Annons:
Etikettandlighet
Läst 2349 ggr
Zåmbii3
2/2/15, 5:39 PM

"When ghosts attack" - fejk?

Jag såg på ett tv-program inatt när jag inte kunde sova som handlade om spöken som "anfaller" människor och gör märken/sår och t.o.m. dödat andra människor? Alltså på riktigt attackerar! Vad tror ni om det?

Jag tror inte på att andar på något vis kan "skada" någon levande varelse. Och för mig är det programet fejk. Men hur är det egentligen? Hur långt kan dem gå? och varför? och hur skyddar man sig isåfall?
Det okända är ett program som jag tror mer på, men även där har jag tyckt att det ibland har verkat "överdrivits" lite.. :/

Blev bara att fundera på det inatt, så tänkte jag skulle höra med er hur ni tror! :)

// Teddytussens kaninuppfödningHjärta
http://teddytussen.weebly.com/
~Kaniner är inte en hobby, det är en livsstil~

Annons:
Candela
2/2/15, 5:44 PM
#1

Jag är kluven till om jag tror på spöken alls (tror till 5-10% kanske..), därför tror jag inte att sår/klösmärken etc är orsakade av osaliga andar. Det är inte omöjligt att riva/slå sig själv i sömnen.

Sjuttan
2/2/15, 5:45 PM
#2

Jag blev som du skakad av det programmet!   Hoppas verkligen att det var fejk  och att detta inte kan hända i verkligheten!   Hade önskat att man gjort som i "Det okända"    tagit dit någon som kollat upp vad det var  och försökt lösa situationen!

Aa

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

[Sabina]
2/2/15, 5:53 PM
#3

Jag tyckte programmet började väldigt intressant men sen blev det lite väl överdrivet, så till den grad att jag inte på något vis blev uppskrämd utan tyvärr somnade så jag fick aldrig veta hur det hela slutade.
Jag tror på andlighet men kanske var programmet berättat på ett "amerikanskt" sätt så att det är svårt att ta till sig det som svensk?

JohannaEkroth
2/2/15, 5:53 PM
#4

Ja, jag såg det och blev också livrädd! 👻😮

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Zåmbii3
2/2/15, 6:32 PM
#5

Tycker också som du #2 att dem skulle tagit dit någon, väntade på det😛

Men programet efter (såg bara lite utav det..) tror det hete något i stil med "Medium i lagens namn" tycker även där att dem verkade överdriva väldigt..!

Tyckte pragramet var mer som en skräckfilm där saker och ting "hoppar fram" så att man ska bli skrämd, inte särskilt verklighetstroget enligt mig.. :/

// Teddytussens kaninuppfödningHjärta
http://teddytussen.weebly.com/
~Kaniner är inte en hobby, det är en livsstil~

Candela
2/2/15, 7:29 PM
#6

Skulle vara kul att se programmet. Vilken kanal gick det på? Det kanske finns på webb-tv?

Annons:
Ians
2/2/15, 8:30 PM
#7

Har inte sett programmet, men det låter verkligen som något "hitte på"!

Tänk vad folk kan hitta på!

[Sabina]
2/2/15, 9:07 PM
#8

#6 Den gick på 7:an (tv4) vid midnatt

Jane-Lyzell
2/2/15, 11:02 PM
#9

självklart är det fejk - Tv gör allt för att fånga tittarsiffror 😕

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Sjuttan
2/3/15, 10:37 AM
#10

Jag såg det på  4Fakta i lördags,  titel:  När spöken anfaller.  Aa

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Zåmbii3
2/3/15, 4:40 PM
#11

#9 Tycker det är så tragiskt.. dem gör ju att folk blir rädda för andar å sånt.. och ger dem dåligt ryckte..😕

// Teddytussens kaninuppfödningHjärta
http://teddytussen.weebly.com/
~Kaniner är inte en hobby, det är en livsstil~

Jane-Lyzell
2/3/15, 4:49 PM
#12

11.Ja tyvärr - det vi medium får brottas med hela tiden 😕

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Zåmbii3
2/3/15, 5:02 PM
#13

#12 Usch då..😕

// Teddytussens kaninuppfödningHjärta
http://teddytussen.weebly.com/
~Kaniner är inte en hobby, det är en livsstil~

Annons:
Jane-Lyzell
2/3/15, 5:06 PM
#14

Det finns mycket irrläror därute, tyvärr

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Tigerbeer55]
2/4/15, 10:32 AM
#15

Jag har tittat på ett par avsnitt av Medium i lagens namn av ren nyfikenhet. Jaa vad ska man säga? Kvinnan som är medium går runt och rullar med ögonen och gör konstiga grimaser och alla andar är "mycket arga" och det är "inte bra". Sen undrar jag;är den som ritar av andarna efter mediumets beskrivning också medial? Hur kan annars bilderna bli så porträttlika om man jämför med fotografierna av de som sägs hemsöka eller spöka eller vad man ska kalla det? Sen har hon tydligen fått folk att lämna sina  hus och hem för det är för farligt enligt henne att bo kvar p.g av dessa arga andar. Jag vet inte vad jag ska tro; det är mycket möjligt att hon är öppen och medial men drar för stora växlar och skrämmer upp på ett sätt som jag tycker är att utnyttja sin förmåga alldeles åt fel håll. DET är "inte bra". Nån mer som sett nåt avsnitt och i så fall 👻vad tycker ni?

Jane-Lyzell
2/4/15, 11:06 AM
#16

15 - inte klokt - det är sådana irrläror jag tar stark avstånd ifrån🤪

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Vargflick-a
2/4/15, 2:40 PM
#17

fy, inte själv sätt programet, men låter inte som om det är äkta.

Pia B
2/4/15, 2:56 PM
#18

Fins det något TV-program om spöken som inte är fejk?

[Sabina]
2/4/15, 2:56 PM
#19

#15 Jag har också sett det programmet (medium i lagen namn) och tycker som du att det är mycket överdrivet med mediet som rullar med ögonen och grimaserar sen även polisen som ställer väldigt ledande frågor till de drabbade personerna. Det känns som om han förmedlar information till henne (mediet) fast det sägs att de inte ska ha någon kontakt med varandra.

Jag tror dock att tecknarna inte är mediala utan de tecknare som arbetar inom polisen är ofta mycket duktiga (fast numera använder man sig oftast av datorn).

Men visst är det konstigt att mediet alltid får hjälp att teckna av just de andar som polisen har foto på? Och att andarna alltid är onda och vill ont?

[Tigerbeer55]
2/4/15, 4:50 PM
#20

#19 Ja visst är det överdrivet. Gillar inte att man skrämmer upp oskyldiga människor som är utsatta och behöver hjälp. 

Tecknarna däremot är fantastiskt duktiga . Men skumt är detta med fotona,

Annons:
Zåmbii3
2/5/15, 6:05 PM
#21

Håller med er andra helt! Tror att både Medium i lagens namn och det andra programmet är fejk. Tråkigt med såna som får alla andar att verka "onda och elaka" :( Hon Mediumet i "Medium i lagens namn" är ju alltid samma? Eller har dem olika medium? Och sen så överdriver hon och hjälper ju Aldrig andarna heller, utan berättar bara hur "onda och farliga" dem är.. ._. Vilket medium skulle vilja åka ut på någonting sånt utan att ens vara till någon mer nytta än att säga att dem är farliga?

// Teddytussens kaninuppfödningHjärta
http://teddytussen.weebly.com/
~Kaniner är inte en hobby, det är en livsstil~

Elliid
2/8/15, 12:13 AM
#22

Väl, rent praktiskt sätt så är televisionen et stenhart business och dets recept precis och regler precis samma som i gamla Rom, Bröd och leker. Dom (undtagen någon väldig få undantag ibland ?) säljer vad de tror massen av folk vill ha( läs betalar för via tv-avgifter etc), och när massans ande regerar… ja, vad visar oss historien blir kvaliteten av resultatet då..?

Mest ekonomiskt effektivt verkar åpenbart vara att ta en smula av en sanning och vrida, blåsa upp, fantasera till och alltid utelåta hälften av helheten så att sluttresultatet gör någon som sett den ursprungliga sanningen må illa..

Det finns inte bara många fler saker mellan himmel och jord änn vad vi kan föreställa oss, men säkert faktiskt otallig flera  änn så…..och att det i denne oändliga poolen finns hur gott om plats som helst för att gå vill och amok kan man väl lätt forstå och upplever väl alla på sitt individuella håll nästan varje dag…

Så ödmjukhet, personlig erfarenhet och jordnärhet verkar et fundament som allt står / faller på. Och iallfall i min erfarenhet så finns äkta sanning bara tillsammans med dette, aldrig utan. Frukten viser trädens kvalitet.

"Andar" har jo blivit tyvär en del av populärkulturen och det är verkligen synd på dom stackare, fördi dette önsker man jo inte en gang sin värsta fiende….

Å andra sidan så är att se saker i svart-vitt et säkert recept på att stortsett alltid gå fel. Och att f.ex. inte befatta sig någongang med fänomen som "Poltergeist" och ev.inflytande från negativa andar/energier rent pragmatiskt sett väldig ovetenskapligt. Om änn bara kanske som en del av människans kultur(och/eller psyche) , antallet av personliga testament/berättelser finns bara överallt, gennom historien och gennom ganska alla kulturer (se f.ex.kollektionens arbetet som Guy L.Playfair och många andra gjort), den som verkligen befatter sig med dette med et öppet sinn tror jag personligen ser att det att sopa allt från bordet med "vetenskapliga"förklaringar som hallucinationer, vattenexpansions-ljud och mentala problem är lika barnsligt som att tro blint på att allt är sant. Att inte befatta sig med det pga rädsel är inte den bästa taktiken heller men kan påminne lite om ett barn som inte vill lära sig gatutrafikens reglar utav rädsel.

Att låta vetenskapen förklara för en vad som är sant eller ej kan vara tricky, som vi jo just diskuterad i en annan tråd här..så rent praktiskt verkar ingen väg komma dit utanför att man själv måste leta upp det tyvär.

Om någon är intresserad av att läsa från/om en person (men såklart finns många flera oxå) som har befattat sig över 40 år intensivt med ämnet och skrivit bl.annat en bok med titel "practical psychic self-defense"-här finns et interview (på engelska)-

http://www.skeptiko.com/out-of-body-experience-expert-robert-on-our-daemon-haunted-world/

(Och nej, jag får inga pengar för att göra reklam för denne podcasten, bara tycker om den..)

tarantass
2/8/15, 8:48 PM
#23

Antingen de ena eller andra programmen är äkta eller fejk kan det väl kanske också ha med kulturmönster att göra. USA är byggt på enorma mängder blod och orättfärdighet och är än idag en mycket våldsammare kultur. Vi har visserligen misshandlat våra samer, resande, gamla arbetarklass och andra, vilket är illa nog, men mängderna av den sortens ondska och hur central den har varit och är i samhället är ändå olika.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Upp till toppen
Annons: