Annons:
Etikettinspiration
Läst 6818 ggr
Jane-Lyzell
2010-09-05 21:22

Vintergatan! - Poesi!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Helt klart min favorit poesiSkrattande Så vacker! 

Vintergatan!
text: Zacharias Topelius

Och nu är lampan släckt, och nu är natten tyst och klar, och nu stå alla minnen upp från längst försvunna dar, och milda sägner flyga kring som strimmor i det blå, och underbart och vemodsfullt och varmt är hjärtat då.

De klara stjärnor skåda ned i vinternattens glans, så saligt leende, som om ej död på jorden fanns. Förstår du deras tysta språk? Jag vet en saga än, jag har den lärt av stjärnorna, och vill du höra den?

Långt på en stjärna bodde han i aftonhimlens prakt; hon bodde i en annan sol och i en annan trakt. Och Salami så hette hon, och Zulamit var han, och båda älskade så högt och älskade varann.

De bott på jorden båda förr och älskat redan då, men skildes åt av natt och död och sorg och synd också. Sen växte vita vingar fort på dem i dödens ro; de dömdes långt ifrån varann på skilda stjärnor bo.

Och rida vi långt från vårt nordliga spår till glödande druvor och blödande sår, så smattra trumpeterna segerbud. Hugg in, tappra led! Fram! Med oss är Gud.

Men på varandra tänkte de i blåa höjdens hem. Omätlig låg en rymd av glans och solar mellan dem; tallösa världar, underverk av skaparns visa hand, sig bredde mellan Salami och Zulamit i brand.

Och då har Zulamit en kväll, av längtans makt förtärd, begynt att bygga sig en bro av ljus från värld till värld; och då har Salami, som han, från randen av sin sol begynt att bygga, också hon, en bro från pol till pol.

I tusen år så byggde de med omotståndlig tro, och så blev Vintergatan byggd, en strålig stjärnebro, som famnar himlens högsta valv och zodiakens ban och binder samman strand vid strand av rymdens ocean.

Förfäran grep keruberna; till Gud steg deras flykt: »O Herre, se vad Salami och Zulamit ha byggt!» Men Gud allsmäktig log, och klart ett sken sig vida spred: »Vad kärlek i min värld har byggt, det river jag ej ned.»

Och Salami och Zulamit, när bryggan färdig var, de sprungo i varandras famn - och strax en stjärna klar, den klaraste på himlens valv, rann upp i deras spår, som efter tusen år av sorg i blom ett hjärta slår.

Och allt som på den dunkla jord har älskat ömt och glatt och skildes åt af synd och sorg och kval och död och natt, har det blott makt att bygga sig från värld till värld en bro, var viss, det skall sin kärlek nå, dess längtan skall få ro.

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
[outgrundlig]
2010-09-05 21:51
#1

Hmmm, så fina ord som slutligen mynnar ut i dess underbara slutord. Tack för den! Har aldrig sett eller hört denGlad

Jane-Lyzell
2010-09-05 22:33
#2

Denna lästes för mig utifrån minne och hjärtat ifrån en man 75 år då i Spanien- som var gay och sydde sina kläder själv de mest fantastiska kreaktioner, mycket paljetter och långa jackor, lite femenint men endå manligt! Han hette Sven och kallades för madam Sofie om jag mins rättKyss

En helt underbar man som jag fick lära känna under några år i Spaninen där jag vistades mycket ett tag i mitt liv - Den väcker minnen - Jag grät när han läste den med sådan inlevelse - det var så vackert!Glad Har sedan under många år inte funnit den tills Marie Bendix(andlig konst lärare här på Ramsbergsgården ett tag) skrev sin bok och i den fans denna skriven! Blev överlycklig!(hadde letat under många år) Ja så kan det gå , när man får andlig hjälp, fysiskt!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

stina63
2010-09-05 22:34
#3

Mycket vacker poesi jane. Har inte läst den innan. Glad

[outgrundlig]
2010-09-05 22:41
#4

#2 En sådan historia, härligt att den kom till rätta för dig igen o att vi kan dela den med digGlad

Cristine
2010-09-05 23:07
#5

Jag förstår att du blev lycklig.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Jane-Lyzell
2010-09-14 00:11
#6

5 jaKyss

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Red-Lady
2010-09-14 10:03
#7

Jag förstå att du blev glad för den Jane Den var väldigt fin.

Det var en gammal man som lärde mig att man gunde läsa av vintergatan. Om himlen var klar,Men han sa till mig att den bästa månarden var Oktober månard då var stjärnorna mer klara.

Men då skulle man gå ut sent en stjärn klar kväll.

Då skulle man guna se hur vintern blev om det blir väldigt kalt eller om vi skulle få mycket snö.

Och det stämmer väldigt bra,

Jane-Lyzell
2010-09-14 12:35
#8

7 Vad intresant på vilket sätt skulle man avläsa det?

KramKyss

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Red-Lady
2010-09-14 12:54
#9

#8

Man skulle börja med betlehems stjärnan. Sedan skulle man gå över lilla och stora galavagnen. Och gå runt. Var stjärnorna väldigt klara och hemmlen mörk blå nästan svart blir det kall vinter. Men var himmlen ljus blå bler det en bild vinter. Den mörka blå värgen blir det mycket snö. Men han sa alltid att det bästa var att läsa av vintergatan i oktober mårnad.

Om du kommer ihåg det kan du gå ut och kola.

Det är konstit men det stämmer för det mästa.

Han lärde mig även att man på våren kan gå ut och titta på myrstacken. Hade myrrorna bara uppnat halva myrr stacken blir det en regnig sommar Har dom gjort gångar runt hela myrr stacken blir det en varm sommar. Det är oxså någott som stämmer bra.

Ha det bra vi hörs

Jane-Lyzell
2010-09-14 13:18
#10

9 Tack vilka härliga tipps tackKyss

Undrar om det gällde hela oktober - men jag gillar ju titta på stjärnorna - det är frid för migSkrattande men ska lägga extra märke på det du skrivit här i oktober!

kram

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Red-Lady
2010-09-14 13:28
#11

#10 

Det sa han att det var bäst i hela oktober.

Jag skjälv tycker mycket om att titta på stjärnorn.

Det har jag gjort sedan jag var liten. Jag känner mig lugn då.

Ha det gott. Kram på dig.SkrattandeSkrattandeSkrattande

[Spanaren]
2010-09-14 13:36
#12

#0 Jane … vackra ord igen … tack Kyss

#7 och #9 Vinterväggen har jag hört talas om Flört men jag tror att här uppe så ska man läsa den tidigt på morgonen och se olika staplar för varje vintermånad. Hög stapel mycket snö, liten stapel lite snö osv…

Intressat … tack/  kram

Jane-Lyzell
2010-09-14 13:41
#13

12 tackKyss vad menar du med staplar och var är här uppe?

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
[Spanaren]
2010-09-14 13:50
#14

#13 Har bara fått det återberättat från en farbror till min man att han såg olika typer av staplar på himlen på hösten som visade upp varje vintermånad. Tyvärr så har jag inte lärt mig detta men jag ska forska vidare Flört om ingen annan kan detta?!?!

Här uppe är i södra norrbotten *ler*

Jane-Lyzell
2010-09-14 14:09
#15

14 okiKyss

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
2011-03-12 12:44
#16

Puttar denna ….

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

zayla
2011-06-06 14:07
#17

Den är också min absoluta favorit!! Jag tror jag läste den första gången när jag gick på högstadiet eller i gymnasiet "för hundra år sedan" i någon bok ett par strofer och mina föräldrar (mamma kvar) har ju Topeliusböckerna hemma så lyckan var gjord o ha hela stycket. Blir alltid glad när jag läser denna…

Googla om Topelius och vintergatan kanske det finns svar om staplar, själv känner jag inte till detta heller.

Jane-Lyzell
2011-06-06 15:39
#18

17Skrattande

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
2012-12-26 14:35
#19

Dags för lite poesi!Skrattande

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[MikeW]
2012-12-26 20:20
#20

Gud vad vackert <3

Annons:
Jane-Lyzell
2012-12-26 22:35
#21

20 Ja vist är den Glad

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Maria Katarina
2012-12-27 18:35
#22

Åh Jane… Fick tårar i ögonen… Min pappas favoritdikt, den här läste vi ofta tillsammans när jag var liten, och vi kunde den båda utantill. Den är så oerhört vacker..!

Jane-Lyzell
2012-12-27 21:30
#23

22 Ja den berör verkligen Kyss

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Mia__Maria
2015-06-24 13:23
#24

finns det nån som har "Vintergatan" tonsatt så skulle jag bli glad  .. min mormor och morfar sjöng den när jag var liten .. skicka gärna länk till   chattanooga5@hotmail.com  ..

Jane-Lyzell
2015-06-24 15:07
#25

Den är så fin - hoppas någon har den 🙂

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
2023-12-01 13:12
#26

så bra passar in nu

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Upp till toppen
Annons: