Annons:
Etikettoff-topic
Läst 826 ggr
[LarssonA]
2016-05-09 08:06

OT - Vad måste man se i London?

Vet att detta är helt OT, men vill ha lite tips av er!

På torsdag åker jag , min sambo och min 11-åring till London för en långweekend. Ingen av oss har varit där förr. Vad tycker ni att vi "måste" se/göra?

Vi ska på Vaxkabinettet, Towern, Primeart, Harrods, Chinatown… vad mer? Nån som har nåt kul att göra?

Vi är inte intresserade av sport eller överdådiga kulinariska upplevelser. Har fått tips om Hard Rock café osv, men det känns inte som några måsten direkt…

Självklart blir det Fish & Chips och Afternoon Tea

Annons:
[Outlawly]
2016-05-09 08:43
#1

Kanske Harry Potter Shop? Om det ligger i intresse. Ska finnas på king's cross.
Jag har inte varit där men skulle vilja 😃

Sindri
2016-05-09 08:43
#2

Om din 11-åring gillar Harry Potter:

http://www.the-magician.co.uk/harry-potter-london-locations.htm

Det är smart att tänka snabbmat i London, för det finns så mycket man vill göra. Det finns godare hamburgare än Hard Rock http://www.independent.co.uk/life-style/food-and-drink/best-burgers-in-london-ranking-the-capital-s-burger-joints-9692950.html

På pubar får man ofta rätt bra mat, enkelt och snabbt.

Tröttnar man på hamburgare och pommes finns en annan kedja "Pret a Manger", där man för det mesta tar med maten. Sallader, soppor, frukt mm. Fräscht och gott, vi hittade även en på flygplatsen (Gatwick) och slapp flygplansmaten hem.

Om ni hinner går det även att ta en snabbuss till Oxford över dan.  I Christchurch College finns trapphallen på Hogwarths, där arbetade Lewis Carroll och mittemot Colleget finns en Alice-shop.

På puben Eagle & Child träffades ett gäng författare,  bl.a. C.S. Lewis (Narnia) och J.R.R. Tolkien  och diskuterade, och läste upp stycken för varandra.

Sen är det mysigt att bara t ex åka dubbeldäckare, strosa runt och känna atmosfären.

Easybus har billiga snabbussar mellan flygplatser och stan. Man kan beställa biljetter på nätet i förväg. http://www.easybus.com/en/

Har du koll det där med Oystercard (tunnelbana och buss)? Har annars skrivit om det i en annan tråd "Billigt boende i London" på Resor i fokus.

Sommarek
2016-05-09 09:20
#3

Själv älskar jag Camden Lock och marknaden där. Det brukar vara mycket folk, men det har aldrig stört mig (och då gillar jag inte ens stora folksamlingar), och det finns hur mycket god mat som helst.

Om man behöver komma bort en stund ligger dessutom Hampstead Heath bara några minuters buss från Camden Lock; ett helt underbart grönområde där man  helt glömmer att man är i London (förutom från Parliament Hill, där man har en kanonutsikt över stan).  :)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Sommarek
2016-05-09 09:42
#4

Visst ja, St. Paul's Cathedral är rätt så maffig om man gillar arkitektur och historia.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[LarssonA]
2016-05-09 10:13
#5

Tack för tipsen!

Har kollat på Oystercard, men tog istället alternativen 2 dygn med röda bussarna och Heatrow Express. Detta ska bli så himla kul! :D

Sommarek
2016-05-09 10:42
#6

Annars är Oyster ganska vettigt; du kan använda det flera gånger, och det är rätt billigt att resa runt med det. Sista resan får man "gratis" om inte du har fler pengar, så att du i alla fall kan ta dig hem eller till ett laddningsställe. Dessutom betalar du max 6 pund (tror jag det är) om dagen.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
Jane-Lyzell
2016-05-09 10:42
#7

Stansted Hall - Arthur Finnlys college

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

lizaohman
2016-05-09 14:39
#8

Det är ALLTID kul, oavsett hur gammal eller ung man är, att besöka London Dungeons! En upplevelse av det kusligare och kuligare slaget! Mycket interaktion med publiken. Missa inte, särskilt för lillkillens skull. Sen har ju London ett zoo också, men det har jag aldrig besökt.

Sommarek
2016-05-09 14:54
#9

#8 Visst ja, London Zoo! Oslagbart mysigaste sättet att ta sig dit är med kanalbåten från Camden Lock. Stället är helt enormt, så sätt av en hel dag.  :)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[LarssonA]
2016-05-09 15:03
#10

Vi kommer inte att besöka London Zoo. Det finns giraffer och tigrar här med på betydligt närmare avstånd… :)

Upp till toppen
Annons: