Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1404 ggr
Ians
5/4/14, 7:06 PM

Hur bär vi oss åt egentligen?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sedan internet har spridits till varje vrå av vår vardag, genom mobiler och läs plattor etc, så verkar klimatet mellan dem som skriver fullständigt ballat ur!

Man sitter där bakom sin skärm och skriver saker man aldrig skulle drömt om att säga i verkliga livet! Helt utan respekt för dem man adresserar! Ett problem som blir större och större i vår Moderna tid!

Är det det faktum att vi tror att vi kan vara anonyma där bakom vår skärm som triggar den lille fn i oss?

Artighet och respekt verkar ha flugit ut genom fönstret totalt! Man kan i förvissning om att man inte behöver stå till svars för sina handlingar, mala mer någon i sko skaften totalt, genom att var hur gemen som helst! Ett mycket oroande beteende faktiskt!

Tyvärr har det i vissa kretsar även blivit vanligt att bete sig så i verkligheten också numer, man är stärkt av sitt ego bakom skärmen och vräker ur sig lite vad som även i verkliga livet, det har liksom blivit ok!

Vad hände med medmänsklighet och respekt? Ja man kan undra faktiskt….detta kallas att vara rak !

Men är man rak när man är rent elak? Är det inte bara en ursäkt för att låta det lägre jaget tala? För mig har det där med att vara rak och ärlig en helt annan betydelse.

Att vara ärlig och rak betyder inte att man sprider dynga runt sig i tid och otid, och säger "sanningar" som ingen efter frågar, utan någon som helst urskillning om man sårar eller inte.

Mitt sätt att se på saken är ju trots allt mitt sätt att se på saker och ting, och behöver inte nödvändigtvis vara hela sanningen eller någon annans verklighet!

Vi har noll tolerans mot skeptiker här i detta forumet, inte för att vi inte dill diskutera, utan för att det ofta medföljer just en så tråkig attityd, av fullständig orespekt för dem man adresserar! Ingen här är främmande för att det finns andra sätt att se på saker, men det skall göras med respekt och en viss finess! Det är inte ok att mala ner någon i små konfettibitar för att sprida dem för vinden, och göra människor illa! Det är vad vi menar med att ha noll tolerans!

Ett sådant sätt att diskutera är varken fruktsamt eller givande på något annat sätt än att menings motståndaren triumferande får konstatera att den visst har rätt!

Men vad är rätt och fel? Så länge det råder delade meningar om det så gör man bäst i att visa en viss ödmjukhet i sitt förhållnings sätt gent emot dem man diskuterar med!

För hur mycket de som inte tror på andevärlden än för söker att över bevisa, så finns det just inga egentliga bevis för att de verkligen har rätt, de heller!

Det finns två sidor av en sak, och det hade varit bra om folk kunde respektera det utan att gå i spinn och elakt racka ner på dem som tror annorlunda.

Om någon frågar mig hur jag tycker att de ser ut i en outfit så läser jag av vad de själva tycker och svarar lite neutralt om jag själv inte gillar den typen av outfit……..det handlar ju om smak och uppfattning inte om vad som är absolut rätt och riktigt! Och vad vinner jag på att göra en annan människa illa? Kan jag vara helt säker på att Min smak är den enda rätta? Kanske någon annan tycker helt tvärt om! Och gör det något egentligen vad jag tycker? Lite så tycker jag att det är med tro också, för min del får folk tro vad de vill, bara de inte tvingar Mig att tro samma om jag inte är överens med dem. Jag söker aldrig upp människor som inte tror som mig, bara för att få berätta för dem hur dumma i huvudet de är, utan låter dem hållas på sin kant! Det kallar jag för respekt, Förutsatt att de inte tvingar sig på mig och envist hävdar sin åsikt, då försvarar jag mig och det Jag tror på. 

Ingen tvingar dem som inte tror som vi ang andevärlden, att komma in hit och mala sönder trådar och människor hänsynslöst! Därför anser vi att vi har vår fulla rätt att försvara oss mot dem som finner nöje i det! Vilket gör att dessa människor som verkar ha det som ett nöje att söka sig till oliktänkande och spy galla över dem, fullständigt går i spinn och anser att de kan ta till och har rätt att ta till, vilka medel som helst har rätt att bära sig åt mot oss! För vi skall snällt sitta på vår gren och låta oss skjutas, tyst och snällt, och tacka för att någon kommer in i vårt forum och talar om hur det ligger till egentligen!

En fråga till dem….Går du hem till din granne och byter gardiner också? Bara för att du inte gillar dem? Och kallar du sedan på polis om grannen försvarar sig och sitt, för att Din smak och åsikt är det enda rätta och dessa dum huvuden bör veta sitt eget bästa och inte protestera när du nu gör dig omak och sätter upp rätt gardiner?

Här är en hälsning till er som tycker att det är ok att behandla folk hur ni behagar! Jag får faktiskt tycka vad jag vill, och ha rutig soffa och prickig gardin om jag vill det! ;)

Så nu har jag avreagerat mig :D

Annons:
Geru
5/4/14, 7:17 PM
#1

Det handlar fortfarande inte om tron, utan om försäljning av saker som te.x. Healing. Ser du kyrkan ta betalt för frälsning eller?

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Skogshumblan
5/4/14, 7:18 PM
#2

Bra skrivet!

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Jane-Lyzell
5/4/14, 7:54 PM
#3

Jätte bra skrivet Ians.🌺

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Kyllan56
5/4/14, 7:54 PM
#4

Väl talat Ians! Ibland känns det skönt att få ge luft åt vad man känner.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Ians
5/4/14, 7:54 PM
#5

#1 nej det vore väl lite magstarkt då det imtr är kyrkan själv som frälser. Men skatt o andra avgifter tar de ut. Innan var man dessutom tvungen att betala kyrkoskatt vad man än trodde ;) Själv tar jag emellanåt betalt för min Tid när jag har healing klienter. Dessa hsr själv bett om det och tror på healing! Tycker att det är skäligt att jag tar en summa för min tid. Jag tar även betalt när jag är inne extra som sällskap åt någon på jobbet. Och inte då utför normala arbets uppgifter. Själva helandet tar jag inte betalat för.

Jane-Lyzell
5/4/14, 7:56 PM
#6

1. så då menar du om alla troende icke tog betalt då skulle skeptikerrörelsen sluta - NEJ - det tror jag inte, tyvärr

De flesta som diskuterar på sådana här forum tar inte betalt - det är en bråkdel som tar betalt för sina andliga tjänster.

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Geru
5/4/14, 7:58 PM
#7

#5 Det är ju inte heller det som är problemet, utan att många faktiskt går och dör istället för att få verklig behandling mot saker. Det finns människor som är hjärtlösa där ute och som tar emot extremt sjuka människor, och lovar dom att dom ska bli bättre. Men sen så blir det ju inte så.

Och när det kommer till människoliv finns det få saker som jag själv tar på större allvar, och det skapar då en konflikt med en tro som många har, och som några få missbrukar och utnyttjar.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Ians
5/4/14, 7:59 PM
#8

Dessutom ger jag mig inte på människor som inte bett om det och healar och kräver betalt! Många gånger tar jag inte ens något alls. Men vill någon att jag kommer hem till dem och det tar flera timmar i anspråk med resor etc så tycker jag att det är skäligt att ta betalt. …

Geru
5/4/14, 7:59 PM
#9

#6 Och skeptiker har inga problem med dom som inte gör sådant heller, någonting som tycks missas väldigt ofta.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Jane-Lyzell
5/4/14, 8:00 PM
#10

7. kan hålla med det finns rötägg - men de finns överallt och är inte överepresenterade här i vår spiritualistiska tro-Det finns läkare som är hjärtlösa i okunnighet med och passienter dör

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
5/4/14, 8:01 PM
#11

9. ?

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Geru
5/4/14, 8:03 PM
#12

#8 Du har min fulla respekt för det! Men det är inte människor som gör rätt som du själv gör som är problemet :)

#10 I alla andra samhällsgrenar så blir rötägg straffade, men jag ser inte det hända inom den spiritualistiska tron, vilket är och förblir ett problem. Hur tycker du att man ska hantera det?

Läkare som beter sig dåligt blir anmälda, och kan dessutom tappa sin licens att utöva yrket.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Ians
5/4/14, 8:03 PM
#13

#7 Ja visst finns det! Men det finns rötägg i alla delar av livet. Jag skulle själv aldrig rekommendera någon att bara ex ta emot healing utan att konsultera en läkare också. Men som själavård och komplement till annan vård är det helt ok tycker jag.

Annons:
Geru
5/4/14, 8:05 PM
#14

#11 Vad jag menade med #9 är att skeptiker inte har problem med människor som inte tar betalt för tjänster så som healing, utan det är dom som tar betalt och missbrukar det genom att te.x. påstå att dom kan bota flera extremt svåra sjukdomar, och sedan inte lyckas med det. 

Det var ju någonting i aftonbladet som det, bara för några veckor sedan. Är det okej att människor inom ditt yrke får göra så tycker du? Och ska dom inte få ett straff för att dom missbrukar det?

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Geru
5/4/14, 8:06 PM
#15

#13 Men precis! Jag tycker som sagt att du gör helt rätt i ditt agerande :)

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Jane-Lyzell
5/4/14, 8:06 PM
#16

12. Jodå rötägg blir som andra rötägg anmälda och straffade i vilken branch det en är- som andligt rötägg tappas förmågorna.- man blir av med den andliga licensen.

finns ju flera sk som fått fängelse

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Geru
5/4/14, 8:08 PM
#17

#16 Kan man tvinga någon att tappa sina förmågor?

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Jane-Lyzell
5/4/14, 8:10 PM
#18

11. dom är charlataner och inga andliga healers - de ska bakom lås och bom. Och jo då skeptiker har problem även om man inte tar betalt- tyvärr

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
5/4/14, 8:12 PM
#19

17. i vår spiritualistiska värld finns det en gudomlig rättvisa- de som missbrukat sin andliga förmåga - mister den.

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Geru
5/4/14, 9:10 PM
#20

#18 Jag vet ingen som har haft det, eller sagt det till mig i vilket fall. 

#19 Okej.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Annons:
Indiananden
5/4/14, 9:21 PM
#21

6 = det är en bråkdel som tar betalt för sina andliga tjänster.

Men Jane du tar väl betalt? Var det inte nolltolerans mot skeptiker här?

Ians
5/4/14, 10:33 PM
#22

#21 vi kan kanske uttrycka det som så att vi har noll tolerans mot Otrevliga människor här. ..så blir det mer rätt. De som diskuterar på ett moget och sansat sätt är faktiskt välkomna oavsett åsikts dike ;)

Jane-Lyzell
5/4/14, 11:17 PM
#23

21Njae- har man inga pengar så kostar det inget att konsultera mig - jag ger nog fler gratis konsultationer än vad jag tar betalt för- för övrigt jobbar jag med donationer- förutom kurserna- men det är en helt annan sak- då är jag lärare och står för mat och husrum med!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
5/4/14, 11:19 PM
#24

21 om du räknar hur många som är andligt troende - så ja då är det en bråkdel som tar betalt- de flesta har det på hobbybasis

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Älvan
5/5/14, 1:34 PM
#25

Tycker inte det är betalningen som förklarar den otrevliga stämningen. I trådar som alls inte har med det att göra utan exv om personlig tro som diskuteras i olika sajter blir folk kränkta och påhoppade. Exv om en person berättar om sitt möte med ande/spöke/Gud/Jesus/skogsväsen blir dessa personer respektlöst bemötta, kallade olika kränkande saker, ifrågasatta, förlöjligade och hånade. Tycker detta är vidrigt beteende. Och som Jane var inne på strider många gånger mot iFokus egna regler och vid kränkningar och diskrimineringar ibland mot Svensk lag. Kon ihåg att vi inte bara har yttrandefrihet vi har även tro och religionsfrihet i landet. Vi har också möjlighet att bemöta en medmänniska med välvilja och nyfikenhet fast vi inte delar varandras tro.

Jane-Lyzell
5/5/14, 1:55 PM
#26

25 så sant älvan🌺

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Ians
5/5/14, 6:14 PM
#27

#25 Älvan

Tyvärr tolkas ordet Religionsfrihet….som Religions Fritt i många människors sinnen idag! Och de kräver just Religions Fritt! Utan någon hänsyn till dem som tycker annorlunda och hävdar att Religionsfrihet betyder just Friheten att välja själv vilken religion/ Trosåskådning man vill tillhöra.

Annons:
Indiananden
5/5/14, 6:50 PM
#28

23 Jane då kanske man kan få en graits konsultation av dig :-)

Jane-Lyzell
5/5/14, 7:50 PM
#29

28 absolut- det är bara boka tid och åka hit

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Rödluvan]1
5/5/14, 7:53 PM
#30

#29 Måste man åka dit? Det hade inte varit ett alternativ för mig, eller många andra med funktionshinder.

Jane-Lyzell
5/5/14, 10:38 PM
#31

30 Ja enda sättet

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Rödluvan]1
5/6/14, 9:00 AM
#32

#31 Okej. Du har inte funderat på de med funktionshinder, och som inte kan åka dit? Har du någon de kan vända sig till isåfall?

Jane-Lyzell
5/6/14, 10:29 AM
#33

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Rödluvan]1
5/6/14, 10:31 AM
#34

Fanns inget där jag bodde, jag vet inte om jag finner det konstigt eller inte.

Men, jaja, jag överlever.

Annons:
Elpida
5/6/14, 10:51 PM
#35

Ians - Word! Så jäkla bra skrivet!!!

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

Ians
5/7/14, 9:04 AM
#36

Tack Elpida 🙂

Indiananden
5/8/14, 4:46 PM
#37

28 Jane tack, men jag har ingen möjlighet till det tyvärr. 😢

Upp till toppen
Annons: