Annons:
Etikettoff-topic
Läst 2719 ggr
Jane-Lyzell
2015-01-08 17:53

Dådet i Paris

Vem är inte berörd av det som hänt i Paris - fruktansvärd handling och man känner med alla anhöriga till dem som dog. Men det manar till eftertanke - vad är fria rättigheter/pressfrihet egentligen i skrift o bild - är nidbilder av heliga trossamfund ok!? Är det ok att säga vad man vill om andras helighet och tro - vart finns respekten till allas fria vilja att ha sin egen tro. Att tryckfriheten ska få skända hur de vill - Nää jag tycker inte det - det borde tänkas efter både en och två gånger innan man trycker sådant och varför - det är ju att provocera.- måste finnas andra sätt en att håna andras tro och dess profeter.- självklart inte okay skjuta dessa på redaktionen - inte konstigt det finns krig i världen - Jag skulle själv inte vilja se nidbilder om mig eller min tro - Jag tycker att denna handling borde gå till eftertanke - hur pressfriheten skapar ilska. Var finns etik o moral i detta.

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
[Söderort]
2015-01-08 18:05
#1

Varför ska inte pressen få möjlighet att trycka satir? Ska några galningar med automatvapen bestämma över alla? Vi ska inte ge efter för terrorism då kommer fler att kräva att lagarna skrivs om med att mörda människor för att få sin vilja igenom.

[Yllhilda]
2015-01-08 18:17
#2

Med västerländskt tänk så är varje sak, händelse och person en måltavla. Man skämtar om Gud, Jesus, Obama, Hitler, Paris Hilton, Carl Bildt av tusen olika anledningar. Samhällskritik, ta udden av något väldigt seriöst, tjäna pengar, eller bara skratta åt något man finner komiskt. Dock måste man ju välja sina tillfällen och sin publik.

Att man sedan inte tar hänsyn till att den vars profet man skämtar om har en farligt stor och aktiv fanatisk följarskara var ju knappast väl genomtänkt.

Jane-Lyzell
2015-01-08 18:28
#3

Jag tycker det finns gränser

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Yllhilda]
2015-01-08 19:46
#4

#3 Givetvis. Men det är svårt att svara på var den ska dras, då olika grupper har olika saker de finner acceptabla, och olika individer har olika självdistans och förmåga att kunna skratta åt sig själv.

Maikailoa
2015-01-08 20:15
#5

Ta inte för givet att ens något av det som kablas ut i media är sanning.

[Yllhilda]
2015-01-08 20:22
#6

#5 Förslag på vad i det som rapporteras kan ha varit felaktigt?

Annons:
Jane-Lyzell
2015-01-08 22:17
#7

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Yllhilda]
2015-01-08 22:44
#8

#7 Carina Bergfeldt menar alltså att det är fördomsfullt och fel att påstå att en religiös terrorist är en religiös terrorist för att hans grundreligion är islam?  Eller hur menar hon?

[VSK]
2015-01-09 08:15
#9

Det handlar om intelligens. Alla som tar till vapen har nåt knas med synapserna.

Maikailoa
2015-01-09 16:47
#10

#6 av: Yllhilda

En sak som dom missat att rapportera är att man använde lös amunition, bl.a.

[Yllhilda]
2015-01-09 17:04
#11

#10 Vid vilket tillfälle? Och vem? På redaktionen eller när de sköt ihjäl en polis?

Jane-Lyzell
2015-01-09 17:49
#12

En fredlig och opolitisk manifestation för press- och yttrandefrihet, till minne av de människor som dödades i attacken mot tidningen Charlie Hebdo i Paris den 7 januari. Liknande manifestationer hålls under söndagen på andra håll runtom i världen.

Talare (hittills bekräftade): 
14.00-14.05: Lennart Eng, Svenska Tecknare, ordföranden 
14.05-14.10: Thomas Mattsson, chefredaktör, Expressen
14.10 -14.15: Jonathan Lundqvist, Reportrar utan gränser, ordförande 
14.15-14.20: Jacques Lapouge, Frankrikes ambassadör i Sverige

14.20-14.25: Viveka Hansson, programdirektör, TV4
14.25-14.30: Olivier Truc, Sverigekorrespondent för Le Monde 
14.30-14.35: Astrid Trotzig, vice ordförande, Sveriges författarförbund
14.35-14.40: Erik Fichtelius, ordförande Utgivarna
14.40-14.45: Ola Larsmo, ordförande Svenska PEN
14.45-14.50: Ulrica Widsel, Journalistförbundets vice ordförande 

14.50-14.55: Martin Schibbye, författare och journalist 
14:55-15.00: Kerstin Neld, vd, Sveriges Tidskrifter
15.00-15.05: Ulf Johansson, ansvarig utgivare Riksnyheterna SVT
15.05-15.10: Björn Löfdahl, programdirektör, SR
15.10-15.15: Olle Zachrison, redaktionschef, Svenska Dagbladet
15.15-15.20: Helena Giertta: Chefredaktör och ansvarig utgivare Journalisten 
15:20-15-25: Nina Hemmingsson, serietecknare 

Arrangörer: Reportrar utan gränser och Svenska Tecknare.

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Maikailoa
2015-01-09 21:02
#13

#11 

Vad som hände inne på redaktionen är inte dokumenterat, men man simulerade en beskjutning av en person som låg på trottoaren. Med lös ammunition.

Ni ska vara medvetna om att det handlar om en PSYOP.

En arrangerad händelse, för att skapa en reaktion, och som möjliggör införande av de lösningar/förändringar som man vill ha.

Annons:
Ians
2015-01-10 12:06
#14

#13 av: Maikailoa

Så du menar på fullaste allvar att polisen som mördades på gatan bara var en arrangerad händelse? 

Skall vi gissa att Dödandet av Terroristerna också är arrangerade och inte har hänt i verkligheten? 🤔 Samt att personerna som sägs vara döda kommer att uppstå alldeles strax! Det låter ju riktigt glädjande! Hoppas att du för dem som drabbats, familjer vänner etc har rätt!

Tyvärr tror ju inte jag detta!

Huygens
2015-01-10 12:50
#15

ja, mycket tyder på att det kan vara en militär attack utförd av myndigheterna. Franska eller NATO soldater utklädda till "terrorister" kan ha gått in och skjutit ihjäl tecknarna på Charlie Hebdo. Det finns många öppna frågor som är svåra att besvara. Jag har nämnt så mycket jag kan på Politik iFokus med hänvisning till officiella källor.

Attacken påbörjades vid Rue Nicolas-Appert 6, polis blev larmad nästan med en gång. Attacken fortsatte på Rue Nicolas-Appert 10, fortsatte upp till andra våningen där ca 30-40 personer fanns, därefter utbröt en eldstrid utomhus när dom 3 cykelburna poliserna anlände, sedan startade angriparna flyktbilen, körde 20 meter, tvingades stoppa, gick ur flyktbilen och en ny eldstrid utbröt mot en polisbil. Efter den eldstriden körde angriparna ut på hvudgatan, stoppade igen, gick ur flyktbilen igen och ännu en eldstrid utfördes mot en polis. Det rör sej om en minst 10 minuter lång attack, och det fanns larmade poliser överallt i centrala Paris. Hela centrala Paris är dessutom belamrat med övervakningskameror.

Dom största frågetecknen finns kring själva attacken (övervakningskameror, kodlåsta, larmade dörrar och en polislivvakt i byggnaden) och hur angriparna lyckades försvinna ur Paris. Det är också lite väl behändigt att angriparna "glömde" kvar ett (två, enligt DailyMail) ID-kort i flyktbilen, precis som passet som ramlade ur flygplanet vid 911 och dom tappade ID-handlingarna i samband med 77 (London tunnelbanebombningarna). Mönstret går igen.

Ians
2015-01-10 13:22
#16

Så attacken var arrangerad av myndigheter, och de ville döda dem på redaktionen?!

9/11 var det bara myndigheterna som ville döda en massa folk i den skyskrapan, också?

Det finns konspirations teorier om mycket! Det finns folk som på allvar tror att andra världskrigets massmord på judar, romer, och andra oliktänkande inte heller är sanna, utan en "konspirationsteori" påhittad av judar, för man skall tycka synd om dem.

Vart de som "dog i lägren"  försvann Det har man inte riktigt koll på däremot, för de dog ju inte enligt dessa konspirationsteoretiker!

Tsunamin i Thailand för 10 år sedan, var det någon myndighet som hittade på det också, det följer "samma mönster". Vi kan väll säga att Svenska myndigheter inte var så raska i sin reaktion, vilket det nu verkar anföras som bevis för att Det i Paris är något myndigheterna i scen satt.

Kanske var det precis som med Tsunamin. de fattade inte hur allvarligt det var förrän det var för sent!

Därav kanske det enbart kom 3 cyklande poliser till platsen i första skedet. Vad tycker ni de skulle gjort? Cyklat efter?

Vill påminna om att även poliser har familjer etc och enligt reglementet inte skall utsätta sig för större fara än  nödvändigt = det är ett jobb! som de helst skall överleva varje pass!

Att skramla ihop en styrka som kan möta upp ett sådant våld tar väll mer än 10 min tänker jag! Skulle bli oerhört dyrt och inte ens försvarbart, att ha dem sittande i full mundering i en lokal dygnet runt! OM det händer något!

Ians
2015-01-10 13:30
#17

För mig liknar detta som skett mer Bader-meinhof etc! Tycker att man mer kan dra liknelsen till dessa terrorist grupper, och deras sätt att hantera Sin verklighet!

Inte till något statligt dödande av obekväma medborgare!

Maikailoa
2015-01-10 13:52
#18

Ians, tänk dig själv, hur kommer det sig att franske presidenten tämligen omedelbart åker till en plats där det pågår en skottlossning med automatvapen och det finns rykten om utplacerade bomber?

Var det en säker plats för Hollande att befinna sig?

Givetvis visste han mycket väl att det var säkert för honom.

Maikailoa
2015-01-10 13:54
#19

När vi nu ser på bilderna inifrån redaktionen vet vi att även den scenen var arrangerad.
Dock vet vi inget om var dom försvunna satirikerna befinner sig.

[Yllhilda]
2015-01-10 14:15
#20

#15 Mycket lite tyder på någon komlott. Fransmännen behöver inte ta död på egna medborgare för att tysta dem eller få fram önskat resultat; dem har nämligen cencur. Dessutom har dem inget att vinna på att skrämma en enorm inkomstkälla(turism) på flykten.

Att dem påstod att de tappat id-korten kan ju tyda på att de vill dölja för andra terrorister och kriminella hur effektivt deras övervakningssytem är.

#18 Han fanns på plats innan andra attacken, men efter den andra skickades han genast iväg.

#19 Hur vet vi det?

Annons:
Pia B
2015-01-10 16:32
#21

#7 Så du menar att när några dödar några andra just för att de "skändat" deras religion, inte har med religion att göra!

Pia B
2015-01-10 16:32
#22

#10 Va?

#15 Allvarligt?

Jane-Lyzell
2015-01-10 18:02
#23

Oj här går teorierna varma - nä i ett demokratiskt sammhälle så vill jag inte tro på era teorier - inte dödar polisen för att skylla på terrorister - nää det köper jag inte

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Maikailoa
2015-01-10 23:44
#24

Mycket kan förefalla märkligt här i världen.

För den oinvigde kan det verka konstigt att man kan tala med andar, eller att telepati fungerar, etc.

Vi bevittnar just nu en masspsykos. Förövarna vet hur psykoser fungerar och vet att utnyttja dom. Vill ni få en hum om vad som var den egentliga meningen med denna händelsen kan ni lyssna till t.ex. France24 nu. 

Hade dom inte haft färdiga lösningar så hade det inte varit någon PSYOP.

Ians
2015-01-11 17:05
#25

Maikailoa 😴

Lite som Illuminati teorierna måste jag säga! Och jag tror o inte riktigt på dem heller! 

visst finns det finans embargon som samarbetar och styr mycket av det vi gör, av finansiella skäl, och att en mycket liten del av världens befolkning är de som styr oss andra med hjälp av storbanker och dolda avtal mellan grupper som har vinning av Det. Men att Frankrike skulle agera scen för en masspsykos Det finner jag ganska otroligt! 

Det låter snarare som något de hittat på i Hollywood! 

Man kan ju tänka vad som skulle hända om detta kom fram, ordentligt! 

Nej jag tror på en Terrorist cell som satts aktion, en cell som styrs av människor med ett sjukt hat mot andra människor som inte gör som de vill, eller deras sjuka form av ideologi får dem att tycka! Sedan om de är Kristna, muslimer, judar, vänster eller höger politiskt vridna, de har som ursäkt spelar ingen roll….. SJUKT är det iaf.

Och jag tror inte de har något större stöd bland massorna heller, utan det är små "cancer celler" i samhället som börjar angripa friska delar av "kroppen" .  Cancer är ju som vi alla förstår inte en konspiration av en frisk livscykel bland cellerna där de börjar uppträda på ett annorlunda sätt helt enkelt! Det är en sjukdom som man bör göra sitt bästa för att motarbeta på alla plan, så den inte tar över helt! Varken i  kroppen eller sinnet! Samhällsmässigt eller politiskt!

Maikailoa
2015-01-12 00:46
#26

Ians

Masspsykosen är redan ett bekräftat faktum, vare sig händelsen omkring Charlie Hebdo var som den beskrivs i media eller inte. 3,7 miljoner fransmän gick man ur huse idag för att demonstrera. Men vem demonstrerade dom emot?

Demonstrationen framstår ju som helt befängd.

En psykos behöver inte ha någon vettig grund. Däremot kan den vara mycket självdestruktiv. Dessa människorna är ledda att agera på det viset som dom gör.

Händelsen i Paris, omkring Charlie Hebdo, är totalt genomskådad. Men detta behöver komma fram mer, även till gemene man.

Den som är intresserad kan titta på denna intervjuen med Geraoid O Colmain, som skedde mitt under jakten. Han vet vad han talar om. Dock är det på engelska.

Joppo
2015-01-16 17:06
#27

Varför skulle det röra sig om en masspsykos? Det är väl rätt självklart att en sån här händelse både engagerar och upprör människor? Dels är den ju jäkligt hemsk, samtidigt som den indirekt är ett angrepp mot själva samhället och rätten att uttrycka sina åsikter.

För övrigt tycker jag det är respektlöst mot offren att hitta på en massa konspirationteoretiskt trams om händelsen. Det borde väl finnas lämpligare mål där verklighetsallergin kan ventileras?

Annons:
Ians
2015-01-16 17:35
#28

Mycket bra inlägg i denna debatt Joppo!

Det är som sagt Respektlöst mot offren och deras familjer att hitta på en massa konspirationsteorier om detta!

Jane-Lyzell
2015-01-16 17:39
#29

Vad är skillnad på uttrycka sina åsikter och förtal av andras åsikter !?

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Yllhilda]
2015-01-16 17:59
#30

#29 Det är två vinklar av samma sak. Du har rätt att tycka det du vill, men du har också rätt att tycka att någon annan har fel och säga det. Om mottagaren då anser sig vara kränkt av det så har denne rätt att motstrida detta, osv.

Jane-Lyzell
2015-01-16 18:21
#31

30 aha och när är det förtal och kränkande

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Yllhilda]
2015-01-16 20:33
#32

#31 Saxat från wikipedia om rätten yttrandefriheten i Sverige:

Inskränkningar görs därför att landet anser att

  • statens säkerhet är viktigare än individens yttrandefrihet. Hit räknas spionage
  • det kreativa skapandet måste skyddas. Detta görs bl.a. genom patent.
  • vissa uttalanden är stötande mot individer enbart på grund av deras grupptillhörighet. Dessa uttalanden kan straffas. Hit räknas förintelseförnekelse och hets mot folkgrupp
  • framställandet är olagligt och straffbart.

Sen är det lite luddigt om när exakt man drar gränsen.

Jane-Lyzell
2015-01-16 21:32
#33

31 -vad är då Nidbilderna emot profeterna . =inte det hets emot folkgrupp

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Yllhilda]
2015-01-17 01:23
#34

#33 Men om man inte får skämta om religion, som ju är en stor grej och som har makt i stora delar av världen och ju är ingrodd i vår kultur, vad får man då skämta om? Får man då kritisera religion överlag? Måste kritiken ske inom vissa ramar, och vem godkänner dessa? Måste man ha pålitliga erkända källor eller räcker det med egna erfarenheter?

Annons:
Jane-Lyzell
2015-01-17 01:38
#35

Måste man skämta om andras religion - Jag tycker inte det 😎

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Huygens
2015-01-17 01:44
#36

Vad ska man få för straff om man skämtar om andras religion?

Jane-Lyzell
2015-01-17 13:03
#37

Det är skillnad på skämt och hån eller nidbilder. Jag anser att man inte bör leka med elden för då bränner man sig till slut.

Om de på tidningsredaktionen aldrig hade publicerat dessa bilder så hade de levt i dag ! 

Nej Jag tycker inte det är rätt publicera för att provocera oavsett vad eller vem - straff , tja inte vet jag vanlig etik och moral borde stoppa det så straff inte behövs.

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Huygens
2015-01-17 14:10
#38

Religion är inte en folkgrupp.

Problemet är att om det blir straffbart att skämta om religion, kommer det ju inte att stoppa.

Det kommer inte att stoppa där.

Det kommer att fortsätta.

Det blir mer.

Ifall 3-5 terroristers terrordåd kan få demokratiska Europa att kasta bort sin yttrandefrihet på en vecka, kan vi kallt räkna med fler terrordåd.

Vill vi att våra friheter ska försvinna?

Räcka det med terrordåd?

.

Vi har förolämparen i Saudiarabien. Han förolämpade Islam.

Andra människors religion.

Förolämparen heter Raif Badawi och skrev på sin blogg om behovet av mänskliga rättigheter i Saudiarabien.

Men…

Mycket Allvarligare -> Det faktiska Brottet:

Han förolämpade Islam. Han hånade Islam. Hånade.

Andra människors religion.

Det grova Brottet utfördes av Badawi med förolämpning och hån av islam.

Pga av att han förolämpat och hånat andra människors religion fick han därför ett korrekt straff av rättsväsendet. Domstolen dömde helt enligt lagen mot förolämpning av andra människors religion.

Förolämparen dömdes även för "olydnad mot sin far".

Förolämparens straff: 10 års fängelse och 1000 piskrapp. Han dömdes att få 20-50 piskrapp i veckan och tillåts få sina såra läkta däremellan.

Vi kan kasta bort vår yttrandefrihet.

Räcker det?

Jane-Lyzell
2015-01-17 14:56
#39

Det är inte skämt - det är provocerande nidbilder- skillnad.

Acceptans för olika åsikter anser jag - vi i sverige kan ju tycka i en trygg miljö som det mest sekulariserande landet i världen - men att bo i ett land där religonen är heligt och någon trampar på det - är inte okay anser jag - respekt behövs för varandra.

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Yllhilda]
2015-01-17 14:59
#40

#37 Med det resonemanget skulle inte du ha rätt att säga som du nu gör, eftersom offrens familjer eller andra familjer som också har anhöriga som dött pga sina åsikter kan känna sig djupt kränkta. Och om någon skulle gå mot dig med våld för att hämnas på dig för det du just sagt så kan andra säga "Om hon inte sagt sådär hade hon inte blivit misshandlad".

Jane-Lyzell
2015-01-17 15:22
#41

40. Nu gör vi en sak klar - jag försvarar inte terrorism- att döda andra för sin tro inte okay. Men sanningen är - hade de inte publicerad dessa bilder så hade de inte varit en måltavla. 

Vem kom först - hönan eller ägget.

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Huygens
2015-01-17 15:32
#42

#39 Du skrev: "…att bo i ett land där religonen är heligt och någon trampar på det - är inte okay anser jag…"

I ett sådant land där religionen är helig; till en person som under flera år, upprepat trampat på och tecknat grova nidbilder av andra människors religion, vad tycker du domstolen ska ge som straff?

Vad bör domstolen utdöma för straff?

Vilken typ av påföljd ska ges?

[Yllhilda]
2015-01-17 15:37
#43

#41 Där har du rätt. Hade de inte publicerat hade de inte varit döda - någon annan hade dödats istället.

Denna typ av människor letar efter anledningar att starta bråk, att bli martyrer. De tillhör samma kategori människor som blir snärjda av kulter som begår massjälvmord. Det är alltså att med hänsyn till dessa som vi begränsa oss i vad vi säger och tycker?

Jane-Lyzell
2015-01-17 16:45
#44

42, ingen aning

43. Kanske man får visa mer respekt emellan varandra - alla kan inte tycka lika. Ge dem inga anledningar så behöver de inte vara martyrer . säger igen jag är emot terrorism.

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Maikailoa
2015-01-17 16:45
#45

#43 av: Yllhilda

Det du säger är fördomsfullt och aningslöst; Vilket är ditt enda försvar.

Resonemanget här blir galet därför att ni utgår ifrån att propagandan förmedlad av media är sanningsenlig.

"Denna typ av människor" säger du. Är du inte själv en typ utav människa? En typ som aningslöst sprider fördomar.

[Yllhilda]
2015-01-17 17:06
#46

#44 Ingen har sagt att du är för terrorism. Däremot känns det helt fel att använda något hemskt som våldsbenägna fanatiker gjort som argument för att inte skämta om något. 

#45 Hur tänkte du nu?

[Söderort]
2015-01-17 17:45
#47

#39 Det är mest extremister som har protesterat mot bilderna samma extremister som vill se dig och mig döda. Dom såg en chans att reta sig på avbildningen för att kunna sprida hat. I Pakistan sköt man mot polis och journalister.

Jane-Lyzell
2015-01-17 18:34
#48

46, Kanske men om du läser huvudinlägget - så blir sådant en tankeställare och skam vore väll annars om vi inte reflekterar över det som hänt!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Jane-Lyzell
2015-01-18 12:24
#49

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/utrikes/article20178728.ab

Startsidan / Senaste nytt / TT / Utrikes2015-01-18

Många vill begränsa yttrandefrihet

PARIS. Drygt en vecka efter terrordåden i Paris uppger nära hälften av fransmännen, 42 procent, att de motsätter sig att satirteckningar av profeten Muhammed publiceras - något som många muslimer ser som kränkande. 50 procent säger att de står bakom "begränsningar av yttrandefriheten online och i sociala medier",

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Huygens
2015-01-18 15:56
#50

Kanske är det så att vi inget lärt oss?

En kort video om följderna av Charlie Hebdo-attacken. Problem-Reaction-Solution

Huygens
2015-01-22 20:39
#51

DN-Kultur, skrevs med anledning av Charlie Hebdo. Två veckor gammal, såg den först nu. Bra formulerat tycker jag, med argument och exemplen kring Satansverserna samt Jesus & Mo.

Och så lite om förolämparen av Islam, Raif Badawi. Han har fått sina 50 första piskrapp, men ett flertal saudiska läkare anser att skadorna på hans rygg är så omfattande att man inte vågar ge honom dom 50 nästa rappen denna vecka.

Även om Badawi var full läkt, är risken att han får en spräckt ryggkota/disk inte noll.

Maikailoa
2015-01-23 13:11
#52

#51

Ytterligare:

Det är samma organisationer som ligger bakom Charlie Hebdo attacken som satte Ayatollah Khomeini till makten i Iran.  Deras syften verkar vara att upprätthålla krigstillstånd och skapa förutsättningar till fortsatta krig, parat med deras egna ekonomiska intressen.

T.ex.: http://disquietreservations.blogspot.se/2011/11/british-and-us-governments-installed.html

Maikailoa
2015-01-23 14:54
#53

"US intelligence knew of Paris attack"

"Elements within the US intelligence community knew of the Paris terror attack but did not reveal the information because the attack served their “hidden agenda,” says a former American intelligence linguist.

Speaking to Press TV on Thursday, activist and political commentator Scott Rickard said the US intelligence tends to “look the other way” in such incidents.

US whistleblower Edward Snowden said on Wednesday that government mass-surveillance programs were ineffective because they were "burying people under too much data," citing the recent attacks in Paris as an example.

Mass surveillance has not stopped a single attack in the United States, Snowden told Dutch TV channel NOS.

Rickard had more to add to Snowden’s perspective.

“Individuals in the intelligence community are very focused on their targets and I think one of the things that Edward Snowden misses is that there is an opportunity to focus on individuals, like the individuals that were basically accused of the attacks in Paris earlier this month,” he said.

“I think what we see here is an opportunity for intelligence communities to basically look the other way when targets like those are being active in scenarios [that] would benefit their agenda,” Rickard noted.

He mentioned the case of Umar Farouk Abdulmutallab, the so-called underwear bomber, who was convicted of attempting to blow up a Detroit-bound flight on the 2009 Christmas Day, using explosives hidden in his underwear.

Rickard said US intelligence knew of the plot but allowed the bomber to proceed with his plan.

“This was another example whereby the US and western intelligence had great amount of information about the movements and the whereabouts of Abdulmutallab and they even helped him get through the airport in Amsterdam on his way to the United States to do the underwear bombing,” he said.

The case sheds more light upon the Paris attacks, Rickard added. “So I think we are seeing a façade of actual truth in the matter of this attack whereby I think there may be an opportunity to pull back the curtains and see that the intelligence community knew a lot more about these guys.”

“Some people in the intelligence community ‘allow’ these guys to commit or be accused of committing these types of activities in order to enable more military and more anti-terrorism activity and create a kind of scenario whereby global leaders are setting up photo-ops in Paris to make it look as if they are combining efforts,” the analyst continued.

“I think it’s more of a propaganda move, whether or not the actual individuals conducted it or not,” Rickard said.

“I think that there is also a lot of individuals in the intelligence community that have a hidden agenda that allow these types of things to occur.”

On January 7, two gunmen attacked the offices of Charlie Hebdo, killing 12 people. The al-Qaeda branch in Yemen claimed responsibility for the attack.

The French magazine has repeatedly provoked Muslim anger by publishing blasphemous cartoons of the Prophet, defending its actions under the guise of free speech."

Huygens
2015-02-03 16:44
#54

När det gäller frågan om påföljd för att kränka andra människors religion, kan man tycka vad som helst om Bildt. Han ska i alla fall ha smugglat ut en dömd förbrytare ur Afghanistan år 2009.

Förbrytaren var dömd för att ha kränkt islam, andra människors religion, genom att den kriminelle förespråkade förbättringar av kvinnors rättigheter. Nej, det var inte talibanerna som dömde Sayed Pervez Kambaksh för det grova brottet.

Det var den afghanska regeringen, ledd av president Hamid Karzai, som stod bakom domstolens dom.

Den kriminelle brottslingen dömdes till ett lämpligt straff enligt afghansk domstol. Förbrytaren hade sparat en rapport om kvinnors behandling i landet.

Brottslingen hade därmed kränkt andra människors religion och dömdes till döden.

Förolämpat och kränkt islam i demokratins Afghanistan.

Ett grovt brott.

Döden.

.

Tydligen kan man få skador som resulterar i fibromyalgi av spöstraff om man ska tro Aftonbladet.

Regeringen i Afghanistan är ju folkvald, så straffet måste därför varit rättvist? Men frågan är om religionen kan användas för att bibehålla ett djupt och långvarigt förtryck av ett lands befolkning, även i en demokrati som Afghanistan?

Kränka andra människors religion.

Religionen är ju helig.

.

Om vi upphäver EU-konventionen (och FN-konventionen) om dom mänskliga rättigheterna pga av terrordådet mot Charlie Hebdo, därför att religion är helig i vissa länder, har vi låtit oss bli manipulerade eller gör vi bara något som är fullkomligt vansinnigt?

I synnerhet som terrordådet mot Charlie Hebdo troligen utfördes av NATO och franska myndigheter i form av statsterrorism, där franska regeringen beordrat sin egen säkerhetstjänst att mörda franska medborgare.

Vad innebär det förresten att "religionen är helig" i ett visst land? Helig för vem?

Helig för dom som förtrycks?

Upp till toppen
Annons: