Annons:
Etikettfilm-tv
Läst 2953 ggr
Jane-Lyzell
2013-10-11 00:24

Alternativ till psykiatrin -se detta!

Hualigen😕

Uppladdad den21 jul 2011

Vi har sett en lång rad missförhållanden inom psykiatrin i de föregående 12 kapitlen ur KMR:s DVD "Marknadsföring av vansinne". Nu kommer vi till det sista kapitlet. Om nu psykiatrin inte fungerar, vilket den tyvärr inte gör, vilka är alternativen?

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Jane-Lyzell
2013-10-11 01:07
#1
Jane-Lyzell
2013-10-11 01:16
#2

Uppladdad den31 mar 2010

I bribed a Swedish professor to enhance the registration of Prozac in Sweden.
—John Virapen

After 35 years in the pharmaceutical industry internationally (most notably as general manager of Eli Lilly and Company in Sweden), Virapen comes clean and exposes one of the big secrets of Big Pharma: they want to keep people sick to make money.

This is the second of four videos from Virapen's presentation at AZk. These videos have been edited to omit the German translation.

The book goes in great detail and can be found athttp://www.virtualbookworm.com/bookst…

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
2013-10-11 01:27
#3
Jane-Lyzell
2013-10-11 01:37
#4
I-I-I
2013-10-14 23:50
#5

Har du gått och blivit scientolog, Jane?

Klass
2013-10-14 23:55
#6

Snälla Jane, sprid inte detta! 😕

Annons:
Jane-Lyzell
2013-10-15 01:13
#7

7 Varför?

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Klass
2013-10-15 09:31
#8

#7

Därför att scientologerna är en otäck sekt som inte förtjänar reklam. 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kommitt%C3%A9n_f%C3%B6r_m%C3%A4nskliga_r%C3%A4ttigheter

Kyllan56
2013-10-15 12:43
#9

Vem har gjort reklam för Scientologkyrkan? KMR grundades även av Psykiatrikern Thomas Szasz, som inte var medlem av Scientologikyrkan. John Virapen är inte heller han med i scientologerna, så varför kan inte hans budskap spridas? Det gör väl inte det han vittnar om mindre sant. Det viktiga är att få upp ögonen för hur läkemedelsbolagen manipulerar forskare och beslutsfattare runt om i världen. Det skulle vara en helt annan sak om scientologerna manipulerade John Virapen att sprida osanningar. Det finns en uppsjö litteratur om fusk och manipulationer av läkemedelsbolag, som inte på minsta vis är kopplad till Scientologikyrkan, som behöver spridas. 

Läs gärna "Side Effects:Death. Confessions of a Pharma-Insider." av Johan Virapen.

"forskningsfusket" av Ralf Sundberg 

Om ni klickar på denna länk kan ni se ett 1h och fem minuter långt videoklipp på Robert Whitaker som skrivit "The Astonishing Rise of Mental Illness in US".

http://www.alba.nu/motvallsbloggen/?p=13419

Jag har själv för X-antal år sedan när jag arbetade inom psykiatrin blivit utbildad/medbjuden av ett läkemedelsbolag till flera utbildningstillfällen som avslutades med en 5 dagars utbildning utanför Sverige. Alla läkare fick ta med sig en person ur annan yrkesgrupp, som utbildade sig för att behandla samma specifika diagnosgrupp. Den behandlingen var direkt kopplad till medicinering med läkemedelsbolagets läkemedel. Jag har varken förr eller senare varit på en sådan påkostad resa. Flott hotell med överdådig mat och fina utflykter. Tidigare utbildningstillfällen hade legat i Sverige, med minst lika fina hotell och fin mat. Läkemedelsbolag ska inte utbilda personal inom psykiatrin, för per automatik kommer det - i detta fallet ett SSRI preparat - styra läkarna att skriva ut just detta läkemedel.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Denna kommentar har tagits bort.
Jane-Lyzell
2013-10-15 13:34
#11

9 Tack Kyllan56- ska se länken så fort jag får tid :-)

Till er andra - Scientologikyrkan eller inte så är det bra och skrämmande info som behöver komma ut!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

medde
2013-10-15 13:52
#12

#11Scientologikyrkan eller inte så är det bra och skrämmande info som behöver komma ut!" Jag har vänner som tyvärr hamnat i klorna på Scientologikyrkan även en anhörig som hamnat i vården efter en olycka. Det som skrämmer mig mest är Scientologikyrkan och deras syn och tänkande om oss människor, Hemskt att lägga ut saker och som det här och även sedan skriva skrämmande info som behöver komma ut..Tänker inte delta i denna tråd mer men var tvungen att säga min mening.

#8 👍

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Jane-Lyzell
2013-10-15 13:54
#13

12- finns ingen stans det står det är dom - och ju mer ni skriver i tråden- om dem, desto mer uppmärksammar ni dem !?

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Halona
2013-10-15 14:13
#14

Vilka uppgifter är det som är falska, i dessa klipp?

Lucifer Sam
2013-10-15 14:34
#15

Jane, visst spelar det väl roll vem som säger något?  Det är ju likväl ganska stor skillnad på information och propaganda.

Shine On You Crazy Diamond

Kyllan56
2013-10-15 21:34
#16

Synd att debatten om hur psykiatrin för ofta går i läkemedelsbolagen ledband försvinner och allt fokus läggs på Scientologerna. 

Är all information som kommer från tex läkemedelsbolag information men om den kommer från KMR propaganda? För mig blir det ett tankefel. Alla aktörer i ett samhälle har sin agenda och enda sättet att skaffa sig en bild av problemet, är att studera flera källor. 

I vårt samhälle där det alltid råder brist på pengar i landsting och kommuner, är läkemedel för människor med psykiska - sjukdomar och störningar den ständiga lösningen. För annan behandling råder det brist på. Jag har stött på otaliga patienter som gått på så många mediciner att man knappt tror det är sant. Det är i många fall en yttring för frustration hos läkare för de har inte många andra behandlingsmöjligheter att tillgå. Det finns helt enkelt få valmöjligheter. De är minst lika illa inom psykiatrin som inom äldrevården. Människor som är övermedicinerade är ofta "lugna" och "fina". Men mår de bra av alla mediciner och dess biverkningar. Nej det gör det tyvärr inte. Sedan får vi inte förglömma att psykiskt sjuka och äldre människor befinner sig längst ner i vårt samhälles hierarki. Därför blir också deras röster sällan hörda. 

Scientologerna och deras auditering har jag inget till övers för. Det har skapat mycket psykiskt lidande för många som gått igenom det.

Min upplevelse är - jag är noga med att det är min UPPLEVELSE - att vissa personer ligger i startgroparna och och riktigt letar efter något att kritisera på denna sida, vilket är tråkigt tycker jag.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Jane-Lyzell
2013-10-15 22:41
#17

15 Då skulle man ju vara tveksam till ditt nic  i så fall🤔

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Lucifer Sam
2013-10-15 22:50
#18

#17 Vad menar du?

(gammal hederlig psykedelisk rock är aldrig fel)

Jag tycker mest att de där klippen är så otroligt konspiratoriska och att påståendena som görs i öppningsposten är väldigt kategoriska. Visst kan psykiatrin fungera och det är ju inte så att ALLA läkare är djävulens hantlangare?

Shine On You Crazy Diamond

Jane-Lyzell
2013-10-15 23:05
#19

18 Ja man får tycka vad man vill -🥵

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Klass
2013-10-15 23:15
#20

Filmen i #0 är inget annat än scientologipropaganda. Det är helt enkelt en manipulativ reklamfilm för en obehaglig sekt. 

Det finns andra sätt att protestera mot dagens psykiatrisjukvård.

Annons:
Jane-Lyzell
2013-10-16 01:58
#21

20. Ja man får tycka vad man vill -Pustar

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

I-I-I
2013-10-22 10:38
#22

#12

Jane, kan du inte läsa länkar som du blir tilldelad istället för att bara säga "Det finns ingenting som säger att KMR är scientologerna". Det finns extremt starka evidens för att scientologerna ligger bakom KMR.

Det är därför jag från början frågade om du gått och blivit scientolog. 

Jag såg ett bra uttalande om detta på en annan sajt för någon vecka sedan där scientologreklam kom på tapeten efter att en annan hade gjort som du, misstagit sig och trott att informationen inte kom från en samhällsfarlig sekt.

Jane-Lyzell
2013-10-22 10:46
#23

22. Har scientologerna sagt de ligger bakom KMR.?

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

I-I-I
2013-10-22 10:52
#24

#23

Scientologerna nekar till inblandning i många saker som de uppenbarligen är inblandade i Jane. De nekade exempelvis till inblandning i Narconon, men det blev uppenbart att det var de som låg bakom det. Det finns mängder av evidens som klargör att KMR är grundat av Scientologrörelsen, och även om scientologrörelsen inte går runt och säger "Det var vi som grundade det här och det här och det här" så finns det, som sagt, mängder av evidens. Det behövs inget "erkännande" när saken är så självklar som i fallet med KMR.

Läs gärna Starmans inlägg som jag länkade, vilket förklarar väldigt bra på vilket sätt det ligger till.

Så här står det för övrigt i Wikipedia-länken som Klass delade lite längre upp (som du borde ha läst, kan man tycka..)

"2011 arresterades organisationens ledare, Jan Eastgate (som tidigare mottagit Scientologikyrkans frihetsmedalj för sitt arbete inom KMR), anklagad för att ha tystat ner sexuella övergrepp mot en 11-årig flicka under sin tid som ledare för KMR i Australien."

[Zeffe]
2013-10-22 12:20
#25

Nu måste jag hoppa in med ett inlägg 🙂 

Jag är både bedrövad och oroad över den nedmontering som sker i Sverige inom psykiatrin och de konsekvenser det får för de enskilda individer som det medför och även för samhället i stort. Vi har bara sett toppen av det isberget än så länge tyvärr. Det är oerhört intressant att studera hur vi ur ett historiskt perspektiv har tagit hand om de människor som behövt psykiatrisk hjälp på gott och ont. Trots att det förkom många ur dagens perspektiv väldigt suspekta behandlingsmetoder, så fanns där i botten en empati för dessa patienter som idag är helt bortblåst. Idag är det helt läkemedelsindustrin som får styra hur vi behandlar dessa patienter, för något alternativ finns inte idag. Den som har intresse för historia och psykiatri rekommenderar jag starkt att studera utvecklingen från förra sekelskiftet och framåt.

Jag håller helt med Kyllan56 i sitt inlägg som jag gillade skarpt. Jag har också många exempel på hur läkemedelsindustrin mutar sjukvården genom kurser, seminarier etc på div exotiska platser och det är självklart lockande att följa med, vi är trots allt bara människor. Självklart blir det ett outtalat beroendeförhållande i den situationen och det gäller självklart forskningen också som ofta får anslag från läkemedelsindustrin. 

Jag förstår de som är upprörda över Scientologerna och dess verksamhet. Jag var själv på en audition hos dem i Malmö i slutet på 1970-talet och de riktar in sig på att hitta våra tillkortakommande som vi alla har och erbjuder sig att hjälpa oss att bli en hel människa. De verkar empatiska och man tror på vad dem säger, men det är nog en av de värsta organisationer jag känner till. Ger man dem lillfingret blir man uppäten helt och hållen. Är man nyfiken, läs en bok av L Ron Hubbard (grundaren som för övrigt var en medioker sciens fiction-författare) så förstår man organisationens förmåga att emotionellt binda människor till sig. Dessutom ser jag nu att till höger om det jag skriver så ser jag en annons från Scientologerna, så detta tenderar till att gå deras ärende. Har man läst någon/några av deras böcker kan man se likheten till hur KMR jobbar.

Slutligen hoppas jag att vi blir så kloka att vi börjar visa empati för våra medmänniskor och inte bara tillber Mammons tempel.

Allt detta är förstås min högst personliga åsikt 👍

Kyllan56
2013-10-22 15:25
#26

# 25 Väl formulerat! 

Jag håller helt och hållet med dig i dig i din kritik. 

Jag hade förmånen att arbeta med en behandlingsmetod som, drastiskt sänkte patienters inläggningar i slutenvården med nära nog inga alls, hjälpte de flesta patienter att bli helt medicinfria, hjälpte patienterna att hantera sina liv och därigenom bespara dem från mycket lidande och ge dem möjlighet att få ett värdigt liv och dessutom sparade samhället massor av pengar. Jag skulle kunna hålla på i det oändliga. 

Men idag finns inte längre den behandlingen att tillgå i den staden jag bor i. Dock på andra ställen i Sverige. Hur tänker man då, när man lägger ner en behandlingsmetod som både besparar människor mycket lidande och är samhällsekonomisk? Ja, förstås läkemedelsindustrin blir naturligtvis inte glad om patienterna blir medicinfria!

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Jane-Lyzell
2013-10-22 16:10
#27

Ja det finns massor at tycka till i om detta svåra ämne - så tack alla för era inlägg - jätteviktiga!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
piotrr
2013-10-22 18:40
#28

Det spelar ingen roll vem KMR grundades av, verksamheten är numera helt scientolog-kontrollerad, precis som svenska Narconon.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

TezzD
2013-10-22 21:25
#29

Tack för en MYCKET intressant läsning! Jag vet vart jag står, men jag kan ingenting inom detta ämnet så jag sätter punkt där. 🥵

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

piotrr
2013-10-24 23:22
#30

Hur kan man veta var du står utan att kunna något om det?

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

JonasDuregard
2013-10-25 09:38
#31

#23 "Har scientologerna sagt de ligger bakom KMR.?"

KMR säger det i alla fall.

http://www.kmr.nu/pressrel_2012_07_23-varldsrekord-i-boter-21-miljarder-for-beraglig-marknadsforing-av-antidepressiva.htm

"Kommittén för Mänskliga Rättigheter grundades 1969 i USA och 1972 i Sverige av Scientologi-kyrkan för att undersöka och avslöja psykiatriska brott mot de mänskliga rättigheterna och för att rensa upp inom den psykiatriska vården."

Men KMR kanske bara ljuger? Svårt att se varför dock 🙂

Upp till toppen
Annons: