Annons:
Etikettövriga-mediala-områden
Läst 2481 ggr
Jane-Lyzell
4/30/15, 8:17 AM

Trevlig Valborg / häxförsamling

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Valborgsmässoaftonsista april eller vardagligt valborgfinlandssvenska vappen, är en årlig högtid som firas i EstlandFinlandLettlandSverigeTjeckienSlovenien och Tyskland den 30 april eller 1 maj. Traditionen grundar sig på den hedniska högtid som funnits i Tyskland, men har senare kommit att sammankopplas med kulten av den heliga Valborg.

Valborg blev helgonförklarad den 1 maj (som sedan firades som Valborgsmässan, Walpurgistag), och genom denna omständighet förbands hennes namn med den germanska hedendomens denna dag hållna vårfester, som av den kristna övertron stämplades såsom häxförsamlingar. Särskilt trodde man att häxorna på Valborgsmässonatten mellan den 30 april och den 1 maj red på kvastar eller getabockar till de gamla offerplatserna, i synnerhet till Blocksberg (Brocken, den högsta spetsen av Harz, bekant bland annat genom scenen "Walpurgisnacht" i Goethes Faust), och där gjorde ofog i djävulens sällskap. För att oskadliggöra spökeriet förde man oväsen med rop, skott och horn och tände eldar på höjderna. Sådan blev nämligen den kristna tidens förklaring av dessa till sitt ursprung hedniska vårseder. Valborgskulten, som uppstod efter hennes död år 779, kom i hög grad att handla om skydd mot häxor och onda andar.[1][2]

Valborgsmässoafton infaller på solens "kvartspunkt" i solhjulet, mitt emellan vårdagjämning och midsommar, och motsvaras av det hedniska Beltaine.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Valborgsm%C3%A4ssoafton

Vi säger även Grattis till Kungen och min son som fyller år i dag :-) 🎁🌺

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Jane-Lyzell
4/30/15, 8:34 AM
#1

🙂

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Bybo
4/30/15, 3:19 PM
#2

Disamme!!!! :))

Jane-Lyzell
5/1/15, 9:42 AM
#3

😃

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

lizaohman
5/1/15, 1:31 PM
#4

Fick just ett SMS från lillebror i Göteborg. Till min förvåning så tänder de inte bål där på Valborgsmäss, utan under påsken. 🤔

Jane-Lyzell
5/1/15, 10:15 PM
#5

Kånstigt

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
4/27/16, 1:24 PM
#6

😃

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
[Psycho-Logica]
11/24/16, 6:35 AM
#7

Kanske inte rätta sidan att skriva på, men jag hittade ingen annan lämplig sida.
(Den som finner inlägget olämpligt får min tillåtelse att i så fall ta bort det) men…
Vet någon hur en sk månharpa fungerar ?
(Enligt vad jag hört ska det vara en tråd mellan två pinnar, på vilken man hänger en vikt papperslapp med någon form av önskning på, som månen sedan ska lysa över….osv)
Behöver den typ kunna göra något ljud, eller räcker det med bara vanligt "sytråd" ?

Upp till toppen
Annons: