Annons:
Etikettoff-topic
Läst 979 ggr
Jane-Lyzell
2016-11-27 23:28

Dags begrava Bocken i Gävle - !

Dags begrava Bocken i Gävle - !
Varför i hela friden bygger dom upp den varje år - ingen ide´:( - d¨å den bränns ned var gång ,om de som eldar upp den har tradition att elda så blir det endast skattebetalarna som får stora utgifter - lägg bocken i graven är min åsikt gör en miniatyr inomhus i stadshuset som ett minne blott - Detta är ju larvigt att år efter år se den brinna - tarvligt och oekonomiskt och mycket dumdristigt tro den inte ska brinna- knäppt :(

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Tjeja
2016-11-27 23:30
#1

Det är ju ett pr-jippo som staden antagligen tror sig tjäna mer på än de förlorar. Så tja… det är ju därför de fortsätter varje år. Firade ju 50 år idag med stor fest t o m.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

fossingen
2016-11-27 23:33
#2

#0 Tror de stoppar upp den nu för tiden för de vet att den oftast dör ut. Tror mycket handlar nu om publicitet kring sk Brinnande bocken


Jane-Lyzell
2016-11-28 12:31
#3

50 års fest - en dyr sådan som kostar skattebetalarna massor  som sen går upp i rök

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

fossingen
2016-11-28 14:00
#4

#3 Det är så himla synd :(


[ljusmirakel]
2016-11-28 16:37
#5

Lägg pengarna på nåt bättre i all den tid bocken inte lämnas ifred. Det finns så många behövande som man kunde satsa bock pengarna på istället.

Visst det är en tradition  men även Gävle måste ju inse att det här går inte. Det var ju väntat att på 50 års dagen skulle den brinna samma dag. Tråkigt och det förstör för så många så där ar det hög tid att tänka om och lägga pengar på dom behövande istället för på bocken.

fossingen
2016-11-28 17:25
#6

#5 Vill de ha sin bock ifred kanske stängsel med ultimat taggtråd vore bra runtom XD Plus larm och kamera brevid. De blir ju mycket billigare än att pengarna som brinner upp annars. Eller nääää, de använder väl eldpilar istället :P


Annons:
Tjeja
2016-11-28 21:22
#7

Jag skulle föreslå att sätta en stor plexiglaskupa över bocken istället så att det blev som en stor "snowglobe" liksom!  👍

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

fossingen
2016-11-28 21:40
#8

#7 Haha, vore bäst alltså XD "Gävlebocken fick en Kupol" 😛


fossingen
2016-11-28 21:45
#9

#5 Jo, det vore väldigt bra. Men vi alla har nog förstått så många år liv levt vid detta laget i Sverige ska de behövande inte ha så mycket, sedan ogillar ju största delen av Svea Rikets folk tiggare allmänt, så hur ska de tjäna en peng när arbete inte ens finns till förfogan eller hem ens tänk för de.

Cancersjuka kan jobba enligt försäkringskassan och allt annat skrutt. Bara att inse att vi börjar gå mot Usa's riktning där man inte är värd någonting om man inte har pengar nog. Dessutom är minsta delen av Sveriges befolkning även rikare än resterande av Sveriges befolkning.

Tragiskt, men sant. Sorry, behövde bara få ut mig misären som är idag..
Jag har hjälpt många "fattiga", men låg/medelsvenson kan inte förändra hela Sverige. Vi måste alla hjälpas åt.


imke
2016-12-05 11:06
#10

Jag är från Gävle och jag kan säga att vi som bor där inte är så glada att den brinner. Och jag tror inte folk säger så mycket om den brinner ner efter jul. Den ska ju ändå ner. Och det kostar också pengar. Men däremot är det fruktansvärt synd att folk bränner upp den såhär tidigt.
Bocken är något vi i Gävle är stolta över. Folk kommer hit för att se den. Så jag tycker inte det är något vi ska lägga ner. Den sätter Gävle på kartan och det är rätt viktigt ändå. Min åsikt.


Those who don't believe in magic will never find it Hjärta

Jane-Lyzell
2016-12-05 14:03
#11

10 förstår det - men en dyr stolthet - kanske dags juta den i betong

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Upp till toppen
Annons: