Annons:
Etikettandlighet
Läst 1522 ggr
Kyllan56
8/19/16, 12:56 AM

"Andliga Fenomen existerar i andra dimensioner"

Mycket intressant artikel! Tänkte på Carl Gustav Ljung och hans terror om det kollektivt omedvetna.

http://www.epochtimes.se/andliga-fenomen-existerar-i-andra-dimensioner-sager-astronom/

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Annons:
Jane-Lyzell
8/19/16, 1:15 PM
#1

Tack - Ja den var intressant och inte alls främmande för mig som medium  - finner det lite roligt att forskarna nu försöker bevisa de vi medium redan vet

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Kyllan56
8/19/16, 2:08 PM
#2

Varsågod!🙂Ja visst, men det är på tiden att även vetenskapen försöker förklara det du och andra redan vet!😃

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Jane-Lyzell
8/19/16, 2:38 PM
#3

Exakt 🌺

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Hukanson]
8/21/16, 2:07 AM
#4

Skillnaden mellan en vetenskapsman och ett medium är att vetenskapsmannen inte grundar sig på mänskliga erfarenheter utan bygger modeller av högre dimensioner på en grundläggande teoretisk modell av den jordiska existensen. Men egentligen handlar det bara om tro.

tarantass
8/21/16, 2:59 AM
#5

#4: jodå, vetenskapen grundar sig i hög grad på erfarenheter. Den kritiseras ju till och med ofta för att bara ta hänsyn till det som är väg- och mätbart, även om det kan skifta mycket efter både forskningsområde och forskares egna uppfattningar. Men erfarenheterna måste gå att bekräfta på ett allmänt övertygande och pålitligt sätt, kunna verifieras, och det är där det blir knivigt med saker av subjektiv och/eller "paranormal" natur. Saker som så att säga tycks göra som de vill, om de nu ens finns (vetenskapligt sett).

Modeller bygger man förvisso. Erfarenheter är alltid lättare att acceptera, och rensa från egna och andras misstokningar, om man kan visa hur det erfarna (observerade) fungerar och inte bara att det gör det. Men bygger man en modell på annat än erfarenheter kallar man det vanligen spekulation. Man kan ju inte ta reda på att en modell är riktig om den inte kan användas för att ge verifierbar erfarenhet, och det kan den svårligen göra om den inte bygger på tidigare verifierad erfarenhet.

Så det handlar inte bara om tro, utan snarare om höga sanningskrav. Så höga att mycket som "vanligt folk" har vetat eller tyckt sig veta länge kan ta lång tid att påvisa vetenskapligt – eller visa att det inte stämmer men så här ligger det till istället – och en del kanske inte går att påvisa (vi har ju inte facit än). Och det finns det förstås alltid de som tolkar som att det vetenskapen (ännu) inte har lyckats påvisa inte finns. Vilket det kanske inte gör i vissa fall och kanske visst gör i andra. (Eller likadant med det som tycks strida mot aktuell världsmodell. )

För mediet, liksom för andra praktiker (snickare, bra läkare i många situationer…), räcker det med det man själv har erfarenhet fungerar. Kanske också med att veta att det gör det, även om man kanske kan utföra sitt arbete ännu bättre om man också har en i praktiken fungerande bild av hur. Men bevisa det "för alla förnuftiga människor", som vetenskaparen måste, behöver man inte göra.

Men ja, det är roligt att det finns vetenskapare som spekulerar i det här. Som vågar utsätta sig. Alltid en början. Om inte annat nyttig hjärngymnastik och övning i att bryta tankebanor, sedan får vi se vad nästa "paradigmskifte" verkligen kommer att gälla.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Jane-Lyzell
8/21/16, 4:21 PM
#6

4 och 5 sant🌺

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
tarantass
8/21/16, 4:21 PM
#7

#5: istället för

"Man kan ju inte ta reda på att en modell är riktig om den inte kan användas för att ge verifierbar erfarenhet, och det kan den svårligen göra om den inte bygger på tidigare verifierad erfarenhet"

skulle jag förstås ha skrivit

"Man kan ju inte ta reda på att en modell är användbar om den inte kan användas för att ge verifierbar erfarenhet, och det kan den svårligen göra om den inte bygger på tidigare verifierad erfarenhet".

Exakta modeller kan man ju räkna med att kunna bygga bara av mycket enkla samband. Mer komplicerade modeller, som de av "allt som finns", har som bekant behövt bytas eller ändras då och då. Det hindrar dock inte att även en ofullkomlig modell kan vara tillräckligt bra för att göra användbara förutsägelser för fortsatt forskning – till en viss gräns. Den nuvarande modellen (eller modellerna) har visat sig mycket bra till det, vilket är ett gott skäl att hålla fast vid den som arbetsredskap på många områden, kanske även om det så småningom skulle visa sig möjligt att få ihop en bättre världsbeskrivning.

Därför är det också lätt för många att ta den enkla vägen och förneka möjligheten av allt som tycks falla utanför den modellen, eller som tycks vara svårt att studera med de metoder som har visat sig så framgångsrika till den, och som inte är såpass verifierat som till exempel kvantmekanik. blir det en trosfråga. Men då är det inte heller vetenskap längre, då visar man sig inte beredd att följa spåret dit det leder för att se om där finns någon erfarenhet att hämta och sedan klura ut hur man i detalj ska tolka och verifiera eller falsifiera den. (Inte i förväg, innan man har en säker bild av hur det man studerar funkar.)

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Jane-Lyzell
8/21/16, 4:25 PM
#8

7 kanske det gäller vetenskapen med att det är - Ju mer man vet desto mer vet man att man  inte vet 😉

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

tarantass
8/21/16, 4:29 PM
#9

#8: o ja!

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Upp till toppen
Annons: