade upp en sida nu och hittade detta nedan--det stod ju mer innan och efter, men att det ens står det jag citerar nedan är "sjukt" - eller har jag hittat helt fel bibel - det det går ut på är att dom får inte älska någonting eller någon annan än jesus eller egentligen den heliga anden??? Dom får säga saker om Jesus, men inte ett "fel" ord om den heliga anden!? Nå detta hittade jag, med reservation för att jag hittat "fel" bibel 🤔

"Den grundläggande principen i Guds lag kan sammanfattas i ett ord, kärlek. Bibeln säger i Matteusevangeliet 22:37-40 Han svarade honom: ”Du skall älska Herren, din Gud, med hela ditt hjärta och med hela din själ och med hela ditt förstånd.Detta är det största och första budet.

Synd kommer inifrån och ut. Bibeln säger i Markusevangeliet 7:20-23 Men han sade: ”Det som kommer ut ur människan, det gör henne oren. Ty inifrån, ur människornas hjärtan, kommer de onda tankarna, otukt, stöld, mord, äktenskapsbrott, själviskhet, ondska, bedrägeri, liderlighet, avund, förtal, högmod, förblindelse. Allt detta onda kommer inifrån och gör människan oren.”

Det är ju tvärtom - inifrån hjärtat kommer godhet

Jane-Lyzell
2022-08-20, 22:22

#9: Oj oj oj

[Solförmörkelse]
2022-08-21, 09:26

#9 Jo tack visst är bibeln motsägelsefull det kan man lugnt säga. Ser vi på det du kopierade in om man ska vara petig något dom kristna inte uppskattar så står det Herren DIN Gud och det kan betyda vilken Gud som helst när det står DIN Gud sen finns ju orden du ska inga andra Gudar hava jämte mig och det gäller väl alla Gudar oavsett vilken vi valt att tro på.

Vad vet bibeln eller dom kristna vilken Gud alla människor har när det uttrycker ordet DIN tänker jag. Nu finns det en skapare och kärt barn har många namn där uppstår ofta konflikten mellan olika religioner.

Sen det här med den Helige Anden som Gud sänt som hjälparen. Det står någonstans i Johannes evangeliet och läser man det noga så är det samma sak som andliga guider fast bibeln använder ett annat ord än vad vi gör.

Bibeln är skriven med liknelser från dåtid till nutid och framtid och ska man få ett sammanhang behöver man läsa hela texter inte göra som präster och prelater gör rycka några meningar här och där då får det inget som helst sammanhang och kan bakas ihop hur som helst i en predikan.

Spännande är den att läsa och ibland kan man inte annat än bli förbannad det ska Gudarna veta att jag svurit mycket över vissa bibeltexter så här kan vi snacka om en helig syndare 😎

Jane-Lyzell
2022-08-21, 10:16

#11: Ja verkligen ! Jag såg ett inslag med ärkebiskopen som sa även han att bibeln mer eller mindre var en sagobok att man inte kan tro på allt som står där - antar det inte blev så populärt.

Ja det är märkligt med de kristna - nu var det ju inte bara dem jag menade utan också ateisterna och skeptikerna som odlar rent hat emot oss andliga och mediala utövare

Heddiz
2022-08-21, 16:18

#12: Jag har varit Ateist-long time ago..Men jag hoppade inte på någon …

Sen trodde jag på karma ett tag (det är väl ingen "tro" direkt, men jag tycker karma funkar än idag…
Om jag är trevlig så är andra trevliga och tvärtom..OSV…

Innan jag 2020 nästan fick en nära döden upplevelse och sen fick ligga i månader i koma men 1a g hade jag "bara" börja om från början med kroppen=sitta, stå, lyfta saker, skriva, osv, men inte att konekta med själen.

Så jag blev medvetslös igen 2021 och hölls nedsövd pga smärta…När jag vaknade denna gång så var jag en ny människa😊Jag var super positiv och mådde psykist bra och det största var jag kände själens kärlek över allt.
Har aldrig mått bättre än när jag började samarbeta med anden/själen i mig ..

Ber om ursäkt om jag lät flummig, men det är svårt att förklara

Jane-Lyzell
2022-08-21, 16:39

#13: Oj vilka upplevelser du haft - spännande berätta gärna mer

Heddiz
2022-08-21, 17:08

#12: Med tanke på just Ateister så finns det SÅ många olika som om vi tar mig som ett ex som varit Ateist i halva mitt liv ..Eller trott jag varit det! Det finns alltså dom som tror att dom är ateister..som nog inte visar sitt hat -för dom är konfused
pga att det var vad jag (och andra) visste om och lärde mig att - det finns ingen gud när vi dör..
Det pratades inte om andlighet , spirituallitet ALLS och jag/vi hade inga datorer osv.

Det jag kände av som energier från folk och vad dom kände och vad dom var för personer - trodde jag alla kände..
Träna hästar o hundar trodde jag också folk kunde göra som jag, jag tränar mycket med mina energier..SOM djuren uppfattar då dom känner energier naturligt o är mer utvecklade i det än alla människor..

Så djuren lärde mig att det finns mer än det man ser…men jag var tvungen att hamna på sjukhus för att finna ut att vi även har en själ/energikropp inom oss som hjälper oss att se sanningen och vilken livsväg man ska välja.

Heddiz
2022-08-21, 17:47

#14: Menar du efter sista gången jag låg nedsövd ?

Det är ju den mest konstiga transformation jag varit med om i alla fall..

PGA att jag året innan åkte in pga bloodförgiftning som spridit sig så illa att jag var tvungen att operera mig…för något jag inte kunde hantera-DÅ
Jag låg i koma i 2-3 mån och kunde inte röra mig efter det pga att musklerna förtvinat och vistelsen då var full med panik attacker..

Jag hade en slang i halsen, svårt att andas, och jag kunde inte röra mig…det tog ca 1+ mån för att kunna gå ngr steg-med hjälp och skulle ta minst 1 år att bli helt bra..
Jag undrar nu efter den andra sjukhusvistelsen om den första var något för kroppen och saker jag behövde lära mig och bli av med, som rädslor?

Den andra vistelsen var jag inte rädd för något längre och allt kändes annorlunda!

Jane-Lyzell
2022-08-22, 09:55

#15: så intressant det du berättar . Jag är ju själv(medium från födelsen) uppväxt i ett ateist hem och djuren blev min tillflykt de förstod mig .
Har alltid själv trott på en högre makt sen vad vi kallar den makten Gud eller annat är oväsentligt, har alltid vetat.

Jag såg ju ande vännerna redan som barn så det var ju mitt normala . Men förstod ju senare att det inte var så för alla.

Jane-Lyzell
2022-08-22, 09:57

#16: Hualigen så du fått kämpa i livet - jag hoppas du mår bra idag

Heddiz
2022-08-22, 12:30

#17: Ja det verkar vara väldigt olika hur man startar sin "resa" vissa ser andar från födseln som fortsätter livet igenom fast man blir bättre på saker och utvecklas väl också, antar jag.?

Och allt därimellan till-

Dom som jag som inte föddes med att se andar,men kanske märker dom senare på andra mer subtila sätt som tex beröring osv!?
Som barn kände jag av mycket intuitivt/genom andras energier vad dom ville och kände och var nog "konstig" för jag passade inte in…OM jag inte spelade deras "spel" Många människor har sen haft svårt att förstå mitt prat om energier !
liksom du tog jag min tillflykt till djuren för dom förstod mig och jag kunde "prata" med dom ..

Jag trodde på något större efter varit Ateist efter halva mitt liv, men utan att veta VAD riktigt så började jag med att tro på karma 😊

Heddiz
2022-08-22, 15:05

#18: Ja som jag skrev förut så var den 1a gången väldigt jobbigt för mig -minst sagt.
Och även när jag kom hem så blev jag tillslut deprimerad och tappade aptiten totalt och då blev jag tillslut sjuk igen…Jag ältade och då får man bara mer av det man inte vill- vet jag NU..

Så 2021 blev jag medvetslös igen, men inte riktigt lika allvarligt som förut .men när jag vaknade så var jag en helt annan människa och depressionen, ALLA rädslor och negativitet var HELT borta!
Jag gillade alla saker på sjukhuset - t.om det som jag hade fått panik attacker av förra gången?? 😅🤔DET var det första jag märkte och att jag var SÅ optimistisk om framtiden och jag visste vad jag ville göra..

Väl hemma så jag blev jag äntligen medveten om att jag har en ande i mig och en känsla av att jag hade vaknat…Och att jag trodde/tror iom det på universum som min "gud"…
Men egentligen är det en tro? För vi alla har en bit av universum I OSS som jag ser det .Så vi skapar själv vår verklighet..som jag gjorde förut genom att älta!

Men när man "samarbetar" med sin själ så vet man sin livsväg just nu. Vilket kan ändras lite när/om man utvecklas och lär sig mer ..Sen manifestrerar man bra saker istället för att älta..
Som att det finns lösningar på allt möjligt bara man är villig- svårt att förklara
Sen dess har jag mått bättre och bätrre..
MEN jag lär mig fortfarande hela tiden mer o mer..😊

[Solförmörkelse]
2022-08-22, 16:10

#12 Det är trist sånt där när det odlas rent hat och en sak att se olika på saker och ting men när det laddar så starkt med hat är svårt att förstå. Skeptiker kan vara svåra nog tycker man men när troende ger sig på med hat då visar det på en stor osäkerhet i sitt. Är man trygg med sig och sin valda väg behöver man inte hata visst diskussioner kan gå heta men det är en annan sak och kan till och med vara givande om än jobbigt också.

Jag håller inte med flertalet religioner fast jag finner dom mycket intressanta och spännande och lärorika att läsa om.

#17 Känner mycket bra igen mig där att se vännerna som barn och det var också mitt normala något jag trodde alla såg men fick lära mig under barndomen att så var inte fallet men jag hade lite tur att det fanns några vuxna i vår familjs krets som förstod mig och det kändes så bra.

Håll i dig nu en av dom var präst i svenska kyrkan en gammal man som bland annat astral reste och han såg hos mig vad jag hade med mig och när han berättade om astrala resorna så föll så mycket på plats vad han sa till mig som bara var ett litet barn. Jag minns jag satt på golvet hos vänner till familjen och han på en stol intill berättande om resorna och annat han såg och hörde och jag bara sög i mig och kände mig så väldigt hemma i hans sällskap för han satte ord på det jag då själv inte kunde uttrycka.

#20 Kära nån vilken resa och livserfarenhet du har fått göra och många som haft NDU har kunnat berätta om möten med ljusvarelser och en andra sida dom inte ens trodde fanns innan sin NDU men dom blev så övertygade och förvandlade i anden så alla rädslor för död och liv försvann.

Våra djur är fantastiska och djuren har alltid haft en alldeles speciell plats hos mig under hela mitt liv både tama och vilda djur så känner dom in mig och jag känner in dom och dom förmedlar så mycket kunskap och kärlek om vi bara tar oss tiden att sitta ner och lyssna på dom. Visst är det underbart allt vackert och fint som djuren gör för oss det är sann kärlek på riktigt.

Jane-Lyzell
2022-08-22, 16:21

#21: Håller med dig religioner är spännande och alla talar dom i princip om samma sak 😊
Tänk om de kunde förstå det - till och med olika frikyrkor slåss sinns emellan

Häftigt det vara en präst som hjälpte dig då du var barn - Ja det finns präster som är spiritualister med de är få

[Solförmörkelse]
2022-08-22, 17:19

#22 Så är det i många sammanhang frikyrkor strider sinsemellan och ändå har dom samma bibel samma tro. Knepigt det där måste man säga .

Jag vet inte om han var spiritualist det är alldeles för längesedan att minnas eller ens förstå för jag var bara barn då så jag satte inte ord på sånt.

På tal om spiritualism så vad jag har förstått är den inte en religion den är en livsfilosofi som så många andra andliga vägar vi väljer att gå ? rätta mig gärna om jag har fel 😎

Jane-Lyzell
2022-08-22, 18:54

#23: Man kan nog säga den är både och - I England är det ju förbundet med kyrkor (spiritualistiska) och är samfund - här i Sverige har vi olika föreningar och vi ser det nog mer som en livsfilosofi eller som ett medium myntade - "Andens Religion"

Heddiz
2022-08-22, 22:17

#23: Jag har snabba minnen av mörker o sen ljus energi men ingen så specifik som man sett på filmer på you tube…Hur hinner dom få ihop en historia - eller stannar tiden helt enkelt upp när man dör så dom som var borta i 1 minut ….kunde ha gjort saker som motsvarar 5 min ?

Den stora frågan kanske vi alla får veta innan vår Avatar dör …många har glömt vilka dom är egentligen och det speglas på utsidan nu med ökade priser på allt och att banksystem krashar, mobilnäten stängs ner, elektriciteten stängs ner - för regeringen bara ältar..

Det blir bra eller så kan det vara bra hela tiden om man inte involverar sig…🤔

Heddiz
2022-08-22, 22:44

#21: Jag säger detsamma om djuren…oj vad skulle jag gjort utan mina hästar som jag höll på med mycket från 5års åldern och fram, egen häst och allt + hund sen jag föddes…och egna hundar i många år som jag tävlat med, men det viktigaste är -vad man har för relation till djuret…
Jag älskar när dom tittar in i ögonen utan att ta bort blicken…🥰

Det är ett litet mått på hur pass bra relationen är med hunden (vet inte så mycket om katter) och vilda djur är fina att se när dom inte ens har bråttom.

Ibland har dom bråttom pga hundarna 😏

Jane-Lyzell
2022-08-23, 11:13

#26: Ja så är det :-)

[Solförmörkelse]
2022-08-24, 16:27

#24 Ja visst ja tyckte jag kände till olika kyrkor inom spiritualism och fick dra mig lite till minnes där för det är några år sedan jag hade tanken på det eller läste om det.

Sen har ni det vackra charmiga Arthur Findlay College med utbildningar och en fantastiskt fin miljö för kursverksamhet ett sånt där riktigt mysigt Engelskt ställe som det osar charm om.

#26 Jag kan bara hålla med dig det viktigaste är vad man har för relation till djuret och tänk om folk var mer uppmärksam på sina djur och det dom förmedlar istället för att bara stressa hem och gå ut med hunden snabbt eller ge katten mat och istället ta sig riktig tid att bara sitta och lyssna på vad våra djur vill förmedla till oss på djupet.

Jane-Lyzell
2022-08-24, 18:02

#28: Ja mer tid åt djuren 👍👍👍

Upp till toppen