Annons:
Etikettandlighet
Läst 1393 ggr
Jane-Lyzell
2015-12-08 01:19

Frid ?

Jag hade en intressant diskussion om "Frid" och vad det betyder i helgen- Ja vad betyder Frid för dig ? En del av diskussionen gick att man ska finna frid innan man dör - och att det är massor som ska hinnas med innan döden. Hur känner du inför det och vad innebär Frid för dig själv ?

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Tarotstollan
2015-12-08 02:04
#1

Frid för mig tolkar jag ihop med det gammeldags Julefrid just nu. Att det skall vara tyst och stilla, lugn och ro. Få ett lugn i sig själv och även med sig själv men även runt omkring sig. Hitta harmonin  och må bra av det.. Frid och fred tycker jag hör ihop.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Ians
2015-12-08 06:27
#2

Har lite bråttom just nu men återkommer i ämnet 😉 så jag sätter ett tass avtryck här.

Jane-Lyzell
2015-12-08 15:08
#3

1. frid o fred hör ihop håller med - men frid säger många de vill ha innan de dör och i den aspekten kan frid bli en illussion

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
2015-12-08 15:10
#4

Menar många säger de vill hinna med så mycket innan de dör annars får de inte frid - Jag menar nog att man bör ha frid jämt - så man kan dö utan att känna att man inte har frid- Jag menar vi lever ju för evigt och vi har en evighet på oss att uppleva 😃

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

melia
2015-12-08 21:51
#5

Frid kommer jag känna när livet ordnat upp sig. När jag bara får vara och må bra och njuta av livet! Så ja, det kanske stämmer för det vill jag ju ska hända innan jag dör. 🙂

Ians
2015-12-11 18:41
#6

Jag tolkar nog frid innan man går över som något helt annat. Inte att man gjort allt man skall/vill göra utan att man "förlikar sig med " att detta är slutet.

Att inse att detta var vad som bjöds , det är dags att göra ett avstamp och gå vidare.

Har sett detta och denna process så många gånger under min tid på "Hemmet".  Hur människor funnit frid strax innan de skall gå över, och gjort den processen möjlig genom det. Det är Frid för mig, om man talar om att gå vidare, dö eller hur man uttrycker det.

Det kommer som en ro över den som snart skall ställa tofflorna under sängen för gott. Ibland flera dagar innan men väldigt ofta precis innan det är dags. Timmarna innan någon går över brukar vara fridfulla, om det är ett väntat dödsfall vill säga. Oavsett ålder. 

Man Vet, som vi brukar säga, vart detta kommer att barke hän i. Och slutar att streta emot, låter sig föras in i flödet som kommer att ta en bort här ifrån och in i nästa fas av vårt eviga liv. Så låter man sig bäras ut i det okända av vågorna i flödet. Den friden är på något sätt en acceptens och ett tillåtande, och ett följande av den kraft som hämtar hem en.

Annons:
[rore]
2016-01-09 15:33
#7

Frid! Vad är det för mig?

Jag känner frid när jag inte är i motstånd över det som är.

Jag känner frid när jag accepterar mina egna känslor för vad de är.

Jag känner frid när jag omfamnar min sorg, min ilska, min glädje.

Det verkar som om jag tidigare har trott att Livet skall klaras av,, och runt detta så har det bara väckts en massa stress och obehag.

Vad ska jag hinna med innan jag dör?

Ingen vet ju när jag kommer att dö. Allra minst jag. Så för mig handlar det om att leva mitt liv så sant och ärligt mot mig själv, som det är möjligt  för mig just nu. För är jag sann och ärlig med mig själv kan jag inte ljuga för andra.

Att acceptera och förlåta det jag kan och att det jag inte kan acceptera och förlåta, också är okay.

Jane-Lyzell
2016-01-09 17:31
#8

7 så sant rore - håller med dig i vad du skriver 🙂

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Upp till toppen
Annons: