Annons:
Etiketterurkraftartikel
Läst 4952 ggr
Jane-Lyzell
12/16/13, 3:33 PM

Vintersolståndet- Blot

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

http://www.nordiskamuseet.se/aretsdagar/vintersolstandet 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vintersolst%C3%A5ndet

http://sv.wikipedia.org/wiki/Blot

 2013 -12-21 kl 17.11.: USNO Earth’s Seasons

Vintersolståndet inträffar exakt vid den tidpunkt då en planets axellutning befinner sig som längst bort från den stjärna kring vilken den ligger i omloppsbana.

Jordaxelns lutning i förhållande till ekliptikalplanet är 23,44 grader, men man måste även ta hänsyn tillprecessionen, som över större tidsenheter är en variabel att beakta. Sett från jorden är det då solen antar sin minsta deklination, det vill säga då solen står som lägst på himlen sett från norra halvklotet. Detta blir således årets kortaste dag med hänsyn till antalet ljustimmar. När detta inträffar står solen i zenit överStenbockens vändkrets vilket brukar infalla mellan den 21 och 23 december på norra halvklotet respektive 20 till 23 juni på södra halvklotet. Vintersolståndet förskjuts knappt 6 timmar framåt varje normalår och drygt 18 timmar bakåt varje skottår, vilka infaller var fjärde år.

Adam av Bremen har skrivit lite om hur det gick till i Gamla Uppsala i Svitjod:

Tor var den mäktigaste av dem och härskade över åska och blixt, vind och regn, solsken och gröda. Han var placerad i mitten med en spira i sin hand, och på hans sidor satt Oden, krigsguden, i full beväpning och Frej, freds- och kärleksguden, försedd med en väldig stående manslem. Alla de hedniska gudarna är tilldelade präster som frambär folkets offer. Om farsoter eller hungersnöd hotar offrar man till Tor, vid krig till Oden och vid bröllop till Frej.

Vart nionde år har man niodagarsblot, en gemensam fest där folk från hela sveariket deltar. Då offrar man nio stycken av varje varelse av manligt kön, även människor, och kropparna hängs upp i en lund nära templet. Ingen får utebli från dessa blot och alla sänder gåvor till helgedomen, såväl kungarna som folket. De som antagit kristendomen måste köpa sig fria från deltagande, något som är grymmare än varje straff.

— Adam av Bremen

Troligen hölls sista riksblotet 31 januari - 9 februari år 1084 vid hednatemplet i Uppsala och eventuellt brändes templet sedan ner av kung Inge den äldre 1087. En källa från 1400-talet säger dock att kungen bara renade templet med eld och underförstått att det omgjordes till en kyrka, som senare ersattes av en stenkyrka.

Det var sed i Svitjod att det i februari skulle vara huvudblot i Uppsala, enligt Snorre. Då blotades för fred och för kungens seger. Då hölls också alla svears ting, och det var marknadoch handelsstämma, och den fortsatte efter att Svitjod blivit kristet. Disablot till exempel var för att utröna hur årets skörd skulle bli, medan riksblotet inte hölls varje år.

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

  • Redigerat 9/10/20, 12:08 PM av Niklas
Annons:
Skogshumblan
12/16/13, 3:36 PM
#1

Tack för intressant artikel och oerhört magisk vacker bild!

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Kyllan56
12/16/13, 3:43 PM
#2

Det var några år sedan det senaste riksblotet hölls! Människooffer eller offer överhuvudtaget låter inte kul. Mycket spännande dock att läsa vad människor hade för religiösa föreställningar innan vi blev kristna.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Jane-Lyzell
12/16/13, 3:55 PM
#3

Ja vist är det intressant - man kan undra hur energin är där i Uppsala- om stenkyrkan finns kvar ?

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Tarotstollan
12/17/13, 1:26 AM
#4

Mycket intressant att fundera vidare på!

Underbar, magisk månbild!❤️

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Jane-Lyzell
12/17/13, 1:32 AM
#5

Ja vist är den fin  månen😃

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Ians
12/17/13, 2:54 PM
#6

Säger som de föregående talarna, intressant läsning om hur de gjorde förr. Tack o lov så har vi inte kvar dessa traditioner!

En magiskt vacker bild!

Annons:
Jane-Lyzell
12/25/14, 1:41 PM
#7

😉

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
12/21/15, 5:29 PM
#8

😃

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Upp till toppen
Annons: