Annons:
Etikettandlighet
Läst 12434 ggr
PerOla
5/23/12, 9:56 PM

I total sanning?

Mycket snart finns min bok i handeln - I total sanning? -Falskt och äkta i den mediala världen. Redan nu går den att förbeställa. Blir det hurrarop eller kattbajs i brevlådan? Eller både och? Läs mer på min hemsida; www.loveit.se

Per Ola Thornell

Annons:
Jane-Lyzell
5/23/12, 10:16 PM
#1

Kul den kommer ut nu Per ola - ska bli intresant!

Lycka till med bokenFlört

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Hellas
5/23/12, 10:25 PM
#2

Intessant, det ska bli kul att få ta del av och jag säger som Jane, lycka till!

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Kerstina-61
5/23/12, 11:01 PM
#3

Det blir spännande att läsa den Tungan ute
GladLycka till!

Kerstin, Medarbetare på Spiritualism IFokus

Jag kan bara vara mig själv och ingen annan, därför gör
jag det jag älskar just idag!

Bybo
5/24/12, 12:12 AM
#4

Ska läsas :)) Hoppas att det går finfint

Christina_46
5/24/12, 8:23 AM
#5

Den ska jag läsa när den kommer ut. Spännande.Förvånad

Lightwarrior
5/24/12, 3:54 PM
#6

Det ska bli mycket intressant att läsa den bokenSkrattande

Annons:
PerOla
5/26/12, 8:59 PM
#7

Ja det är intressant - både troende och skeptiker har visat ett intrese för den - får en hel del mail redan nu innan den kommit ut. I början eller mitten av veckan bör den börjas distribueras. Ska bli mycket intressant och höra era kommentarer.

Den kan uppfattas provocerande men förhoppningsvis också ärlig och med ett syfte att rensa i träsket, förena och göra det som är bra ännu bättre.

Hellas
5/27/12, 12:33 AM
#8

Jag kommer beställa boken, mest av egenintresse då jag själv varit direkt drabbad av den händelse som egentligen föranledde att Du skrev din bok.
Ser verkligen fram mot det Skrattande.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

[Jolli]
5/27/12, 10:41 PM
#9

8 Jag ska oxå beställa boken.Tiill min mamma.

Hon säger att det behövs renas upp i träsket.Det är så himla många där typ.

Jane-Lyzell
6/5/12, 9:52 PM
#10

boken verkar vara ute nu!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
6/8/12, 10:01 PM
#11

Håller på läsa boken och det väcker mycket känslor!!!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

sven-g
6/8/12, 11:14 PM
#12

Kul Glad

groblad
6/9/12, 10:55 AM
#13

Är man som troende mer kritisk till fysiska seanser nu än innan, kontrollerar den som säger sig vara medial, vill ha ljuset tänt osv? Eller låter man fortfarande den mediala göra som den vill?


Annons:
JoHo
6/9/12, 11:12 AM
#14

Lägger in samma förfrågan här som jag gjorde på ÖN: Förresten: Jag och Per Ola kommer ha ett öppet och avslappnat samtal om boken, om Anders Åkesson och andevärlden etc i nästa veckas avsnitt av XXX , som är min radioshow på internet. Har NI några frågor ni vill att jag ska ställa? Kanske vill någon ge Per Ola en klapp på axeln för hans bok och hans jobb gällande fusket med Anders Åkesson? Eller kanske någon vill skälla ut honom. Skriv frågor etc antingen här eller (helst) PM:a mig. ********** XXX är den borttagning av länk till min radioshow jag la in på ÖN som upprörde mest. Därför har jag kvar XXX så det inte blir några problem här också. Att jag skrev en länk till min radioshow var för att alla på sajten skulle få möjlighet att ärligt och hederligt en chans att se och lyssna om programmet anses seriöst nog för er att ställa frågor till Per Ola igenom. Blev glad när Jane Lyzell ställde sig positiv till att också kanske medverka! Vill ni ändå kolla vad det handlar om för radioshow får ni googla mitt namn tillsammans med radio så kommer ni hitta den och göra er egen åsikt om den. Hoppas jag nu inte ställde till en massa elände med reglerna här, som jag gjorde på ÖN? Ber i så fall om ursäkt i föregående syfte.

Jane-Lyzell
6/9/12, 11:20 AM
#15

14 John du får lägga ut din podd här inga problemFlört

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Hellas
6/9/12, 11:22 AM
#16

Lägg gärna in en länk här, det finns ett allmänintresse för att höra det här och det är inte upp till SpiF att bestämma om medlemmar ska lyssna eller inte.
Jag tror för min del att de flesta är kapabla till att avgöra det själv.

Annars skickar du länken till mig så lägger jag upp den Flört

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Jane-Lyzell
6/9/12, 11:24 AM
#17

13 det är nog blandat av vad jag hört- fast människor som direkt varit involverade i AÅ är nog väldigt mycket mer försiktiga - eller nja det finns ju dem som fortfarande försvarar andersRynkar på näsan

Kan nog bara tala för mig själv -"litar inte på något medium i ett mörkt seansrum som demonstrerar sitt fysiska mediumskap" förutom undantagsfall "Oberoende direktröst" men där finns inget att se endast höra!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

PerOla
6/9/12, 12:23 PM
#18

#15 och #16

Det här kallar jag öppenhet Glad och respekt!!!

Jag förväntar mig att detta finns med även under radioprogrammet.

Jane-Lyzell
6/9/12, 12:26 PM
#19

18 självklart PerOlaGlad

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Joppo
6/9/12, 1:02 PM
#20

Intressant Glad Jag hoppas du ställer upp intervjun Jane. Det vore väldigt intressant att få höra din och Per Olas versioner av AÅ-historian.

Annons:
groblad
6/9/12, 1:08 PM
#21

Ser verkligen fram emot en intervju med Jane i ett kommande Radio Houdi!


Jane-Lyzell
6/9/12, 1:15 PM
#22

20 Jodå - det blir nog så - ska läsa färdigt boken nu- såå…..

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
6/9/12, 8:12 PM
#23

Jag har läst boken nu och trist det är sakfel och annat somper ola lätt hadde kunnat frågat mig om - sen känns det ju inte som det talas så gott om oss här på Ramsbergsgården - vilket är en gävig tolkning och inte utefter saning!

sen vad gjorde alla andra medium i boken!???? - reklam eller?

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Jolli]
6/9/12, 9:43 PM
#24

23Någonstans blir det lite konstigt det du skriver måste du nästan förstå själv.Iom att AÅ var på R-gården och du brydde dig inte om att avslöja bedrägeriet.

Men visst på den tiden var AÅ en kändis,så de som hängde med honom gick affärerna och anseendet mycket bättre för.

Jane-Lyzell
6/9/12, 11:49 PM
#25

24 inte riktigt så enkelt!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Jolli]
6/9/12, 11:59 PM
#26

25 Det stämmer.Det handlar om vilket val man föredrar.

spirit33
6/10/12, 12:33 AM
#27

#23

Vad är det som inte stämmer i boken och vad står det för negativt om Ramsbergsgården?

Verkar efter vad du skriver att PO och du inte kommer värst bra överens… Kan tänkas vara en bidragande orsak till att han inte kontaktat dig gissar jag på. Men det vet du säkert redan om i så fall antar jag?

Annons:
Jane-Lyzell
6/10/12, 1:14 AM
#28

Ni får lyssna i morgon i Johns poddCool

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Denna kommentar har tagits bort.
Hellas
6/10/12, 9:30 AM
#30

Självfallet har vi som varit i närheten av AÅ inte samma upplevelser så jag tycker inte alls det är konstigt att Jane och PerOla har olika syn på det hela i vissa lägen.

Det är inte klädsamt eller ok att vara provocerande mot de som uttrycker sig ha en annan upplevelse så fortsättningsvis tas de inläggen bort utan förklaring.

Har Jolli ingenting att skriva om boken så behöver Jolli inte skriva alls, att mer eller mindre vara otrevlig och attackera andra i tråden på grund av deras upplevelser är inte att hålle en god ton.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Magi-cat
6/10/12, 9:37 AM
#31

#23 Jane, du tycks uppleva det som om Ramsbergsgården som sådan blir misskrediterad? Eftersom du har anknytning dit (antar jag) upplever du det säkert som annorlunda än en som inte har det och som inte är mer insatt i frågorna än vad som står i boken. Hade du inte påpekat det hade jag inte ens reflekterat över just det.

Med detta sagt vill jag säga att jag (som är helt utanförstående både platser och mediumskap) inte uppfattar det som att PerOla talar illa om Ramsbergsgården som sådan, utan den refereras till som platsen där en del händelser ägde rum.

Även Iris Hall, som PerOla talar väldigt gott om, hade ju anknytning till den gården, vilket också nämns. Så Ramsbergsgården får riktigt bra reklam ocksåFlört

Samt att det nämns att du tog kraftigt avstånd från AÅ:s handlande.

Boken handlar ju om ett så mycket större perspektiv, belyst utifrån konkreta händelser.

Detta sagt om hur man uppfattar och utläser, om du däremot uppfattar att det finns väsentliga sakfel i boken (som ju handlar om personliga upplevelser) är det en annan sak.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Jane-Lyzell
6/10/12, 11:43 AM
#32

31 Ja kanske det beror ju på hur man ser det- Jag läser nog med helt andra ögon en digCool

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

LisaKanin
6/10/12, 1:49 PM
#33

#31 Magi-cat

Jag uppfattar frågan om Ramsbergsgården precis som du, den misskrediteras inte alls. Den beskrivs bara som platsen för olika händelser, som ett ställe där Iris Hall jobbade bl a.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Jane-Lyzell
6/10/12, 10:23 PM
#35

Då var inspelningen gjord - det går att lyssna på på Tisdag!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Hellas
6/10/12, 10:25 PM
#36

Så kul Jane, tog du ven kopia på råmaterialet?

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Jane-Lyzell
6/10/12, 10:52 PM
#37

36 Nää tyvärr ,men de lova dyyyrt och heligt att inte redigera- mer en obetydkligheter - så……Flört

Det var ett trevligt samtal dock:-)

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

PerOla
6/11/12, 9:37 PM
#38

Funderade på att sätta ett kryss i taket efter programmet. Två troende (Jane och undertecknad) samt två skeptiker (John och Anders) som pratar lugnt, städat, lättsamt men seriöst under 45 minuter! Milstolpe eller slumpen. Ja som andlig utövande tror jag inte på slumpen, så då var det väl en milstolpe Glad.

Det här gjorde vi bra tycker jag!

Jane-Lyzell
6/11/12, 9:42 PM
#39

38 Ha ha ha Jo ja vi får väll se vad skeptikerna säger - men jag är nöjd!!! - vi får svaret i morgon!

Var det så länge som 45 minuter - oj dåFörvånad

Jo en Milstolpe var det alltFlört

Ja vist blev det bra!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Hellas
6/11/12, 10:12 PM
#40

#38, #39 Så bra jobbat av er allihop, ni ska ha en stor eloge!

Det ska bli intressant att få lyssna på programmet imorgon, jag får sätta en påminnelse i telefonen så att jag inte missar det.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Jane-Lyzell
6/11/12, 10:55 PM
#41

40 Tack!-  du kan lyssna när du själv kan då det är bandat:-)))

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Ians
6/12/12, 7:58 AM
#42

Vad nyfiken jag blir! Skall definitivt lyssna på det programmet!

Hellas
6/12/12, 9:43 PM
#44

Jag lyssnar, jättebra än så länge Glad

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Hellas
6/12/12, 10:36 PM
#45

Jag har nu lyssnat på programmet och det var riktigt intressant.
Tyvärr väckte det även en hel del smärtsamma minnen men kanske det är tid nu för att börja plocka fram dessa.

Jag inser dessutom att det är därför jag ännu inte beställt boken, det rör upp minnen som jag stoppat undan i källarvalven.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

PerOla
6/12/12, 10:55 PM
#46

#45

Det blev ett väldigt bra program! Och det väcker fortfarande känslor hos mig, trots all bearbetning. Jag hör hur upphetsad jag blir när jag ska prata - det är så mycket jag vill säga :) Jane däremot är är lugn och cool och det är ett avslappnat program med respektfulla programledare och jag hoppas sammantaget att det det ger brobyggande, utveckling och framsteg, oavsett ståndpunkter.

Vill du framöver beställa boken så hör gärna av dig till mig, så ska du få en personlig hälsning ;)

Hellas
6/12/12, 11:18 PM
#47

#46 Jag sitter och funderar på Etik och Moral, kanske tiden är mogen idag att återuppta den frågan.
Den har ju funnits i bakgrunden hela tiden men borde väl kanske väckas till liv igen.

Jag saknar alla, jag saknar gruppen och hela atmosfären, jag saknar Er med från Skåne och det är nog någonting som jag aldrig kommer kunna sluta sörja.
Det handlar, som ni sa i programmet, inte bara om att en vän medvetet ljugit och dessutom tagit betalt utan även om alla andra vänner i cirklar som man idag inte har i sin närhet på samma sätt, det gör fortfarande ont, man är vingklippt!

PerOla, ni skötte er jättebra, lugnt och sansat, att det sedan rör upp känslor och smärta för både dig och Jane är naturligt.
Jag tror inte att någon kan förstå som inte varit i samma situation.

Min beställning kommer snart, hur det än är så har jag ju varit ganska nära den där karusellen och det är väl dags att lyfta på locket Flört.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Kerstina-61
6/13/12, 1:51 AM
#48

Nu har jag lyssnat på programmet. Jag tycker det var jättebra! Glad
Det var sansat, trevligt och med bra information.

Även om programmet var intressant och trevligt så förstår jag det att det ni varit med om;  Jane, Per-Ola, Hellas och fler med er, det kan ingen förstå, som inte själv var med på resan med AÅ. I programmet fick man en hint om hur fruktansvärt det varit och kanske fortfarande är för en del av er.

Har ju jobbat mycket med brottsoffer och kanske man kan jämföra till en viss del de olika faserna man går igenom då man drabbas. Chock, reaktionsfas och bearbetningsfas. Så småningom kommer också omorienteringsfasen. Det sista ska man kunna lämna det man varit med om och gå vidare.

Ifall man, när man är i omorienteringsfasen blir kränkt eller utsatt på nytt så kan det leda till en så kallad sekundär viktimisering. Känslorna rivs på nytt upp igen som fanns då man blev utsatt.

Ingen kan veta hur någon känner som inte varit med om samma, precis som du skriver, Hellas. Jag tror det är viktigt att man genom alla faser berättar för hur man känner, tänker och mår för någon som bara lyssnar. Kyss

Kerstin, Medarbetare på Spiritualism IFokus

Jag kan bara vara mig själv och ingen annan, därför gör
jag det jag älskar just idag!

Annons:
Jane-Lyzell
6/13/12, 7:27 PM
#49

Hemma igen och skoj med så härlig Fedback, TACK- men som sagt väcker mycket känslor igenRynkar på näsan Det fans ju mer eller rättare sagt hur mycket som hellst att ventilera som inte fick plats- Per -Ola tycker jag var jätte bra i sin framtoning - ja inte lätt att få med allt man vill säga!

Tack John o Anders för er respektGlad

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
6/14/12, 2:43 PM
#50

Ska bli intresant se fler reaktioner!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[*Maggan*]
6/14/12, 7:56 PM
#51

Mycket intressant att lyssna på Per-Ola och Jane.

En stor fjäder i hatten för Houdi att ni ställde upp.

Jane-Lyzell
6/14/12, 8:20 PM
#52

51 Tackar!Glad

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Jane-Lyzell
6/15/12, 12:31 PM
#67

En nattlig OT disbyt som verkligen inte hör hemma i tråden - därför har jag modererat bort inläggen - tristRynkar på näsan

//Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[*Maggan*]
6/15/12, 7:11 PM
#68

#67

Ber om ursäkt Jane Skäms

[*Maggan*]
6/15/12, 7:25 PM
#69

Okej On topic igen

en fråga som växte i mitt huvud allteftersom jag lyssnade var; VARFÖR?

Med reservation för att jag inte lyssnade till 100% hela tiden (blev lite distraherad av min omgivning) så kan jag inte låta bli att undra på varför du och PerOla ställde upp på detta.

Missförstå mig rätt nu - jag vill inte vara näsvis eller på något sätt förminska det trauma ni har gått igenom - men jag tror att vi alla nån gång har gått igenom smärtan när dem vi trodde var våra vänner svek oss. Händer varje dag…

Men de flesta av oss går inte ut offentligt med det…

Varför gjorde ni det? vad blev bättre efter att ni fick svara på Houdis frågor?

Annons:
Jane-Lyzell
6/15/12, 8:29 PM
#70

68 Kyss

69 Har inget bra svar - det bara blev så - jag såg att John sökte dem som ville vara med - och jag nappade - denna gången med min egen vilja att medverka!

Kände nog det var dags att vi som satt med i cirkeln också fick komma tilltals- John Houdi gjorde en intervjuv - jag hadde varit med om det varit Troende podd med - men nu var det inte det!

Kändes som ett bra sätt att mötas på- kanske detta ger en öppning emellan troende och skeptikerFlört Hoppas det!

Med tanke på att AÅ fortsätter med fysiskt mediumskap - tycker jag man måste markera!

så från min sida en markering och även för det nya medialaförbundet(((

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[*Maggan*]
6/15/12, 8:38 PM
#71

#70

"Med tanke på att AÅ fortsätter med fysiskt mediumskap - tycker jag man måste markera!"

Ja det köper jag. Skandal hur han kan bara fortsätta som ingenting Skrikandes

"nya medialaförbundet"

Det har jag inte hört talas om… är det på gång?

Jane-Lyzell
6/15/12, 8:41 PM
#72

71 Om du hadde lyssnat på intevjuven så hadde du vetat - Anders Åkesson sitter i styrelsen SMF- vilket strider totalt emot  etik och moral!

Läs i länken!

http://spiritualism.ifokus.se/discussions/4fc1655a88f4727e0b003a7d-smf

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[*Maggan*]
6/15/12, 9:01 PM
#73

#72

måste ha varit nånstans där telefonen ringde… jag är inte så bra på "split vision"…

men tack för info, nu vet jag mer

PerOla
6/15/12, 11:12 PM
#74

#69

Med reservation för att jag inte lyssnade till 100% hela tiden (blev lite distraherad av min omgivning) så kan jag inte låta bli att undra på varför du och PerOla ställde upp på detta.

Missförstå mig rätt nu - jag vill inte vara näsvis eller på något sätt förminska det trauma ni har gått igenom - men jag tror att vi alla nån gång har gått igenom smärtan när dem vi trodde var våra vänner svek oss. Händer varje dag…

Men de flesta av oss går inte ut offentligt med det…

Man behöver ha hela bilden för att förstå kanske? Jag var inte med i radion för att jag har ett behov av att berätta om min smärta. jag var med i radion för att John ville prata med mig om min bok och för att John var en av dem som visade oerhört stor respekt och förståelse. Naturligtvis också för att det kan bidra till att sprida budskapet. Om du lånar eller köper boken och läser så får du hela bilden (i alla fall min bild) Glad . Jag lever efter denna devis;

Jag är den jag är, jag gör det jag gör, jag kan det jag kan och jag gör så gott jag kan och det, ja det får vara bra nog.

[*Maggan*]
6/15/12, 11:45 PM
#75

#74

Tack för svar PerOla

Jag ska sätta din bok i kön bland alla andra böcker jag planerar att läsa i sommar Flört

"Jag är den jag är, jag gör det jag gör, jag kan det jag kan och jag gör så gott jag kan och det, ja det får vara bra nog."

Så himla bra! Jag lånar det rakt av om du inte misstycker?

[*Maggan*]
6/16/12, 7:40 PM
#76

Jag har läst diskussionen på sif, men eftersom jag inte är välkommen där så ger jag min kommentar här i stället.

vill bara säga att jag är djupt imponerad av John Houdi  - alla som varit med ett tag vet att vi inte är de såtaste vänner - men nu lyfter jag på hatten.

Mycket glädjande att se någon (skeptiker) som har insett att konfrontation är värdelöst om man verkligen VILL kommunicera och få svar på sina frågor.

Trodde aldrig jag skulle säga detta, men - keep up the good work Houdi Glad

Annons:
Jane-Lyzell
6/16/12, 8:06 PM
#77

76 HärligtFlört

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Hellas
6/17/12, 12:52 AM
#78

Det finns en "ärkeskeptiker" (Calle555) som trots meningskilljaktigheter har min fulla respekt, sorry alla troende men så är det.
Men idag kan jag känna att denne person får, nästan, dela sin plats med John.
Vi har haft en hel del meningsutbyten, både publikt och via PM men idag känns de fjuttiga.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

[*Maggan*]
6/17/12, 1:19 AM
#79

#78

ja jösses vart tog calle vägen. det senaste jag noterade var att han blev pappa och kanske fick andra prioriteringar.

Vad jag tror alla vinner på är att vi börjar se varandra som de MÄNNISKOR vi FAKTISKT är och inte bara dela in oss i skeptiker/troende.

De flesta av oss växer och mognar med åren och får nya perspektiv. Att bara bjäbba som barnungar ÄR verkligen fjuttigt.

Noterar att det finns både dem som har mognat och dem som har stannat i växten. Det gäller båda sidor…

Jane-Lyzell
6/17/12, 12:30 PM
#80

Kan bara instämma med er Skrattande fast jag vore glad om rävarna bakom öronen försvan helt på dem:-)))

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Hellas
6/17/12, 12:54 PM
#81

#80 Haha, det tror jag blir svårt !

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Jane-Lyzell
6/17/12, 1:01 PM
#82

Skrattande

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Alienna]
6/17/12, 1:16 PM
#83

I total sanning…

Är detta forum endast till för Spiritualister?

(Förstår inte skillnaden mellan detta och ÖN, och vid förfrågan via PM får jag inget svar.)

Annons:
groblad
6/17/12, 1:55 PM
#84

#83

"Är detta forum endast till för Spiritualister?"

Nej, alla forum under iFokus är till för alla


Hellas
6/17/12, 3:09 PM
#85

#83 Alienna, jag har sett ditt PM men inte hunnit svara, du kan se inriktningen under Om sajten .
Forumet är självklart öppet för alla, det är långt ifrån alla som är spiritualister.

Spiritualism iFokus är mer inriktat på Spiritualism även om vi givetvis pratar om annat också.

Tanken var redan från börja att det skulle vara ett smalare forum där fokus inte låg på aktivitetindex och antal medlemmar utan snarare på Spiritualismens lära.

Det är inte konstigare än att det finns ett forum för Healing, ett annat för Oförklarade fenomen osv.

Som vi ser det så kompletterar varje forum varandra och vi har lite olika synsätt ibland vilket jag tycker är riktigt bra.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Kerstina-61
6/17/12, 4:21 PM
#86

#85. Bra formulerat, Hellas Glad

Kerstin, Medarbetare på Spiritualism IFokus

Jag kan bara vara mig själv och ingen annan, därför gör
jag det jag älskar just idag!

PerOla
6/17/12, 7:23 PM
#87

#75

Låna du - varsågod! Jag var på en kurs för några år sedan då en kurskamrat på en Mindfulnesskurs, Lotti, uttryckte sig ungefär så här och det gick rakt in i mitt hjärta. Så, jag har själv lånat den! Glad

#76 och #78 och #85

Ni håller god ton och visar respekt på ett fantastiskt sätt i den här tråden och det värmer mitt hjärta. Det som ballar ur på andra sidor har visat sig fungera här. All heder till sajtvärder och andra MedarbetareGlad

JoHo
6/17/12, 8:08 PM
#88

Tack för de vänliga orden som måste delas med Anders Hesselbom också.
Notera att jag (och Anders) fortfarande ÄR skeptiker och inte på mnågot sätt ändrat inställning till något.
Däremot hoppas jag, precis som de flesta skeptiker, att vi kanske en dag seer något uns av paranormalitet som kommer att bli vedertaget. Vi får se.

#79

Calle tar det lugnare i dag då han blivit hotad av ett flertal paranormalister på ett synnerligen osmakligt sätt. Han skyddar sin familj.
Han är dock aktiv på VoFs forum fortfarande.

Jane-Lyzell
6/17/12, 8:08 PM
#89

87 TackGlad

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[mia-38]
6/17/12, 8:29 PM
#90

Måste bara ge John lite kredit för sin radio…Har lyssnat nu på programmet och John lyssnar verkligen.
En eloge till Jane och Per-Ola med för att ni förklarar så bra.

Skrattande

Annons:
Jane-Lyzell
6/17/12, 8:59 PM
#91

90 tack MiaKyss

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

PerOla
6/17/12, 9:40 PM
#92

#88

Tack för de vänliga orden som måste delas med Anders Hesselbom också.

Notera att jag (och Anders) fortfarande ÄR skeptiker och inte på mnågot sätt ändrat inställning till något.

Shit - men ok då Flört. Allvarligt talat, jag har aldrig tvivlat på det. Och det tror jag inte heller någon annan gjort. Även om ni fått ta en del skit.

Däremot hoppas jag, precis som de flesta skeptiker, att vi kanske en dag seer något uns av paranormalitet som kommer att bli vedertaget. Vi får se.

Japp - det hoppas jag du får se. Men då kommer det inte heta paranormalitet utan normalitet. Eller blandar jag ihop begreppen nu?

#79

Calle tar det lugnare i dag då han blivit hotad av ett flertal paranormalister på ett synnerligen osmakligt sätt. Han skyddar sin familj.
Han är dock aktiv på VoFs forum fortfarande.

WHAT??? Det visar ytterligare än en gång hur sjukt mäniskor kan bete sig när det går överstyr. Ingen ska behöva känna sig hotad eller känna oro för sin familj oavsett om man tillhör ena eller andra sidan. För dj…ligt.

Hellas
6/17/12, 10:14 PM
#93

#88 Jodå, jag vet att du och Anders är rå -skeptiker och jag tror inte att det kommer förändras, ni kan vara helt lugna med att det inte missuppfattas, tycker det märktes väldigt bra i radiointervjun Glad.

Vad gäller Calle så vet jag om den historien, jag var själv med då det stormade rejält och hade häcken full som Medarbetare på dåvarande ÖN, jag minns det hela mycket väl, det var galet och för dj-t.
Calle hade en egen frågetråd på ÖN där troende fick ställa frågor kring olika saker och få svar ur ett skeptiskt perspektiv. Tyvärr togs hela den tråden bort.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Jane-Lyzell
6/18/12, 12:01 AM
#94

88 Inte ok för Calle555- fast jag må ju säga han är likt John en pina i rumpan iblandFlört

Men det gör det inte okay att förfölja någon vare sig skeptiker eller troendeRynkar på näsan

Om vi ska kunna mötas får de ske i respekt och ömsesidighet för varandras troende form! Ja, skeptesism ser jag som en troende form medCool

Ja vi har alla gamla getar varit med om en hel del under dessa åren och kanske dags sluta fredGlad

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Denna kommentar har tagits bort.
[mia-38]
6/18/12, 9:31 AM
#96

Det där med den där Calle555 måste vart på Elisabeths tid på ÖN.
Det är inget jag känner igen.
Men mycket trist.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Hellas
6/18/12, 11:35 AM
#98

Jag har dolt inläggen #95 och 97, det är onödigt att dra upp namn, jag tror aldrig det blev fullt bevisat vem det var som bar skulden.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Hellas
6/18/12, 11:36 AM
#99

Åter till trådens ämne: I total sannning!

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

PerOla
6/18/12, 10:26 PM
#100

Fick den här som en hyllning för boken. Inte ett öga torrt kan jag säga;

PerOla
6/18/12, 10:28 PM
#101

glömde länken

Jane-Lyzell
6/19/12, 12:53 AM
#102

Glad Det var fint!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Ians
6/19/12, 4:48 PM
#103

mycket fin o tänkvärd sång!

[*Maggan*]
6/20/12, 7:44 PM
#104

#88

"Notera att jag (och Anders) fortfarande ÄR skeptiker och inte på mnågot sätt ändrat inställning till något."

Nej det trodde jag aldrig heller. Men trevligt att se skeptiker som inte ser allt i svart eller vitt.

Annons:
Jane-Lyzell
6/21/12, 11:43 PM
#105

Oj då!!!

http://elfvinginstitute.org/2012/06/20/ny-bok-i-total-sanning-tar-upp-viktig-etik-men-underminerar-overlevnadsforskning/

Per Ola Thornells bokI total sanningtar upp viktiga ämnen om etik och moral. Den är välskriven och personlig. Men tyvärr ger den en skev bild av Fysiskt mediumskap.

Boken avslöjar ett fuskande Fysiskt Medium men nöjer sig inte med det utan låter det spilla över i spekulationer och ovederhäftliga påståenden omandra Fysiska Mediersådana som ägnat större delen av sitt liv åt att utveckla sitt Mediumskap ochsom inte är misstänkta för något brott.Boken I total sanning är ytterst opinionsbildande och vanärar den internationella forskningen på Fysiskt Mediumskap.

Läs mer i länken!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
6/22/12, 2:46 PM
#106

och här kommer svaret från P-O

http://www.loveit.se/

Bästa Camilla

Vi tackar för det goda omdömet om I total sanning? som viktig och välskriven, men när du använder begrepp som “vanärar den internationella forskningen”, “lierar sig med skeptikerrörelsen” och dessutom blandar in någon sorts hot om “repressalier” från onämnd källa, blir det, med full respekt, rena gojan. Innan du kallar oss principlösa och ovetenskapliga i samband med The Scole Report kanske du också borde få till åtminstone de grundläggande fakta du lägger ut i din artikel rätt.

Läs mer i länken! - Är jag förvånad NÄÄCool

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

JoHo
6/23/12, 1:28 PM
#107

#105

Ojdå… Ja, använder man The Scole Report som sin måttstock så kan jag förstå att hon känner så.
Bra svarat, som vanligt, av Per-Ola

PerOla
6/24/12, 12:47 AM
#108

Camilla Elfving (fd Persson) har en hel del att säga om boken.

http://elfvinginstitute.org/2012/06/20/ny-bok-i-total-sanning-tar-upp-viktig-etik-men-underminerar-overlevnadsforskning/

Eftersom Camilla valt att inte ta in vårt senaste svar i sin blogg, så kan ni läsa det på www.loveit.se

Hellas
6/24/12, 10:45 AM
#109

Ja vad säger man, vi tolkar text på olika vis och Camilla har valt att göra det på sitt sätt.

Camilla har ju själv skrivit boken Den slutna kretsen: En sann berättelse om fysiskt mediumskap och liv efter döden.

Kan det möjligtvis vara så att hennes sanning i boken ifrågasätts i och Pereola´s boksläpp?

De medium som har rent mjöl i påsen borde välkomna en mer skeptisk hållning till Fysiskt Mediumskap och inte reagera med negativitet!

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Jane-Lyzell
6/24/12, 11:27 AM
#110

109 Hur Camilla Persson kan ha utnämt sig själv till Forskare i fysiskt mediumskap går över mitt vetande och förståndRynkar på näsan

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

JoHo
6/24/12, 1:48 PM
#111

#110
Ursäkta jag säger det, men i den paranormalistiska världen förvånar ingenting mig längre…

Annons:
Jane-Lyzell
6/24/12, 2:33 PM
#112

111 ha ha ha - ja tyvärrFlört

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

LisaKanin
6/24/12, 6:40 PM
#113

#109 håller med dig. Har du läst "Den inre kretsen" och "I total sanning"? Det enda PO gör i sin bok som kan ha retat upp Camilla till den milda grad, är att ställa frågan om det är en slump att de fysiska fenomenen är så lika i både AÅs seanser, och bl a Stewart Alexanders och Thompsons, som tydligen är något slags helig ko för henne. Han har bara ställt den frågan, ingenting annat. Den där Scole report som hon pratar om i sina inlägg står det ingenting om i "I total sanning" alls, det är hon som har nämnt den i kapitlet med intervjun med henne.

Det är skrämmande att folk inom det "andliga" inte kan få vara ens så lite kritiska utan att bli så rabiat påhoppade och dessutom av någon som själv medverkar i boken. Jag är faktiskt helt chockad över det och tycker det är skrämmande att en person som Camilla P/F som själv håller kurser i "andlig utveckling" och ska föreställa något slags andlig lärare eller ledare beter sig så.

Jane-Lyzell
6/24/12, 7:37 PM
#114

113 jag kan bara instämma i det du skriver - och jag personligen hoppas någon stoppar hennes framfart som jag ser som otroligt missvisande- av vad fysiskt mediumskap är!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
6/24/12, 7:39 PM
#115

Trist då ÖN valt att låssa tråden därinne - så jag gör en direkt länk här som handlar om boken och det vi allal skrivit där!

http://overnaturligt.ifokus.se/discussions/4fdca316d3b4fd57040193b2-i-total-sanning-del-2

tycker det är viktigt att få ventilera färdigt!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

LisaKanin
6/25/12, 11:02 AM
#116

Camilla E/P är en mycket fulare och värre fisk än jag någonsin hade kunnat tro efter att ha läst hennes böcker och haft lite småkoll på vad hon sysslar med. Jag är själv absolut ingen "skeptiker" på så sätt att jag avvisar alla paranormala fenomen, utan anser mig veta att paranormala fenomen finns. Jag har haft en bunt egna upplevelser av allt möjligt som jag funnit övertygande. Däremot anser jag mig vara en sunt och självständigt tänkande människa som dels beter sig hyfsat schysst och dels är kapabel att skilja uppenbara osanningar från fakta och att ta in och acceptera olika människors syn på saker och ting.

Jag tycker det är och har varit helt rätt av PO att avslöja och beskriva AÅs fusk på det sättet som han har gjort. Det är enormt allvarligt tycker jag att lura och bedra människor på det sättet, och ännu mycket värre när man som han dessutom är något slags "andlig lärare" för andra. Vilket Camilla också ska föreställa vara och vilket tydligen är ett stort skämt när man ser hur hon agerar i den här frågan.

Först frågar hon aktivt efter svar på sin sk "kritik". När hon får svar så tar hon inte in dem. Säkert eftersom svaren är så pass trevligt hållna och dessutom påpekar en massa förvrängningar och rena lögner hon dukar upp, till exempel att Scole skulle vara en "avhandling avhandlad av professorer" (!). Det hon själv skriver får henne att framstå som både oärlig, okunnig och dessutom elak och oschysst. Hennes anklagelser om "diktaturer" är rena projektioner. Det är hon själv som uppenbarligen har sin egen lilla diktatur, precis som "Anette" skriver på hennes sida.

Hon kommer med en hel bunt befängda anklagelser om boken trots att hon själv har varit med i den och fått säga precis vad hon tycker helt fritt. Dessutom kommer hon med hotelser om repressalier, vilket är helt sjukt. När hon inte har något mer att komma med så sjunker hon till att börja babbla om den stackars AÅ som har barn och barnbarn och som blir "mobbad" och att hon själv har ett moraliskt övertag. Man kan fråga sig hur det går ihop med att hon själv medverkar i boken.

Den "stackars AÅ" som Camilla undrar hur han ska kunna börja om, började om med sina fysiska seanser i stort sett direkt efter avslöjandet och fortsätter med både dem och sin verksamhet precis som om ingenting hade hänt. DET är förjävligt. Att låta den här historien falla i glömska och sopa den under mattan vore ett svek mot alla dem som redan har blivit och i fortsättningen antagligen kommer att bli lurade av honom. Jag blir mörkrädd när jag tänker på att jag själv tex hade kunnat vända mig till honom som något slags "kursledare" eller "andlig lärare". För att inte tala om ifall man hade hamnat hos Camilla.

Heja Per Ola säger jag!

Jane-Lyzell
6/25/12, 11:44 AM
#117

copierar in mitt sista inlägg från ÖN!

oj hoppsan- Varför ville hon vara med i boken från början kan man undra- eller resten av alla medium med för den delen!.

tycker inte CP ska yttra sig så mycket om orespekt hennes egen bok är respektlös emot fyysiskt mediumskap så det ryker.

Robin foy och Sandra är dedikerade människor som gjort alla fel man kan göra i sitt skol exempel - Jag har ifrågasatt den boken och utredningen - men blev då avstängd ifrån hans forum. - finns nämligen många stora ??? i den boken och hela projektet.

Alla de sk fysiska medium som är följare av hans sk nya energin är i mina ögon bluff. det är endast fenomen medium- vilket är illa!

Sen efter myycket övertalande fick jag komma in igen i hans forum- som förästen är ett forum för egon i mina ögon - grupper som vill visa hur bra dom är i sin utveckling - shit fysiskt mediumskaps cirklars sresultat ska hållas i egna cirkeln - tills den är färdigbyggd.

Vad jag vet har Anders Åkesson fortfarande en grupp där inneRynkar på näsan

Jag informerade Robin foy om Anders Åkesson fusk - då blev jag utslängd och avstängd igen för andra gången - så Ja vad säger man - om man inte i egna leden kan ifrågasätta - hur ska det då gå……

Flera av dessa medium lägger ut youtube bilder på sk ectoplassma som de tras ur munnen - men hallå!!!!! du kan inte ta i ectoplassma ennu mindre dra ur den ur munnen.

Man blir bara bedrövad - varför har de behov av att lägga ut sådant skit- kan man undra - i fysiskt mediumskap får inte finnas ego!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
6/25/12, 11:49 AM
#118

116 Om AÅ hadde satt sig på skolbänken igen och inte fortsatt med att hålla fysiska seanser direkt efter händelsen(vilket jag finner jättekonstigt hur människor ens kan tro det ska vara äkta då)

Hadde varken dessa trådar eller boken kommit ut- och alla hadde tyckt han tagit sitt ansvar som medium.

Men Nää då han fortsätter ……..

Anders Åkesons fadäs har gjort att vi andra nu måste arbeta bakom lyckta dörrar och det fysiska mediumskapet har tragit 50 års kliv bakåt i acceptans((((

Och tyvärr gör de i leden Nya energin det ännuvärre och sper på med nya bluffar- fy fasen rent ut sagt"

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Jane-Lyzell
6/25/12, 7:24 PM
#119

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

LisaKanin
6/25/12, 8:51 PM
#120

Jojo, hon är "utvald" och "har ett moraliskt övertag" för att hon minsann inte "mobbar" någon. Tjosan. Är det någon som kommer ihåg hennes bok Resan Inåt? Där tog hon all heder och ära av Torbjörn Sassersson, spydde en massa galla över honom och beskrev honom som en totalt förvirrad oandlig person utan intuition, en energivampyr eller något i den stilen. Vad jag vet hade han inte gjort henne någonting alls och de var kompisar. Tydligen har de blivit kompisar igen men när det begav sig var det minst sagt inte roligt för honom. Hon skriver inte ut hans namn i boken men det kom fram i en massa olika forum att det var honom det handlade om. Att göra så mot sina vänner…

Och han hade som sagt inte gjort något alls, möjligtvis förargat Camilla på något sätt som inte jag känner till. Att jämföra med att Anders dels gjort det han gjort och på en gång fortsatt med fysiska seanser och allt som om ingenting hänt, dels att PO både i boken och tidigare varit tydlig med att Anders som person är okej men det han gjort är inte okej. Han har inte "mobbat" honom det minsta, det var det dummaste jag har hört. Tvärtom har han till och med gett honom möjlighet att uttala sig i boken!

Camilla borde sluta kasta sten i glashus. För varje inlägg gör hon sig mer och mer löjlig.

LisaKanin
6/25/12, 8:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#121

Jane, jag måste ge dig en eloge för att du som är såpass involverad i fysiskt mediumskap och i vissa frågor inte håller med Per Ola om det som står i boken om jag förstått det rätt, ändå står upp för det som är sant och riktigt i den här soppan. Och inte gör skeptikerna till några demoner heller som Camilla utan inser att man måste ha ett normalt bondförnuft också om man ska syssla med det mediala och andliga och kunna ändra åsikt om saker om man får ny information.

Jane-Lyzell
6/25/12, 9:05 PM
#122

LisaKanin tack för det - jo är det något jag är så är jag en sannings sökare i alla lägen - jag avskyr orättvisor och lögner!.

Det är mycket i denna soppan och CP håller på att pröva mitt tålamod kraftikt just nu och jag är hiskligt iriterad på hennes framfart som någon slags forskare i fysiskt mediumskapRynkar på näsan

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
6/26/12, 1:50 PM
#123

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

PerOla
6/26/12, 9:39 PM
#124

Jag undrar vad det är för fel på mig? Jag är en troende (bara det är skrämmande för vissa) som lierar mig med skeptikerkåren, vanärar det fysiska mediumskapet, jag riskerar repressalier från England, jag har med fel medverkande i boken, jag är naiv, jag är ohuman, bedriver häxjakt, kan inget om fysiskt mediumskap, förkastar vetenskaplig forskning om dito, jag förtrycker människor och placerar dem längst ner i den sociala hiearkin. Jag får knivar i ryggen från "militanta andliga", pungsparkar av betongskeptiker och vad jag kan se är det ingen på VoF som vill recensera min bok. Jag är t o m så förbannat korkad att jag beställt för liten upplaga av boken på tryckeriet.  

Ja, man är väl ett ufo helt enkelt?

Per Ola
Påstått medium (ej certifierat)

Ps. Jag forstätter vara som jag är eftersom jag inte begriper bättre Glad

Joppo
6/26/12, 10:04 PM
#125

#124 Du kanske är besatt av en jordbunden ande? ;) Det kan göra så man gör dumma saker har jag hört.

Jag tycker du skött dig bra PO. Det är bra att AÅ:s fuskande kommer upp till ytan. Jag tycker också det är väldigt märkligt att du blir anklagad för häxjakt, eftersom AÅ inte lärt sig sin läxa och fortsätter i samma spår som tidigare och dessutom är med och startar nåt slags medialt förbund(!). Att i detta läge vända andra kinden till och förlåta honom vore ju jättekonstigt.

Finns det några böcker kvar förresten? Jag har fått min lön nu, så jag blev sugen på att köpa en. Var gör man det enklast?

Annons:
PerOla
6/26/12, 10:31 PM
#126

#125

Så måste det vara Guld i mun får fixa fram en prälle med ett kors som driver ut.

Tack -det värmer. Även om jag ironiserar i mitt inlägg så finns det en uns sanning i det. Men vad som är riktigt sant är att det stöd och hurrarop jag fått från så många håll vida överstiger dyngan.

Det finns en bok kvar som endast är läst av en gammal tant på en söndag (hon gick inte i kyrkan den dagen). Det finns nog ett par ex till förresten. Gå in på en internetbokhandel och beställ. Vill du ha en signerad (skriver med ektoplasmabläck som gör att boken läser högt för dig) så PM:a din adress till mig så löser jag resten :)

Joppo
6/26/12, 10:50 PM
#127

Haha… Ektoplasmabläck låter ju spännande Flört Jag PM:ar min adress.

Hellas
6/26/12, 10:52 PM
#128

#124 Välkommen till klubben PerOla, själv har jag blivit utsedd till en oandlig varelse som saknar empati och förmåga att ge kärlek till min näste….just ja, jag har även blivit anklagad för att ha kastat det "onda ögat" på folk, jag har blivit hotad med att bli polisanmäld och jag är första klassens mobbare!

Mitt brott var att jag råkade skriva om att jag vände mig mot änglapratare som idkade hjärntvätt samt mot direkt farliga änglapratare som, på uppmaning av deras personliga änglar, rekomenderade människor giftiga örter.

Ajabaja, så får man inte göra för då sätter man sig på höga hästar och tror att man är förmer än någon annan.
Dessutom ska vi enbart agera kärleksfullt så det är bättre att sticka huvudet i sanden och låta skräpet rensa ut sig självt, istället för att agera.

Men jag sover gott om nätterna i vetskap om att jag gjort skillnad.

Dessutom kommer jag utan att tveka göra det igen, Spiritualismen eller det andliga sverige har absolut ingenting att vinna på att skydda brottslingar.

Däremot kanske det börjar bli dags att prata mer om sakfråga istället för att fastna vid förövarnas namn.
Fast jag har nog uppfattat det som att det egentligen det som är huvudsyftet med boken.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Hellas
6/26/12, 10:57 PM
#129

#126 Har skickat PM till dig med Skrattande

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

PerOla
6/27/12, 7:46 AM
#130

#128

Ajdå! Ja då är man med i klubben då. Har vi något klubbmärke? Strut på huvudet kanske Glad . Allvarligt talat, så är det för dj-ligt som det kan gå till. Att stå upp för sig själv och sin sanning har ett pris. Det kan tyckas att det priset ibland är för högt, d v s att det är negativt. Men sanningen är, för mig, att det priset egentligen är kärlek. Både gentemot sig själv och andra. Väl jobbat!

yamher
6/27/12, 9:39 AM
#131

bra jobbat  PerOla som har vänt upp o ner trots din "besatthet" ;)!!!

Alis volat propriis Oskyldig

Jane-Lyzell
6/27/12, 11:20 AM
#132

En liten undran bara till Cp och Aå försvarare som nu tycker det snart gått 2 år sen händelsen och det ska glömmas bort - då undrar jag iCF fall som nu är 20 år sedan som CP och AÅ raljerar över !? är det inte förföljese då av CF- om vi ska räkna så har Ander minst 18 år kvar-

och då är inte ens CF insident bevisatt fusk- endast indisierRynkar på näsan

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
LisaKanin
6/27/12, 11:40 AM
#133

Om man ska prata lite mer om sakfrågan, så är något som jag tycker är så oerhört bra med din bok PO, att du beskriver så ingående hur det kan gå till när man blir hemmablind och lurad på grund av diverse psykologiska mekanismer som alla människor har inom sig. Det är relevant för de allra flesta som sysslar med det andliga på olika sätt eftersom det är ett så svårt område. När man ska utforska saker och ting som man inte kan väga, mäta eller reproducera i laboratorier i de flesta fall, är det ju enormt viktigt att man försöker se så klart som möjligt för att inte virra bort sig. Jag antar att ingen som håller på med de här sakerna är intresserad av att ägna halva livet åt något som sen visar sig vara enkla tricks och helt falskt.

Det är ju den äkta varan man är ute efter. Därför vill man väl vara så klarsynt som möjligt när man söker. På det sättet är din bok otroligt lärorik tycker jag.

Jane-Lyzell
6/27/12, 11:02 PM
#134

133 Exakt - i slutänden är det endast äkta vara som räknasGlad

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

JoHo
6/28/12, 12:46 PM
#135

#128 Hellas, jag lider med dig när jag läser detta. Ärlighet varar längst så det är bra att du, och andra, är ärliga och inte håller tyst, när man ser något som är fel. Bra. Intressant att se ordvalet mot dig. Tycker mig känna igen EXAKT samma ordval som paranormalister använder mot skeptiker i vissa fall när skeptiker bara ifrågasätter…. Så välkommen till fler klubbar, Hellas. ;-)

PerOla
6/29/12, 11:23 PM
#136

Om någon, mot förmodan skulle ha missat min poäng om etik och moral samt om huvudlösa påståenden om bot och bättring, så läs här. Den som trots allt fortfarande inte fattar tycker jag genast ska hala upp 1 480:- och prova denna eminenta, vetenskapligt testade produkt. Inte nog med att du sparar 280:- den kanske kan den rädda livet på dig om blixten slår ner i sängen! Har du tur får den desstom i gång tankeverksamheten samtidigt.

Och är du en Alien som ser detta fantastiska erbjudande någonstans på Plejanderna, så kan du inte nyttja detta erbjudandet. Det gäller bara jordbor!

Är det försent att anmäla sig till skeptikernas årsmöte?

http://www.earthingpeople.se/sv/styled-3/index.html

http://www.earthingpeople.se/sv/styled-2/index.html

Oj, jag tror jag raljerade igen. Men det är bara att förlåta mig och skicka lite ljus och kärlek så blir jag andlig igen.

[Alienna]
6/29/12, 11:39 PM
#137

#136

Haha… Det tar sig… Flört

En självklar egenskap, hos en andlig person, är - HUMOR

Hellas
7/1/12, 11:02 AM
#138

#136 TystSkrattande

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Hellas
7/1/12, 11:03 AM
#139

Jag har fått den och jag började läsa inatt, jätteintressant och jag ser fram mot varje nytt blad i boken.
Självklart återkommer jag med min reflektion av den Glad

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Annons:
Ians
7/1/12, 2:58 PM
#140

#136 på en av bilderna fanns det en gräsmatta som någon står på …hade varit mer seriöst om de sålde den!

undrans hur många som köpt di där lakanen? Själv kör jag med billiga från Ellos funkar lika bra de! Flört enda uppkopplingen som behövs är en bön om beskydd under natten o en sover som en stock…..o kan göra roligare saker för pengarna!

kram PerOla

Jane-Lyzell
7/1/12, 10:00 PM
#141

136 såg bedrövelsen - ja jisesTyst

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Hellas
7/3/12, 11:36 AM
#142

Jag har nu läst boken med intresse och stor sorg, mycket av det som inträfffade 2010 kommer tillbaka. Minnen, vänner, glädje och som sedan byttes till stor sorg.

Jag tycker att PerOla speglat hela första delen klockrent, jag var inte med på just den fysiska seansen men beskrivningen skulle kunna vara tagen från någon av de seanser jag medverkat i, allt från förberedelser till händelser….same same…….

Sedan är intervjuerna i sig med de andra mediumen intressanta även om de just nu inte fångade min fulla uppmärksamhet, mycket beroende på att mitt sinne just nu bearbetar hösten / vintern 2010 på nytt.

Det var oerhört frustrerande att få det mail från Anders som innehöll hans bekännelse (mailet finns med i boken) samtidigt som hatet växte mot oss som vände oss mot handlingen.
Vi som gick i den mentala utvecklingscirkeln blev "specialinbjudna" till Slottet där vi även fick en muntlig förklaring och ursäkt kring det hela.
Alla blev förstås inte inbjudna, de glömde några med svepsjälet att de inte hade kunnat sända fler SMS (jag var en av de personer som "glömdes" bort men självfallet bjöd jag då in mig själv).

Jag funderade även på diskussionen som nu förs gällande förtal och häxjakt men i mitt tycke kan jag inte se att boken är orättvis på något vis.

Man måste se skillnad på sluten utvecklingscirkel som inte är offentlig och där man som deltagare inte behöver betala sig in.
Det som sker i sådana cirklar har egentligen ingen med att göra tycker jag och om fusk och fiffel sker där ska det även hanteras privat inom cirkeln.

Men…..så fort en Cirkel öppnas upp och blir offentlig och deltagare betalar inträde så är även händelser, fusk och bedrägeri också offentligt.
Det visste AÅ om då han började gå ut offentligt med Fysiska seanser och med tanke på att han själv, offentligt berättade om och häcklade tex. CF som för 20 år sedan påkoms med käglor i händerna så är väl 2 år en ganska liten tid.
En vanlig fras var alltid "Jag brukar aldrig vilja diskutera andra medium eftersom vi alla arbetar på olika sätt….men……"

Det jag inte tror alla förstår är vilken ofantlig påverkan detta har och kommer ha i framtiden på fysiskt mediumskap som  dessutom spiller över i de andra områdena.

Jag kan bara se till mig själv, en intelligent kvinna som hängivet gav mig hän till Spiritualism och trodde blint på min lärare, mentor och vad jag trodde vän, AÅ. Jag betalade för kurser, jag gick i utvecklingscirklar för mentalt mediumskap och så fort jag hade "förmånen" så medverkade jag i de Fysiska seanserna. Efter den här händelsen har jag inte gjort något medialt arbete överhuvudtaget och jag vet inte om jag kommer göra det heller framöver.

Jag ser allt detta som ren och skär hjärntvätt om det sedan varit en medveten eller omedveten hjärntvätt kan jag inte bedömma men alla de ingredienser som behövs har funnits.

Vad var jobbigast i allt det här, det var nog själv uppvaknandet och alla de påtryckningar som sedan förekom om vad man "borde" göra som medmänniska.
Skeptiker var nödjävliga och förstod inte hur dåligt många faktiskt mådde, inklusive jag själv.
Troende var minst lika hemska i sina attacker om det förbannade ljuset och kärleken och att man var tvungen att förlåta "det var ju bara ett litet misstag".
Forumet härinne var som en kokande gryta liksom DAS och andra forum och helt plötsligt dök det upp namn(kunniga) personer som "visste" allt.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

yamher
7/3/12, 12:03 PM
#143

intressant läsning hellas

jag förstår att de e jobbigt

Alis volat propriis Oskyldig

Jane-Lyzell
7/3/12, 2:04 PM
#144

142 så bra utryckt och vist är det som du skriver- det kommar ta många och långa år innan man läkt ifrån dettaGråter

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

LisaKanin
7/4/12, 8:57 PM
#145

#142 Hellas, det var väldigt intressant och berörande att få läsa ditt inlägg. Våra uppfattningar om boken stämmer också överens. Det verkar som om den här händelsen verkligen skadade ditt intresse för åtminstone den mediala biten? Sysslar du fortfarande med någon form av "andlighet"?

Det är därför jag menar att det är så otroligt bra att PO har skrivit denna bok - en person som AÅ är inte vem som helst som håller fysiska seanser. Han är som du skriver ett slags andlig mentor och lärare, och en sådan "andlig" relation är för mig nästan helig och innebär ett så otroligt stort ansvar. Folk har fullkomlig tillit till sin andliga mentor och lärare, på ett sätt kan man jämföra det med ett barns relation med en förälder fast på ett själsligt/andligt plan. Och AÅ har agerat precis som en sektledare som har trampat på människors innersta och utnyttjat det.

Det är inte på något sätt "oförlåtligt" och visst kan man förlåta honom. Men förlåta betyder inte på något sätt att förtränga, glömma eller sopa under mattan. Och han bör sluta med all form av medial eller andlig verksamhet anser jag, och definitivt omedelbart avgå från SMF - och allt detta borde han ha gjort genast efter avslöjandet. Att han INTE har gjort det utan mer eller mindre direkt fortsatte som vanligt, visar bara ännu mer att han inte har någon verklig integritet som medium eller andlig "mentor" eller lärare åt någon.

Jane-Lyzell
7/4/12, 11:46 PM
#146

145 Kan bara instämma!!!!!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Hellas
7/5/12, 9:04 AM
#147

#142 Det jag idag gör, andligt sett, är att arbeta som Medarbetare på Spiritualism och bidra med mig själv så gott det går.
Jag har min tro kvar men jag har valt att dra mig undan, träningskort är slängt och jag har i dagsläget inga planer på att återuppta det andliga arbetet.
Självfallet finns andevärlen kring oss och mig men jag har ett vilande förhållande till det.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

JoHo
7/5/12, 9:38 AM
#148

#142 Gör ont att läsa det du skriver. Förstår att det var en minst sagt otrevlig händelse som skedde med Anders Åkesson. Då jag pratat i telefon många gånger med Per-Ola om detta förstår jag bättre känslan många av er fick när mattan drogs undan och jag kan ana er känsla när sedan flera av era vänner går emot er (och fortsätter gå emot er). Det måste t ex kännas som sen skymf att Anders Åkesson sitter i styrelsen för SMF. Och det du skrev om skeptikerna. Ja, de flesta fick väl, med all rätt, en lite skadeglädje och kunde säga "vad var det vi sa". Men, som sagt, det var med alla de samtal jag hade med Per-Ola mellan att jag hjälpte honom förstå illusionistknepen som användes och kan användas i en sådan fysisk seans, som det för mig blev uppenbart vad Anders Åkesson betytt för så många av er. Detta gjorde att jag engagerade mig mer i frågan och bland annat ansåg att jag kanske hade något att säga i Per-Olas bok.

Jane-Lyzell
7/5/12, 12:10 PM
#149

Ja de negativa ringarna på vattnet kommer ha låång verkan för många , av Det Anders Åkesson gjort- igentligen borde ju skeptikerna vara glada åt det- kanske till och med blir  det några överlöpare Cool

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

LisaKanin
7/5/12, 3:52 PM
#150

#148 - exakt, det känns som ett skymf och ett hån mot alla seriösa "andliga sökare" i allmänhet och dem som personligen blev lurade av AÅ i synnerhet att han sitter i SMF och fortsätter sitt business as usual. För att inte tala om sådan galla som spys av CP och Sassersson, med likar. Fast CP är i en klass helt för sig anser jag eftersom hon tom varit med i boken! Snacka om att tala med kluven tunga och vilja sitta på alla stolar samtidigt. Jag förutspår att hon väldigt snart kommer att ramla tungt ner mellan alla stolar eftersom hon egentligen inte sitter på någon :-).

Personligen intresserar jag mig särskilt för fenomen som AÅ och hur hans agerande påverkar folk eftersom jag själv varit involverad i ett slags "andlig terapi-sekt" skulle man väl kunna kalla det, med Göran Grip om han är bekant. För mig tog det en ände med förskräckelse efter 10 år och omkring hundrafemtitusen kronor. Så jag känner otroligt mycket med dem som blivit drabbade av AÅ.

Hellas
7/5/12, 4:12 PM
#151

#150 Ja då vet du att många tårar fälls och även det faktum att det aldrig känns bra att bli grundlurad. Man blir både arg, ledsen och förnedrad samtidigt som man mitt i allt vill finna en förklaring som gör att man kan förlåta och fortsätta som det var innan händelsen uppdagades.

Man blir våldtagen på sin tro och sin övertygelse. Rent ekonomiskt kan det även vara förödande, jag vet många som inte haft det speciellt gott ställt men som ändå valt att lägga sina kronor på att kanske få ett Cert så småningon.
Den möjligheten gick upp i rök för de som valde att lämna AÅ.
Jag själv grämer mig väl mest över pengarna, jag hade lika gärna kunnat skänka dem till behövande barn där de hade gjort bättre nytta.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

groblad
7/5/12, 4:37 PM
#152

#151

"Man blir våldtagen på sin tro och sin övertygelse. Rent ekonomiskt kan det även vara förödande, jag vet många som inte haft det speciellt gott ställt men som ändå valt att lägga sina kronor på att kanske få ett Cert så småningon.
Den möjligheten gick upp i rök för de som valde att lämna AÅ.
Jag själv grämer mig väl mest över pengarna"

Och så mycket skit vi skeptiker får för att vi vill att alla påstådda mediala ska kunna visa upp sina talanger.

Jag lider med dig Hellas, och med alla andra som låter sig luras, gång, på gång, på gång. Samtidigt frågar jag mig vad som behövs för att ni ska se sanningen.


Hellas
7/5/12, 4:47 PM
#153

#152 Jag tror att de flesta inget hellre vill än att kunna få fram bevis och tro det eller ej men Troende är nog mer intresserade än vad skeptikerna själva är.

Vill även skriva att jag är en person som landar med fötterna ner så det är inte synd om mig på något vis. Det är de människor som inte syns och hörs som kanske lidit mest.

Ps. Jag låter mig aldrig luras igen, ett varningstecken är att om man tycker någonting är för bra för att vara sant så ska man troligtvis lyssna på den ingivelsen, ta ett steg tillbaka och ta reda på mer om den typen av fenomen.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Annons:
groblad
7/5/12, 4:59 PM
#154

#153

"Jag tror att de flesta inget hellre vill än att kunna få fram bevis och tro det eller ej men Troende är nog mer intresserade än vad skeptikerna själva är."

Men OM ni verkligen vill få fram evidens, varför försöker ni inte ens? Har ni verkligen kontrollerat Jane eller något annat medium så seriöst det bara går? Har ni ifrågasatt varför man inte kan använda kameror som inte ger mer värme än en människa eller varför det inte fungerar att ha ljuset tänt?

Har ni försökit falsifiera? Finna andra anledningar än de övernaturliga för att motbevisa eller stärka er hypotes om att det finns något paranormalt?

Att skeptiker inte skulle vilja att det finns något paranormalt är ett tankefel hos dig. Vi TROR inte det finns.


Hellas
7/5/12, 5:23 PM
#155

Jane ska ju göra tester!

Om Du sedan pratar om Fysiskt mediumskap så kanske det faktiskt pågår tester, det är ju ingenting som vi vet någonting om.
Så länge en cirkel är under utveckling och uppbyggnad är den låst och den ende som har nyckel och som bestämmer vilken information som ska komma ut är Cirkelledaren.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

groblad
7/5/12, 5:32 PM
#156

#155

"Jane ska ju göra tester!"

Tror du på fullaste allvar att Jane kommer genomgå tester som är strikt kontrollerade?

När ska det i så fall ske? Kan vi ge det ett år?

Och Hellas, kommer du omvärdera din tro på Jane om det inte blir något eller om testerna visar att hon inte får kontakt med andar?


Hellas
7/5/12, 7:42 PM
#157

#156 Som sagt, sök i trådarna här inne så hittar du svaren, de kommer ske tillsammans med Vof.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

JoHo
7/5/12, 8:23 PM
#158

#157 Verkligen? Hade jag ingen aning om och har inte meddelats om. Kan du inte berätta mer?

[Charles B Rosma]
7/5/12, 8:47 PM
#159

#155 "Så länge en cirkel är under utveckling och uppbyggnad är den låst och den ende som har nyckel och som bestämmer vilken information som ska komma ut är Cirkelledaren."

Skulle inte någon kunna förklara för en novis om och hur dessa cirklar går till?

Hur kan det ta flera år och varför är det så hemligt osv..?

Joppo
7/5/12, 9:39 PM
#160

#158 Houdi

Kolla längre i denna tråd(#88 och neråt):

http://spiritualism.ifokus.se/discussions/4f0849c7d4ebea6cce0012b5-joppo-v-jane-obergs-kort

Testet gick ut på att gissa färg på spelkort vilket Jane enligt egen utsago lyckades genomföra med en träffprocent på 63.9 % (1000 test), vilket rent slumpmässigt i princip är omöjligt att få. Jane och VoF:s Jesper Jerkert håller just nu på att förhandla om ett testprotokoll, men jag vet inte hur långt de kommit.

Annons:
Hellas
7/5/12, 9:44 PM
#161

#159 Det finns artiklar kring cirkelverksamhet på ett övergripande plan.
Det finns olika typer av cirklar men jag tycker det är bra att känna till alla olika typer för att kunna förstå skillnaden.

En sluten cirkel är extremt sluten, där har man som oinbjuden absolut ingenting att skaffa och det är ALLTID, utan undantag, cirkelledaren som leder cirkeln och fattar beslut.

Här är första artikeln, det finns sedan en länk som leder till nummer två och som kanske besvarar din fråga.

http://spiritualism.ifokus.se/articles/4d713962b9cb46221d050882-att-utvecklas-i-cirkel-del-1?4d7123efb9cb462141044a99-1

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Hellas
7/5/12, 9:48 PM
#162

#160 Tack Joppo, då slapp jag söka reda på inlägget själv.

Jag kanske ska förtydliga, testet handlar inte om det Mentala eller Fysiska mediumskapet utan är framförallt psychic test.
Men det är inte att förakta, det ena kan så småningom leda till det andra så vi väntar alla med spänning på detta.
Oavsett resultat så tycker jag att utformning av test och att det ens kommer till stånd är värt att buga och bocka för.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

JoHo
7/5/12, 10:00 PM
#163

#160

Coolt. Har jag inte läst, tyvär. Läste att Jane absolut inte ville ha med mig under testet så det förklarar varför jag inte hört något. Jesper vill också gärna köra sina tester ganska solo för att inga problem ska uppstå.
Kommer följa länken med intresse.

För den intresserade rekommenderar jag att lyssna på detta avsnitt av Skeptikerpodden (jag hoppas det är OK att lägga en länk till poddradion. Jag är inte med i Skeptikerpodden men detta är ett gammal avsnitt och det är jag som gör intervjun längre men länken handlar om hur Jerkert gör när han testar påstått paranormala. Radera länken om ni anser det strida mot några regler).

Kommer lägga samm alänk i länken om testet för jag tror det är viktigt för alla att verkligen förstå hur en test går till.

LisaKanin
7/5/12, 11:29 PM
#164

#152 och 154 Groblad. Personligen tycker jag att det är bäst att inte ha någon tro alls, varken åt ena eller andra hållet. Man har olika upplevelser, ser och hör och läser saker och så vidare. Ibland drar man en eller annan slutsats. Sen förhåller man sig så öppen som möjligt åt alla håll och allt eftersom man får mer information om olika företeelser reviderar man sina slutsatser.Man gör sitt bästa för att avgöra informationens värde, relevans och riktighet.

Problemet med skepticism som "troende" har är ofta samma problem som skeptikerna har med "troende", som är samma problem som när Jehovas Vittnen ringer på dörren. De vill gärna övertyga en om "sanningen". Men så länge man har en TRO om vad sanningen är så är det i grund och botten tron man propagerar för och inte sanningen i sig. En tro är alltid en förutfattad mening. Och när man försöker övertyga andra om sin tro, så slår de bakut. Oavsett om tron är att AÅs andehänder är äkta eller om tron är att inga paranormala fenomen existerar över huvud taget.

För dem som är intresserade av att lära sig mer om "avläsningar" och "readings" och "tankeläsning" kan jag förresten rekommendera en bok som heter Blink - den intuitiva intelligensen av Malcolm Gladwell. Jag stötte på den av en ren tillfällighet och för mig ger den väldigt mycket intressant information om hur sånt fungerar. Det är varken fusk eller bedrägeri, men en stor del av det är antagligen inte paranormalt heller. Läs boken, jätteintressant.

groblad
7/5/12, 11:59 PM
#165

#164

"Problemet med skepticism som "troende" har är ofta samma problem som skeptikerna har med "troende"…"

Få skeptiker försöker omvända troende, där är det ganska kört, lite som med personer i sekter. Däremot försöker man informera om att det faktiskt inte finns någon vidare evidens för det paranormala och så berättar man hur medium troligen arbetar och hur vem som hels skulle kunna göra detsamma, utan andekontakt.


LisaKanin
7/6/12, 10:34 AM
#166

#165 jo jag förstår vad du menar, men i ditt eget inlägg skrev du faktiskt "för att ni ska se sanningen". Det betyder ju att du tycker dig veta vad "sanningen" är, eller hur? I något annat inlägg ovan skrev du att skeptiker "tror att paranormala fenomen inte finns". Det är ju också en tro, precis som tron på att de finns.

groblad
7/6/12, 11:05 AM
#167

#166

"#165 jo jag förstår vad du menar, men i ditt eget inlägg skrev du faktiskt "för att ni ska se sanningen". Det betyder ju att du tycker dig veta vad "sanningen" är, eller hur?"

Sanningen är att det saknas goda evidens för att man kan tala med döda. Det är fakta, inte en åsikt.

"I något annat inlägg ovan skrev du att skeptiker "tror att paranormala fenomen inte finns". Det är ju också en tro, precis som tron på att de finns."

Och att inte samla frimärken är en hobby?

Att jag inte skriver "vet" beror på att man inte kan veta. Jag vet inte att paranormala fenomen inte finns, däremot saknas det som jag skrev ovan, god evidens för att det skulle finnas.

Med din definition på tro är alla troende, Olle är troende för att han inte tror att det finns en stor, osynlig gris i hans garderob osv. Känner du inte att det blir lite galet?


Annons:
[Charles B Rosma]
7/6/12, 11:11 AM
#168

#161 Perfekt tackar Ska läsas

LisaKanin
7/6/12, 12:46 PM
#169

#166 Att det saknas goda evidens (på strikt vetenskapliga grunder) för att man kan tala med döda kan åtminstone jag hålla med om som en temporär "sanning", hypotes eller fakta. Men om man kombinerar "jag tror att paranormala fenomen (av något slag och över huvud taget) INTE finns" med att vilja få någon annan att inse den "sanningen" kommer man väldigt nära en troende som försöker övertyga andra om sin tro.

När det gäller Olle - om han faktiskt TROR att det INTE finns en stor osynlig gris i hans garderob - dvs om han funderat på saken och har en faktisk TRO på att den INTE finns där, så är han enligt min definition en troende på det sättet, ja. Medan om han aldrig tänkt tanken på osynliga grisar i garderoben och inte funderat över saken och inte har någon uppfattning, så tror han vare sig det ena eller andra.

Att INTE samla frimärken skulle vara en hobby… tja, om man går omkring och aktivt avhåller sig från att samla frimärken fast man egentligen väldigt gärna skulle vilja, så kan man kalla det ett slags hobby :-). Annars inte, och det är inte riktigt relevant i sammanhanget tycker jag.

groblad
7/6/12, 2:54 PM
#170

#169

Tycker din tanke är absurd. Om någon får frågan om hen tror på den där grisen och svarar efter en minut, så är personen troende enligt din definition, oavsett svaret.

Men okej, tycker du att det känns bra att kalla mig något jag inte är enligt mig själv och enligt allt förnuft, så visst. Kör på.

Jag tror för övrigt inte att det kommer regna i morgon.


[Charles B Rosma]
7/6/12, 4:13 PM
#171

Ateism är INTE en tro!

Att INTE tro, kan aldrig vara en tro!

LisaKanin
7/6/12, 8:06 PM
#172

Visst är det en tro att aktivt TRO att något INTE finns.

"Jag TROR att paranormala fenomen inte finns".

"Jag TROR att Gud inte finns".

"Jag TROR att ett liv efter döden inte finns".

"Jag TROR att det som jag TROR är sanningen, hela sanningen och ingenting annat än sanningen". Flört

När man inte vet så vet man inte, och man TROR ingenting.

"Finns paranormala fenomen? Jag vet inte. Finns Gud? Jag vet inte. Finns ett liv efter döden? Jag vet inte."

Hur kan en aktiv tro inte vara en tro? Att inte veta är att inte veta, punkt. Inte att tro något. Men vi kanske ska avknoppa den här diskussionen till en annan tråd eftersom den inte hör till ämnet.

[Charles B Rosma]
7/6/12, 8:55 PM
#173

Nej du har helt fel

Att INTE tro, kan aldrig vara en tro!

De kvittar hur du vänder dig så har du rumpan bak :-]

Att ateism skulle vara en tro är samma som att flintskallig skulle vara en frisyr eller att av/off skulle vara en TV-kanal…

(mitt sist inlägg om det, för tror du så så får du göra det)

Annons:
Hellas
7/6/12, 9:03 PM
#175

#174 Tack Klass Skrattande

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Hellas
7/11/12, 9:50 PM
#176

Puttar lite och hoppas på att så många som möjligt kan läsa boken.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

MagnusG
1/12/16, 7:21 PM
#177

Läsa en bok där Per Ola pratar om etik och moral? Jag tror jag avstår.

Upp till toppen
Annons: