Annons:
Etiketterurkraftartikel
Läst 3346 ggr
Jane-Lyzell
4/7/14, 6:48 PM

Trollträ

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

http://www.weleda.se/om-weleda/lisen-sundgrens-skolor-och-tips/lisens-oertskola/oertskola-11-trollhassel-hamamelis-virginiana/#.U0LUT6i89YQ 

Nordamerikanska indianer ansåg att Trollhasseln, Hamamelis virginiana (ursprung Nordamerika) besatt magiska krafter och gav den namnet Witch hazel. Nog ser den lite trolsk ut där den blommar på bar kvist på liksom lockiga grenar. Blomman är röd eller gul-orange med endast fyra långsmala kronblad.

Och visst verkar magi vara inblandat när den mogna frökapseln ”exploderar” och fröet slungas iväg nästan tio meter. Magisk eller inte men man förstår att den genom tiderna varit en väl använd läkeväxt om Trollhasselns blad och bark är så sammandragande, inflammationshämmande och blodstillande som det sägs.

Det ska bla vara den höga halten garvämnen som gör den så användbar. Utvärtes har den länge använts till att behandla inflammationer, åderbråck, akne, solskadad hud, och hemorrojder. I skönhetsprodukter har den sin plats av samma anledning – den drar ihop porer, kan öka hudens elasticitet och förbättra dess läkande processer så man får en fast, fin och slätare hud.

Hittade denna på promenaden 🙂

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

  • Redigerat 9/10/20, 12:04 PM av Niklas
Annons:
Jane-Lyzell
4/7/14, 7:06 PM
#1

fast denna är nog ormhassel - men ses som  magisk den med😉

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

AnnikaIII
4/7/14, 7:59 PM
#2

Hassel är en ett magisk träd/buske och är helgad till bl.a Tor. Den skyddar mot åsknedslag. 
Hassel använder man till att skydda mot negativa makter, de som vill göra illa. Man kan lägga ner/sätta ut hassel för att skydda hem och hus. 
Hasselkvistar/käppar använda man även till att skapa magi, som ett "trollspö".
Om man bär med sig en hasselkäpp på sin vandring så behöver man inte vara rädd för att något ont ska hända på färden.
Man kan använda hassel för att "framkalla de döda på kyrkogården".
Ja det finns mera….jag har en Hasselkäpp här hemma och det är ett bra redskap till lite utav varje.
Ormhassel kan du använda för att mota bort ovälkomna gäster som bara vill förstöra. Jag skulle hänga upp den bredvid din ängeln på ytterdörren…

Carpe momento

Jane-Lyzell
4/7/14, 11:09 PM
#3

2. tack AnnikaIII🌺

Väldigt lustigt i går kväll såg vi filmen Thor- handlade just om Tor och hans hammare- tillfällighet eller ……😉

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
4/7/14, 11:10 PM
#4

Pst och jag gillar inte åskan 🤢

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Elpida
4/8/14, 10:04 AM
#5

Jag har en trollhassel på trädgården och den är helt ljuvlig. Nu måste jag kolla hur jag kan använda bladen😊. Tack för infon flickor😃

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

Ians
4/8/14, 10:23 AM
#6

En så vacker gren Jane! Känner mig lite avundsjuk på ditt fynd….obs avundsjuk är inte det samma som missunnsam! 😉

Annons:
Jane-Lyzell
4/8/14, 12:40 PM
#7

😉

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Upp till toppen
Annons: