Annons:
Etikettandlighet
Läst 1805 ggr
Ians
1/16/15, 1:24 PM

Negativa krafter och energier.

Lånar ett inlägg från ett annat internet forum, med frågor som jag tycker är intressanta att diskutera även här!

**************

Det skrivs så mycket om "negativa krafter, negativa energier, negativa platser, negativa andar " mm mm mm  Vad lägger ni i dessa ord….?  Vad är negativt…?  Så fort någon mår dåligt så är det "negativa krafter" som påverkar eller att det finns negativa andar som anfaller…???? 

************

Lägger även in mitt svar i den diskussionen, lite redigerat:

Att människor blir mer andligt uppmärksamma är ju ifs bra, men när de fastnar i någon form av negativa tankar om allt ont som kan finnas runt dem, i hus, situationer och platser. så påminner det mig om den tid då jag var engagerad i frikyrkorörelsen och många fokuserade på vad Satan kunde tänkas ställa till med, så till den milda grad att de nästan helt glömde bort det Goda som Gud kan göra. 

Det blev en ond spiral för dem som är känsliga och många mådde då och mår troligen fortfarande, så mycket sämre i sådana samanhang. 

Tro skall vara något som ger hopp, kraft och tillför glädje, inte något som främst fokuserar på det onda, enligt mitt sätt att se det. Visst finns det ondska i världen och i mycket runt om oss. 

Men borde vi inte fokusera mer på det som är gott, det hopp man får i att tro att det finns något bortom vår värld och existens. Är det inte det hoppet som skall väckas och gro även i en Spiritualistisk tro? En fråga som jag ofta ställer mig när jag ser människor som dras till det sensationella i "spök historier" igen och igen och igen, visst kan det vara intressant och visst finns det en baksida också, men fokus bör ligga på det goda, det ljusa som en balans till det natt svarta som finns runt oss med krig, attentat och elände.

 Annars går man ju under i ren skräck! Sedan behöver man ju inte fastna i ljus o kärlek och tussilull heller! En balans bör finnas i allt man gör, och man bör stå med båda fötterna ordentligt förankrade på jorden, och inte sväva iväg och tro att det varit en ängel i kylen för att det ligger en fjun i äggkartongen, eller tro att osaliga själar sitter fast mellan världarna och ropar ut sin ångest dag och natt heller för den delen. Det behövs mycket sunt förnuft och man skall vara kritisk i sin vilja att tro på Allt som florerar inom den alternativa tros sfären. 

Som jag brukade säga förr "Bara för att någon säger Gud eller Jesus 3 gånger i rad betyder det inte att det är en god människa som vill alla väl. Man måste använda sitt sunda förnuft och bilda sig en egen uppfattning, och gå på sin magkänsla. Den leder en ofta mer rätt än dessa predikanter, som mest vill tjäna pengar" Och det håller jag mig till även nu.

Hur tänker Ni?

Annons:
Jane-Lyzell
1/16/15, 5:47 PM
#1

Bra inlägg Ians🙂

Dom enda negativa som jag mött är livs levande människor - Andarna är bortanför det - de vill endast lyfta oss på denna sidan om det kommer oss nära , inget annat.

Tyvärr ger Tv program  om hemsökta hus en bild att andar skulle vara negativa eller onda eller förlorade själar - vilket inte är sant -Tv tjänar bra med pengar och de medium som är med också- de får ju bra reklam, och bli idoler för anhängare som sätter upp dem på gurupidestal.🤪

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Ians
1/16/15, 7:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Ja och tyvärr eldar sådana program på dem som älskar att leva i någon sorts gråzon mellan Hollywood och verkligheten, och framhålla det som någon sort verklighet.

Som jag skriver i TS så har jag mött dessa människor förr som ägnar hela sitt vakna liv åt att bekämpa det onda istället för att lyfta fram det goda, och på så sätt öka ljuset i tillvaron istället för att se det som en kamp hela tiden.

Tänker osökt på berättelsen som indianen berättade för sin sonson om de två vargarna :

Jane-Lyzell
1/16/15, 9:33 PM
#3

Exakt ❤️

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annaed
1/17/15, 6:59 AM
#4

Det är väldigt intressant och fascinerande att detta ämne tycker jag. Självhat jag svårt att tro på att det finns onda andar och demoner mm. varför skulle universum med all den ljus och kärlek som de vill förmedla och ger oss samtisigt ha onda ting . Tror mer det är vårt egna huvud som ställer till det , rädslor som gör att det blir hemskt eller otäckt. kanske finns det "osaliga" andar men är de då av ondo? är de inte bara olyckliga och frustrerade i så fall precis som vi människor kan vara och bete oss här på jorden?

Ians
1/17/15, 11:52 AM
#5

Ibland undrar jag om det inte är ett arv från våra gamla folksagor och de gamla kyrkliga föreställningarna om synd etc som spökar i dessa föreställningar om osaliga andar som inte får ro, utan vandrar i något mellan ting mellan världarna, för att de inte får komma in i himlen.

Jane-Lyzell
1/17/15, 12:58 PM
#6

4 o 5 Ja kyrkans politiska makt - skrämmas för att få anhängare!.

I Många år hade vi en oklachotow Indian som höll kurser här han har studerat detta med kristendomen (väldigt intressanta studier) Han berättade att innan den vite mannen kom över haven - viste dom inte om den lilla röda med horn o svans eller vad onska var😈. - en tankeställare tycker jag !

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Ians
1/17/15, 4:12 PM
#7

#6 

Ja exakt Jane! det är det gamla kyrkoarvet och kyrkofäderna som spökar, precis vad jag har tänkt också! När skall vi göra oss fria från det?

Upp till toppen
Annons: