Andlighet

Konsten att vara lycklig !

2011-10-06 19:54 #0 av: Jane-Lyzell

Konsten att vara lycklig - Visdom i från Tibet igenom Sönam Tenzing Jamyangling en tibetans man som redan som 6 åring blev munk.Jag har själv haft förmånen att träffat Sönam och de andra i svensk tibetanska skol o kulturföreningen och till och med rest med dem till Tibet, vilket var magiskt - så varma rekomendationer //Jane Lyzell

 

Bristerna hos Livet i världen!

För många känns den här tillvaron som ett enda stort fängelse. Men detta beror på att vi lägger fel aspekter på livet. Och här är en ordentlig granskning nödvändig, om vi inte skall behöva gå missnöjda genom tillvaron. Vi måste också röja upp i vårt vanetänkande. Vad är det egentligen dom gör oss glada eller som är smärtsamt och obehagligt.? Är vi nöjda med oss själva?

 

I hela universum finns sex slag av lidande.

 

  1. Det första är okunnighet, dumhet, på tibetanska kallast timuk. Okunnigheten gör oss osäkra på vår sociala position, på vänner, på välstånd. Två förälskade människor gifter sig och börjar så småningom hata varandra. Ett självständigt land kan bli överfallet av en mäktig granne och förvandlas till en koloni. Utan grundlig självgranskning och utan kärlek och medkänsla leds vi av okunnigheten genom livet som genom en mörk tunnel.

 

  1.  
    1. Det andra lidandet kallas begär, på tibetanska döchak. Det medför tristessen av att aldrig vara tillfredsställd. Hur mycket man än har vill man ha mer. Har man nått ett mål, hägrar nästa. Vi kan till och med riskera livet för något vi åtrår. Om vi är missnöjda och otillfredsställda med allting, hjälper det inte om vi är aldrig så förmögna, lever i matreellt välstånd. Mentalt sett lever vi i misär. Begär är som att dricka saltvatten: törsten blir aldrig släkt om vi inte företar en undersökning, utforskar törstens natur och rättar oss själva. Indirekt är vi slavar under vårt eget välstånd.

       

      Men när vi dör kan vi inte få med oss den minsta lilla bit av allt vi samlat. Man kan lära sig vara nöjd och tillfredsställd med var man har. Om man utvecklar ett mentalt välstånd, tar resten hand om sig själv.

 

  1.  
    1. Det tredje är hat, på tibetanska shedang. Om man hatar någon eller några känns det som brännande kyla, man befinner sig i ett levande helvete, Jag tror att himmel och helvete är individuella sinnestillstånd. Kan man göra något åt det här? Naturligtvis kan man det. Det är som att lära sig köra bil. Först måste man öva, köra långsamt och försiktigt. Sedan, när man behärskar bilen, avgör man själv när man tänker öka farten eller bromsa. Vi kan träna fram en förmåga att behärska vårt känsloliv, själva bestämma om vi tänker vara glada eller ilskna. Ett otränat medvetande är som en bil utan bromsar. En bil utan bromsar är som ett helvete. Det är stor risk för olyckor, och man kan mista livet. Det lindrigaste är att behöva betala reparationer. Ett mentalt lidande.

 

  1.  
    1.  
      1. Den fjärde är girighet på tibetanska serna .En girig person lider av brännande törst efter välstånd. Han tror han skall bli lyckligare om han lyckas samla på sig en massa utan att avsätta någon del av sin egendom för välgörande ändamål av etiska motiv. En sådan vana kan lätt bli järnhård. Man är helt förslavad av ägandet, en hungrande i mänsklig gestalt. Han kommer aldrig att få en riktigt god vän, eftersom han inte vet hur det går till att dela med sig, att ge och ta. Den som vill nå ett lyckligt liv med många vänner måste lära sig att lägga om sitt tänkande. En affärsman kan inte bli rik utan att göra investeringar. Detta gäller också en girig person.

 

 

  1.  
    1.  
      1. Det femte lidandet är avundsjuka, på tibetanska trakdog. Det inehåller en hel samling av obehagliga känslor. Den stackars människan är grälsjuk, misstänksam, snarstucken, alltid i tvist med någon. Paranoian ligger alltid på lut. Ofta är sättet bryskt, stämmningen missnöjd.

 

 

En människa är avundsjuk därför hon saknar inre lycka och tillfredsställelse. Om man inte gör något åt sådana vilda och primitiva stämningar, är det som att ha blivit född i ett land i krig, Du lider, har en ständig inre smärta som ingen röntgenstråle kan upptäcka. Använder du inte yttre vapen pågår det i alla fall hela tiden ett inre krig. Avundsjuka är en mycket stark destruktiv kraft, men det är en vana man byggt upp , ungefär som cigarettrökning.

 

En cigarett är ingen ting, men vanan att röka desto mer. Du har byggt upp något du till sist inte kan sätta stopp för.

 

I själva verket har allt som händer runt omkring oss med vanor att göra. Men eftersom du har förmåga att bygga upp något, har du då inte kraft att rasera det?

 

Sluta lida! Sluta plåga dig själv! Varför skulle vi Lida? Har du lust at i evighet vara slav under ett ingenting eller någonting?

 

 

  1. Det sjätte lidandet är högmod, på tibetanska ngagyal. Har man inte någon verksam metod att komma åt det , är man illa ute, ty prestigebehov är mänsklighetens värsta fiende. Att lida högmod är som att vara en flaggstång i ett regn av visdomens vatten. Inte en droppe kommer att fastna. En prestigefylld person utan självinsikt är som ett vilddjur. Högmod går inte att se, men vi kan känna det. Allenarådande är det som en galen elefant. Det är denna kraft som skiljer oss från varandra, och den kan åstadkomma ett stort avstånd mellan individerna.

 

En högmodig människas värsta lidande består i att förlora sin ställning. Hon njuter enormt av hela byggnaden tills den brakar samman. Lidandet är oerhört, och kan leda till mentalsjukdom eller död.

 

Så här ser alltså de sex helvetena ut på vår jord . Hur skall vi kunna handskas med dem, åtminstone lindra dem?

 

Det hjälper föga med ånger och ruelse. Är vi ledsna över en tendens till missunnsamhet vi upptäckt inom oss själva, lönar det sig inte att grubbla på den. Allt vi tänker på växer i medvetandet.

 

En utväg: De sex fullkomligheterna

 

Det finns en mycket verksam metod. Den kallas de sex fullkomligheterna.

 

 

För var och en av dessa sex destruktiva krafterna so jag beskrivit är i själva verket råmaterial till en motsatts god egenskap. Det kan omvandlas till positiva krafter, som gör en människa lycklig!

 

Här i all korthet några förklaringar:

 

Det finns sex övningar eller sätt att träna fram dessa sex fullkomligheter. Metoden är att urskilja och lära sig handskas med olika situationer och förhållanden som skapats eller håller på att skapas av ditt medvetande.

 

Den första egenskapen man skall försöka träna fram hos sig själv är generositet på tibetanska dzinpa. Den är av två slag; relativ och bestående.

 

Generositet är att kunna dela med sig utan att förvänta något i gengälld, utan bitankar.

 

En relativ generositet innehåller gärna någon, om än aldrig så liten inklädd bitanke.Den är välgörande, men i begränsad grad. Det andra slaget är, när du ger helhjärtat eller delar med dig utan bitanke. Men det är klokt att granska sina motiv, stanna upp och se efter innan man gör någonting. De positiva effekterna av en sådan generositet är utan gräns, men motiven måste vara glasklar. Den kallas bestående.

 

Grundtanken, anledningen till att träna generositet är att befria sig själv från begär och girighet, denna eviga hunger och törst.

 

Generositet betyder inte att du måste skänka allt du äger och har, just bara en bereddhet att dela med dig av smått och stort, utan fast klängande vid något.

 

En annan träning man bör öva sig i är den etiska.på tibetanska tsultrim. Etik är som grunden för ett hus. Om grunden är vällagd, kommer huset att stå hur vi en bygger det. Vi måste träna medvetandet så att vi enkelt får lust att göra goda handlingar. Etik innebär att vi disciplinera oss själva, så att vi i var situation helhjärtat och utan tanke på att få något ut av det försöker verka positivt.

 

En annan viktig träning är den i tolerans, tibetanska sopa. Tolerans, eller tålamod är särskilt viktigt i detta vårt tjugonde århundrade. Vi måste förstå att okunnigheten följer oss som vår egen skugga. Vi vill gärna få vara lyckliga , men vi vet inte hur vi skall klara våra situationer.

 

Att träna medvetandet är precis som bodybuilding. Det tar tid, men resultatet kommer. Följer du metoden blir du lycklig, och denna lycka är förblivande.

 

Jag har inte utövat de andra fullkomligheterna så mycket , flit, meditation, och visdom, på tibetanska tsöndru, samten och jeshe.

 

Därför hänvisar jag intresserade till mer erfarna lärare som har utövat dessa ämnen

 

skriver Sönam T. Jamyangling ut häftet ”konsten att vara Lycklig” ISBN 91-88270-00-9

ordföranden och skaparen av Svensk tibetanska skol -och kulturföreningen i sverige

 

http://www.tibet-school.org/?page=hem

vill du bli fadder

 

http://www.tibet-school.org/index.php?page=bar

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

 

Anmäl
2011-10-06 22:49 #1 av: [GunillaF]

Tack för en intressant artikel.

Anmäl
2011-10-06 23:04 #2 av: Jane-Lyzell

Tack för DetGlad

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

 

Anmäl
2011-10-11 22:34 #3 av: Jane-Lyzell

Att träna generositet är att befria sig själv från begär och girighet, denna eviga hunger och törst.// Tibetansk visdom

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

 

Anmäl
2012-06-06 12:58 #4 av: Jane-Lyzell

Flört

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

 

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.