Annons:
Etikettövriga-mediala-områden
Läst 2314 ggr
Valkyrija
2015-03-19 22:58

Spå/läsa av minderåriga

Hej!
Är det okej att läsa av samt spå minderåriga? Vad anser ni? Finns de regler kring detta? :)

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

Annons:
Jane-Lyzell
2015-03-19 23:30
#1

Nej det är inte okay - tyvärr finns inga regler 😕

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Valkyrija
2015-03-19 23:34
#2

#1 Tack för ditt svar! Skulle du vilja förklara lite varför? :) Jag ser det nämligen som så att det faktiskt kan finnas folk under 18 som är redo. Jag skulle aldrig läsa av någon eller lägga tarot för någon under 15 kanske… Men 15-17? Det skulle inte jag tycka var fel om personen i fråga verkligen ville och var redo för det :)

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

Jane-Lyzell
2015-03-20 10:37
#3

2 hmm Njae endast i såfall med målsmans samtycke - en ungdom i den åldern är ytterst känsliga och tror kanske till 100% på vad anvläsaren säger - då vill det till det är en mycket seriös och erfaren medial som har ett stort mått med etik o moral.

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[NeferNefer]
2015-03-20 11:38
#4

Barn som spår barn då? När jag var i tonåren spådde jag vänner och bekanta med gott resultat. Lite för gott, de blev till slut rädda för mig och det var inte så roligt. Jag skulle önska att sådana barn, som ändå håller på med spådomar och sånt, kunde få lära sig om det nånstans. På den tiden förstod jag inte att jag inte skulle berätta allt jag såg. Som ett exempel såg jag hur en persons syskon dog i en bilolycka, och det hände sen samma dag. Personen trodde att det var jag som orsakade det. För att undvika sånt hade jag behövt få guidning, och jag kan tänka mig att det gäller fler än mig. Jag kan också tänka mig att en yngre som vill bli spådd ser det som en väg att få guidning.

white lady
2015-03-20 11:52
#5

Många säger att präglingen ska vara klar…18-år

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Jane-Lyzell
2015-03-20 12:14
#6

4 Ja det är det som är problemet - handledning för ungdommar är jag för - men inte spå unga-

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
[NeferNefer]
2015-03-20 12:40
#7

#6: Fast det första tillfället jag lyckades få att hitta någon kunnig att tala med och få lite guidning av var just genom att jag hittade en klok kvinna som var villig att spå mig trots att jag bara var 16 år. Jag var ärlig med min ålder och hon tog emot mig ändå. Hon såg ganska snart att jag var medial och så bad hon mig spå henne, så vi bytte spådom mot spådom. Hon gav mig goda råd och sa saker jag behövde höra. Jag kände inga jag kunde fråga på den tiden, så en spåkvinna var enda chansen att få lite hjälp.

Min åsikt är att det är en svår fråga, men jag vill inte ha några strikta åldersgränser just för att det finns yngre som behöver få prata med någon, men inte har någon lämplig i sin bekantskapskrets.

[Heike]
2015-03-20 13:14
#8

Oj det här är verkligen en jättesvår fråga men så viktig att ta upp.Som jag skrev i en personaltråd där vi tog upp det här så ställer jag mig väldigt ambivalent för ena stunden kan jag tänka är det en väldigt mogen person och i nästa stund kan jag slå bakut i tanken.

Det är väl både på ont och gott som med så mycket och som Nefer skriver så mötte jag också en gammal tant när jag växte upp som förstod mig i min andlighet och öppenhet,nu spådde hon mig inte men vi lekte lite smått med att spå i kaffesump och sånt fast det var mer på skoj och inget allvar och den här damen hon var enormt bra för mig.Hon varken förstorade eller förminskade något utan hon tog det hela så naturligt med mig som man bara kan göra.

Jag tror det är väldigt viktigt att när man lever med det här hela sin barndom och i sina tonår att få möta dom som förstår,vet,ser och hör andar själv är guld för många förstår oss inte när vi växer upp.

Men just spådom,nja man ska nog ha en viss ålder och mognad och det där är ju så individuellt för oss hur mogen vi är.Jag skulle själv aldrig kunna tänka mig att spå,ge medial rådgivning eller shamansk hjälp till nån under 18 år utan jag vill att personen ska vara myndig samtidigt som jag ändå måste reflektera över hur olika mognaden är hos oss.Ena trettonåringen kan vara hur mogen och redo som helst medan en annan fortfarande befinner sig i lekstadiet så det där är skitsvårt att sitta här och avgöra och varje medium,shaman,healer måste ta sitt eget personliga ansvar i frågan.Jag väljer att inte göra det men är ändå ambivalent i frågan om vilken ålder som verkligen är den rätta.

Däremot finns jag självklart till hands om ungdom,barn för andligt på tal,jag lyssnar,jag tar dom på allvar och viftar inte bort det med orden du fantiserar bara lilla vän.Lyssna,förstå utan att själv påverka och driva på i nån riktning där finns ju ingen åldersgräns och går jag till mig själv så har jag fått berättat för mig att det här förde jag på tal så snart jag lärt mig att prata och det var bara hur naturligt som helst så lyssna,inte vifta bort,inte lägga till eller från bara låta unga få komma till tals om sitt.

wissan
2015-03-20 14:07
#9

Den enda anledningen till att det finns en 18-års gräns är att personen i fråga är myndig i lagens ögon och om det händer något så har i så fall 18-åringen eget ansvar. Men även den över 18 år är ibland långtifrån mogen en sittning. 
Om man spår en underårig så är det i stället du som  har ansvar för vad som ev. händer om inte målsman är med vid sittningen och har gett sin tillåtelse för då har målsman ansvaret. 
Enl. annan forksning så är ingen innan 25 år  mogen nog att ta in vad som säjs vid en sittning. 
Så jag själv varken lägger kort eller har en seans med ungdomar/barn under 18 år pga av ansvarsbiten. Jag kan inte gå omkring och ha ansvar för andra. Men händer det något så kan jag t.o.m bli anmäld, personen var ju minderårig.

Allt har inte en mening om du inte ger det en……

Jane-Lyzell
2015-03-23 11:59
#10

7. du hade nog turen hitta en bra spågumma - som förstod att ta det lätt med dig och utmanade dina gåvor där du fick vägledning av henne - det var ju mer som rådgivning 😉

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
2015-03-23 12:01
#11

9. håller verkligen med dig i ditt inlägg🙂

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Ians
2015-03-23 12:14
#12

Just spådomar  är väl lite knivig fråga när det gäller väldigt unga människor. Vad vill man egentligen veta när man går till en som kan spå? Hur framtiden kommer att se ut? Men det man glömmer då, är ju de val vi gör på vägen som spelar roll i sammanhanget, är det då inte lätt att en spådom får en att välja på ett visst sätt, och det gör att vi inte utforskar vår omgivning och våra möjligheter på rätt sätt?

Just som tonåring har man många frågor, men vi glömmer att vi har vår fria vilja också, och kan styra vår väg genom livet med den. Om det blir bra eller dåligt handlar inte om vad som är förutbestämt utan vad vi behöver lära oss och hur vi hanterar de "lektionerna". 

Vissa saker mår man dessutom bäst av att inte veta!  Vi behöver lära oss att leva i nuet och njuta av de små sakerna runt oss, vilken ålder vi än befinner oss i.

Upp till toppen
Annons: