Annons:
Etikettoff-topic
Läst 3011 ggr
Jane-Lyzell
2015-01-01 13:59

Elak bakom tangentbordet

Så här på nya årets första dag - tänkte jag på detta att människor är många gånger elaka eller spydiga och tillomed oförskämda , när det skriver i trådarna (tack o lov finns fler som är vänliga)

Men alla dessa anonyma som reggar ett nicnamn och sen går in och spyr galla - över något eller någon!?

Jag undrar varför beter man sig så på internette - för jag tror inte det sker i irl.

Vad är det som gör att människor tycker det har den rätten att kränka andra eller andras åsikter.!? 

Uppenbarligen är just anonymiteten något som gör det känner de kan haspla ur sig hur som haver , men jag tänker nu ett steg längre eftersom vi är en andlig sida :-) 

I spiritualismens 5 principen säger att man har ett personligt ansvar - över allt man gör och ger ut till andra - vilket betyder att man som person får ta ett personligt ansvar över alla sina handlingar - Jag undrar om dessa förstår det(gäller dem med)

Det kommer alltså förr eller senare ikapp dem - vilket gör att jag tycker synd om dem - för de förstår inte vad det gör emot sig själva(i slutändan)

Hoppas 2015 blir ett snällare år då det enligt kinesiskt tradition är getens år som står för Harmoni och fred- ha en fin fortsättning alla på 2015

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

  • Redigerat 2022-03-23 15:20 av Jane-Lyzell
Annons:
Jane-Lyzell
2015-01-01 14:00
#1

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[VampireGirlElvira]1
2015-01-01 15:11
#2

Det är samma sak som att vissa människor är så lättlurade när man skriver vissa saker på en annan iFokus sida. Jag har försökt att tala vett med dom, men dom skriver hela tiden att det är en vanlig person och inte en "falsk" person. Det är synd att vissa inte kan ta det på allvar även om admin har skrivit hela tiden till dom att ta det försiktigt. Och att man INTE ska skriva in sitt fullständiga namn och adress eller att visa sin rättmätiga ansikte.

Jane-Lyzell
2015-01-01 15:28
#3

Hmm sant 🤪

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Maikailoa
2015-01-01 16:17
#4

Innan det fanns tangentbord och internet så använde man sig av telefon, och busringde; Eller som på Raskens tid, man smög sig fram i kvällningen och kastade sten på fönstren.

Både folk och fä beter sig annorlunda beroende på situationen. Det handlar mycket om psykologi. Och det kan finnas ett sorts behov av att utagera sig. Ter(r)api.

Vilket jag är medveten om, då jag inte visar mitt rättmätiga ansikte. Istället använder jag mig av ett par betongkeruber, som är rätt så tåliga. Där kan man få kasta sten om man nu så behagar, med risk att dom träffar i glipan.

Jane-Lyzell
2015-01-01 16:22
#5

4 hmm intressant - jag själv anser att man som icke anonym också blir snällare- men jag förstår en del inte vill vara offentliga av olika andledningar - men jag personligen anser t ex fb(där de flesta är offentliga) har ett mildare klimat en öppna forum - det förekommer ju påhopp på fb med men det är mer offentligt.

Nu tycker jag alla ska kunna ta kritik och besvara det - men det får ju inte gå för långt!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Maikailoa
2015-01-03 00:21
#6

Offentliga personer som agerar öppet har nog ett krav på sig att bete sig korrekt. Politiskt korrekthet. Vilket kan vara en konstgjord vänlighet.

I slutändan är det ju innehållet som är det viktiga. Inte direkt hur det framförs. Ser man någon som bara vill vara otrevlig/oförskämd/nedlåtande så inser man kanske att det är innehållet, själva förstörelselustan.

Det som kör med devisen att "alla ska trivas" har sålt sin själ.

Nu tror jag inte att 2015 blir något fredens år.

Ni såg på partiet Enhet. Det första dom gjorde var att sparka ut en oliktänkande från enheten. Och rätt så, kan jag tycka. Den som vill söndra får nog vackert söndra bland sina egna gelikar.

Annons:
Ians
2015-01-03 11:02
#7

Tycker att partiet Enhet gjorde det de var tvingade att göra. Ibland inser man att någon har så olika åsikter att de passar bättre i ett annat forum. Även om Enhet står för mångfalden av åsikter, så passar sig inte Alla åsikter i ett sådant forum.

Detta gäller även intresse sajter, Jag tror att vi som Sajtvärdar, Medarbetare måste bli bättre på att rensa upp, när vi ser dessa åsiktsbajsare, som gör allt för att attackera istället för att diskutera.

För att behålla dem som är genuint intresserade av sajtens ämne i första hand. Annars förlorar man dem som Vill diskutera och vända på ämnet för att utveckla både sig själva och andra. Till förmån för dem som aggressivt bara vill söndra.

Vi får inte vara så rädda för kritik att vi låter dessa människor nå sitt mål, nämligen att tysta dem som tror på det sajten egentligen handlar om. Genom "tykna" kommentarer och raljerande och spydiga inlägg!

Då förlorar man de medlemmar som är trötta på kritikernas eviga malande, och kvar står man med enbart ett fåtal egentligen icke intresserade och munhuggs! 

Visst skall man stå för ljus o kärlek på en sådan här sajt, men frågan är om det Går att lysa upp i mörkret hos en del icke troende överhuvudtaget? Hur mycket ljus o kärlek man än sänder ut!

Låt oss hellre värna om dem som är intresserade genuint, och ha högt i tak för konstuktiva diskussioner mellan oss, alla tycker inte lika. Men man ser snabbt om de tycker överhuvudtaget så att det går att få någon form av utbyte mellan själar, och inte ett evigt huggande.

Jane-Lyzell
2015-01-03 13:37
#8

Jag avskyr politik i alla former- alla säger dom är bäst och alla ljuger och drar egna fördelar - Vad som har hänt i Enhet ser jag inte som något annorlunda en andra partier- den dagen alla partier går samman - ska jag bli politiker- samarbete är det jag strävar efter i allt.

Maikailoa håler med dig i det du skriver och det är just det som är tråkigt!

Ians - så bra skrivet och det är ju det, det handlar om - sammarbete eller som du skriver utbyte mellan själar😉

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Upp till toppen
Annons: