Annons:
Etikettinspiration
Läst 1918 ggr
Sagaliten
2016-01-14 18:12

Etiska förhållningssätt

Etik och olika etiska förhållningssätt. Är ungefär denna som jag fick lära mig på en väldigt intressant lektion i Moral och Etik på gymnasiet som jag nu efter önskemål delar med er  De flesta vet vad etik är, men få vet att etik faktiskt inte bara är etik rakt upp och ner, utan att det är uppdelat i olika etiska synsätt. Der innebär att etik kan ses från olika håll, beroende på vilken av etikerna man använder sig av. Det kan vara avgörande när man till exempel funderar över om en handling har varit god eller inte. De olika är sinnelagsetik, pliktetik och konsekvensetik. Och var innebär det då? Nedan har du Nationalencyklopedins förklaring av de olika; Sinnelagsetik, etisk teori enligt vilken frågan om huruvida en handling är rätt eller orätt i första hand avgörs av den handlandes sinnelag, dvs. av om handlingen utförts av god vilja, vilket ibland i sin tur (i den kantianska traditionen) identifieras med pliktkänsla. Pliktetik, etisk teori enligt vilken frågan om huruvida en handling är rätt eller fel inte avgörs enbart av denna handlings konsekvenser utan beror på om handlingen är i enlighet med pliktens bud. Se vidare deontologisk etik. Om man därtill kräver att handlingen skall ha utförts av pliktkänsla eller god vilja (Kant) har man närmat sig begreppet sinnelagsetik. Det bör också noteras att uttrycket "pliktetik" är oegentligt såtillvida att begreppet plikt kan förekomma som härlett begrepp också i en konsekvensetik. Konsekvensetik, effektetik, teleologisk etik, normativ etisk teori som hävdar att man kan avgöra huruvida en handling är rätt eller orätt med utgångspunkt i värdet hos dess konsekvenser, vanligen relativt värdena hos alternativens konsekvenser. Den vanligaste formen av konsekvensetik är den maximerande, vilken säger att den handling är moraliskt rätt vars förverkligande med alla sina konsekvenser är av minst lika stort värde som förverkligandet av varje alternativ. Det finns emellertid också en "satisficing" ('gott nog') variant som innebär att den rätta handlingen inte behöver vara den bästa utan bara tillräckligt bra. Konsekvensetik i sin maximerande form identifieras ofta med utilitarism, vilken dock tillfogar en definition av värden som relaterar dem till attityder (lycka, önsketillfredsställelse e.d.), men en kombination med en värdeteori vilken bestämmer värden som oberoende av attityder är också tänkbar. Konsekvensetikens motsats är pliktetiken, vilken går ut på att vissa handlingar - som mord - inte får begås även om de har bättre konsekvenser än sina alternativ (t.ex.) Vill fortsätter här med att berätta en liten historia till grund för hela ämnet. "Det var vinter och kallt, snöigt och halt ute. Kalle kom körandes igenom stan och fick plötsligt syn på tant Stina. Tant Stina bodde granne med Kalles föräldrar och hela sin uppväxt hade Kalle och tant Stina haft en bra kontakt och han hälsade ofta på inne hos henne som barn. Men nu som vuxen så pratade de bara lite när han väl var hemma och hälsade på föräldrarna, men dr tyckte fortfarande väldigt mycket om varandra. Men nu kom Kalle körandes på de hala gatorna och såg nu så gamla tant Stina som gick där med sina matkassar i varje hand. Kalle såg hur hon hon försiktigt tog sig fram på den hala trottoaren och snäll som han var stannade han och erbjöd tant Stina att köra hem henne vilket hon tackade ja till. Han hoppade ut och hjälpte henne med påsarna medan Stina satte sig i bilen. De körde sakta hem mot Stina och satt och pratade och hade trevligt. De kommer till en korsning och Kalle börjar försiktigt köra igenom när en bil snabbt kommer emot dem från höger, en bil som inte får stopp. Den försöker bromsa, men på grund av halkan kommer den allt närmare och både Kalle och tant Stina skriker av rädsla och sen smäller det. Sen var det bara tystnad. Kalle var chockad och än värre blev den när han insåg att tant Stina hade omkommit i olyckan." Utifrån denna berättelse, var Kalles handling god eller inte? Vad tycker du?

Close your eyes, open your mind, and listen to your heart.  

Kika in på www.sagaliten.blogspot.se om ni vill följa min mediala utveckling och dess med och motgångar ☺️

Annons:
Carmarino
2016-01-14 18:25
#1

Det beror ju helt på vilken syn på livet man har. Själv anser jag att Kalles handling var god. Han kunde ju inte veta att bilen skulle bli påkörd, utan han ville hjälpa tant Stina hem. Tant Stina tackade dessutom ja till detta.

Om vi då tror på att vi har egen fri vilja, och själv bestämmer när vi vill "återvända hem", så kanske det var så att det var dags för tant Stina att lämna jordelivet, och genom att tacka ja till Kalles erbjudande så fick hon den hjälp hon behövde för att göra det.

De flesta av oss är ju inte medvetna om att vi genom vårt högre jag bestämmer när det är dags att gå över, så därför tycker vi att det är så tragiskt när någon dör. Egentligen är det inte mer tragiskt än när vi lämnar de högre sfärerna för att återfödas på jorden. Men, som sagt, det beror helt och hållet på vilken tro man har.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Jane-Lyzell
2016-01-14 19:31
#2

Sagaliten - oj så intressant - tack för inlägget - jo jag ser nog han som god också - finns mycket att fundera i detta . hmmm 🙂

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Lummer]
2016-01-14 20:24
#3

Helt klart god.

Sagaliten
2016-01-14 20:58
#4

Okej, ny tycker att det var en god handling. Men tack vare hans handling så dog tant Stina. OM han inte gjort det han gjorde hade hon inte dött i den bilen…

Close your eyes, open your mind, and listen to your heart.  

Kika in på www.sagaliten.blogspot.se om ni vill följa min mediala utveckling och dess med och motgångar ☺️

[Lummer]
2016-01-14 21:38
#5

Men nu gick det fort. Kanske hade Stina halkat slagit i huvudet och brutit lårbenshalsen och haft en mycket jobbig tid framförsig och kanske blivit dement av lårbensbrottet ( varför händer det så ofta?) Man kan ju inte riktig veta eller…🌻

Jane-Lyzell
2016-01-14 22:10
#6

Jag håller nog med 1 här - när det är dags så dör man oavsett 🙂

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Sagaliten
2016-01-14 22:13
#7

#5 Ja, tänk om kan man alltid lätt använda, men tänk om är tänk om. Och då hade hon trots allt varit i livet ju. Nu är hon inte det tack vare honom. Det är fakta, inte tänk om….

Close your eyes, open your mind, and listen to your heart.  

Kika in på www.sagaliten.blogspot.se om ni vill följa min mediala utveckling och dess med och motgångar ☺️

Jane-Lyzell
2016-01-14 22:15
#8

7 . Men det vet du ju inte - var det meningen hon skulle dö hade hon gjort det endå

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Lummer]
2016-01-14 22:20
#9

Hade personligen föredragit bil scenariot🌻

Sagaliten
2016-01-14 23:24
#10

#8 Nä, sant Jane, även det är ett tänk om. Det enda vi vet är vad utkomsten blev. Och om det var meningen att skulle dö eller inte förändrar egentligen inte heller utkomsten som var ett resultat av att Kalle stannade och erbjöd tant Stina skjuts. Första steget i ledet mot döden här i denna kropp. #9 Är fortfarande det ett tänk om. Och om vi nu tänker om kunde det likväl vara så att hon sakta tog sig hem och klarade sig utmärkt och hade kunnat leva många lyckliga år till.

Close your eyes, open your mind, and listen to your heart.  

Kika in på www.sagaliten.blogspot.se om ni vill följa min mediala utveckling och dess med och motgångar ☺️

[Lummer]
2016-01-15 01:46
#11

Ja och den andra bilen hade kunnat bromsa.

aurora borealis
2016-01-15 11:05
#12

Men… Kalle utför ju flera handlingar? Vilken är det man syftar till som god? :)

Jane-Lyzell
2016-01-15 12:46
#13

Nu blev det invecklat😃

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Sagaliten
2016-01-15 13:41
#14

OBS TILL ALLA Nej, jag tycker inte att Kalles handling inte var god , då att stanna och erbjuda tant Stina skjuts (#12 aurora borealis) Jag agerade bara som min lärare här ☺️ (Fast betydligt mindre provokativt, men var faktiskt hans provokationer som gjorde honom till en exeptionellt bra lärare och som gör att jag nu som 34-åring minns vissa lektioner så väl 😊) Jo, för om man tittar på berättelsen ut ett konsekvensetiskt förhållningssätt så är det utkomsten av handlingen, och inte tanken med handlingen, som avgör om en handling är god eller ej. Så it ett konsekvensetiskt förhållningssätt så är det inte en godnhandlint eftersom konsekvensen blev Stinas död.

Close your eyes, open your mind, and listen to your heart.  

Kika in på www.sagaliten.blogspot.se om ni vill följa min mediala utveckling och dess med och motgångar ☺️

[Lummer]
2016-01-15 13:54
#15

Han gjorde så gott han han kunde iaf o det är ju mer än många gör. Ska man gå på den linjen så är det ju ingen idé att ens försöka göra något gott för det kan ju gå åt h-vete….. inte många kan ju förutse framtiden så exakt 😉

Sagaliten
2016-01-15 14:05
#16

#15 Nä man kan inte förutse saker så Lummer, men även enligt konsekvensetiken så ät många handlingar goda. Tex jag köpte en mindfullnesmålarbok till en vän som jag skickade iväg till henne. Konsekvensen blev att hon blev skitglad och sa att det var exakt vad hon behövde och nu skickar hon dagligen bilder på sina alster, så där blev ju konsekvensen god utifrån att det blev en positiv utkomst. Så konsekvensetiken är bara sådär obekvämt tjorvig när något väl går åt pipsvängen. Och ja, hela ämnet är egentligen mer filosofi än spiritualism, men det handlar just om att tänka på att det finns "fasta" utgångspunkter att reflektera kring som avgör en handlings värde. Är dock inget man går och tänker på en massa ju utan man agerar ju utifrån ens inre tro, men ändå intressant att diskutera tycker jag.

Close your eyes, open your mind, and listen to your heart.  

Kika in på www.sagaliten.blogspot.se om ni vill följa min mediala utveckling och dess med och motgångar ☺️

[Lummer]
2016-01-15 14:21
#17

Visst är det intressant. Men huvudsaken är väl ändå att göra så gott man kan😉 Glad att din vän blev glad🌻

Sagaliten
2016-01-15 16:50
#18

#17 Ja jag kan bara hålla med dig Lummer. Är bara ingen garanti om man är konsikvensetiker 😜 Ja det var jätteroligt. Och ännu lite roligare är att efter att boben var köpt, men innan hon fått boken så gjorde jag en årsstjärna på henne där det bla talades om att hon skulle föröka bli mer kreativ ☺️ Visst kreativitet är inte bara att måla, men ändå. Rätt roligt 😄

Close your eyes, open your mind, and listen to your heart.  

Kika in på www.sagaliten.blogspot.se om ni vill följa min mediala utveckling och dess med och motgångar ☺️

Jane-Lyzell
2016-01-15 19:03
#19

14 Intressant - Jag antar det handlar om betraktarens bedömmning också vad man ser döden som- i detta fallet kanske damen slapp en lång utdragen plågsam död - som kanske stod henne till mötes längre fram - Ja vad är då gott eller ont 😉

Jag råkade köra ihjäl en Jakthund en gång för några år sen - jätte tragiskt😕

Men ur de vilda djurens synpunkt kanske jag rädda fler liv  som den nu döda jakthunden inte kunde jaga …..

Så var det en ond eller god handling ?

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
2016-01-15 19:04
#20

Pst - spiritualism är en andlig filosofi Sagaliten

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
[Lummer]
2016-01-15 20:15
#21

För att vara lite bökig här.. Om man utan avsikt att skada någon ändå lyckas köra ihjäl en levande varelse är det då en handling elle kan man kalla det en händelse? Börjar händelse förloppet här med att man tog körkort? Alltså är en handling något man medvetet utför allagånger? 😲

Sagaliten
2016-01-15 21:57
#22

#19 Sant Jane-Lyzell gällande döden, men värt att tänka på att detta gäller inte enbart vid dödsfall utan alla handlingar. Om hon inte dött utan istället blivit förlamad tex, hur skulle man se på det då? Usch va jobbigt men hunden, men jag djuren blev nog glada att där vart en mindre som jagade dem. #20 Sant, tänkte mer att just detta filosoferandet har de etiska förhållningssätten som utgångspunkt inte spiritualismen 😉 #21 det är en intressant frågeställning. NE menar dock att det är handlingen och inte händelsen, men ut ett filosofiskt perskektiv inte mindre intressant frågeställning för det 😊

Close your eyes, open your mind, and listen to your heart.  

Kika in på www.sagaliten.blogspot.se om ni vill följa min mediala utveckling och dess med och motgångar ☺️

Ians
2016-01-16 13:24
#23

Filosofi kan man fundera sig knäpp på 😉 Man kan vända och vrida på spörsmålet hur många gånger som helst!

Just här har jag en tanke som delas med några till ser jag. Tant Stinas tid var slut, och hade nog slutat så oavsett, nu fick hon uppleva något gott precis innan, sändas in i evigheten med en god känsla av att någon brydde sig om henne. Hon slapp att ramla och kanske dö på en kall gata.

Så jag ser handlingen som god oavsett hur det sedan slutade. Skulle man sitta och analysera allt så kan vi ju inte göra något. Ex så kanske man inte skall åka ambulans till sjukhuset, risken att man dör Där är ju ganska stor, även om möjligheten att överleva är lika stor, så är överlevnaden det bästa i alla fall?  Om man överlever men är så skadad att man ligger i en säng eller sitter i en rullstol resten av livet? etc etc

Nej, jag blir tokig av för mycket analyserande, vi gör så gott vi kan, ibland går det "bra" och ibland blir utfallet "sämre". Men det går nog alltid som det skall oavsett 😎

[Lummer]
2016-01-16 13:41
#24

Håller med du Ians. Vi kan inte göra mer än så gott vi kan🌻

aurora borealis
2016-01-16 14:04
#25

Har inte riktigt tid just nu att sätt a mig in i allas kommentarer - även om det kliar i mig och jag vill, jag vill, jag vill… så nää, har annat som måste utföras först… :)

Men vill bara säga att sådana här diskussioner är verkligen vad som behövs. Det finns inte alltid svar, men det är just reflekterandet som utvecklar. Detta ser jag behövs inom den "andliga branschen" om man nu kan kalla den så. Detta är en stor del i personlig utveckling, att ställa sig filosofiska frågor.

<3

Sagaliten
2016-01-16 15:39
#26

#23 Ja visst är det så att man kan vrida och vända på saker i oändlighet, men är spännande tycker jag. Och kan hålla med om det där med döder, därav att jag i en kommentar skrev att om vi säger att hon blev förlamad istället, just för att inte ha döden som sluter. Är ju en påhitad historia så visst kan man anpassa den efter omständigheterna i diskussionen 😉 #24 Håller med även jag lummer, jag är personligen inte konsekvensetiker. Bara argumenterade från den utgångspunkten för diskussionens syftes skull 😉 Körde en fuling med gott syfte bakor 😄 #25 ja visst är det intressant 😊 Och utvecklande. Och tråden finns ju kvar även när du har tid att avsätta 😉

Close your eyes, open your mind, and listen to your heart.  

Kika in på www.sagaliten.blogspot.se om ni vill följa min mediala utveckling och dess med och motgångar ☺️

Jane-Lyzell
2016-01-17 12:09
#27

23 Håller med dig här - sen en annan aspekt - Jag ser döden som en befrielse inte något hemskt . så……😉

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Upp till toppen
Annons: