Annons:
Etikettandlighet
Läst 2701 ggr
white lady
3/15/15, 8:55 AM

Ande

Vad är en Ande ?

Om just du har en förklaring så snälla förklara. Det cirkulerar så mycke om detta ord.

En  fråga så här på Söndagsmorgon. 😊

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Annons:
Jane-Lyzell
3/15/15, 9:17 AM
#1

Anden föds du med och den dör du i- behållaren för själen- Ande- kropp o själ

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

white lady
3/15/15, 10:27 AM
#2

Jo Jane det förstår jag (eller inte)

Kropp ,själ och ande. Själen lämnar kroppen och återgår till Anden när vi dör. Eller hur ?

Men Jane det är här det blir kruxigt 😊

Har alla en egen  Ande eller kan det vara så att du o jag delar på en.

Nu när vi är på jorden?  🤔

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Maikailoa
3/15/15, 10:43 AM
#3

Anden är individen. Det som ibland kallas ego.

Anden har inga andra attribut än att den är en. Sedan kan anden/individen ha en personlighet, i form av en själ, och stundom även en fysisk kropp; Vilket då utgör t.ex. en vanlig människa.

"En ande" däremot, kan nog vara lite grann vad var och en tycker. Som en laganda. Något som föds tillsammans med laget, och som upphör att existera när laget upphör. Kanske rent av en stämning. Begreppen går i varandra. Andefattig betyder nog inte att där är en brist på ande, utan att anden har själslig brist.

white lady
3/15/15, 10:48 AM
#4

3  Men vad ingår då i en själslig brist.  Maikailoa ?

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Ians
3/15/15, 12:34 PM
#5

Tror man skall tolka det bildligt och inte bokstavligt. Andefattigt kan man ju säga om en person, situation etc

Snarare tycker jag att jag använder ordet Andefattig som en beskrivning av något tråkigt/tråkig. Det fanns ingen energi i något, eller någon. Inte att en person skulle ha brist på Ande i egentlig mening, mer tråkig då, tillknäppt, mentalt stel, om ni förstår hur jag menar.

Själsligbrist är något annat, enligt egen tolkning 😉 En person som har svårt för empati, inlevelse, medkänsla, att älska. För mig är det en person med själslig brist. Där kan man väl räkna in många med sår i själen och ett tungt bagage, till rena psykopater.

En själslig brist kan uppstå pga omständigheter eller ren "fel programmering" från början.

wissan
3/15/15, 12:55 PM
#6

Det blir kanske lättare om man säjer "andekraft" .
En Ande är ett okroppsligt icke fysiskt  väsen. 
Andekraft är den energi som varje existens har som byggmateria, samma material som hela Universum består utav. 
Själen är en människas inre, tankar, känslor, Drömmar osv. det vi i dagligt tal kallar jag.
Andar är bla. döda människor.
Andekraft är Universell skapar kraft.
Andegåvor är bl.a det man ibland kallar mediala gåvor
Andlig är Altruistiska känslor, KÄRLEK, Agape. 
Andlighet är läran om den stora Gudomliga KÄRLEKEN och hur vi uttrycker det i vardagslivet. 
Människan är född av Vatten och Ande, ge vad kroppen behöver och ge vad andekraften behöver för att utvecklas som människa. 
Vi har inte en Ande i oss, vi har Andekraft (Universell kraft) när vi dör lämnas kroppen tillbaka till jorden och själen, det vi var/är, går till Andevärlden och den inre Unversella kraften med den. 

Detta är utdrag hur kursmaterial jag har och jag har tagit det till mig utan problem

Allt har inte en mening om du inte ger det en……

Annons:
Jane-Lyzell
3/15/15, 4:30 PM
#7

så många bra förklaringar

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Maikailoa
3/15/15, 10:48 PM
#8

#4

Ungefär som Ians beskriver.

Om själen utgör personligheten, och det brister i den, så kan det bli tråkigt eller energilöst.

Om man spetsar till det kan man tänka sig en ande i en kropp, men utan själ; Då blir det ingen ordning. Kanske skulle kroppen vara vid liv, men inte mycket mer. Ungefär som när folk ligger i koma.

Det är i själen vi kan utvecklas. Bli friska eller sjuka. Heala eller skada.

Anden däremot står utanför det världsliga. Den har inga sådana bekymmer. Den är heller inte begränsad av tid och rum. Anden är allestädes närvarande, som det brukar heta. Det kan den bekräfta som har haft en clairvoyant upplevelse.

white lady
3/16/15, 7:59 AM
#9

6  "  En Ande är ett okroppsligt icke fysiskt  väsen."

Med andra ord så kan vi få information  o inspiration av  samma Ande då ?

Kallas det för själsgrupp ?

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

wissan
3/16/15, 8:07 AM
#10

White Lady, ja det kan säkerligen få. Andevärlden är ju en plats för alla människor som dött och det finns säkerligen många som har ett å annat att säja oss, undervisa om och berätta för oss. Det är inte alltid att de andar som kommer genom t.ex en seans är våra släktingar, det finns många som vill undervisa också och de kan mer eller mindre vara vem som helst..
Själsgrupp, vet inte kan jag inte svara på men många har den tron att vi föds "i grupper" hit till jorden, visst kan det vara så men tror att det får var och ens inre själv bestämma om det stämmer. Tror inte att någon kan veta detta, vi är ju begränsade i fysisk kropp, vi får väl vänta till vi dör kanske, för att få djupare svar på våra frågor.

Allt har inte en mening om du inte ger det en……

white lady
3/16/15, 9:10 AM
#11

ok  Tack wissan. Det förklarar en del för  mig. Hysterin med alla andliga läror/skolor här på jorden då…

Tanken slog mig,,,låt säga att jag får en ide att göra en smart uppfinning och så får du samma tanke, du  hinner före med din. Då kommer jag troligtvis anklaga dig för att tagit min ide….?

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

[Silverräv69]
3/22/15, 7:05 PM
#12

En ande för mig är själen från en person som dött och lämnat livet på jorden. Vår existens är inte slut efter att vi avslutat våra fysiska liv, utan vi ska bidra med våra lärdomar från vårt liv till de levande och vägleda dem. Vi alla åtföljs av våra älskades andar när vi behöver stöd, vägledning och kärlek i våra liv.

Så jag är inte längre rädd för "spöken", försöker mer att vara öppen och hitta en länk till dem.

Jane-Lyzell
3/23/15, 11:53 AM
#13

12. så klokt 🙂

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Upp till toppen
Annons: