Annons:
Etikettspiritualism
Läst 1249 ggr
Jane-Lyzell
5/4/16, 4:01 PM

Torntuppen - Jan Fridegård svensk spiritualism

http://www.oppetarkiv.se/video/7736858/torntuppen-avsnitt-1-av-3?ac=tor

Varma Rekommendationer

En berättelse om den lätta döden och det svåra livet, efter Jan Fridegårds romaner "Torntuppen" och "Porten kallas trång".

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Vixxen
5/7/16, 8:18 PM
#1

Mycket läsvärda!

Jane-Lyzell
5/7/16, 9:03 PM
#2

Det är en film

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Vixxen
5/7/16, 10:16 PM
Jane-Lyzell
5/7/16, 10:36 PM
#4

exakt 😃

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Vixxen
5/7/16, 11:11 PM
#5

…och de är mycket läsvärda!

Jane-Lyzell
5/8/16, 1:21 PM
#6

absolut - och filmen är mycket se värd😃

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
glittertind
5/8/16, 3:01 PM
#7

Mariana Stierna, medial författare, som bl.a. var kusin till Jesus, när han var nere för ca 2000 år sedan. (Hon har minnen från detta, och har skrivit en bok om det (Legenden om Issa)),  blev sedan kontaktad av Jan Fridegård, efter hans död, med en önskan om att samarbeta, och skriva om livet på andra sidan, mm med hjälp av honom. Hon skriver på Solrosens Förlag, och hon har givit ut tre böcker, med hans skrivhjälp. Tyvärr har jag bara läst en av dem (På Änglavingar) men det finns två till.
Hon har även skrivit andra böcker tidigare, hela tiden med egna minnen från tidigare liv. Tillbaka till Atlantis…. Den sjungande stenen… Miramis sång… Hon skriver ganska underhållande och spännande. Särskilt de sista jag nämnt.

Glittertind

Jane-Lyzell
5/8/16, 3:46 PM
#8

Har läst på änglavingar - intressanta teorier - tyvärr finns det många som motsäger att det skulle vara jan fridegårds ord från andra sidan bl.a. Släkt o vänner - är nog benägen hålla med dem

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

aurora borealis
5/8/16, 6:14 PM
#9

Sov över i Jan Fridegårds gamla boningshus i helgen!
(Ett stickspår men ändå kul nämna här :)

glittertind
5/8/16, 6:15 PM
#10

Jag förstår att du aldrig träffat Mariana, Jane. Hon är ett otroligt seriöst och kunnigt medium mm.  med mycket höga kontakter och ledare.
Hon, om någon, är trovärdig med det hon påstår, men, som alltid när det gäller kontakt med personer på andra sidan, så färgas materialet man får till sig, en hel del av ens eget psyke. Det ska alltså igenom ett filter av idéer och formuleringar, som är mediets, och då kan sättet att uttrycka sig färgas av mediets personlighet. Därför kan det bli felaktigheter ibland, både när det gäller sak och sätt att uttrycka sig på, men grundkontakten i samarbetat är ändå den påstådda personligheten. Så det är inte konstigt att inte släkt och vänner känner igen Jan.
Så att Mariana är oseriös är helt uteslutet…. Att hon har blivit lurad på grund av någon faktor är inte sannolikt heller.

Glittertind

aurora borealis
5/8/16, 6:16 PM
#11

Min vän som bor där har en stor samling Swedenborgböcker, så jag förtäljde lite om spiritualismen för honom, samt att Fridegård sade sig vara spiritist, hihihi. Allt har en mening. ;)

aurora borealis
5/8/16, 7:04 PM
#12

Håller med #6, Ingvard Hirdwall är bra i rollen!

Jane-Lyzell
5/8/16, 11:16 PM
#13

10. När sk medium säger sig ha kontkt med höga väsen - blir jag skeptisk

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
glittertind
5/9/16, 7:12 AM
#14

Ja, självklart… Det skulle egentligen vara mycket illa om du trodde mig bara på orden, utan att över huvud taget ha haft kontakt med henne.  Det var därför jag skrev att jag förstår att du aldrig träffat henne.
Och jag, som bara skriver här, kan ju vara vem som helst….

Hon är gammal nu, över 95, med mycket av vad det medför. Därför tillhör hon inte din generation, så jag förstår att du inte mött henne i din verksamhet. 

På frukten känner man trädet, sägs det… men hennes träd har mycket snart blommat ut.

Glittertind

Snällhäst
5/9/16, 8:27 AM
#15

Tack för länken,ska se filmen så fort jag får en stund över…Jag har läst "På Ängavingar" för länge sen sen ska nog ta och läsa om den. Annars är Swedenborg en av mina absoluta favoriter för mig känns han klockren. 

10. Detta med Högre Väsen. Jag fattar att dom är mer upplysta,hunnit långt i sin utveckling och befinner sig på högre plan och så, men "väsen"? Är dom inte vanliga andar som vi alla  i grunden men mer själsligt och andligt utvecklade ? Gamla själar? Vad tyckerJane och ni andra?

Jane-Lyzell
5/9/16, 10:37 AM
#16

14 - Kan så vara - jag är skeptisk endå 😉

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
5/9/16, 10:41 AM
#17

15. Ja du det kan man undra och undra ska man tycker jag.

Det finns en universiell lag som säger att lika attraherar lika - det måste finnas någon kontakt punkt/dragningskraft.

Därför så viktigt se hur ett medium beter sig i sin vardag

Om ett medium säger sig ha kontakt med höga mästare etc - då bör mediumet själv vara det i sin vardag om inte - så är det inga höga mästare de medet har kontakt med😉

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

glittertind
5/9/16, 10:48 AM
#18

Väsen ser jag som ett samlingsord för både för människor, ärkeänglar, höga devor, dakinis, feer, osv…. Egentligen har vi ju bara ett extra skal, här på jorden, som gör att vi kan fungera och verka i denna dimensionen. Ungefär som en dykardräkt i förhållande till dykaren. Det är bara det att vi inte minns hur det var ovanför ytan, som gör att vi utgår från dykardräkten, och kallar en person, som gått över, för Herr Svenssons ande. Den personen har kanske inkarnerat som indian tidigare, eller på en annan planet.

Om vi utgår från det materiella planet, så är dess vibrationsfrekvens så låg, att sådana personer, som gått vidare uppåt (typ buddha) inte kan vistas här längre på grund av att de inte tål så låga svängningar. De kanske inte ens kan bilda en astralkropp längre. Den fungerar nämligen som form för den materiella kroppen och kallas ibland för formkroppen.

För att få ner budskap till mänskligheten, krävs det då att personer, som nätt och jämt kan gå ner i materian, inkarnerar.

Är de mediala, kan mästarna kontakta dem, och få ner budskap. Så var det med Jesus, Buddha, m.fl. och Lao Tse… Konfusius…

Men vi måste minnas att det materiella planet är bland de lägsta… Människor finns högre upp, och högre upp och ännu högre upp i utvecklingsnivåerna.
Det sägs att Sirius har en planet, där höga nivåer av mänskligt liv existerar… Men i en annan dimension.

De något högre utvecklade lyfter hela tiden upp de som är strax under dem, i ett oändligt tjänande kärleksarbete genom alla nivåer. Och vi, på jorden är alldeles i början av vår väg genom stjärnorna mot oändligt höga mål.

Glittertind

Jane-Lyzell
5/9/16, 11:06 AM
#19

18. Enligt vem ?

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

glittertind
5/9/16, 12:04 PM
#20

Jo, enligt Yogananda, Teosofin, Tibetanen, m.fl mästare… I viss mån Elisabeth Clare Prophet.  men som Buddha sa… Ta det inte till er, om det inte stämmer med er övriga uppfattning. Man ska inte förkasta det man redan har, för att bygga nytt, utan komplettera och byta ut pusselbitar här och där. Annars har man ingen fast grund i sin livsåskådning…
Och hur man känner igen en högt utvecklad person… på auran…. för den som är medial. Det finns en ljustopp på huvudet. Som en hög krona av ljus. På beteendet är det svårt att avgöra det. Det kan vara en spegling av en oförstående omgivning…

Glittertind

Annons:
Jane-Lyzell
5/9/16, 1:37 PM
#21

https://en.wikipedia.org/wiki/Elizabeth_Clare_Prophet - NEW AGE

Teosofin är inte min kopp av te - de talar om Mästare - tibetaner ser även medium som mästare - så en tolkningsfråga i olika religioner - lamas har samma förmågor som våra medium. samma med yougan för mig - håller med Buddha 😃

Jodå ljuskronan har jag sett men den är få som har - och det är precis det jag menar - få klarar ha den kontakten

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

glittertind
5/10/16, 10:39 AM
#22

Du missförstod kanske… Inte tibetaner…. Tibetanen, som ger ut böcker med sin undervisning om människans väg och utveckling genom Alice A. Bailey.  I Sverige kan man få tag på översättningar genom Stiftelsen Tibetanens bokfond. De är svårlästa och mycket detaljerade och innehåller väldigt mycket.

Glittertind

Jane-Lyzell
5/10/16, 1:20 PM
#23

22 - Aha - ja Alice Baily är teosofi och om jag minns rätt var det hon som gick ut sen ooch sa att Tibetanen var hennes högre jag - så Nej tack - för mig :-) - Alice Baily och teosofin har alltid varit delad kunskap i gentemot spiritualismen - det är New age flum enligt mig och jag gillar det inte - men smaken är ju delad 😃

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

glittertind
5/10/16, 8:19 PM
#24

Där har du helt fel… I förlagan till böckerna står något helt annat… Att förringa och kritisera sådant man inte är insatt i ska man vara väldigt försiktig med, särskilt när det gäller andliga ting.

Glittertind

Jane-Lyzell
5/10/16, 8:47 PM
#25

24 Nja det var i hennes sista böcker…. som det kom fram

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
5/10/16, 8:59 PM
#26

http://www.tibetanensbokfond.se/om-alice-a-baileys-bocker/ en länk för dem som är intreserade av Henne -. kanske ska du göra en egen tråd om Alice - det förtjänar hon 🙂

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

glittertind
5/10/16, 9:23 PM
#27

Nej, det räcker för mig. Det betraktas ju som flum av vissa, och då ska inte jag besvära mer.

Glittertind

Annons:
Jane-Lyzell
5/10/16, 10:16 PM
#28

27 Att jag betraktar det som flum - betyder ju inte att alla gör det - du måste acceptera olika - det är det som gör forum intressanta😃🌺

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Upp till toppen
Annons: