Annons:
Etikettspiritualism
Läst 1031 ggr
Hellas
2011-12-14 14:14

Diskutera, Grundprincip 1

1. Vi härstammar alla från den allomfattande universella anden.

Den universella anden finns i allt och alla och har en universell plan med universella lagar och naturlagar som byggs av kärlek, som styr hela universum ,där hat inte existerar.

En skapande ande som är den kontrollerande skapar kraftenöver allting, och den största centrala källan till allt liv och kärlek "Villkorslös kärlek" En kärleksfull och välvillig kraft, som bryr sig om allt och alla och ser alla människor som en enda stor familj, där alla oavsett religioner och trossatser eller hudfärg eller handlingar är inräknade.

Alla har ett lika värde, ung, gammal, rik fattig, vit, svart , gul , röd, man, kvinna, djur, växter "allt levande".

Vår förståelse för detta följs av de universella lagarna och hur väl vi följer dessa. Om vi bryter mot dessa lagar får vi också ta konsekvenserna av detta, antingen på denna sidan livet eller på andra sidan.(som man sår får man skörda)

Ur Den Moderna Spiritualismens 7 Grundprinciper

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Annons:
Hellas
2011-12-14 14:18
#1

Jag tycker det skulle vara intressant om vi kunde fördjupa oss i varje grundprincip och diskutera dessa.

- Vad innebär grundprincip 1 för dig i modern tid?

- Vad kan Du applicera i din vardag?

- Vad kan Du kanske inte riktigt ta till dig?

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Jane-Lyzell
2011-12-14 15:13
#2

Det svåra i den är väll att ta till sig att alla(även dem man har lite svårt för) är kanske de delar man bör titta på mestGlad och lära sig av(inte ifrån).

Det är ju lätt som människa att gå i försvar om någon attakerar en och man går till motattack- vilket isig inte löser någonting och man får möta samma sak igenFlört en annan gång!

Det svåra är ju att förstå varför man möter det och vad ska man själv lära och vad ska den andra lära? i varige möte ligger en utveckling om man vill se det - och vi alla är delar av den utvecklingen tillsammans - så vår skyldighet är att hjälpa varandra !

När vi hjälper andra hjälper vi också oss själva! När vi stjänar andra så hjälper vi en del inom oss självaKyss

Brukar säga ingen rök utan eld - det vill säga - alldrig ens fel att två träter och det är väll det vi måste förstå- vår egen delSkrattande

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
2012-10-19 12:02
#3

Putt

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Elpida
2012-10-20 11:06
#4

Där i ingår ju den personliga utvecklingen helt klart.

"I varje möte ligger en utveckling om man vill se det - och vi alla är delar av den utvecklingen tillsammans - så vår skyldighet är att hjälpa varandra"

Tycker det är en viktig del du fått fram där Jane.

Det tar år av träninng att lära sig att stiga utanför sig själv för att ta reda på varför man reagerar på ett visst sätt i situationer. Utvärdera det utifrån och ta reda på vad man kan göra för att inte hamna i samma känslosituation nästa gång den uppstår. Mycket ligger i acceptans för andra människor. Som Jane säger, ta lärdom av de delar man kanske inte är så förtjust i och utvecklas. Svårt, men det går!

När man möter en riktigt besvärlig människa i sin omgivning kan man istället för att gå i taket varje gång personen yttrar sig fundera på varför den människan är sänd i min väg - vad är det jag ska lära mig av honom/henne….

Det finaste är ju när vi hjälper varandra till förståelseKyss

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

Maikailoa
2012-10-20 11:51
#5

1. Vi härstammar alla från den allomfattande universellaanden.

Just den tanken är rätt attraktiv för mig, även om jag nog lutar mer åt Panteismen och infattar allt; Den universella anden är universum.

Jane-Lyzell
2012-10-21 00:25
#6

Håller med dig!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
jaerven
2012-10-21 00:43
#7

#0

Jag vet inte om jag har läst just det förut, men jag finner det väldigt lätt att kombinera med hur jag tror att reinkarnation fungerar.

AnnikaIII
2012-10-21 02:34
#8

Vi härstammar alla från den allomfattande universella anden….

ord som det är svårt att få ett grepp om, själva meningen försöker berätta flera saker på samma gång….härstammar hmmm….vilket innebär att JAG skulle komma från någonstans innan jag kom hit, men mitt nuvarande jag har inte funnits förrut, då jaget (ekot) är format av vad som hänt och händer med mig som den kvinna jag är nu, så det måste vara något annat som härstammat från nåt annat….allomfattande, ok det blir mycket det kosmos är stort och evigt, här pratar vi om en oändlig alltid i förändring kraft och energi som knappast kan ha en ren fysisk form hela tiden utan måste innehålla alla former, gas, vätska och allt mitt i mellan…

Anden….men är det en tänkande kraft, en medveten kraft men tror inte att det menas så…men om det inte finns en medveten tanke bakom den unversella anden så vad eller vem är det då som skapar allt det som finns i fysisk form….

Filosofi på en djup nivå halv 3 på söndag morgon….

jag kan hålla med om att jag härstammar nånstans ifrån men det är vad släktforskningen jag  hjälpa mig med…men jag kan däremot hålla med om att i allt levande finns ett korn av vår Vintergata

Ha en fin söndag….ska fortsätta tänka…men nu ska jag sova

Carpe momento

Upp till toppen
Annons: