Annons:
Etikettfilm-tv
Läst 3174 ggr
Jane-Lyzell
1/13/15, 1:02 AM

Finns det någon Gud?

http://www.svtplay.se/finns-det-nagon-gud

Del 2 av 3. Västvärldens samhällen är i dag kluvna till tron på Gud. Det verkar som om vi inte vet riktigt vad vi ska tro och om vi har tid för Gud i våra hektiska liv. Antingen tror man att det var gud som skapade universum eller att man kan förklara vetenskapligt hur världen har kommit till och dessa två åsikter brukar inte gå att förena. I den här serien möter vi flera framstående vetenskapsmän som ger sin syn på konflikten mellan vetenskapen och Gud. De tre programmen söker svar på frågan om Guds existens med hjälp av både ateister och troende.

Tillgänglig till tis 10 feb (28 dagar kvar)

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Annisangel
1/14/15, 8:37 AM
#1

Jag tror det finns en gud eller vad man nu vill kalla det i var och en av oss…!

Många Goa Kramar

Annisangel

Ians
1/14/15, 9:33 AM
#2

Ja, jag tror att det finns en Gud, någon högrekraft runt oss har kontroll, och som hjälper oss.

Att den kraften ser olika ut för olika människor finner jag inte konstigare än att alla inte gillar fotboll. Jag tror att den kraften möter oss på det sätt som vi behöver, inte på ett sätt som någon Doktrin föreskriver. Inte heller följer den mänsklig trångsynthet eller mänskliga rädslor, för vad som kan vara tillåtet eller inte. Därför har jag svårt för kyrkors inskränkthet och vila att styra vad och hur människor skall tro eller agera. 

Gud finns runt oss och i oss, inte i föreskrivna ritualer.

Jane-Lyzell
1/14/15, 11:36 AM
#3

Ja vist finns gud - har ni inte sett programmet se det 🙂

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

tarantass
1/23/15, 12:41 AM
#4

Tror det är den serie jag såg häromåret. Den serien var riggad precis som vanligt. Som om vetenskap och andlighet naturligt stod i motsättning (det kan man ju tycka, om man har goda skäl till det, men om man utgår från det är man ingen kvalificerad bedömare); dessa "motsatser" matchas mot varandra; för att säkerställa utgången (eller av okunnighet) väljer man till det andliga laget traditionell auktoritär religion från artonhundrakallt och till det vetenskapliga laget vetenskapens senaste landvinningar. Kanske kan man på slutet lägga till en pliktskyldig harang om "nyandlighet" som blir helt intetsägande, minns inte hur de gjorde här.

Bedrövligt. Fegt. Om det nu inte är okunnigt. Och är det okunnigt, varför gör de inte research?

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

rosami
1/26/15, 6:24 AM
#5

Varför kalla det Gud !! Gud är egentligen bara ett ord  inget namn . Gud säger man när man vill definiera kristendomen.  Jag kallar det Kraften för det är  den som gör olika saker.  Om du tror på gud, eller Allah, Buddha och allt vad det heter inom religionen  så är det ju egentligen samma Kraft  för alla,.Det är ju ditt inre jag som du jobbar med för att bli fulländat i dig själv och hitta dig själv.Vi är ju alla gjorda av energier .  Då tänker jag på det du är uppbyggd av . Molekyler, atomer , celler  och så vidare. Så jag säger hellre Kraften  än Gud

Ians
1/26/15, 7:07 PM
#6

Allah är det arabiska ordet för Gud, något som de kristna missionärerna fann störande, då deras proselyter fortsatte att tillbe Allah även efter det kristna dopet 😃 

Inom Judendomen kallas kraften för Hashem eller Adonai, då Guds namn anses vara så heligt att man inte skall uttala det.

Så de tre monoteistiska religionerna har helt enkelt en benämning för kraften, dv s det är som du på pekar rosami bara ett ord.

Buddha är en titel som betyder "upplyst, uppvaknad" som gavs Siddhartha Gautama av Shakyasläkten. det är Västerlänningar som gett honom benämningen Buddha som ett egennamn.  För de troende i framför allt bortre Asien är han känd som Shakyamuni (Den vise av Shakyas hus). Denne Siddhartha Gautama presenterade en lära som växte sig till en av världsreligionerna och kallades Buddism. 

Det skall inte förväxlas med de kristnas, Judarnas eller islams sätt att se på Gud, och alltså inte jämnställas med ordet Gud i den bemärkelsen. Möjligen lkan man jämnställa  Buddha med en profet.

Annons:
tarantass
1/26/15, 7:54 PM
#7

#6: "Allah är det arabiska ordet för Gud, något som de kristna missionärerna fann störande, då deras proselyter fortsatte att tillbe Allah även efter det kristna dopet 😃 "

Ja, en del sentida kristna missionärer. Men de (numera) arabisktalande som är kristna sedan gammalt (kristendomen fanns ju före islam på många håll där) har vad jag vet alltid använt sitt ord för Gud (alltså "Allah"). En detalj, men i alla fall.

Annars instämmer jag i utredningen.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[Hukanson]
1/27/15, 9:21 AM
#8

Hur förklarar man universum? Vi är en mänsklighet på en Jord, en planet i ett litet solsystem i en spiralgalax bland miljarder andra galaxer i ett Universum vars diameter är 93 miljarder ljusår. Vilka är vi att förklara universum? En samling galna djuriska köttmassor eller Barn till en mäktig Gud?

Jane-Lyzell
1/28/15, 8:41 AM
#9

4 håller nog inte med dig där - tyckte det klart framgick att man kan både trp på vetenskapen och Gud som förklaring av skapelsen

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Upp till toppen
Annons: